• Anonym (Deprimerad)

Bota depression på egen hand?

Hej,
    Tror ni att det går att bota depression på egen hand?
    I så fall, hur?

Jag har kommit till en gräns där jag inte fungerar optimalt i vardagen. Mitt mående är konstant negativt. Har hjärndimma, stress, ångest, ser väldigt mörkt på det mesta. Har även förlorat aptiten nästintill helt. Jag vill alltså inte äta, fast jag vet såklart att äta är basalt behov. Gråter ofta, ibland okontrollerat, och mår verkligen riktigt dåligt. Måendet går ut över vardagen och det är svårt att utföra allt som behövs. 

Jag vågar inte äta SSRI, jag har inte tid att bli "mer sjuk" eller må sämre tiden som kommer, vilket ofta kan ske av SSRI. Därför vore det bra om jag bara kunde sluta må såhär, men det går inte??? Jag vet inte vad jag ska göra. Allt tar emot, eftersom jag inte tycker någonting är roligt längre. Jag tror inte jag vill vända mig till en terapeut heller, jag vill helst inte berätta om hur dåligt jag mår.

Har ni tips? Vad ska jag göra för att stå ut och fungera i vardagen?
    Vad äter man när man varken vill eller inte kan äta så mycket?
    Vad har funkat för er?

• Svar på tråden Bota depression på egen hand?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Jessica)

Har exakt samma som du. Jag hsr utmattning. Är bara ledsen och har ångest när jag använt för mycket energi. Annars inte. Är det så för dig med? låter som din hjärna är överbelastad med tanke på hjärndimman  

• Anonym (Jessica)

Har provat flertalet ssri (10 olika kanske). Inget har hjälpt. 

• Anonym (Deprimerad)
    Anonym (liknande) skrev 2024-05-21 15:31:02 följande:

Jag tycker att psykologen bara sett mitt problem från en synvinkel och inte låtit mig prata om varför jag hamnat i detta.Inte tagit hänsyn till till andra saker som format mig.Dessutom skrev  han väldigt detaljerat istället för att skriva stödord.

Så är det alltid. Därför jag inte heller vill att de skriver den här soppan i min journal. Andrahandsinformationen som blir i deras öron skrivs aldrig som man sagt eller menat. Det blir alltid feltolkat i texten, sen kommer en tredje part eller en fjärde nästa gång man söker vård för någonting och då vrids allt ännu mer.... 

Ingen kan skriva exakt som någon annan känner eller menar.. så blir allt feltolkat och för mycket information.... det är därför jag inte kan tänka mig att prata med någon som kommer skriva allt i min journal.
  • Anonym (Deprimerad)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-21 16:29:08 följande:

Har provat flertalet ssri (10 olika kanske). Inget har hjälpt. 

Ja okej... jag förstår.

Beklagligt men känner att jag inte vill testa sånt heller...
    De flesta SSRI har påverkan på hjärtat som biverkning, och en del har andra allvarliga biverkningar... så därför avvaktar jag...
  • Anonym (Deprimerad)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-21 16:28:44 följande:

Har exakt samma som du. Jag hsr utmattning. Är bara ledsen och har ångest när jag använt för mycket energi. Annars inte. Är det så för dig med? låter som din hjärna är överbelastad med tanke på hjärndimman  

Lider med dig.

Jag är ledsen trots att jag ibland inte ens gjort något.
  • Anonym (Deprimerad)
    Anonym (Nope) skrev 2024-05-21 15:50:10 följande:
    Byt psykolog om du ej är nöjd men sprid inte skräck över något som faktiskt inte är ett problem. Självklart skriver läkare övergripligt och mer än stödord för att andra läkare/vårdinstaser ska kunna få sig en uppfattning i framtiden. 

Journalen är INTE till för privatpersoners skull.
    Journalen är till för patienten. 
  • Anonym (Deprimerad)
    Anonym (Tess) skrev 2024-05-21 16:18:00 följande:

Hej TS!
    Det låter som att du har det väldigt jobbigt. Det är fruktansvärt att må så. Jag tror det är svårt att ta sig ur en sån depression själv. 
    Har själv lidit av depressioner i perioder nästan hela livet (det visade sig dock tillslut att jag har bipolär sjukdom).

Men hur som helst, det har verkligen hjälpt med antidepressiva för mig. Har aldrig haft jobbiga insättningssymptom, det är inte alls säkert att det blir så. Och om man får det så går det över! Värt att prova tycker jag. Det kan verkligen ?ta bort? det värsta så att man känner att man fungerar och orkar. 

