• Anonym (Orolig)

Flyga med förkyld 1 åring

Imorgon reser vi utomlands med vår 1 åring som varit förkyld ett bra tag nu med snuva och hosta. Ingen feber och gott allmäntillstånd men hon är täppt och tar sig ibland för örat. Dock konstaterat att hon inte har någon öroninflammation men vätska bakom trumhinnan vilket hon jämt verkar ha. 

Hon har sedan födseln varit rätt täppt i näsan generellt och kommer säkert bli ett öronbarn som jag.

Vi har preppat med Alvedon och Nässpray att ge en timme innan flygresa men jag har sån ångest över resan. Jag är livrädd att hon ska gallskrika av smärta och att resan på 4 timmar blir en mardröm och att hela semestern blir förstörd för att jag vet att vi även måste flyga hem.

någon som kan lugna mig? Egna erfarenheter? 
  • Svar på tråden Flyga med förkyld 1 åring
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (P)

Men alltså, ni har varit hos en läkare som anser att barnet är friskt och kan flyga. Och så ställer du frågan här, där de flesta jobbar hårt för att trycka ner andra. 

Om läkaren säger att det är okej att flyga, är det okej att flyga. Om man själv är så infektionskänslig att man riskerar att dö av en barnförkylning, får man själv avstå flygningen. Jag saknar själv normalt immunförsvar och ansvaret att klara mig från sjukdomar är mitt och ingen annans. 

• Anonym (Örat)
    Anonym (P) skrev 2024-05-20 08:40:04 följande:

Men alltså, ni har varit hos en läkare som anser att barnet är friskt och kan flyga. Och så ställer du frågan här, där de flesta jobbar hårt för att trycka ner andra. 

Om läkaren säger att det är okej att flyga, är det okej att flyga. Om man själv är så infektionskänslig att man riskerar att dö av en barnförkylning, får man själv avstå flygningen. Jag saknar själv normalt immunförsvar och ansvaret att klara mig från sjukdomar är mitt och ingen annans. 

Fast barnet är ju inte friskt? Eller läser jag fel. Det står i TS att barnet har en förkylning och vätska bakom örat. 

Men om läkaren säger att det är ok att flyga, så flyg på. 
  • Anonym (P)
    Anonym (Örat) skrev 2024-05-20 10:10:05 följande:
    Fast barnet är ju inte friskt? Eller läser jag fel. Det står i TS att barnet har en förkylning och vätska bakom örat. 

Men om läkaren säger att det är ok att flyga, så flyg på. 
    Barnet har varit förkylt med lite slemhosta och snorighet om morgnarna. Som barnen ofta är länge efter förkylningen. Örat är uppkollat hos läkare som gett klartecken. 
  • Anonym (Örat)
    Anonym (P) skrev 2024-05-20 10:17:01 följande:
    Barnet har varit förkylt med lite slemhosta och snorighet om morgnarna. Som barnen ofta är länge efter förkylningen. Örat är uppkollat hos läkare som gett klartecken. 
    Ja dåså. 
  • Anonym (AB)

Jag hade en flygresa till USA för ett antal år sedan. Minns med fasa 1-åringen på raden bakom... som grät och skrek konstant hela flygningen till Chicago.

För mig låter det väldigt konstigt att ta med en 1-åring på en flygresa på 4 timmar för att åka på semester. Chansen är väl rätt stor för att medpassagerarna kommer att utsättas av barnskrik oavsett.

TS, jag tycker att det är väldigt egoistiskt av dig och din partner. Varför inte hyra stuga eller något liknande i Sverige under denna tiden av barnets liv?

• Anonym (Jossie)
    Anonym (AB) skrev 2024-05-20 10:42:06 följande:

Jag hade en flygresa till USA för ett antal år sedan. Minns med fasa 1-åringen på raden bakom... som grät och skrek konstant hela flygningen till Chicago.

För mig låter det väldigt konstigt att ta med en 1-åring på en flygresa på 4 timmar för att åka på semester. Chansen är väl rätt stor för att medpassagerarna kommer att utsättas av barnskrik oavsett.

TS, jag tycker att det är väldigt egoistiskt av dig och din partner. Varför inte hyra stuga eller något liknande i Sverige under denna tiden av barnets liv?

Åker man med allmänna transportmedel får man räkna med att bli störd, både av stora och små människor. 
  • Anonym (Ärling)

Jag hade inte flugit så långt ens med en frisk ettåring. Vi åkte så långa tågresor när barnen var små, då finns ju både större möjligheter att gå omkring och man kan gå till den lilla hallen och stänga dörren om sig det blir skrik. I ett plan måste alla lyssna. 

I ert fall är det örat som låter lite bekymmersamt. Det är ju jobbigt med tryckförändringarna och med vätska i örat kanske det blir ännu värre. Sa läkaren ngt om det? 

• Anonym (AB)
    Anonym (Jossie) skrev 2024-05-20 10:57:43 följande:
    Åker man med allmänna transportmedel får man räkna med att bli störd, både av stora och små människor. 
    Nu är ju flyg lite speciella eftersom man som medpassagerare inte har har så mycket val, utan blir tvingad att stå ut. Man behöver inte stå ut med störande vuxna passagerare; då kommer personalen att se till att de skärper sig.

Jag tycker att det är tragiskt att en del småbarnsföräldrar är så ruggigt egoistiska... att de bara måste åka på solsemester med spädbarn.
  • Anonym (Örat)
    Anonym (Jossie) skrev 2024-05-20 10:57:43 följande:
    Fast det är rätt jobbigt om man förstår att det handlar om smärta hos den lilla. Det är ju hjärtskärande. Jobbigt för alla inklusive föräldrarna, men värst för barnet själv. 
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Flyga med förkyld 1 åring