• Anonym (Försörja)

Vad ska vi människor försörja oss med ifall AI tar över allt?

Ifall AI teknologin tar över många jobb.

Vad ska vi människor jobba med i framtiden? 

Hur ska vi försörja oss? 

• Svar på tråden Vad ska vi människor försörja oss med ifall AI tar över allt?
  • Anonym (Trink40)
    Anonym (ssk) skrev 2024-06-03 21:50:22 följande:
    Trösta någon som vill dö, trösta någon som är döende, prata med anhöriga, se skiftningar i någons humör och förstå att denna behöver stöd, även om personen inte själv vill eller kan prata, hjälpa med hygien och känna av när detta gör ont eller är obehagligt, lägga om sår, sätta kateter, mata med sond, (själva sondmatningen kan säkert en maskin sköta som nu, men andra delmoment som att hålla undan någons skakande händer så den inte drar ut sonden eller se rodnader tror jag blir svårare, se tidiga tecken på infektioner, känna igen en personlighetsförändring hos någon och förstå vad den beror på, om det beror på något fysiskt eller något psykiskt, stötta upp någons ben med kuddar så denna sitter bättre med smärtor i benen, se andra behov som personen har som inte är direkt medicinska, som gör livet värt att leva. 

En väldigt futuristisk robot kanske skulle kunna göra detta i en avlägsen framtid, men det krävs nog att patienten inte kan märka att det är en robot. Man ska inte underskatta mänsklig kontakt.
    Såå väl talat, och direkt ur verkligheten!
  • Anonym (Prochäkt Manasjer)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-10-04 14:00:55 följande:

Skola, sjukvård, äldreomsorg , barnomsorg, hantverksjobb som tex rörmokare och snickare, kommer inte ersättas av AI. 

Men robotar plus AI kan definitivt göra en del av detta.

Med tanke på hur mycket klagomål jag och min omgivning har haft på våra senaste hantverkarjobb så ser jag fram emot det. Idioten som installerade vår luftvärmepump hade t.ex. monterat kondensrören med bakåtlutning så det blev vattenskada på väggen när våra gäster använde enheten som AC i somras.
    De flesta begriper väl att vatten inte rinner uppåt?

Robotar som avhjälper fel och fyller på material i maskiner på ett produktionsgolv ligger väldigt nära i tiden nu. AGV för transport av batchmaterial finns redan i flera fabriker i Sverige. På flygplats ute i Europa i förra veckan såg jag en ambulerande golvmoppningsrobot som även tog emot skräp.

En AI-app med vänligt röststöd i dagliga rutiner skulle kunna göra stor skillnad för gamla som annars bara fått ett stressat besök av hemtjänst vid lunchen varje dag.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Prochäkt Manasjer) skrev 2025-10-04 14:26:35 följande:
    Men robotar plus AI kan definitivt göra en del av detta.

Med tanke på hur mycket klagomål jag och min omgivning har haft på våra senaste hantverkarjobb så ser jag fram emot det. Idioten som installerade vår luftvärmepump hade t.ex. monterat kondensrören med bakåtlutning så det blev vattenskada på väggen när våra gäster använde enheten som AC i somras.
    De flesta begriper väl att vatten inte rinner uppåt?

Robotar som avhjälper fel och fyller på material i maskiner på ett produktionsgolv ligger väldigt nära i tiden nu. AGV för transport av batchmaterial finns redan i flera fabriker i Sverige. På flygplats ute i Europa i förra veckan såg jag en ambulerande golvmoppningsrobot som även tog emot skräp.

En AI-app med vänligt röststöd i dagliga rutiner skulle kunna göra stor skillnad för gamla som annars bara fått ett stressat besök av hemtjänst vid lunchen varje dag.
    En AI-app? Hur skulle en gammal dement människa kunna hantera en sådan. Min mamma kan inte ens ringa på telefonen . 
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-10-04 14:34:38 följande:
    En AI-app? Hur skulle en gammal dement människa kunna hantera en sådan. Min mamma kan inte ens ringa på telefonen . 
    Det finns en ganska lång skala för många innan man blir helt dement, och det finns redan förenklade telefoner för äldre och röststyrning.

En app som får input kan också varna och snabbt tillkalla en människa om personen den ska stötta inte följer normala mönster och inte ger normala röstsvar tillbaka under dagen. 

Det finns redan hjärtimplantat som levererar realtidsdata och en form av AI som analyserar data och kan förutsäga hjärthändelse eller device-fel med viss precision. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Prochäkt Manasjer) skrev 2025-10-04 14:48:29 följande:
    Det finns en ganska lång skala för många innan man blir helt dement, och det finns redan förenklade telefoner för äldre och röststyrning.

En app som får input kan också varna och snabbt tillkalla en människa om personen den ska stötta inte följer normala mönster och inte ger normala röstsvar tillbaka under dagen. 

Det finns redan hjärtimplantat som levererar realtidsdata och en form av AI som analyserar data och kan förutsäga hjärthändelse eller device-fel med viss precision. 

