• Anonym (Mom)

Kan man bestämma vad förskolan får lära ens barn

Min son 2 år går på förskola där en pedagogisk arbetar som är helt inne på att använda tecken till och med när hon står och pratar med oss föräldrar. Hon är inte hörselskadad utan använder det som ett språkstödande arbetssätt. 
    Mitt barn använder nu mer tecken än tal och har gått bakåt i sitt tal. Ser fler barn som sitter och gestikulerar. Sonen blir arg när jag och min man inte förstår. 
    Jag tycker inte om det. 
    Kan jag göra nåt eller är det så det ska vara i förskolan nu? Någon idé att byta?

• Svar på tråden Kan man bestämma vad förskolan får lära ens barn
  • Jhannis
    Jemp skrev 2024-05-28 22:26:41 följande:

Förskola är ju inte specifikt hembesök. 

Men framförallt har ju barn med funktionshinder rätt till stöd, resurs, liknande. Utbildning av personalen?

Ser dock att jag läst slarvigt och missförstått dig. Tolkade det som att barnen inte var hörande. Men oavsett ska de ju få hjälp med sin språkutveckling på lämpligt sätt. 

Jag menade att Habiliteringen inte gör hembesök mera inte ens för att hjälpa till med sjukgymnastiken/stretching /träning utan assistenter och föräldrarna måste göra allt. Mina barnbarn hör och förstår, men kan inte prata.

Ja språkutvecklingen fungerar någorlunda bra.
  • Jhannis
    Anonym (Jo) skrev 2024-05-28 22:48:05 följande:
    Då får du anse det, men det är inte så språkutveckling hos små barn fungerar. Om man lär dem en massa tecken istället för att träna talet främst så kommer talet att försenas, för vissa till och med backa i utvecklingen. Tecken är lättare att lära sig och därför bra som just stöd för att lära sig ord, men tanken är ju att man ska gå från tecken till tal, inte att tecknen ska vara i fokus.

Ja, om barnet lär sig tyska, engelska osv istället för svenska så kommer naturligtvis svenskan att stå still eller i värsta fall backa. Bra att du tog upp just detta, då kanske du förstår bättre vad jag menar.