Anonym (Deprimerad) skrev 2024-05-20 14:33:12 följande:
Jag har blivit sviken/ bedragen av en person som stod mig närmast. Kontakten bröts och det har varit svårt för mig att förstå personens beteende och handlingar. Detta har varit och är en enorm sorg för mig. Mitt förnuft säger såklart att man inte behöver få förklaringar eller förstå, utan enbart släppa och gå vidare. Men det var där mitt dåliga måendet började, när detta inträffade. Som att livet rasade.
Utöver detta är det även andra faktorer som stor belastning inom arbete men även sjukdom på nära håll, som tar hårt på mig.
Jag vet inte vad jag ska göra åt detta.. Det är alltså konkreta saker som tar riktigt hårt på mitt psyke, men som jag inte kan göra någonting åt.
Anledningen till att du känner såhär är för att ditt hjärta är i Shock.. Och när din själ tar skada så tar auto-systemet över och gör allt den kan för att problemlösa.
Detta gör dig stressad, för auto-systemet tar dig in i flight or fight respons. Vilket gör att istället för att vara lugn, trygg och nöjd i dig själv istället befinner dig i din hjärna. Och hjärnans uppgift är att skydda din kropp och problemlösa..
Den försöker alltså hjälpa dig för att du aldrig igen ska kunna känna samma skada. Den hatar och se dig sårad.
Men man mår inte bra av att "befinna sig i hjärnan". Det är till för tillfällen där man behöver lösa ett problem snabbt och sedan släppa. Tänk att gå så dag ut och dag in och vara stressad, inte kunna äta etc, för att man måste lista ut den där sista "pusselbiten" om hur det blev som det blev. Hur någon människa kan göra sådär och vad du behöver ändra för att undvika att något liknande ska kunna hända.
Problemet är att det inte är vårat naturliga stadie.. Det systemet är till för att skydda oss från fara eller undvika en bilolycka.. Att befinna oss i det, känna att vi inte har kontroll, inte hitta några lösningar gör oss ängsliga och rädda.
Vad du måste lära dig är att stänga av det där.
Det finns ett citat som heter "i think therefore i am". Men det rätta uttrycket i det här fallet borde vara "i think therefore i suffer.".
Och det är as enkelt att sluta tänka eller älta om det där. Det är bara du som sitter kvar och ältar för att du känner att det är inte klart. Att "det finns något du måste göra". Men vad kan du göra åt det där?
De flesta människor sviker en på ett eller annat sätt ändå sedan sen i slutändan. Så vad du kanske kan göra i det här fallet är att inse att du kanske varit lite väl naiv och det finns inget du kan göra, så det är lika bra att släppa allt?
Sen håller du lite mer koll i framtiden på vem du släpper nära.
Men till just det här problemet verkar allting vara avklarat. Vad du måste göra nu, är att sluta försöka älta bara.
Antingen har du redan svaret på det du behöver, kanske måste du springa in i många flera liknande händelser för att lära dig hur du bör tänka, eller så spelar det ingen roll och detta är en het potatis som är bättre att bara släppa.
För ingen lever eller presterar bra när den befinner sig i ångest. Och vi lär oss saker varje dag, så släpp det där ;)