Vad ska vi människor försörja oss med ifall AI tar över allt?
Ifall AI teknologin tar över många jobb.
Vad ska vi människor jobba med i framtiden?
Hur ska vi försörja oss?
Ifall AI teknologin tar över många jobb.
Vad ska vi människor jobba med i framtiden?
Hur ska vi försörja oss?
Skola, sjukvård, äldreomsorg , barnomsorg, hantverksjobb som tex rörmokare och snickare, kommer inte ersättas av AI.
Skola, sjukvård, äldreomsorg , barnomsorg, hantverksjobb som tex rörmokare och snickare, kommer inte ersättas av AI.
Jag vet. Min mamma har en förenklad telefon. Hon klarar att ta emot ett samtal men inte mer.
Hon har besök av hemtjänsten fyra gånger om dagen. Större delen av tiden används till att prata med henne och umgås. De värmer också matlådor och slänger sopor och ger henne medicinen.
Var tredje vecka städar de, tvättar sängkläder och byter söngkläder.
Detta jobb kan inte ersättas med en app.
Jag tycker detta med AI är enormt överdrivet.
Jag jobbar med IT inom ett industriföretag och detär extremt komplext, svårt och framförallt är vi extremt många som tillsammans försöker utveckla systemen. Alla chefer pratar om AI men ännu har jag inte sett någon praktisk nytta av AI. Cheferna har större nytta av AI än vi ingenjörer, AI kan ju skriva protokoll och fixa fina power points.
Men visst det kommer utvecklas, men det kommer ta tid och krävs enormt mycket folk.
Igår berättade Microsoft att de skall investera 35 miljarder i Sverige. Bla skall de utbilda 250 000 svenskar i AI. Så de ser att det behövs massor av människor för att fixa AI .
Jag vet. Min mamma har en förenklad telefon. Hon klarar att ta emot ett samtal men inte mer.
Hon har besök av hemtjänsten fyra gånger om dagen. Större delen av tiden används till att prata med henne och umgås. De värmer också matlådor och slänger sopor och ger henne medicinen.
Var tredje vecka städar de, tvättar sängkläder och byter söngkläder.
Detta jobb kan inte ersättas med en app.
Det kan gå på två olika sätt. Antingen leder utvecklingen till att nya arbeten skapas, eller så måste resurserna på något sätt omfördelas så att en del blir försörjda utan att arbeta (medan vi som har praktiska jobb får jobba på som vanligt).
Hur det än blir så kommer det bli en väldigt stor omställning som vi kommer att behöva hantera på väldigt kort tid, om utvecklingen fortsätter i samma takt som nu.

Jag lägger till kraftigt minskade skatteintäkter pga. hög arbetslöshet på min lista ovan, det föll visst bort... Väldigt viktig punkt ju.