• Anonym (Unga tanten)

Brudparet önskar inga gåvor. Räknas handgjorda saker?

Blivit bjuden på bröllop till ett par jag är vän med. De bor långt bort och jag kan tyvärr inte komma på bröllopet. De skriver i sin inbjudan att de inte önskar gåvor förutom ev. Donationer till husköp men det är jag tyvärr för fattig för att ge.

Har en idé om att sticka ett par matchande vantar till dem då jag är duktig på handarbete, men vet inte om det vore respektlöst /ouppskattat? 

Vad tror ni? :)

• Svar på tråden Brudparet önskar inga gåvor. Räknas handgjorda saker?
  • Anonym (Hanna)
    Lönnsirap skrev 2024-05-25 10:59:29 följande:
    Fast de har också skrivit ev. donationer till husköp, så de kan tydligen med att också önska! 

Så ingenting men gärna att ni ger oss PENGAR! Med andra ord, vi FÖRVÄNTAR oss något! Och vi vill bestämma vad!

Det tillhör god ton att ha med en present, och informationen om att den inte önskas bör tolkas av gästerna, inte av oss främlingar på nätet.

Fast om brudparet villkorar presenten, så ser inte jag att man behöver gå efter vad som är god ton. För att skriva som dessa gör är inte heller god ton enligt mig. 

• Anonym (ABC)

Jag skulle tolka det som att hellre än att lägga en massa pengar på traditionella presenter som hushållsmaskiner, prydnadssaker och sådant som de redan har eller inte vill ha, vill de att gäster ger dom pengar. Slösa inte pengar på något de inte vill ha. TS har varken råd med pengar eller dyra prylar, så en billig men trevlig gåva som tex vantar eller hemgjord marmelad är ok. 

• Cathariiina

Om du inte ska komma på bröllopet behöver du inte ge dem något alls. Detta är hundraprocentigt säkert. Skicka bara ett fint eller roligt (beroende på vad du tror att de uppskattar) gratulationskort. Och nu har de ju till och med sagt rakt ut att de inte vill ha gåvor, så då borde du ha kunnat lita på det även om du hade gått på bröllopet. 

• Anonym (Ja)
    Anonym (ABC) skrev 2024-05-25 11:12:33 följande:

Jag skulle tolka det som att hellre än att lägga en massa pengar på traditionella presenter som hushållsmaskiner, prydnadssaker och sådant som de redan har eller inte vill ha, vill de att gäster ger dom pengar. Slösa inte pengar på något de inte vill ha. TS har varken råd med pengar eller dyra prylar, så en billig men trevlig gåva som tex vantar eller hemgjord marmelad är ok. 

Det finns inget att tolka - de har sagt väldigt tydligt att de INTE vill ha några presenter. Varför ska det då vara så svårt att respektera det? Så nej, det är inte alls ok med vantar eller marmelad för de har sagt att de INTE vill ha gåvor. En del blir glada ändå, andra slänger sakerna rakt av när de kommer hem, ytterligare andra blir stötta för att man inte kan lyssna på vad som är sagt. Så varför ska ditt behov av att ge gå före mottagarens önskan om att slippa?
  • Anonym (SL)
    Anonym (B) skrev 2024-05-25 10:21:06 följande:

Ja, oavsett vem som tillverkat en sak så är den ju fortfarande en sak.

Har du råd med garn så har du råd att bidra till husköp (men bara om du vill förstås). Många bäckar små.

Nja, har man redan garn eller kan få det gratis så lägger man ju inte ut något men investerar istället sin tid och kärlek på presenten. 

Jag tror att formuleringen är skapad för att slippa massa glas, hushållsmaskiner etc men de kanske är minimalister...men det är ju lätt att ta redq på

Men TS.
    Om du vill ge något men blir rädd att ge dem handskarna, skriv ett fint tal, genomtänkt och personligt.
    Skriv det sedan på ett vackert papper, antingen för hand eller via datorn och rulla ihop och knyt i ett vackert band.
    Om du är en talare håller du det på festen och räcker sedan över talet. Är du sådan som kissar på sig av att tala, lägger du talet tillsammans med alla kort, så får de upptäcka det i efterhand.

Jag har gjort detta vid flera bröllop och fått så mycket positiva reaktioner. Ofta minns man inte talen i efterhand och det är så fint som brudpar att få gå tillbaka. Även de som jag inte talat (på många bröllop är det ju extremt många tal så jag har låtit bli) har brudparet ringt efter och sagt hur mycket det uppskattat detta.
  • Anonym (SL)
    Anonym (SL) skrev 2024-05-25 11:53:03 följande:
    Nja, har man redan garn eller kan få det gratis så lägger man ju inte ut något men investerar istället sin tid och kärlek på presenten. 

Jag tror att formuleringen är skapad för att slippa massa glas, hushållsmaskiner etc men de kanske är minimalister...men det är ju lätt att ta redq på

Men TS.
    Om du vill ge något men blir rädd att ge dem handskarna, skriv ett fint tal, genomtänkt och personligt.
    Skriv det sedan på ett vackert papper, antingen för hand eller via datorn och rulla ihop och knyt i ett vackert band.
    Om du är en talare håller du det på festen och räcker sedan över talet. Är du sådan som kissar på sig av att tala, lägger du talet tillsammans med alla kort, så får de upptäcka det i efterhand.