Sen råder jag dig verkligen att ta hjälp av psykolog, hur jobbigt det än känns.

Vilken SSRI äter du?
  • Anonym (Deprimerad)
    Anonym (På bättringsvägen) skrev 2024-05-21 16:22:19 följande:
    Den SSRI jag fick var Sertralin. Det värsta fysiska problemen var de sura uppstötningarna. Det hängde även kvar långt efter att jag slutade. Sedan kanske jag fick för hög dos eftersom jag gjorde många oaktsamma saker när jag var som mest uppåt av medicinen. Misstag som idag 6 år senare jag måste betala.

Det L Tyrosin gör med mig är att jag blir stabilare och faller inte ned i samma mörka hål som tidigare.Jag har hittat en nivå som passar mig men har även implementerat en del rutiner i min vardag som kräver att jag rör på mig och kommer ut. Jag är även relativt sträng mot mig själv vad gäller kosten. I princip kan man säga att Disciplinen räddar mig från depressionen.
    Jag kollade upp L Tyrosin och man ska tydligen inte äta det om man lider av panikattack eller ångest, vilket jag gör, nästintill konstant numer.
  • Anonym (Jessica)

Är du stressad? Hur har du det runt dig? vänmer? Familj? 

• Anonym (Ellen)
    Anonym (Deprimerad) skrev 2024-05-21 13:17:51 följande:
    Jag upplever att sorgen har blivit till en depression, hållt i sig mellan 1-2 månader nu och det blir inte bättre. Hur lång tid tänker du är rimligt att ge det?

Jag tycker inte att det låter som att du är deprimerad utan som att du befinner dig i kris. Det kan man också behöva hjälp med. Någon att prata med och reda ut vad som hänt. Om man inte kan sova kan man få hjälp med det. Men att må skit två månader efter att ens närmsta anhörig sagt upp kontakten ser jag inget sjukligt med. Du är chockad och har sorg. Känns förjävligt men är en naturlig reaktion på en stor förlust. 

Maten är ju en sak som behöver lösas. Det är svårare att börja må bättre när man saknar energi. På Apoteket finns näringsdrycker. Du kan beställa på nätet och få hemskickade. Drick en sån som tillägg om du ätit dåligt ett mål och du kan också ta en sån till mellanmål. Du kan prova några stycken, men prata sen med läkare om du vill fortsätta. 

• Anonym (Ellen)
    Anonym (Deprimerad) skrev 2024-05-21 17:19:02 följande:
    Jag kollade upp L Tyrosin och man ska tydligen inte äta det om man lider av panikattack eller ångest, vilket jag gör, nästintill konstant numer.
    Du behöver kanske något ångestdämpande? 
  • Anonym (Ellen)

Kan du några metoder för att dämpa ångest, som avslappnings- och andningsövningar, andas i fyrkant? 

Andas i fyrkant för att slippa stress

Gör så här:

Leta upp något med fyrkant. Det kan vara ett papper, ett fönster, en duk ? ja, vad som helst som är fyrkantigt. Har du inget fyrkantigt i närheten så blunda och föreställ dig en, eller använd bilden på fönstret nedan.

Följ med blicken/tanken den vänstra sidan nedifrån och upp medan du andas in långsamt genom näsan. Räkna under tiden långsamt till fyra.

Låt blicken/tanken följa linjen från det övre vänstra hörnet till det över högra hörnet medan du håller andan och långsamt räknar till fyra.

Låt sedan blicken/tanken gå från det övre högra hörnet till det nedre högra hörnet medan du långsamt andas ut genom munnen och räknar till fyra.

Medan blicken/tanken går tillbaka till det vänstra nedre hörnet håller du andan i fyra sekunder.
    Upprepa övningen under några minuter eller tills du känner dig lugnare.
  • Skyline86
    Anonym (Deprimerad) skrev 2024-05-20 14:33:12 följande:

Jag har blivit sviken/ bedragen av en person som stod mig närmast. Kontakten bröts och det har varit svårt för mig att förstå personens beteende och handlingar. Detta har varit och är en enorm sorg för mig. Mitt förnuft säger såklart att man inte behöver få förklaringar eller förstå, utan enbart släppa och gå vidare. Men det var där mitt dåliga måendet började, när detta inträffade. Som att livet rasade. 

Utöver detta är det även andra faktorer som stor belastning inom arbete men även sjukdom på nära håll, som tar hårt på mig.

Jag vet inte vad jag ska göra åt detta.. Det är alltså konkreta saker som tar riktigt hårt på mitt psyke, men som jag inte kan göra någonting åt.

