• Anonym (Mom)

Kan man bestämma vad förskolan får lära ens barn

Min son 2 år går på förskola där en pedagogisk arbetar som är helt inne på att använda tecken till och med när hon står och pratar med oss föräldrar. Hon är inte hörselskadad utan använder det som ett språkstödande arbetssätt. 
    Mitt barn använder nu mer tecken än tal och har gått bakåt i sitt tal. Ser fler barn som sitter och gestikulerar. Sonen blir arg när jag och min man inte förstår. 
    Jag tycker inte om det. 
    Kan jag göra nåt eller är det så det ska vara i förskolan nu? Någon idé att byta?

• Svar på tråden Kan man bestämma vad förskolan får lära ens barn
  • Jhannis
    Jemp skrev 2024-05-28 22:26:41 följande:

Förskola är ju inte specifikt hembesök. 

Men framförallt har ju barn med funktionshinder rätt till stöd, resurs, liknande. Utbildning av personalen?

Ser dock att jag läst slarvigt och missförstått dig. Tolkade det som att barnen inte var hörande. Men oavsett ska de ju få hjälp med sin språkutveckling på lämpligt sätt. 

Jag menade att Habiliteringen inte gör hembesök mera inte ens för att hjälpa till med sjukgymnastiken/stretching /träning utan assistenter och föräldrarna måste göra allt. Mina barnbarn hör och förstår, men kan inte prata.

Ja språkutvecklingen fungerar någorlunda bra.
  • Jhannis
    Anonym (Jo) skrev 2024-05-28 22:48:05 följande:
    Då får du anse det, men det är inte så språkutveckling hos små barn fungerar. Om man lär dem en massa tecken istället för att träna talet främst så kommer talet att försenas, för vissa till och med backa i utvecklingen. Tecken är lättare att lära sig och därför bra som just stöd för att lära sig ord, men tanken är ju att man ska gå från tecken till tal, inte att tecknen ska vara i fokus.

Ja, om barnet lär sig tyska, engelska osv istället för svenska så kommer naturligtvis svenskan att stå still eller i värsta fall backa. Bra att du tog upp just detta, då kanske du förstår bättre vad jag menar.

Igen, det är inte teckenspråk utan tecken som stöd. Det är inte samma sak och inte användbart i någon annan miljö.
    Tecken med stöd är användbart kan jag säga dig som jobbat som assistent i flera år med barn som inte har tal. Och det vore önskvärt att alla kunde det så att barn med funktionsvariationen också kunde kommunicera.
  • Anonym (Bra att kunna)
    Anonym (Mom) skrev 2024-05-28 20:39:14 följande:

Fler med små barn i förskolan som känner igen detta? 
    Det sitter uppe lappar överallt med tecken. Vi får hem veckans tecken i mejl. Pedagogen använder tecken när hon pratar med föräldrar om vad de gjort eller ger info. 
    Från inget av detta i februari till hysteri idag. 

Då kan du också lära dig tecken!
  • Agda90
    Anonym (Kommunikation) skrev 2024-05-28 20:41:46 följande:
    Jag tycker faktiskt du låter lite lat som inte tagit till dig av vad som är viktigt i ditt barns liv just nu. Att faktiskt lära sig tecken som stöd OCH andra saker i förskolan. 

Självklart kan ni byta förskola om ni inte tycker pedagogiken passar er och ert barn. Vi är dock på väg in i en framtid där fler människor faktiskt använder enkla tecken, just för att det är gynnsamt och hjälper barn med den allmänna språkutvecklingen. 

Eftersom det verkar vara en väldigt aktiv personal finns väl veckans tecken och även information kring var man hittar de tecken som används mest. Rätt märkligt att lägga fokus på att klaga istället för att tydligare be om en lista med de vanligaste orden.
    Och här drar du alla barn över en kam. Det hjälper ju inte alla barn. TS upplever att hennes barn har sämre språk sedan tecken stöd infördes. Det gynnar alltså inte TS barn. Eller hur?
    Ska man då sitta tyst och gilla läget?
  • Anonym (Förskollärare)

Bildstöd och TAKK är ett komplement och språkförstärkande, det ska användas tillsammans med talat språk.
    Många förskolor använder det genomgående i verksamheten speciellt i språksvaga områden.
    Det är inget du kan neka din son att använda då det gynnar även honom framåt, men som sagt talat språk ska främjas först.

• Maja10

Jag har hört att forskning visar att TAKK inte hämmar barns språkutveckling. Rådfråga på SPSM.se man kan alltid dubbelkolla. 

• Anonym (Mom)

Jag hade idag ett samtal med en av de andra pedagogerna på min sons avdelning. Hon berättade att tecken ger en lugnare och tystare miljö. De försöker ha aktiviteter med bara tecken ibland. 
    Jag förstår att det är positivt för ljudmiljön men tror mig också förstå varför mitt barn tappat ord. 
    I augusti byter mitt barn avdelning och efter samtal med annan förälder så arbetar de inte så hårt med tecken där och det känns bra. De förstärker istället talade ord med tecken istället för att ersätta. 

• Hyllemor

Om du pratar mycket med ditt barn hemma, så kommer ditt barn inte att tappa ord. Man tappar inte ord för att man kompletterar talat språk med tecken.

• Sunflora
    Jemp skrev 2024-05-28 23:07:06 följande:
    För att? (Mer än att teckenspråket såklart är fler tecken och mer nyanserat).
    För att både tecknen och grammatiken är helt annorlunda. Det är som att ifrågasätta varför barnet inte förstår franska när de läst engelska i flera år. 
  • Jemp
    Sunflora skrev 2024-05-31 07:56:38 följande:
    För att både tecknen och grammatiken är helt annorlunda. Det är som att ifrågasätta varför barnet inte förstår franska när de läst engelska i flera år. 
    Är dem? Det jag får upp är samma tecken i takk och teckenspråk. 
  • Sunflora
    Jemp skrev 2024-05-31 09:11:35 följande:
    Är dem? Det jag får upp är samma tecken i takk och teckenspråk. 
    En absolut majoritet är inte samma tecken. 
Svar på tråden Kan man bestämma vad förskolan får lära ens barn