• Anonym (Pengar)

    Överreagerar min syster?

    Mina föräldrar är skilda till att börja med.

    Jag och min man bor i ett fint hus, har bra jobb och har det gott ställt. Vi väntar vårat första barn och vi har nyligen fått en större summa pengar av min pappa som vi tänkte sätta in en del i fonder på vårat befintliga sparande, och en del tänkte vi resa för. Min syster fick inget sa pappa (vi har samma pappa). Detta för att pappa anser att min syster redan lever på staten i form av pendling mellan lönebidrag och sjukpenning.

    Min syster har haft svårt på arbetsmarknaden då hon har lättare autism, depressioner och ångestattacker. Detta har gjort att hon pendlat mellan att ha ett jobb, vara sjukskriven och arbetslös i omgångar. Hon får nu hjälp av Arbetsförmedlingen. Min syster gör så gott hon kan när hon arbetar, men något är det som inte riktigt funkar för henne och hon mår psykiskt dåligt med låg självkänsla.

    Pappa tycker min syster är strulig och valde därför att endast ge mig och min man en stor summa pengar, min syster får alltså inget av pappa. När min syster fick reda på detta blev hon så ledsen och förtvivlad att hon inte vill ha någon kontakt med pappa mer, för det gjorde tydligen väldigt ont i henne. Men det är ju pappas pengar liksom, han gör ju vad han vill med dem. Och ärligt talat så tycker jag att hon lever ju så mycket på samhället att vi som bidrar kan få belöning nån gång.

    När jag sa till min syster att jag tycker hon är bitter och måste ta tag i sitt liv, blir hon skitsur och kallar mig oempatisk, och just nu har vi ingen kontakt. Men det är ju faktiskt så att hon är ansvarig för sitt liv, ingen annan. Och att hon inte har det gott ställt är ju hennes problem. Jag tycker det är lite barnsligt av henne att hålla på att bråka, bli ledsen och spela offer, för hon har ingen rätt till pappas pengar liksom. Sen har jag alltid stått pappa nära, så det blir väl naturligt att vi har bättre kontakt och får lite mer stöd av honom?

    Vad tycker ni, överreagerar min syster?

  • Svar på tråden Överreagerar min syster?
  • Anonym (Yes)
    Anonym (Hjärtat gråter) skrev 2024-05-16 13:20:12 följande:
    Ni har ju guldkant varje månad om vi jämför med din syster. Tack för att du inte är min syster. Ditt tankesätt äcklar mig.
    Ts har definitivt ett riktigt lyxliv jämfört med syrran. Dessutom ska hon och mannen resa på semester - något som ts syster troligen aldrig kunnat göra i hela sitt vuxna liv!!

    Om denna tråd är sann borde ts GE hälften av pengarna till systern alternativt åtminstone bjuda med henne på semesterresan.
  • Anonym (S)

    Jag tror att du är ett trollkonto eller att du är obegåvad och egoistisk. Ingen vettig människa resonerar som du. Vidrig pappa du har dessutom som favoriserar er. 

    Ni hade väl kunnat dela på summan pengar? Han hade kunnat ge er hälften var. Hade jag vart du och haft gå gott ställt hade jag själv pratat med pappan och sagt att antingen ger du henne lite eller så delar jag på det du gett. Relationen till syrran borde vara mer värt än att ha ännu mer pengar. 

    Uppenbarligen så har din syster fått kämpat mer än dig i livet och pga sin diagnos haft det tufft. Då förstår jag att det gör ont i henne att inte få pengar när hon är den som egentligen behöver det mest. Speciellt med så korkad motivering "hon snyltar redan från samhället" Din syster snyltar inte, det låter som hon kämpar i motvind för att samhället har svårt att anpassa sig. 

    Stackars ditt framtida barn att få växa upp med skeva värderingar. 