Anledningen till att du känner såhär är för att ditt hjärta är i Shock.. Och när din själ tar skada så tar auto-systemet över och gör allt den kan för att problemlösa.

Detta gör dig stressad, för auto-systemet tar dig in i flight or fight respons. Vilket gör att istället för att vara lugn, trygg och nöjd i dig själv istället befinner dig i din hjärna. Och hjärnans uppgift är att skydda din kropp och problemlösa.. 

Den försöker alltså hjälpa dig för att du aldrig igen ska kunna känna samma skada. Den hatar och se dig sårad.

Men man mår inte bra av att "befinna sig i hjärnan". Det är till för tillfällen där man behöver lösa ett problem snabbt och sedan släppa. Tänk att gå så dag ut och dag in och vara stressad, inte kunna äta etc, för att man måste lista ut den där sista "pusselbiten" om hur det blev som det blev. Hur någon människa kan göra sådär och vad du behöver ändra för att undvika att något liknande ska kunna hända. 

Problemet är att det inte är vårat naturliga stadie.. Det systemet är till för att skydda oss från fara eller undvika en bilolycka.. Att befinna oss i det, känna att vi inte har kontroll, inte hitta några lösningar gör oss ängsliga och rädda. 

Vad du måste lära dig är att stänga av det där. 

Det finns ett citat som heter "i think therefore i am". Men det rätta uttrycket i det här fallet borde vara "i think therefore i suffer.". 

Och det är as enkelt att sluta tänka eller älta om det där. Det är bara du som sitter kvar och ältar för att du känner att det är inte klart. Att "det finns något du måste göra". Men vad kan du göra åt det där?

De flesta människor sviker en på ett eller annat sätt ändå sedan sen i slutändan. Så vad du kanske kan göra i det här fallet är att inse att du kanske varit lite väl naiv och det finns inget du kan göra, så det är lika bra att släppa allt? 

Sen håller du lite mer koll i framtiden på vem du släpper nära. 

Men till just det här problemet verkar allting vara avklarat. Vad du måste göra nu, är att sluta försöka älta bara. 

Antingen har du redan svaret på det du behöver, kanske måste du springa in i många flera liknande händelser för att lära dig hur du bör tänka, eller så spelar det ingen roll och detta är en het potatis som är bättre att bara släppa.

För ingen lever eller presterar bra när den befinner sig i ångest. Och vi lär oss saker varje dag, så släpp det där ;) 
  • Skyline86

Så bota depression på egen hand, handlar i princip om att omvärdera vissa saker och hur man borde tänka. 

Man kan även bli beroende av att må dåligt. 
    Gör man det för mycket så blir det till en vana. Så om man låt säga, sätter sig och tar en kaffe och tänker igenom sitt liv varenda dag och det bara är hemska tankar som kommer upp. Då botar man depressionen genom att ändra på det.. 

Dels så är inte kaffe nyttigt iaf, så har du problem med ångest eller depressioner och liknande så undvik det någon dag och kolla om det ändras... (det aktiverar fight or flight, vilket är varför folk blir pigga.)

Men lösningen är att sätta sig någon annanstans och tänka något annat, kanske saft istället för kaffe och tänka bättre tankar. Det kommer kännas skit i början för kroppen tycker om att göra det den är van vid, dvs sätta sig och älta... 

Men ju mer du undviker att ta den där kaffekoppen och älta, desto lättare kommer det vara sen i slutändan. 

Det är så man botar depressioner. Sakta..
    Annars kan man göra som de flesta och börja gymma, skada sig efter en stund och falla tillbaka till självömkan ett litet tag. 

Eller så gör man något annat!

• Anonym (Tess)
    Anonym (Deprimerad) skrev 2024-05-21 17:17:54 följande:
    Vilken SSRI äter du?
    Har provat mig fram och äter nu Escitalopram. Har alltså bytt ett par ggr och har inte haft några större problem varken vid insättning eller utsättning.
  • Anonym (K)

Jag har ätit antidepressiva förut, och det var inte värt det, med biverkningar och avkapning av förmåga att känna den minsta glädje.

Däremot, något som jag kan rekommendera, om man mår så dåligt att man har svårt att somna, så är lugnande något jag kan ta vid behov. 
    Att kunna sova är jätteviktigt både för den fysiska och psykiska hälsan, och det blir ju svårt att klara annat i livet med svår sömnbrist.

