Är det okej att säga till en tjock ” ja du ser inte mager ut iaf”
Sa så till en mer ett högre BMI och blev ett jävla liv efteråt?.
hon Är inte tjock men något överviktig
Sa så till en mer ett högre BMI och blev ett jävla liv efteråt?.
hon Är inte tjock men något överviktig
Hon nämnde att hon inte har några brister på sin vegankost och då svarade jag att hon inte ser mager ut iaf. Var mer för att vara snäll
Nej, det är inte ett ok uttalande.
Men att inte vara mager är väl inte att vara tjock? Vad får ni allt ifrån? Man kan ju vara normal? Smal? Mager är ju ett extremt ord för undernärd
Jag vill hävda att det är könsberoende. Tjock kvinna? Nej. Tjock man ja. Varför det är så har jag ofta undrat, testat och ifrågasatt men det gör det ännu mer känsligt. Det är en sån sak som bara är.
Senast idag stötte jag på ett ex som sa "Hej, hej, hur är läget...men vad rund du har blivit? Du som var så snygg?"
Men jag skrattade bara lite, fast egentligen ville jag säga "Men vad äckligt gammal du blivit kärringjävel, ful bebis har du med".
Att vara tjock är mycket känsligt. Allt som kan tolkas negativt gör det. Tro mig.
Vet ni tex hur många företag som blivit anmälda för att dom någon gång använt en för smal modell/skyltdocka = många
Hur många har då blivit anmälda för att dom använder en för tjock modell=0
Detta är en indikation på hur känsligt det är att prata övervikt idag.
Att vara tjock är mycket känsligt. Allt som kan tolkas negativt gör det. Tro mig.
Vet ni tex hur många företag som blivit anmälda för att dom någon gång använt en för smal modell/skyltdocka = många
Hur många har då blivit anmälda för att dom använder en för tjock modell=0
Detta är en indikation på hur känsligt det är att prata övervikt idag.
Precis.
Att ha ett gott hull är på inga vis en garanti för att inte dras med näringsbrister heller. Går alldeles utmärkt att vara rent av smällfet, och samtidigt ha flera mycket hälsofarliga vitamin och mineralbrister som kommer leda till komplikationer på sikt. Om dom inte korrigeras.
Även om det är vanligt med exempelvis oförklarlig viktnedgång vid B12 brist, tillexempel. (när vi ändå är inne på veganer). Så kommer inte alla att få just den effekten. Det kan rent av bli åt det motsatta hållet för en del. Om sköldkörteln/hormonerna (vilket är vanligt att dessa drabbas negativt vid den bristen) sätts ur balans, så ämnesomsättningen ballar ur.
Stöter på relativt många veganer och vegetarianer som försatt sig riktigt i skiten, hälsomässigt pga sin kosthållning- i kombination med otillräcklig kunskap inom näringslära för att kunna äta sådana extrem dieter på ett säkert sätt.
Man behöver vara expert i princip, och även vass på att tolka blodprover. För att hålla koll och justera efterhand, det man stoppar i sig på den typen av kost. Eftersom läkarkåren har precis lika dålig koll på dessa aspekter, som en random tillfrågad vanlig svennebanan ute på gatan. Räcker det inte att gå och ta en radda med blodprover och förlita sig på att läkaren kommer snappa upp, i tid dvs, att något håller på att barka åt helvete. För det gör dom inte.
Lägger ingen värdering i att folk vill och väljer att äta sådär. Det får man göra precis som man vill med. Men det är sorgligt många som råkar mycket illa ut på sikt, och detta är på något vis inget som tillåts komma till tals ordentligt. Att riskerna tillåts få belysas på ett öppet sätt, och informeras om, att man måste ha rätt typ av förkunskaper. Så det blir som en dubbel smäll för dessa stackare, som blir angripna av vegan/vegetarian rörelserna/förespråkarna när dom vill och behöver prata om hur sjuka/skadade dom blivit pga att dom inte vetat om x, y och z osv.
Aja, tids nog kommer det inte gå att ignorera det längre. Men det är tråkigt att se det här. För det är så onödigt, och hade kunnat gå att undvikits.
I Ryssland eller Vietnam, absolut. I Sverige tycker de flesta att man inte kommenterar andras utseende oombedd. (Ett vad fin du är idag brukar vara ok.)
I Ryssland eller Vietnam, absolut. I Sverige tycker de flesta att man inte kommenterar andras utseende oombedd. (Ett vad fin du är idag brukar vara ok.)