• Anonym (Sociala medier)

Sociala medier förstör vår relation

Vi har småbarn så det är en lite tuffare period. Vi har mindre tid för varandra och när vi har tid så är minst en av oss nästan alltid trött.

Men en sak stör mig extra mycket och det är att min sambo väljer mobilen rätt ofta när vi har tid tillsammans. Det gäller speciellt dagar då vi båda haft mycket att göra och inte kunnat fokusera en sekund på varandra.

Och det som stör mig ännu mer är när hon väljer sociala medier framför mig.

Jag har påpekat det flera gånger men hon verkar inte bry sig.

Exempelvis här om dagen så hade vi haft fullt upp på dagen och på kvällen. Vi satte oss vid köksbordet för att äta varsin kvällsmacka. Då tar hon upp mobilen och går in på instagram och sedan Facebook för att gå igenom flödet. Hon kommenterar inlägg och gillar bilder. Hon går in på chattar och skriver. Sånt skm man gör i sociala medier. Men det jag stör mig extra

Mycket på är att det tydligen är viktigare att göra allt detta med andra människor än att ens titta på mig och prata med mig som sitter mit emot henne vid bordet.

Tyvärr hade jag haft en tuff dag och det är sent. Ser att hon gillar ett kort på en vältränad kille med bar överkropp. Samtidigt gav hon mig en blick ungefär som att hon blev upptäckt. Det får bägaren att rinna över för mig.

Hon scrollade snabbt vidare innan jag utan att vara otrevlig frågade: vad var det för bild du gillade? Hon svarar: jag har gillat många bilder.

Sen efter en stund påpekade jag att jag är trött på att hon väljer telefonen och speciellt andra personer i sociala medier framför mig. Hon försvarade sig bara och sa att hon inte varit in på sociala medier på hela dagen. Jag påpekade att vi inte haft någon partid eller ens ett samtal om annat än barn och hemmet på över en vecka. Och att hon bara några dagar innan valde bort vår dejtdag vi normalt sett har varje vecka. 

Jag undrade även varför hon gillar kort på en kille som uppenbarligen vill visa upp sig. Jag är själv vältränad men tycker ändå inte man gillar sådana kort. Hon sa att hon gillade kortet för han är en vän. Dock vet jag att han visat intresse för henne tidigare vilket gör det lite jobbigare.

Sen skämdes jag lite för min reaktion om kortet (vet inte om jag borde ha gjort det) och kallade mig själv för fjantig. Då instämde hon att jag var fjantig. Jag känner att det sårade mig. Mitt ex hade bett om ursäkt och sagt: "Du är inte alls fjantig. Det var jag som gjorde fel*

Men så är inte min nuvarande som inte verkar bry sig.

Jag känner att det uppstår nycket konflikter kring att hon sitter på sociala medier men jag vet inte vad jag ska göra. Hon ser inget fel med det. Vsf gör jag?

• Svar på tråden Sociala medier förstör vår relation
    Anonym (lena) skrev 2024-04-28 08:49:32 följande:

Jag och min sambo har barn och vi jobbar. Jag behöver tid för mig själv. Jag är ibland för trött att prata med min partner. Jag skulle bli jätteirriterad om min partner skulle säga tll mig att inte använda telefon eller att inte gilla bilder. Det låter kontrollerande. Du kunde prata med henne och berätta om dina känslor utan att ställa krav på henne. Släppa dina förväntningar, lyssna på henne. Hon kanske är så trött att hon orkar inte prata. Ni kanske behöver barnvakt eller be nån närstående att hjälpa med barnen. 

Klart man behöver tid för sig själv. Men min sambo är arbetslös och har rätt många timmar för sig själv om dagarna. Förutom just den dagen som jag tog som exempel.

Sen kanske du och din sambo umgås och pratar om mer än det nödvändigaste kring hem och barn? Här sker det ytterst sällan. Det blir en grej när telefonen får högre prio.

Att gilla vissa intima bilder eller bilder på ex i sociala medier klassas som otrohet av vissa relationsrådgivare.