  • Anonym (S)
    Anonym (Pengar) skrev 2024-05-15 14:29:44 följande:
    Hon får ju hjälp av staten konstant, varför kan inte vi som bidrar få extra guldkant nån gång? Varför kan inte min syster unna oss detta istället för att bli ännu mer bitter och tycka livet är skit?
    Du har ju fått belöning. Du har hus, gott ställt, en man och väntar ditt första barn. Duger inte det är du fruktansvärt otacksam!!!! Din syster klarar sig bättre utan pengakåta människor. Med dina värderingar kommer ditt liv på sikt bli dåligt. Du är rätt oskän i dina värderingar och många vill inte umgås med egoister som är oempatiska. 

    Varför tycker du att du har mer rätt till pengar (belöning)? Du får väl belöning från ditt välbetalda jobb? 
  • Anonym (S)
    Anonym (Pengar) skrev 2024-05-15 14:30:49 följande:
    Hon hade säkert fått något av pappa också om hon hade fungerat som normalt folk.
    Så du tycker att du fungerar normalt? Knappast med dina värderingar! Din pappa är nog förmodligen lika korkad som dig. Teagiskt med folk som ser ner på de med funktionsvariationer. Tänk om ditt barn får svårigheter tex CP-skada, autism, ADHD osv.. kommer du se ner på barnet då? Tror det skulle vara nyttigt för dig att få ett barn med en diagnos och faktiskt inse hur fantastiska dom också kan vara. 
  • Anonym (Föräldrar känner sina barn)

    Nu tror jag att det här är en trolltråd, men jag vet folk som resonerar så angående arv, och därför har skrivit testamente till förmån för det mest "lyckade" barnet. Känner även ett par som t.o.m. skrev i sitt testamente i Spanien (där de bor som pensionärer) att spansk lag ska gälla, så att deras ena barn inte ska få ens laglotten som bröstarvingar alltid får enligt svensk lag. 

    Spontant är det lätt att säga att barnen borde få lika mycket, eller att OM det ska göras skillnad så ska det fattiga barnet få mer. Men föräldrar känner oftast sina barn väldigt väl. De vet att om de ger till det "lyckade" barnet, så kommer det barnet att investera dessa pengar väl, och barnbarnen kommer att få växa upp i en bra bostad i ett bra område, gå i bra skolor, ha utvecklande hobbies, åka på språkresa samt intressanta semestrar med föräldrarna, få körkortet betalt av föräldrarna, läsa ett år på college i USA kanske. Pengarna kommer att gå till bra saker som kommer barnbarnen till godo, så att dessa i sin tur får bra förutsättningar att skapa ett bra liv för SINA barn. 

    ...medan det fattiga barnet kommer att slösa bort dessa pengar på en gång på sprit, droger, charterresor, extravagant beteende och bjudande till alla "polare", meningslös lyx o.s.v. utan att ens jämföra priser och vara försiktig, utan att sätta undan något för framtiden eller betala av skulder. Och efteråt kan det bli ännu värre för det barnet. Jag läste faktiskt precis om ett sådant fall. Det var en man som hade vunnit c:a en halv miljon på en lott. I vanliga fall hade han bara socialbidrag.

    Han blev helt tokig och slösade bort alltihopa på en gång enligt ovan. Sedan var pengarna slut. Därefter kollade soc hans kontoutrdrag och såg att dessa pengar hade kommit in på hans konto. Då drog de in biståndet samt polisanmälde honom för bidragsfusk, så följden av lottovinsten blev för honom skulder, polisförhör, åtal, bötesdom - och nu mår han sämre än någonsin. Om det hade varit hans föräldrar som hade skänkt honom pengarna eller låtit honom ärva dem, så hade man kallat det "en björntjänst".

