Sociala medier förstör vår relation
Det här med att "fastna" i mobilen istället för att göra något av tiden, som man egentligen hellre vill eller behöver, brukar vara symptom på att det i grunden är något annat som är problematiskt.
Min sambo och jag kan bägge två sitta en stund och "slöscrolla". Men efter en stund säger någon av oss att "nu får det räcka" och så gör vi något annat. Ibland ihop och ibland var för sig. Jag tycker att det är en lagom nivå. Men självklart kan det vara så ibland att någon av oss fastnar betydligt längre än den andra. Det är dock inget som någon av oss stör sig på. Vi skulle aldrig sitta med telefonen medan vi äter, tittar på film eller gör något annat där man bör ha fokus på annat.
Men med mitt ex var det som du beskriver det. Nästan 100 procent av sin vakna fritid satt han och scrollade. Försummade både mig och hemmet, ville knappt göra något alls längre. Det enda han hade ork till var att supa med sina polare, då kunde han släppa mobilen för en stund... Så här i efterhand känns det uppenbart att det var hans sätt att fly att vi inte mådde bra ihop. Jag hade säkert flyktbeteenden jag med fast på andra sätt.
Det är nog dags att rannsaka er relation och fråga er vad det här faktiskt handlar om. Det finns ingen människa som genuint vill scrolla bort sitt liv och försumma sina relationer, så det är något som din sambo använder detta som en flykt från.
Angående gillandet av avklädda bilder... Jag hade heller inte gillat det, men om det var en enskild gång hade jag nog inte kommenterat. Hade jag däremot sett ett mönster, att min partner BARA gillade andra kvinnors profilbilder om de var utmanande på något sätt, eller om han använde Facebook bara för att titta på snygga kvinnor istället för att umgås med mig, hade det känts oacceptabelt.