Visst är det så att hon säger att hon inte orkar prata rätt så ofta men sen sätter hon sig och skriver till andra och skrattar. När det sker i ett par års tid så ledsnar man. 
    Fjäril kär skrev 2024-04-28 09:32:43 följande:

Låter som ni tappat respekt för varandra.  

Ni behöver ta er i kragen båda två och bete er som vuxna. Man kommer inte lösa några problem med att kalla varandra för fjantar. 

Ni behöver växa upp 

Så kan det vara. Jag känner inte mig respekterad och jag tror det gjort att jag mindre och mindre respekterar henne.

Hon struntar i vad jag känner och tycker. 
  • Anonym (Marie)

Det här med att "fastna" i mobilen istället för att göra något av tiden, som man egentligen hellre vill eller behöver, brukar vara symptom på att det i grunden är något annat som är problematiskt.

Min sambo och jag kan bägge två sitta en stund och "slöscrolla". Men efter en stund säger någon av oss att "nu får det räcka" och så gör vi något annat. Ibland ihop och ibland var för sig. Jag tycker att det är en lagom nivå. Men självklart kan det vara så ibland att någon av oss fastnar betydligt längre än den andra. Det är dock inget som någon av oss stör sig på. Vi skulle aldrig sitta med telefonen medan vi äter, tittar på film eller gör något annat där man bör ha fokus på annat.

Men med mitt ex var det som du beskriver det. Nästan 100 procent av sin vakna fritid satt han och scrollade. Försummade både mig och hemmet, ville knappt göra något alls längre. Det enda han hade ork till var att supa med sina polare, då kunde han släppa mobilen för en stund... Så här i efterhand känns det uppenbart att det var hans sätt att fly att vi inte mådde bra ihop. Jag hade säkert flyktbeteenden jag med fast på andra sätt.

Det är nog dags att rannsaka er relation och fråga er vad det här faktiskt handlar om. Det finns ingen människa som genuint vill scrolla bort sitt liv och försumma sina relationer, så det är något som din sambo använder detta som en flykt från.

Angående gillandet av avklädda bilder... Jag hade heller inte gillat det, men om det var en enskild gång hade jag nog inte kommenterat. Hade jag däremot sett ett mönster, att min partner BARA gillade andra kvinnors profilbilder om de var utmanande på något sätt, eller om han använde Facebook bara för att titta på snygga kvinnor istället för att umgås med mig, hade det känts oacceptabelt.

• Anonym (Hin håle)

Hade min partner varit så WT att hon inte kunnat slita sig från mobilen hade jag tagit barnen och gått.

• Anonym (XXX)

Ni får göra upp om en rimlig tid varje dag som skärmar får användas, precis som man gör med barn. T.ex. en timme varje kväll, två eller tre timmar på lediga dagar - sedan är det slut. Kan hon inte hålla detta, så kan ni kanske inte fortsätta tillsammans? Jag (som är kvinna) skulle bli tokig om jag var du, jag skulle absolut inte acceptera detta. 

Och detta att hon gillar fotot på den barbröstade, vältränade "vännen" känns också suspekt. Klart man får ha vänner av annat kön, men just en sådan bild skulle jag inte gilla, om jag inte var intresserad av "vännen" även utseendemässigt/erotiskt. Folk kan ju också se vem som har gillat bilden, och börja prata...

• Anonym (P234)

Det är väl så det ser ut nuförtiden, folk som börjar skita i varandra för att det blir viktigare att knarka sociala medier. Man ser det när man är ute och går på stan, folk kan inte ens längre gå eller cykla utan att glo på mobilen. Sjukt är det, men precis som knarkare ofta gör så försvarar de sig desperat och aggresivt om man påpekar deras beroende.

