• Anonym (Flour)

Är flourskölj och flourtabletter lika bra...

...eller är det ena bättre än det andra? Det känns ju som att flourskölj borde vara mycket bättre, men samtidigt är det ju konstigt att det finns flourtabletter öht om de är så mycket sämre?

Jättetacksam för svar - och skriv gärna vad du baserar ditt svar på; om du har läst det (ange i så fall gärna källa), om du baserar det på egen eller annans yrkeskunskap, eller om du baserar det på vad du tycker känns rimligt.

Tusen tack för hjälpen!

• Svar på tråden Är flourskölj och flourtabletter lika bra...
  • TvillingmammaVästgöte
    Tow2Mater skrev 2024-04-18 15:28:47 följande:
    Hur ska det finnas kvar i 2 timmar? Får man inte dricka t ex vatten under hela 2 timmar efteråt?
    Då är det ju ändå bra att fluorskölja på kvällen som jag gör. Sen har det då ått timmar på sig att verka.
  • Anonym (Flour)
    Anonym (Gidrun) skrev 2024-04-18 20:27:20 följande:
    O, jag förstår! Jag är alldeles snart där jag också så jag tackar för förvarningen och laddar med allsköns dentalhygienprodukter! 
    Varsågod  😊
  • Anonym (Flour)
    Anonym (Hello) skrev 2024-04-18 20:45:02 följande:
    Då räcker det med noggrann tb morgon och kväll. Så ja, det är tillräckligt. 
    Perfekt - tack!
  • Anonym (Flour)
    Tom Araya skrev 2024-04-19 11:50:22 följande:
    Känns lika lockande som att göra lika när man tvättar kläder, håret, bilen, duschar e.t.c.
    Håller helt med! Men jag tänker som sagt att det som rekommenderas bara är det mindre dåliga alternativet av två dåliga, så att det ses som mindre dåligt att få fluoreffekten på bekostnad av att det är skit kvar i munnen, än att ha en mun som är ren o fräsch en liten stund, men där tänderna inte får nåt skydd mot de bakterier som alltid finns. Det bästa vore nog att göra som jag skrev i ett tidigare inlägg: flossa - skölja - borsta tänderna utan tandkräm - skölja - borsta tänderna med tandkräm alt skölja m fluorskölj och sen inte skölja.
  • Tow2Mater
    Anonym (Flour) skrev 2024-04-19 18:16:50 följande:
    Håller helt med! Men jag tänker som sagt att det som rekommenderas bara är det mindre dåliga alternativet av två dåliga, så att det ses som mindre dåligt att få fluoreffekten på bekostnad av att det är skit kvar i munnen, än att ha en mun som är ren o fräsch en liten stund, men där tänderna inte får nåt skydd mot de bakterier som alltid finns. Det bästa vore nog att göra som jag skrev i ett tidigare inlägg: flossa - skölja - borsta tänderna utan tandkräm - skölja - borsta tänderna med tandkräm alt skölja m fluorskölj och sen inte skölja.
    Varfor kan du inte borsta tänderna två ggr med tandkräm?
  • Anonym (Gidrun)
    Tow2Mater skrev 2024-04-19 16:13:08 följande:
    Nog dricker jag oftare än varannan timme. Vatten och kaffe.Vatten vid 6. Sen kaffe mellan 6,20-7. Springer och vill ha vatten efter det. Frukost en timme senare. Kaffe igen om en timme. En timme till och magen vill ha lunch. Etc.Hur sällan dricker du?

Oj, ja, vi gör olika. :)
    Frukost vid 7 (vatten + te), te 10, lunch 12 (vatten + te eller kaffe), te 15, middag 18 (vatten). Kanske vatten eller te typ 20. 

• Anonym (H)

Tycker fluorskölj är bättre än tabletter och då gärna använda mitt på dagen då man får fluor från tandkräm morgon och kväll - om man nu är i behov av extra fluor

• Anonym (Flour)
    Tow2Mater skrev 2024-04-19 18:25:39 följande:
    Varfor kan du inte borsta tänderna två ggr med tandkräm?
    Jo, det är klart att man hade kunnat, men det hade ju varit fullkomligt meningslöst slöseri med tandkräm, när man ändå sköljer bort den direkt.
  • Anonym (Flour)
    Anonym (H) skrev 2024-04-19 22:17:51 följande:

Tycker fluorskölj är bättre än tabletter och då gärna använda mitt på dagen då man får fluor från tandkräm morgon och kväll - om man nu är i behov av extra fluor

Och inte skölja munnen efter tandborstningen då, tänker du? Själv fixar jag inte det, men om man klarar det så är ju det jättebra.
  • Anonym (F)

mörk Choklad 100% är mer effektiv än fluor enligt många studier. 

• Sanna43
    Anonym (Flour) skrev 2024-04-22 21:06:39 följande:
    Och inte skölja munnen efter tandborstningen då, tänker du? Själv fixar jag inte det, men om man klarar det så är ju det jättebra.
    Man ska inte skölja för tandkrämen får då tid att verka 
  • Anonym (Flour)
    Sanna43 skrev 2024-04-22 21:07:59 följande:
    Nä precis, det är ju det jag säger 😊 Själv klarar jag dock inte av att inte skölja efter (första) tandborstningen (det var därför jag la fram proceduren i #44 som alternativ).
  • Tom Araya
    Anonym (Flour) skrev 2024-04-22 21:04:06 följande:
    Jo, det är klart att man hade kunnat, men det hade ju varit fullkomligt meningslöst slöseri med tandkräm, när man ändå sköljer bort den direkt.
    Om man nu vill ha långtidsverkande effekt från fluor i just tandkrämen så borde det enda vettiga vara att borsta med tandkräm, skölja (så att man får bort alla matrester) och sedan gnugga in tänderna med tandkräm igen och låta det sitta. Jag kan tänka mig att det kan ge en god effekt av betydelse i alla fall för natten.

Evidens saknas för att det skulle vara bra för tänderna att låta smutsen/matresterna/bakterierna vara kvar i munnen efter tandborstning som det innebär att inte skölja alls. Troligen har den tandläkaren som hävdat det enbart fokuserat på effekten från fluor.

• Anonym (Flour)
    Tom Araya skrev 2024-04-24 23:21:03 följande:
    Om man nu vill ha långtidsverkande effekt från fluor i just tandkrämen så borde det enda vettiga vara att borsta med tandkräm, skölja (så att man får bort alla matrester) och sedan gnugga in tänderna med tandkräm igen och låta det sitta. Jag kan tänka mig att det kan ge en god effekt av betydelse i alla fall för natten.

Evidens saknas för att det skulle vara bra för tänderna att låta smutsen/matresterna/bakterierna vara kvar i munnen efter tandborstning som det innebär att inte skölja alls. Troligen har den tandläkaren som hävdat det enbart fokuserat på effekten från fluor.

Jag håller ju med! Typ nästan exakt detta jag skrev i mitt svar till dig i #44...
Svar på tråden Är flourskölj och flourtabletter lika bra...