  • Anonym (S)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-05-15 15:24:03 följande:
    Alltså, jag önskar sällan någon något ont. Men i ditt fall skulle jag iaf inte tycka synd om dig om din unge får någon diagnos.
    Ska du förskjuta den också då?
    Tror det skulle vara nyttigt för TS att få barn med diagnoser. Då skulle hon vara tvungen att inse hur det funkar, ändra inställning. 
  • EpicF
    fornminne skrev 2024-05-16 13:13:54 följande:

    Att så många går på den här tråden! Med tanke på hur TS resonerar och svarar, luktar det troll lång väg.

    Annars läser man oftare att det är tvärtom. Det är vanligare och mer trovärdigt än TS.


    Med tvärtom menar jag att familjens ?svarta får? ges betydligt mer stöd och hjälp, ibland oförtjänt. Inte sällan med motiveringen att det är synd om h*n. Medan det ?duktiga? barnet får klara sig själv.


    Jag kan tycka att det är lika fel som det TS beskriver. Man måste inte ge exakt lika mycket tid, hjälp eller pengar, men man behöver inte vara orättvis. Det är också en fin linje mellan att hjälpa det behövande barnet lite extra, och att klema bort / aldrig ställa krav. 


    Tyvärr så finns det både föräldrar och syskon som better sig som ts. Så den kan tyvärr vara sann
  • Anonym (S)
    Anonym (Pengar) skrev 2024-05-15 20:03:19 följande:
    Har inte läst den tråden, men utifrån det du skriver nu håller jag med den TS. Alldeles för mycket dalt och tillåtande av denna negativa attityd.

    Hade min syster ägnat sig åt positivt tänkande hade hennes liv varit fan så mycket enklare. Vi väljer hur vi vill tänka. Antingen ser man möjligheter, kämpar så mycket man vill och kan och ändrar sitt liv om  an inte är nöjd. Eller så kan man göra som min syster och gräva ner sig i offerkoftan och låta eländet köra över en. Ditt liv - ditt val. Jag anser att nån gång måste man faktiskt resa på sig och släppa offerkoftan. Man är aldrig ett offer för omständigheterna.

    Någon undrade om jag röstade höger, och ja, jag röstar på Moderaterna.
    Ja absolut kan man påverka sin livssituation mycket. Jag ska lära dig lite här. En läkare sa till mig att alla människor har drag av antingen ADHD, autism eller båda då diagnoskriterierna kan vara helt vanliga personlighetsdrag. Men skillnaden är att för att få en diagnos så krävs det att man har svårigheter som påverkar ens vardag. Din syster har alltså svårigheter som påverkar hennes vardag. Med detta sagt så behöver du anstränga dig mycket mindre än vad hon behöver. 

    Så som samhället ser ut idag så är det svårt för oss med diagnoser, kan vara svårt att leva upp till det som förväntas av oss. Själv har jag både ADHD och autism. Jag måste kämpa mer än de utan diagnoser. Jag har dock tur att jag har lindriga problem. Jag har svårt att få hela min vardag att gå ihop. Jag har inte energi för att göra allt. Speciellt om jag vart utanför hemmet. Jag blir väldigt trött av ett läkarbesök, handla i affären, jobba, gå på möten osv... Det beror nog på att jag är känslig för mycket intryck. Det innebär också att jag behöver sova middag mellanåt. Jobbar jag så orkar jag inte göra annat sen tex laga mat, städa osv.... Nu har jag ändå jobbat nästan hela mitt vuxna liv, jag kämpar. Men har vart sjukskriven något tillfälle och jag har haft perioder där inget i mitt liv funkar. Då jag inte klarar av att städa, laga mat osv... Vissa kallar det lathet men är man insatt i diagnoser så vet man att det inte är lathet utan det tar sådan otrolig kraft att göra enkla saker i vardagen. 
  • Anonym (Anonym signatur)

    Glad att jag inte tillhör din familj! Hur kan ni negligera det faktum att syrran har autism?! Det är väl knappast hennes fel att hon inte kan/orkar behålla jobben?! Ni skulle stödja henne, inte stjälpa henne! Hjärtlösa är du och din far, inget annat!!!     Trodde först att ditt inlägg var ett skämt!!!! KARMA

  • Anonym (Sara)
    Anonym (Eh) skrev 2024-05-15 14:30:55 följande:
    Hon lever på marginalerna och enda orsaken att hon får pengar från staten är för att hon inte kan försörja sig ordentligt på egen hand. Det är verkligen ingen belöning att leva på det sättet! Måste hålla med henne om att empatin saknas.