• Anonym (Marie)
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-29 05:04:36 följande:

Ni får göra upp om en rimlig tid varje dag som skärmar får användas, precis som man gör med barn. T.ex. en timme varje kväll, två eller tre timmar på lediga dagar - sedan är det slut. Kan hon inte hålla detta, så kan ni kanske inte fortsätta tillsammans? Jag (som är kvinna) skulle bli tokig om jag var du, jag skulle absolut inte acceptera detta. 

Och detta att hon gillar fotot på den barbröstade, vältränade "vännen" känns också suspekt. Klart man får ha vänner av annat kön, men just en sådan bild skulle jag inte gilla, om jag inte var intresserad av "vännen" även utseendemässigt/erotiskt. Folk kan ju också se vem som har gillat bilden, och börja prata...

Håller med. Jag har själv många manliga vänner, fler än kvinnliga, och jag skulle inte trycka på likeknappen på en sån bild av respekt för min partner. Mer neutrala porträttbilder kan jag trycka på like på om jag tycker att det är en bra bild på dem, men jag undviker de som är mer sexuellt laddade - eller som man kan misstänka att de lagt upp just för att få den sortens bekräftelse.

Dessutom tycker jag att det är lite pinsamt när folk lägger upp halvnakna bilder på sociala medier, så jag brukar inte gilla dem liksom av princip.
  • Anonym (gula löv)
    Anonym (P234) skrev 2024-04-29 18:00:20 följande:

Det är väl så det ser ut nuförtiden, folk som börjar skita i varandra för att det blir viktigare att knarka sociala medier. Man ser det när man är ute och går på stan, folk kan inte ens längre gå eller cykla utan att glo på mobilen. Sjukt är det, men precis som knarkare ofta gör så försvarar de sig desperat och aggresivt om man påpekar deras beroende.

Sociala medier är designade för att vara beroendeframkallande från första början. Alltså är de beroendeframkallande. Det är ingen större skillnad mellan den här typen av beroende och spelberoende t.ex. Även om det handlar om miljontals helt vanliga människor världen över.

Det blir alltmer odiskutabelt att detta på många sätt är en social och psykologisk katastrof. Allra tydligast blir det när man ser på barns och ungas situation idag. Och mest alarmerande.
  • Anonym (Rövknullad)

Min sambo är expert på att sitta mycket med telefonen men så fort jag tar upp min så kastas det glåpord och dryga kommentarer om att jag minsann inte gör annat. 

• Anonym (Y)

Det låter snarare som att det större problemet är att ni inte pratat med varandra på en vecka. 

Förstår att du tycker att det också är ett problem såklart. Blir sjukt irriterad på min sambo som också är mobilberoende. Brukar föreslå då och då att vi ska hitta på någonting tillsammans och att vi under tiden stänger av mobilerna. 

Sociala medier är tamejfan ett gift, och är man mentalt trött så är det lätt att man väljer att få snabba dopaminkickar från telefonen än att hålla igång en konversation. Men i grund och botten låter det som att ni behöver strukturera om er vardag för att få mer tid till varandra.

• Anonym (gula löv)
    Anonym (Y) skrev 2024-12-07 03:40:03 följande:

Sociala medier är tamejfan ett gift, och är man mentalt trött så är det lätt att man väljer att få snabba dopaminkickar från telefonen än att hålla igång en konversation. Men i grund och botten låter det som att ni behöver strukturera om er vardag för att få mer tid till varandra.

Exakt så är det ju! Kvällströttheten, slutkördheten, mörkret som kommer redan tidig kväll vid den här årstiden - verkar som man lätt tappar greppet om sig själv då och går vilse lite i cyberrymden... Fastnar i mobilens (egentligen rätt trista) sällskap, eller snarare våld, lite för länge... Jag tycker sena kvällar helt klart är svårast att hantera.

Värst blir det nog om det är sociala medier som slukar en i det läget. Håller verkligen med om att det finns något giftigt i det där, som kan skada på djupet om vi inte ser upp. (Men även forum tex. kan ju hålla en i ett rejält järngrepp... och vara vääldigt toxiska, i värsta fall. 😐)
Svar på tråden Sociala medier förstör vår relation