Jag vet. Min mamma har en förenklad telefon. Hon klarar att ta emot ett samtal men inte mer. 

Hon har besök av hemtjänsten fyra gånger om dagen. Större delen av tiden används till att prata med henne och umgås. De värmer också matlådor och slänger sopor och ger henne medicinen. 

Var tredje vecka städar de, tvättar sängkläder och byter söngkläder. 

Detta jobb kan inte ersättas med en app. 

• Anonym (Heltklart)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-06-04 07:20:45 följande:

Jag tycker detta med AI är enormt överdrivet.
    Jag jobbar med IT inom ett industriföretag och detär extremt komplext, svårt och framförallt är vi extremt många som tillsammans försöker utveckla systemen. Alla chefer pratar om AI men ännu har jag inte sett någon praktisk nytta  av AI. Cheferna har större nytta av AI än vi ingenjörer, AI kan ju skriva protokoll och fixa fina power points. 
    Men visst det kommer utvecklas, men det kommer ta tid och krävs enormt mycket folk.
    Igår berättade Microsoft att de skall investera 35 miljarder i Sverige. Bla skall de utbilda 250 000 svenskar i AI. Så de ser att det behövs massor av människor för att fixa AI . 

Det är helt klart överdrivet. På t.ex. AI-avdelningen på Flashback går folk på som om AI skulle kunna "ta över" redan imorgon, AI är dessutom inget nytt utan kom med de första hemdatorerna. Minns jag hade ett program till min Commodore 64 som hette "Eliza" som skulle simulera en psykolog. Det var programmerat i Basic men själva principen skiljer sig inte mycket från dagens AI i form av  ChatGPT. Även tidiga RPG-spel var ju tidiga exempel på AI, eller äventyrsspel där man skulle fråga folk om saker för att kunna ta sig vidare, som t.ex. Ultima-serien.

Med tanke på hur dåligt Googles och Facebooks algoritmer (ja, algoritmer är en del av AI) funkar så är jag inte ett dugg orolig, kan jag säga. 

Nu har det ju även kommit något som kallas vibe-coding, där man genom att skriva instruktioner om vad man vill att en app eller funktion man skapar ska göra och se ut, som sägs göra en hel del ordinär programmering onödig. Men även vibe-coding har ännu stora brister.
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-10-04 15:07:42 följande:

Jag vet. Min mamma har en förenklad telefon. Hon klarar att ta emot ett samtal men inte mer. 

Hon har besök av hemtjänsten fyra gånger om dagen. Större delen av tiden används till att prata med henne och umgås. De värmer också matlådor och slänger sopor och ger henne medicinen. 

Var tredje vecka städar de, tvättar sängkläder och byter söngkläder. 

Detta jobb kan inte ersättas med en app. 

Men nu finns det äldre som klarar fler saker än din mamma men ändå behöver stöd. Måste du låta ditt enda exempel styra hela diskussionen? 

Om man inte alls har hemtjänst men t.ex. tillfälligt har fler mediciner än annars och har svårt att komma ihåg det vore det väl utmärkt om man kunde få en röstpåminnelse och sen bekräfta till AI att medicinen är tagen, utan att hålla på med en massa lappar överallt?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Prochäkt Manasjer) skrev 2025-10-04 15:50:41 följande:
    Men nu finns det äldre som klarar fler saker än din mamma men ändå behöver stöd. Måste du låta ditt enda exempel styra hela diskussionen? 

Om man inte alls har hemtjänst men t.ex. tillfälligt har fler mediciner än annars och har svårt att komma ihåg det vore det väl utmärkt om man kunde få en röstpåminnelse och sen bekräfta till AI att medicinen är tagen, utan att hålla på med en massa lappar överallt?
    Visst kan det vara så.
    Men det kommer inte att ersätta hemtjänsten.
    Det kan förbättra för dem som idag inte har hemtjänst utan skriver lappar för att komma ihåg.
    Men de som har hemtjänst , som min mamma, kommer fortfarande att behöva det.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Trink40)
    Anonym (Prochäkt Manasjer) skrev 2025-10-04 14:48:29 följande:
    Viss precision? Hade det inte varit bättre med stor precision?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Trink40)
    Cereal Killer skrev 2024-06-01 17:01:27 följande:

Det kan gå på två olika sätt. Antingen leder utvecklingen till att nya arbeten skapas, eller så måste resurserna på något sätt omfördelas så att en del blir försörjda utan att arbeta (medan vi som har praktiska jobb får jobba på som vanligt).

Hur det än blir så kommer det bli en väldigt stor omställning som vi kommer att behöva hantera på väldigt kort tid, om utvecklingen fortsätter i samma takt som nu. 

Ja, och det är ju inte ens säkert att detta står i relation till vad vi människor faktiskt mäktar med och vad som kan anses rimligt att förvänta sig av oss.

