Goneril skrev 2024-05-27 15:06:13 följande:
(Bnm) får nog läsa igen, jag har just inte påstått att operationer som bara har som syfte att stärka självförtroendet till varje pris ska bekostas av samhället. Det finns väldigt många nyanser och schatteringar här, en komplex fråga. Människor som behöver rekonstruktiv kirurgi efter olyckor ska självklart få de medicinska resurser som behövs för att få ett rimligt liv, det ska bekostas av staten. Men så har vi de här fallen som inte går att bedöma lättvindigt, till exempel en person med kraftigt tillbakabildad haka. Personen led svårt före ingreppet och hade förmodligen blivit sjukpensionär. Efter operationen fick vederbörande ett fullvärdigt liv. Det är inte det egna "kassa självförtroendet" utan det är omvärldens syn på utseendemässiga defekter som är problemet.
Att sträva efter fullgoda liv där människor kan arbeta och bygga relationer och inte går under på grund av depressioner måste vi ju sträva efter. Den lilla rynkan i pannan eller runt ögonen ska inte staten hjälpa till och fixa. Och nej, bästa signatur, jag har ingenting gjort, inte fixat någonting trots hög ålder, jag har aldrig sett mig föranledd till det. Bra gener och försiktigt med sol och aldrig varit överviktig. Jojo-bantning och överdrivet solande har jag sett prov på, avstå från det. Inga barn heller, om det nu betyder något i sammanhanget.
Varför talar du över huvudet på alla osd du svarar och inte till oss?
Vågar du inte dua personer? Du-reformen inföll ändå 1967 för nästan 60 år sedan. Det är väldigt mycket artigare att säga du. Att markera avstånd genom att tala över huvudet och vägra bli lite personlig genom att säga du, det är varken särskilt trevligt eller artigt sedan länge.
Självklart ska vi sträva efter så få depressioner som möjligt i samhället. Där kan vi alla hjälpa till på daglig basis genom att vara snälla och trevliga mot folk vi möter i vår vardag. Personal som serverar oss på restaurang, kassörskan på Ica, prata lite med grannkillen med "svårigheter" socialt men ändå tycker om att få prata på sin nivå. Inte vara nedlåtande mot människor, särskilt de som har det sämre än oss själva på något sätt.
Men plastikoperationer bekostade med offentliga medel?
Nej du, kära Goneril, jag kan inte hålla med dig där.
De få som är så deprimerade att de inte kan jobba pga en detalj i utseendet som ingen annan ser som problematiskt. Ja den väldigt lilla gruppen kommer alltid att ha problem med något, då det inte är friskt att störa sig så på en detalj i utseendet med sådan frenesi att det handikappar en.
Terapi och hjälp att lära sig att acceptera sig som man är och i sista hand antidepp, låter vettigare.
Nej, man blir inte förtidspensionär för att man har liten haka, det krävs betydligt mer än så! Jag har efter en olycka väldigt rejäla ärr på händerna och en bit upp på armarna. Det är inte snyggt, men jag är frisk. Händerna fungerar, enbart lite sämre rörlighet pga ärrbildning på handlederna. Det kunde ha gått så mycket värre.
Skulle jag trots lite missprydande ärr bli förpassad till sjukpension för att andra inte tycker att mitt utseende duger så skulle jag bli väldigt ledsen. Då är det acceptansen som måste jobbas bättre på och inte att ta bort alla med "fel" utseende från arbetsmarknaden.
Sen vet jag att du är en klok kvinna med bra koll på ekonomi och därför måste jag erkänna att jag blev mäkta förvånad att höra ett sådant förslag som statligt bekostade plastikoperationer från just dig. Det hade kostat multum att operera bort svenska folkets alla osäkerheter och det hade aldrig slutat.
Bättre att jobba på acceptans för olika utseenden. Samt jobba med sig själv så att inte hela världen kretsar runt det egna utseendet. För det låter alldeles hemskt trist!
Slutligen; bra att du inte gjort något ingrepp. Att åldras naturligt är vackert. Exempelvis konstfotografier och annan konst föreställande rynkiga personer tycker jag är vackert, man ser vis ut. Och som att man levt ordentligt.
Plastikingrepp skvallrar om tidigare kroppsnojor och osäkerhet men det kan säkert vara bra att fixa till något för en del, om det verkligen slutar där. För mig är det långt mycket viktigare att framhäva andra saker med mitt utseende och utstrålning.
Plastikbranschen går som tåget och de gör reklam via influerare på soc media. Unga tjejer som får gratis operationer där det aldrig hade behövts för att rekommendera just den kliniken till sina hundratusentals följare. Det är en toppenplattform för plastikbranschen att utnyttja unga tjejers osäkerhet, unga tjejer som i sin tur influerar sina följare att det ska vara fejkad och inte naturlig skönhet. Mindre starka följare ser upp till sin sönderskurna idol och vill göra samma. Och dessa hemska rumpoperationer som lämnar både död och handikapp efter sig i värsta fall. Fula, överdimensionerade och ibland gropiga rumpor i bästa fall.
Det är inte sunt och friskt någonstans.
Önskar dig en bra dag!