Jag har gjort detta vid flera bröllop och fått så mycket positiva reaktioner. Ofta minns man inte talen i efterhand och det är så fint som brudpar att få gå tillbaka. Även de som jag inte talat (på många bröllop är det ju extremt många tal så jag har låtit bli) har brudparet ringt efter och sagt hur mycket det uppskattat detta.
    Såg nu att du inte ska på festen...
    Då skulle jag skriva tal och skicka, och kanske till och  spela in där du håller talet och skålar med dem på en sticka som de kan titta på...
  • Anonym (B)
    Lönnsirap skrev 2024-05-25 10:37:01 följande:

Är brudparet riktiga minimalistiska människor, så nä, men utifrån att de sparar till hus så förutsätter jag att de har en och annan pryl.

Det kan också vara så att de i nuläget bor för trångt för att knappt ens få plats med de prylar de redan har och använder.

Då är det bättre att först se till att de kan köpa sig ett hus, innan man lassar på dem fler prylar.
  • Lönnsirap
    Anonym (B) skrev 2024-05-25 12:01:06 följande:
    Det kan också vara så att de i nuläget bor för trångt för att knappt ens få plats med de prylar de redan har och använder.

Då är det bättre att först se till att de kan köpa sig ett hus, innan man lassar på dem fler prylar.
    Så kan det vara, men det kan också vara så paret inte vill ha 30 onödiga presenter men uppskattar några stycken. Ta behöver bara fundera på hur hen upplever situationen och om hon står ut med att paret omedelbart rensar ut vantarna om de vill, samt att de kanske inte blir så glada som andra hade blivit.

Man kan ju aldrig veta om en present är okej, bra, eller tämligen dålig. Det är ju alltid en chansning. Jag tycker att TS kan unna sig att faktiskt he något, trots deras inbjudan, utifrån att jag tycker det är trevligt. 

Är det ett sådant oerhört problem för brudparet så skulle de varit ännu tydligare. För utifrån hur de skrivit, så tigger de pengar på ett nästan snyggt sätt. Det är inte samma sak som att helt avböja presenter. 
  • Anonym (Gift)

Vi gjorde liknande när vi gifte oss. Vi skrev att present inte var ett måste utan att vi skulle bli glada och otroligt tacksamma bara man kunde komma. Vi sparade samtidigt till en bröllopsresa som man kunde bidra till om man ville men var absolut inte framställt som krav eller så. Självklart hade vi inte heller kuvertavgift eller något liknande utan gåvan var ifall man kanske ville ge någonting och det var vår önskan just då, att försöka komma iväg. Vi har stora släkter och gifte oss ungt så alla våra extra sparpengar gick till bröllopet så en resa var lite av en dröm. Eftersom vi var unga så kändes det också enkelt då många av våra vänner inte hade det så gott ställt men ville ge något och vi var djupt tacksamma för allt. 

Iaf, vi fick även "vanliga" presenter och självklart blev vi glada för det också. Återigen, vårt var bara en önskan och en tanke samt att vara tydliga med att det absolut inte fanns något krav eller förväntning på present - många av våra vänner hade kanske känt att de inte kunnat närvara då. Fick några handvirkade dukar av en vän som jag fortfarande älskar högt. Så jag hade blivit jätteglad över din gåva. Tänker att du känner ju dina vänner så fundera över vilken orsak du tror att de har till att avböja presenter så kanske du får en indikation på hur de skulle reagera. Men samtidigt så undrar jag över vilken människa som skulle bli upprörd över att få en gåva av en vän? Speciellt då du inte ska gå på bröllopet heller...

• Anonym (K)

Mycket märkligt att ge bort vantar på ett sommarbröllop. 

• Anonym (Kaffedraken)

Absolut! Bara kul med oväntade gåvor, ett plus om det känns personligt.

• Anonym (Kexet)
    Anonym (K) skrev 2024-05-26 10:08:39 följande:

Mycket märkligt att ge bort vantar på ett sommarbröllop. 

Presenten är ju inte tänkt att användas på bröllopet så vad spelar det för roll om det är på sommaren, det blir ju vinter igen?
  • Anonym (Unga tanten)

Update: bestämde mig för att fråga brudparet och de sa att uppmaningen om inga presentet mest var för att de inte ville ha massa extra vaser eller dylikt men att personligt gjort handarbete skulle vara väldigt uppskattat :)

Tack för svaren allihoppa och ni som varit spydiga/onödigt hårda -hoppas ni mår bra ;) 

• Anonym (Kexet)
    Anonym (Unga tanten) skrev 2024-05-26 17:09:06 följande:

Update: bestämde mig för att fråga brudparet och de sa att uppmaningen om inga presentet mest var för att de inte ville ha massa extra vaser eller dylikt men att personligt gjort handarbete skulle vara väldigt uppskattat :)

Tack för svaren allihoppa och ni som varit spydiga/onödigt hårda -hoppas ni mår bra ;) 

Toppen ts!

Hemgjorda saker är de bästa presenterna, skulle älska att få ett par hemstickade vantar!
Svar på tråden Brudparet önskar inga gåvor. Räknas handgjorda saker?