Det svindlar när man tänker på Microsofts gigantiska satsningar (33 miljarder!!) i Sverige nu. Det är ju knappast lite lagom... Hur blir utfallet av detta egentligen? Extremt energislukande monsterserverhallar och nyinrättade AI-utbildningar på högskolenivå med plats för 250.000 studerande...

Eventuella vinster och fördelar med den skenande AI-utvecklingen kanske ändå bara kvittas mot de massiva hoten/riskerna:

Säkerheten

Eventuell massarbetslöshet...

och som en följd ökad psykisk ohälsa, som i sin tur kan leda till bl.a. missbruk, våld i nära relationer m.m.

Kraftigt ökade utgifter för a-kassan

Brottsfrekvensen (hög redan nu...), nya typer av avancerade brott

Energiförsörjningen i landet/delar av det, sköra elnät

Barns och ungas psykiska hälsa

Kontamineringen på nätet/sociala medier av falskt och skadligt AI-material

Kvaliteten på våra arbeten när AI alltmer tar över stora delar av dem (finns ju dock vissa ljuspunkter här)

Hur det i sin tur påverkar oss

Svårlösta etiska dilemman i yrkesutövningen, tex. inom vissa yrkesgrupper som läkare och jurister

M.m., ja listan kan ju göras lång som bekant.
    Kalle Johansson skrev 2025-10-04 16:37:01 följande:
    Vi ska sköta, underhålla, uppdatera och reparera datorerna. Glad

Nej, skämt åsida. Tror du att de allra flesta framtida jobb kan skötas av datorer och robotar så tror du fel. Flört
    2026 har jag ett projekt som drar ner 30 personer till 3-4, för att köra samma process fast med färre fel. Det finns redan robotar som kan återställa och reparera andra system, AI som genererar och felsöker kod och utvecklingen är explosionsartad.

Byggandet av dark factories kommer givetvis att gå olika fort i olika länder och ännu finns det lite tid. I bästa fall så länge att jag hinner pensionera mig, men troligen inte mer än så.

Översikt över robotjobbare och deras förmågor och brister just nu, på engelska (18 min):

• Anonym (Trink40)

Jag lägger till kraftigt minskade skatteintäkter pga. hög arbetslöshet på min lista ovan, det föll visst bort... Väldigt viktig punkt ju.

• Mrs Moneybags
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-10-04 14:00:55 följande:

Skola, sjukvård, äldreomsorg , barnomsorg, hantverksjobb som tex rörmokare och snickare, kommer inte ersättas av AI. 

Till att börja med, ja. 

Men i förlängningen kommer alla yrken att påverkas.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (jaha) skrev 2024-06-03 17:39:23 följande:
    Eller hur, och det har ju lyckats skitbra hittils eller?
    För det är ju inte alls så att stora företag har staten by the balls genom den skatt de betalar och de jobb de genererar?

Vad brukar hända när stora bolag hotar med att dra till ett annat land om staten inte gör som de vill? Du tror väl ändå inte på allvar att det är politiker som är de som verkligen bestämmer?

Vad FN har med saken att göra?
    AI är inte ett svenskt fenomen, det är ett globalt fenomen. Ska man ha medborgarlöner så krävs det att företagen betalar tredubbelt mycket skatt för vem ska annars finansiera det? Hur har du tänkt att svenska företag som betalar 70% skatt ska kunna konkurrera med andra länders företag? Vad får dig att tro att de öht kommer vara kvar i Sverige om de kan flytta verksamheten till något annat land?

För att ett sånt system öht ska kunna fungera krävs det att alla länder har samma regelverk så att företagen inte tjänar något på att flytta och konkurrerar på samma villkor, vilket i sin tur innebär ett globalt samarbete vilket ofta görs med via FN eller nåt likande organ för globalt samarbete.

På vilket sätt menar du att vi kan finansiera 80% av en befolkning som INTE jobbar idag?

Japp det är företagen som betalar våra löner idag eftersom de behöver oss för att tjäna pengar, vad får dig att tro att de kommer vilja betala löner åt människor som INTE jobbar och som de inte behöver när de kan lägga de pengarna i fickorna istället?
    FN har inte mycket med enskilda staters ekonomi att göra.

Sverige beslutar hur företag ska beskattas och hur människor ska försörjas. Om 80% av befolkningen inte har något yrkesliv får man aktivera människor på andra sätt. Om Sverige som land tjänar X antal kronor måste man fördela skatten på dessa intjänade pengar på något sätt. Inget land kommer att vinna på att ha horder av arbetslösa, hungriga människor driva runt på gatorna. 

Även om företag skulle flytta sina företag till andra länder där de får behålla mer av de intjänade pengarna så får man ju fråga sig - VEM ska köpa deras varor när ingen har jobb? 

Med andra ord är de tvungna att se till att alla har mat och husrum mm. Annars närmar vi oss en global kollaps. Hur ska företagen tjäna pengar i en värld där ingen har pengar? 
Svar på tråden Vad ska vi människor försörja oss med ifall AI tar över allt?