    Håller med.. usch både TS och pappan verkar vara riktigt empatilösa människor. Att ge pengar till den av syskonen som har det bäst ställt men inte den som verkligen skulle behöva pengar. Antingen borde han gett till både eller ärligt talat hellre till bara systern isåfall om han bara ska ge till en. Hon har ju en diagnos dessutom , det är inte så att hon är lat. Som dessutom med stor sannolikhet beror på pappan, både hans gener och hur han har betett sig. Kanske på hur TS har betett sig också.. förlåt men låter som riktigt vidriga människor. 


    Jag har själv flera syskon och har full förståelse om den som behöver pengar mer för tillfället får mer av föräldrarna (i vårt fall pappa). Vid jul t.ex brukar vi alla få en summa pengar (inte jättestor) och jag har också fått eller fått låna när jag har behövt..har t.ex varit ensamstående mamma ganska länge innan jag träffade min nuvarande.  Men den som har fått mest hjälp är nog min lillebror som har lidit av depressioner och varit sjukskriven i perioder. Och det är inget konstigt med det eftersom han har behövt det mest. 

  • Unaz

    Jag betalar gärna skatt för att fånga upp sådana som din syster. Det är ju det som är social trygghet och en stor anledning att betala skatt. Jag ser inte att hon snyltar på samhället så länge det är hennes funktionsvariation som sätter käppar i hjulet för henne och behöver insatser för att kunna fortsätta ha ett så nära på funktionellt liv hon kan. 

    Rent krasst har ju faktiskt hon större behov av en stor summa pengar än du vad det låter som.

    Jag förstår din syster till 100%

  • Anonym (Sara)
    Anonym (S) skrev 2024-05-16 14:32:52 följande:
    Så du tycker att du fungerar normalt? Knappast med dina värderingar! Din pappa är nog förmodligen lika korkad som dig. Teagiskt med folk som ser ner på de med funktionsvariationer. Tänk om ditt barn får svårigheter tex CP-skada, autism, ADHD osv.. kommer du se ner på barnet då? Tror det skulle vara nyttigt för dig att få ett barn med en diagnos och faktiskt inse hur fantastiska dom också kan vara. 
    Tror TS har en diagnos också, antagligen narcissistisk eller kanske drag av antisocial personlighetsstörning , sån otrolig brist på empati speciellt mot sin egen syster är inte normalt.

    NPF finns ju i hennes familj så det är nog hyfsat stor risk att hennes barn skulle kunna få någon form av NPF. 
  • MrsPJ

    Fy vad vidrigt gjort och vilken egoistisk inställning du har TS. Du säger själv att din syster gör det hon kan men ändå funkar det inte. Trots det verkar du tycka att hon är mindre värd än du. Hon överreagerar absolut inte. Det är du som borde skämmas. Och er pappa 

  • Anonym (S)

    Hur ska ni försörja er under föräldraledigheten och hur gör ni med barnbidrag? Sen när det är VAB ska ni göra allt detta gratis eller ska ni också snylta av staten? 

    Inte för att jag är emot bidrag utan tänkte mer eftersom du verkar vara det.

    Vad gör du i framtiden om du skulle råka bli långtidssjukskriven? Ska du snylta från staten då också. 

  • En glad tjej
    Anonym (Pengar) skrev 2024-05-15 14:24:04 följande:
    Överreagerar min syster?

    Mina föräldrar är skilda till att börja med.

