• Anonym (?)

Varför är kvinnor från Iran mer utseende fixerande med botox än oss blonda Nordbor?

I Iran ser många kvinnor väldigt unga ut. 50 åriga kvinnor använder botox och opererar sig. Förminskar näsor.

Vi svenska, nordbor, blonda med blå ögon åldras naturligt.

Varför är kvinnor från Iran så utseendefixerade? 

• Svar på tråden Varför är kvinnor från Iran mer utseende fixerande med botox än oss blonda Nordbor?
  • Anonym (Behöver anstränga sig mer)
    Anonym (botox) skrev 2024-12-12 15:36:46 följande:

Mja, snygga iranskor eller vilka snygga tjejer som helst är inte ointressanta för män, inte heller svenska sådana. Och med "snygga" menar jag inte artificiella sådana (med botox och diverse andra liknande plastoperationer) men just "iransk" och diverse mellanösternska kvinnor handlar det mer om kultur än plastiga förändringar i utseendet huruvida de "ignoreras" eller inte.

Den artficiella sk "multikulturen" som konstruerats i Sverige har lärt svenska män att inte behandla kvinnor från mellanöstern som normala människor.

Jag har en helt annan erfarenhet. Mina svenska tjejkompisar kunde vara hur blyga som helst killar var intresserade av dem ändå. Jag fick klä mig väldigt vågat, prata högst, skratta högst, dansa mest vågat, vara väldigt fysisk och röra på killar mycket och tvinga mig till att vara den mest extroverta du kan tänka dig för att få samma effekt som dem. Så extrovert, ta plats och vara högljudd att en hel del störde sig på mig.
  • Anonym (botox)
    Anonym (Behöver anstränga sig mer) skrev 2024-12-12 16:48:52 följande:
    Jag har en helt annan erfarenhet. Mina svenska tjejkompisar kunde vara hur blyga som helst killar var intresserade av dem ändå. Jag fick klä mig väldigt vågat, prata högst, skratta högst, dansa mest vågat, vara väldigt fysisk och röra på killar mycket och tvinga mig till att vara den mest extroverta du kan tänka dig för att få samma effekt som dem. Så extrovert, ta plats och vara högljudd att en hel del störde sig på mig.

Som jag förstår din beskrivning så upplevde du att du inte fick samma uppmärksamhet som dina pursvenska tjejkompisar trots att du gjorde dig till och var så sexig och tog plats så mycket som möjligt?

Som jag skrev tidigare så handlar det nog om kulturkrocken i det artificiella sk "mångkulturella" samhället som tillverkats i Sverige. Om du var från Mellanöstern så aktade sig nog de svenska killarna från att uppvakta dig eftersom de var rädda för hederskulturen som följer med den kulturen (med det inte sagt någonting om din personliga situation, utan mer om den erfarenhet, eller "fördomar" om du vill, som finns rent allmänt i Sverige). Det blir mindre besvär helt enkelt att hålla sig till folk från sin egen kultur av naturliga orsaker. Särskilt i dessa polariserade tider som den *artificiella multikulturen konstruerat. 

Med det inte sagt att det inte skulle fungera i enskilda fall, jag har ett par arbetskamrater och vänner som gift sig interkulturellt där kvinnan varit från Mellanösterns kultur och mannen från västerländsk (finsk i detta fallet) där det fungerat bra. Och det på grund av att föräldrarna varit osedvanligt vidsynta och vågat gå emot släkten, de har helt enkelt "assimilerat" sig (och utan att överge sin egen kultur nota bene) till förhållandena de valt att flytta till. Precis så som skett genom hela historien i naturliga multikulturella samhällen som kommit sig av invandring.

*med "artificiella multikulturen" menar jag den som konstruerats utifrån ideologiska föreställningar om att om man bara lassar på med invandring så kan man politiskt konstruera en multikultur och helt ignorera den förmåga ett samhälle har att skapa sådan organiskt (så som skett genom historien) 

• Anonym (Behöver anstränga sig mer)
    Anonym (botox) skrev 2024-12-12 17:22:52 följande:

Som jag förstår din beskrivning så upplevde du att du inte fick samma uppmärksamhet som dina pursvenska tjejkompisar trots att du gjorde dig till och var så sexig och tog plats så mycket som möjligt?

Som jag skrev tidigare så handlar det nog om kulturkrocken i det artificiella sk "mångkulturella" samhället som tillverkats i Sverige. Om du var från Mellanöstern så aktade sig nog de svenska killarna från att uppvakta dig eftersom de var rädda för hederskulturen som följer med den kulturen (med det inte sagt någonting om din personliga situation, utan mer om den erfarenhet, eller "fördomar" om du vill, som finns rent allmänt i Sverige). Det blir mindre besvär helt enkelt att hålla sig till folk från sin egen kultur av naturliga orsaker. Särskilt i dessa polariserade tider som den *artificiella multikulturen konstruerat. 