Sedan är det viktigt att kolla upp olika värden i kroppen, för vissa brister gör allt så mycket värre. 
    För mig har det visat sig att jag har blodbrist, vilket påverkar hela kroppen.
    Ska få järninfusion, vilket jag hoppas ska förbättra hela min hälsa.

Kropp och knopp hör ihop.
    Men träning, bra mat, att kanske skriva om saker du tycker är jobbigt för att få ur dem ur systemet, att bearbeta känslor osv... det är viktigt. 
    Den här hjärndimman du känner kan vara en kombination av att du inte får utlopp för dina känslor, att de liksom "fastnar", och också brist på näring om du äter dåligt.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Deprimerad) skrev 2024-05-20 14:06:38 följande:
    Bota depression på egen hand?

Hej,
    Tror ni att det går att bota depression på egen hand?
    I så fall, hur?

Jag har kommit till en gräns där jag inte fungerar optimalt i vardagen. Mitt mående är konstant negativt. Har hjärndimma, stress, ångest, ser väldigt mörkt på det mesta. Har även förlorat aptiten nästintill helt. Jag vill alltså inte äta, fast jag vet såklart att äta är basalt behov. Gråter ofta, ibland okontrollerat, och mår verkligen riktigt dåligt. Måendet går ut över vardagen och det är svårt att utföra allt som behövs. 

Jag vågar inte äta SSRI, jag har inte tid att bli "mer sjuk" eller må sämre tiden som kommer, vilket ofta kan ske av SSRI. Därför vore det bra om jag bara kunde sluta må såhär, men det går inte??? Jag vet inte vad jag ska göra. Allt tar emot, eftersom jag inte tycker någonting är roligt längre. Jag tror inte jag vill vända mig till en terapeut heller, jag vill helst inte berätta om hur dåligt jag mår.

Har ni tips? Vad ska jag göra för att stå ut och fungera i vardagen?
    Vad äter man när man varken vill eller inte kan äta så mycket?
    Vad har funkat för er?

Men vilken jobbig situation - finns en orsak till att du mår dåligt, som du känner till? Eller kom det helt random? Så klart det finns vägar till självläkning utan tabletter.

Jag botade min depression utan medicin. Depressionen berodde i mitt fall på två trauman på kort tid samt en grunddepression. Min psykiater menade att det var omöjligt. Men det gick. Vännen jag delade trauma med gick medicinvägen och fastnade i missbruk. 

Vad som hjälpt mig

Promenader i naturen. Fokus på att ta in naturens läkande krafter snarare än exakta mål eller högt tempo.

Kroppsterapier av olika slag. Rosenterapi och zonterapi har jag känt gett mest. 
  • Anonym (Min man)

Jag tror (100% ärligt) att min man har botat min depression. Det är något med hans sätt att vara...hans essens som tagit bort det.

• Loisiana

För mig var SSRI räddningen så jag rekommenderar verkligen det. Efter bara ett par dagar med lägsta dosen sertralin mådde jag mycket, mycket bättre. All ångest var som bortblåst. Inga biverkningar förutom att jag kan sova hur länge som helst och har ingen sexlust. I sammanhanget bagateller tycker jag.
    SSRI har gjort mig lugnare, mer samlad och mer välfungerande än jag varit i hela mitt liv. Har helt kunnat sluta med sömntabletter tex då jag sover som en prinsessa nu för tiden.

I övrigt har jag inte haft någon större nytta av kontakt med vården. Det som hjälpt mig förutom SSRI: 

1. Dagliga promenader i dagsljus
    2. Hålla rutiner som att gå upp, tvätta mig och klä på mig på morgonen
    3. Hålla på med växter och odling (själv skaffade jag kolonilott men krukväxter fungerar också om man inte har den möjligheten). Nu är en utmärkt tid att så och fixa. Tex tomater, sockerärtor och palettblad växer snabbt och är därmed tacksamt att hålla på med. Fungerar hemma i fönstret också. Att följa växternas utveckling kan faktiskt ge en anledning till att gå upp på morgonen. 
    5. Yoga nidra (finns gratis videor på youtube). Skönt att vila hjärnan och bara fokusera på kroppen. 

Har inte några bra tips gällande mat tyvärr. Har fortfarande svårigheter att motivera mig till matlagning. Kanske göra smoothies så du kan dricka ist för att äta? Mackor, yoghurt, musli och sånt. Kall, icke tillagad mat är precis lika bra att äta har jag fått bekräftat av dietist. Dock vet jag att när jag väl har lagat mat så är jag såå nöjd och mår bra utav det.

Svar på tråden Bota depression på egen hand?