    Jag och min man bor i ett fint hus, har bra jobb och har det gott ställt. Vi väntar vårat första barn och vi har nyligen fått en större summa pengar av min pappa som vi tänkte sätta in en del i fonder på vårat befintliga sparande, och en del tänkte vi resa för. Min syster fick inget sa pappa (vi har samma pappa). Detta för att pappa anser att min syster redan lever på staten i form av pendling mellan lönebidrag och sjukpenning.

    Min syster har haft svårt på arbetsmarknaden då hon har lättare autism, depressioner och ångestattacker. Detta har gjort att hon pendlat mellan att ha ett jobb, vara sjukskriven och arbetslös i omgångar. Hon får nu hjälp av Arbetsförmedlingen. Min syster gör så gott hon kan när hon arbetar, men något är det som inte riktigt funkar för henne och hon mår psykiskt dåligt med låg självkänsla.

    Pappa tycker min syster är strulig och valde därför att endast ge mig och min man en stor summa pengar, min syster får alltså inget av pappa. När min syster fick reda på detta blev hon så ledsen och förtvivlad att hon inte vill ha någon kontakt med pappa mer, för det gjorde tydligen väldigt ont i henne. Men det är ju pappas pengar liksom, han gör ju vad han vill med dem. Och ärligt talat så tycker jag att hon lever ju så mycket på samhället att vi som bidrar kan få belöning nån gång.

    När jag sa till min syster att jag tycker hon är bitter och måste ta tag i sitt liv, blir hon skitsur och kallar mig oempatisk, och just nu har vi ingen kontakt. Men det är ju faktiskt så att hon är ansvarig för sitt liv, ingen annan. Och att hon inte har det gott ställt är ju hennes problem. Jag tycker det är lite barnsligt av henne att hålla på att bråka, bli ledsen och spela offer, för hon har ingen rätt till pappas pengar liksom. Sen har jag alltid stått pappa nära, så det blir väl naturligt att vi har bättre kontakt och får lite mer stöd av honom?

    Vad tycker ni, överreagerar min syster?


    Usch så hemskt ledsen jag blir av att läsa detta! Riktigt ledsen...
    Nej, din syster överreagerar verkligen inte. Man gör inte så stor skillnad på sina barn. Din syster verkar kämpa så gott hon kan. Autism, ångest och depressioner kan verkligen ställa till det, det är verkligen inte så att det är din systers fel att hon befinner sig i den sits hon gör. Jag får rysningar i hela kroppen av att läsa så totalt empatilös din pappa men även du är. Hade jag fått en stor summa pengar av min pappa men inte min syster hade jag delat pengarna med henne! 
  • Anonym (Sara)

    Tror förresten det är samma TS som skrev förut om sitt fina hus och bra jobb och att hon väntar sitt första barn. Och att yngre föräldrar som bor i hyresrätt inte borde skaffa barn, bara personer som bor i fina hus och är intresserade av mat och vin som TS. 


    Antingen är det någon som trollar och vill provocera eller så är det en riktigt läskig människa , antagligen psykopat eller narcissist eftersom hon totalt saknar empati. 
    Hoppas att det bara är ett troll. Om hon är på riktigt hoppas jag att nån i hennes omgivning gör en orosanmälan sen när barnet är fött eftersom det här verkar vara en människa som inte borde ha hand om ett barn. Nu baserar jag det på vad hon skrev i den andra tråden också , inte bara den här.. 

  • Anonym (Sinnesjukt)

    Herregud vilket sjukt tänk!! Dela med sig dig din snåle fan. Herregud att det finns sån här äckliga människor.

  • Anonym (hoppla)

    Jag hoppas nån talar om för din syster vid pappans bortgång att allt du fått i gåva ska tas med i bouppteckning och motsvarande summa ska tilldelas henne vid arvsskifte!

    Tji näsa 

  • Hysteri

    TS har du nån form av empati störning eller ett neurologiskt handikapp? Annars borde det vara ganska självklart varför din syster blev upprörd 

    Din syster överreagerar inte 

Svar på tråden Överreagerar min syster?