Med det inte sagt att det inte skulle fungera i enskilda fall, jag har ett par arbetskamrater och vänner som gift sig interkulturellt där kvinnan varit från Mellanösterns kultur och mannen från västerländsk (finsk i detta fallet) där det fungerat bra. Och det på grund av att föräldrarna varit osedvanligt vidsynta och vågat gå emot släkten, de har helt enkelt "assimilerat" sig (och utan att överge sin egen kultur nota bene) till förhållandena de valt att flytta till. Precis så som skett genom hela historien i naturliga multikulturella samhällen som kommit sig av invandring.

*med "artificiella multikulturen" menar jag den som konstruerats utifrån ideologiska föreställningar om att om man bara lassar på med invandring så kan man politiskt konstruera en multikultur och helt ignorera den förmåga ett samhälle har att skapa sådan organiskt (så som skett genom historien) 

Jag upplevde att jag var osynlig för killar om jag inte tog så mycket plats som möjligt ja. Det behövs att en är extrovert, högljudd, pratsam, väldigt fysisk (röra armen på honom, kramas osv) och klä sig sexigt. Är en tyst och stilla som invandrartjej så ser svenska killar och män en inte.

Jag är naturligt ganska blyg och stillsam egentligen, jag har tränat bort det. 

Jag är mörkhyad och adopterad så jag var vilsen kulturellt. Mina föräldrar är underbara människor men de är vad kan vi säga, väldigt PK? De trodde det skulle vara bra för mig att bo i förort och bli mer mångkulturell eftersom jag bara hade svenska kompisar men jag blev mobbad från start i förortsskolan så de fick flytta tillbaks. Mycket sådant som blev väldigt fel under min uppväxt, jag skulle lyssna på reggae och hip hop, se filmer med svarta skådisar... jag gillar pop, rock och även metal :D
  • Anonym (botox)
    Anonym (Behöver anstränga sig mer) skrev 2024-12-12 19:40:23 följande:
    Jag upplevde att jag var osynlig för killar om jag inte tog så mycket plats som möjligt ja. Det behövs att en är extrovert, högljudd, pratsam, väldigt fysisk (röra armen på honom, kramas osv) och klä sig sexigt. Är en tyst och stilla som invandrartjej så ser svenska killar och män en inte.

Jag är naturligt ganska blyg och stillsam egentligen, jag har tränat bort det. 

Jag är mörkhyad och adopterad så jag var vilsen kulturellt. Mina föräldrar är underbara människor men de är vad kan vi säga, väldigt PK? De trodde det skulle vara bra för mig att bo i förort och bli mer mångkulturell eftersom jag bara hade svenska kompisar men jag blev mobbad från start i förortsskolan så de fick flytta tillbaks. Mycket sådant som blev väldigt fel under min uppväxt, jag skulle lyssna på reggae och hip hop, se filmer med svarta skådisar... jag gillar pop, rock och även metal :D

Det låter som du är helt "normal" om man säger så (jag menar om man gillar metal kan man ju inte vara annat liksom :P )

Men som sagt så tror jag att anledningen är att svenska killar är rädda för det okända. Och avlägsna kulturer är extra *okända så det är en mur man som individ måste ta sig över och då är det enklare att hålla sig till det man känner till. Tror att det även spelar in när det gäller adopterade som ser annorlunda ut. Jag tror inte att det handlar om dig som individ, alltså den du är under skinnet så att säga, utan om det okända och de föreställningar man har om det. Mörkhyade är ett ganska nytt inslag i det svenska samhället historiskt sett och även unga människor påverkas av attityderna från vuxna, generellt sett.

Att du kände att du måste vara på ett visst utåtagerande sätt för att få uppmärksamhet från svenska killar kanske handlade om att du då "bevisat" att du inte tillhörde den främmande kulturen?

Jag har förstås svårt att sätta mig in i ditt utanförskap om det beror på hudfärgen. Och därtill bli "type castad" av den inte bara den egna omgivningen om att man måste vara si och så och tycka om ditten och datten eftersom det är vad man gör i gruppen. Så jag förstår nog lite av din vilsenhet.

Alltså, jag är ingen psykolog eller större människokännare så ta mina ord med en nypa salt :) Men jag är fullt övertygad om att kulturer, ju mer avlägsna från varandra de är, har sina krockar och kan förklara mycket av problemen vi har i Sverige. Så jag tror att ditt problem hänger samman med det i grunden och som gjort att du inte kunnat vara dig själv så att säga.

Jag är själv "utböling", dock en "vit" sådan, men menar inte med det att det är jämförbart med din och andras upplevelse som en som inte ser ut "som alla andra", men även den lilla kulturella skillnad som fanns mellan Finland och Sverige hade ibland sina konfliktytor när vi "massinvandrade" hit på 60 och 70-talet, i alla fall tills vi assimilerades (vilket i min värld inte betyder att man måste överge sin kultur eller "identitet" som vissa hävdar). Och det gjorde vi för att Sverige skrek efter arbetare så man hade arbete innan man ens steg iland. (att vi inte såg så jätteannorlunda ut spelade nog in också i ärlighetens namn) Invandringen de senaste decennierna har inte sett ut så och därför har fördomarna ökat mellan grupperna (för ska vi vara ärliga så är det inte bara pursvenskar som har fördomar utan det är en samverkan mellan fördomarna) och det har gjort att du har känt dig tvungen att anta en form som inte är du i grunden.

