Jag kan delge dej från min erfarenhet och jag vill verkligen rekommendera dej att överväga och fundera på det jag skriver.
Jag har en son som idag är 23 år. Genom hela hans uppväxt har det i perioder varit tufft. Han har varit väldigt arg, fått utbrott och varit på dåligt humör och lättirriterad. Detta har hållt på ändå upp i vuxen ålder.
Men-detta har i stort sett alltid bara varit hemma! I skolan har han alltid skött sej, han har kunnat koncentrera sej och fått bra betyg. Han har uppfört sej överallt utom hemma!
i Gymnasiet brakade han sista året, orkade inte slutföra sin examen ( men tog studenten ). Han fick hjälp via vårdcentralen och ytterligare ett år efter detta skickade han en egenremiss för att göra en ADHD utredning.
Och det visade sej att han har just ADHD! Diagnosen kan yttra sej på flera sätt och min son har alltid haft stora impulsivitetsproblem. Svårt att hantera och styra sina känslor. Man kan även uppleva en inre rastlöshet som gör det väldigt jobbigt att hantera sej själv.
Idag äter min son ADHD medicin sedan några år tillbaka. Han är en helt annan person. Han kan beskriva väldigt bra hur medicinen hjälper honom att styra upp och klara sina impulser och känslor. Hans inre rastlöshet är betydligt bättre. Och även koncentrationen. För nu kan han redogöra för att han många gånger upplevde det jobbigt i skolan men hade höga krav på sej själv och vägrade misslyckas .
Säger inte att det är såhär för er men vill bara delge dej att ADHD faktiskt kan yttra sej så här. En förklaring är att det krävs enormt med energi för dessa barn att hålla ihop och sköta sej och göra rätt att de fullständigt exploderar när de är hemma. Det finns även en diagnos som heter trots syndrom som du kan googla på och se om du känner igen dej i.
Jag hade ofta med mej sonens kompisar på olika aktiviteter vilket gjorde att det oftast trots allt blev lyckat där vi befann oss. Dessutom gick han i fotboll där han trivdes. Jag kan varmt rekommendera en sport till din son om ni inte redan har det till honom.
Jag har också alltid varit en väldig närvarande förälder och genom tonåren var det oftast jag som hämtade och körde i olika sammanhang.
Jag har trots allt det jobbiga alltid haft en nära relation till min son. Idag har vi en väldigt fin relation.
Ytterligare ett tips jag vill ge dej är att söka någon form av samtalskontakt till dej själv.
.