• Anonym (Alfa & Omega)

Måste man verkligen äta omega3?

Ja, som rubriken lyder: är det verkligen nödvändigt att få i sig omega3? Varför? Jag vet att kroppen inte kan skapa det själv, men varför behöver man det? Jag har under större delen av mitt snart 60-åriga liv inte fått i mig nån omega3 överhuvudaget, och ändå har jag alltid varit frisk som en nötkärna. Och nej, det är inte som jag bara tror att jag inte fått i mig det - jag har verkligen inte fått i mig det. Så man undrar ju lite varför det är sånt snack om att det är så viktigt.

• Svar på tråden Måste man verkligen äta omega3?
  • Anonym (Alfa & Omega)
    Anonym (Kalle) skrev 2024-05-12 14:14:58 följande:
    Jordnötter innehåller Omega3 vad jag vet.
    Nix. Inte ett enda litet mg. Däremot en hel del omega6
    Anonym (Goli) skrev 2024-05-12 14:19:20 följande:
    Möjligt men det innehåller framförallt höga mängder Omega 6. Och det är omega 3 vs Omega 6 ration som är alldeles för låg för människor i väst.

Därför också det är viktigt för kroppen med produkter  rika på Omega 3.
    Precis. Bortsett från att den där sista meningen inte verkar gälla mig 😆
  • Anonym (Alfa & Omega)
    Sk007 skrev 2024-05-12 14:22:08 följande:
    Jag trodde de innehöll omega 6.
    Helt rätt.
  • Anonym (Döden)
    Sk007 skrev 2024-05-11 09:55:23 följande:

Jag har också funderat över det där. Det finns flera ämnen som sägs vara livsnödvändiga för att man inte ska bli sjuk, c-vitamin t ex. Men jag verkar klara mig väldigt bra utan det.
    Jag tror helt enkelt att de som verkligen har koll på vad kroppen behöver är de som hörs minst. De tunnor som skramlar mest är de som är styrda av marknaden och deras enda intresse är att sälja.

Du dör till sist om du inte äter c-vitamin. Har du inte symptom som inflammerat tandkött, tandlossning och extrem trötthet så får du i dig c-vitamin. 
  • Anonym (Döden)
    Anonym (Döden) skrev 2024-05-12 20:09:18 följande:
    Du dör till sist om du inte äter c-vitamin. Har du inte symptom som inflammerat tandkött, tandlossning och extrem trötthet så får du i dig c-vitamin. 
    Dör i förtid alltså. Dör till sist gör vi ju allihop oavsett vad vi äter. 
  • Anonym (Alfa & Omega)
    Ja, c-vitamin känns liksom viktigare än Omega3...
  • Anonym (Döden)
    Anonym (Alfa & Omega) skrev 2024-05-12 20:13:58 följande:
    Ja, c-vitamin känns liksom viktigare än Omega3...

Så är det nog! 

Jag kommer att tänka på det Agnes Wold brukar säga, att vi vet så otroligt lite om hur kroppen fungerar. Uppenbarligen klarar du dig ju på din diet. Vissa grejer behöver man dock på lång sikt. D-vitaminbrist kan ju tex visa sig som benskörhet när man blir gammal. Kanske minskar omega 3 risken för någon sjukdom som inte brukar dyka upp förrän man är betydligt äldre än du. 

Men att man behöver c-vitamin för att överleva har man ju vetat i några hundra år nu. 

• Sk007
    Då innehåller kött eller smör de nödvändiga vitaminerna.
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Alfa & Omega) skrev 2024-05-11 05:53:43 följande:
    Genom att äta väldigt selektivt. Inte svårt alls, faktiskt 😊 Vad som är konstigare är väl att jag aldrig haft några brister... Jag menar, det är ju ingte enbart omega3 som fallerat i mitt fall.
    Tow2Mater skrev 2024-05-10 22:45:19 följande:

Enligt Stockholms Universitet 2021:

Den nya studien visar dock att kroppen själv kan producera de viktiga fleromättade fettsyrorna omega-3 och omega-6. En förutsättning är att vi får i oss alfa-linolensyra och linolsyra, vilket finns i det mesta vi äter såsom mjölk, kött, fisk, frukt och grönsaker.

www.su.se/2.1273/press-media-nyheter/pressmeddelande-arkiv/kroppens-egen-fettproduktion-viktigare-%C3%A4n-vi-tidigare-trott-1.167438

Ha! I knew it!! Tack för detta!Kosttillskott? Nu blir jag förvirrad - var har jag sagt nåt om kosttillskott?

Man ser inte brister på omega 3. Det har längr varit känt att det är viktigt för hjärnan m.m att äta fet fisk. 

Gör inte det själv. Men jag försöker, men tar tillskott isåfall. 

Går att lösa hur mkt som helst på nätet om det 

• Anonym (Alfa & Omega)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-12 21:03:56 följande:

Man ser inte brister på omega 3. Det har längr varit känt att det är viktigt för hjärnan m.m att äta fet fisk. 

Gör inte det själv. Men jag försöker, men tar tillskott isåfall. 

Går att lösa hur mkt som helst på nätet om det 

Fast min hjärna har alltid fungerat (och fungerar ff) hyfsat den också, så...
  • Anonym (Alfa & Omega)
    Anonym (Döden) skrev 2024-05-12 20:26:55 följande:

Så är det nog! 

Jag kommer att tänka på det Agnes Wold brukar säga, att vi vet så otroligt lite om hur kroppen fungerar. Uppenbarligen klarar du dig ju på din diet. Vissa grejer behöver man dock på lång sikt. D-vitaminbrist kan ju tex visa sig som benskörhet när man blir gammal. Kanske minskar omega 3 risken för någon sjukdom som inte brukar dyka upp förrän man är betydligt äldre än du.

Så kan det ju förstås vara. Och det är så klart jobbigt med sjukdom oavsett ålder, alltså även om den inte drabbar en förrän man är 80 eller så.
  • Tow2Mater
    Anonym (Alfa & Omega) skrev 2024-05-12 21:35:46 följande:
    Så kan det ju förstås vara. Och det är så klart jobbigt med sjukdom oavsett ålder, alltså även om den inte drabbar en förrän man är 80 eller så.
    Men när de intervjuar dessa typ '99-åringar som snart fyller 100" verkar deras diet ofta bestå av ett dagligt glas sherry eller whiskey, dagligt intag av risnudlar, eller liknande. Har nog aldrig hort någon som nämner Omega eller daglig multivitamin som sin hemlighet.
  • Anonym (Alfa & Omega)
    Tow2Mater skrev 2024-05-12 23:08:38 följande:
    Men när de intervjuar dessa typ '99-åringar som snart fyller 100" verkar deras diet ofta bestå av ett dagligt glas sherry eller whiskey, dagligt intag av risnudlar, eller liknande. Har nog aldrig hort någon som nämner Omega eller daglig multivitamin som sin hemlighet.
    Men eller hur? Precis så! Så man kan ju inte låta bli att undra om det verkligen är så nödvändigt.
Svar på tråden Måste man verkligen äta omega3?