Asch... nu broderade jag ut det lite för mycket i min ivriga strävan att förklara samhället och din situation utifrån min fantastiska teori som ingen annan tycks ha tänkt på :P Men som sagt tror jag det har bäring på din upplevelse.

• Anonym (Inte bra kultur)
    Anonym (Lögn) skrev 2024-12-11 22:55:25 följande:

Fast det stämmer inte!
    Finns inget folk som är så  utseendefixerat som Svenskar.
    Jag bor i Stockholm och vet ej hur det ser ut i små städer, men du är verklighets frånvänd om du nu tror att Svenskar åldras naturligt medans iranier gör en massa ingrepp.
    Finns ingen mer onaturlig än Svenskar om jag ska vara ärlig! Ingen gör så mycket botox, fillers, färgar håret, använder löshår, lös ögonfransar, förstorar bröst och läppar, tatuerar ögonbrynen och låt oss inte ens diskutera enorma mängder smink. Det börjar redan i ung ålder.
    Svenskar åldras inte alls naturligt, men åldras fortare än utlänningar därför tror du att det är botox som får Iranska kvinnor att se unga ut, men sanningen är att Svenskar åldras mycket fortare, dom flesta svenskar ser äldre ut än  jämnåriga utlänningar.

Och nej jag är inte Iranier, men måste faktiskt vara ärlig.

Fast om svenskar åldras snabbare så är det nog de som solar sig extremt mycket. Jag vill nog inte påstå att det stora flertalet utländska ser yngre ut än svenskorna. Däremot kanske de sminkar sig yngre och är mer välklädda än många svenskor, som inte bryr sig lika mycket om att se feminina ut. 

Sanningen är dock att många iranska ( och svenska) gör mycket skönhetsingrepp. Men det finns nog fler svenskar som inte bryr sig lika mycket och åldras naturligt. De flesta som ser både till sitt utseende och vikt bor i storstäderna, detta ser man även utomlands.

• Anonym (Naturligt)
    Anonym (Behöver anstränga sig mer) skrev 2024-12-12 15:18:23 följande:

Jag är inte iranier utan från ett annat land. Men jag delar en sak med många iranskor och det är ett intresse/preferens för svenska män. 

Mena bakgrund?. Är dina kompisar Iranskor eftersom du skriver att många har den preferensen?
    Är det inte onödigt att så många unga tjejer behöver använda sig utav botox vad är grejen?
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Inte bra kultur) skrev 2024-12-13 08:08:20 följande:

Fast om svenskar åldras snabbare så är det nog de som solar sig extremt mycket. Jag vill nog inte påstå att det stora flertalet utländska ser yngre ut än svenskorna. Däremot kanske de sminkar sig yngre och är mer välklädda än många svenskor, som inte bryr sig lika mycket om att se feminina ut. 

Sanningen är dock att många iranska ( och svenska) gör mycket skönhetsingrepp. Men det finns nog fler svenskar som inte bryr sig lika mycket och åldras naturligt. De flesta som ser både till sitt utseende och vikt bor i storstäderna, detta ser man även utomlands.

Ju ljusary hy du har, desto snabbare/enklare får du rynkor ( = "åldras" snabbare). Det är ju därför uttryck i stil med "black don't crack" finns... 
  • Anonym (Molnigt)

En del unga människor verkar göra det helt i onödan. Samma grej med avancerade hudvårdsprodukter som unga tjejer använder 

• Xenia
    Anonym (?) skrev 2024-04-24 18:30:17 följande:
    Varför är kvinnor från Iran mer utseende fixerande med botox än oss blonda Nordbor?

I Iran ser många kvinnor väldigt unga ut. 50 åriga kvinnor använder botox och opererar sig. Förminskar näsor.

Vi svenska, nordbor, blonda med blå ögon åldras naturligt.

Varför är kvinnor från Iran så utseendefixerade? 

Vaddå 'vi svenskor' ? Finns tyvärr många svenskor också som låtit utföra botoxbehandlingar och skönhetsoperationer. Oklart varför. De behöver ju inte en man för att försörja sig. De som vant sig vid att operera sig fortsätter förstås med det när de blir äldre också.
  • Xenia
    Anonym (F) skrev 2024-04-24 18:47:35 följande:

De tar hand om sig själva.

Du har missuppfattat vad 'att ta hand om sig' betyder.

Det betyder att äta sunt, sova ordentligt, motionera och undvika rökning och droger. 
  • Anonym (Molnigt)

Har sett andra tjejer som förstorar sina läppar

Svar på tråden Varför är kvinnor från Iran mer utseende fixerande med botox än oss blonda Nordbor?