• Anonym (Nystart)

Låna pengar efter en skuldsanering

Någon här som har erfarenhet av "livet efter en skuldsanering"? Jag har nyligen avslutat en treårig avbetalningsplan men kommer att ha en betalningsanmärkning två år till. Jag har lärt mig väldigt mycket under de 
    här tre åren och är extremt tacksam för att jag blev beviljad en skuldsanering!
    Därför låter det kanske knäppt att jag nu skulle kunna  tänka mig att ta ett mindre lån...men nej, jag känner mig själv så pass väl att jag har kontroll över mitt liv nu. Det fanns anledningar till att jag hamnade i en ond spiral med
    utgifterna för några år sedan - den sitsen sätter jag mi inte i på nytt. Så några
    kommentarer om att jag är korkad om jag tar ett nytt lån kan ni bespara mig.
    Jag undrar alltså om det är någon här som har varit i "samma situation" som jag är i nu och har löst det så att säga? Tacksam för input!

• Svar på tråden Låna pengar efter en skuldsanering
  • Anonym (B)

Varför behöver du ett lån?

• Anonym (Liv)

Ingen seriös bank ger ett lån till någon med betalningsanmärkning och det gör väl knappast de oseriösare bankerna heller vilket gör att ditt enda eventuella alternativ är en riktigt oseriös bank med ockerränta.

Om lånet inte är på liv och död, spara ihop pengarna istället, annars kommer du få betala tillbaka säkert mer än dubbelt mot vad du lånade.

Även om du själv tror och tycker att du lämnat dina problem bakom dig så lever du ju fortfarande med konsekvenserna av dem, och skulle det skita sig igen, är det verkligen så kul att ramla tillbaka ner i det hål du snart äntligen kravlat dig upp ur?

• OlgaElvira

Att du haft och genomfört en skuldsanering ligger dig inte till last. Men din betalningsanmärkning kan göra att du kan få problem. Alla långivare kommer inte att vara villiga och de som ställer upp tar då hög ränta. Kan du få en borgensman? Det skull3 underlätta.

• SmulanFnulan

Låter inte som du lärt dig ett skvatt. Ta ett lån direkt efter din sanering är färdig? Extremt naiv tanke och kommer med största sannolikhet att sluta med att du hamnar i skiten igen.

• Anonym (S)

Fast det låter ju inte som att din skuldsanering är klar eftersom din anmärkning ligger kvar.
    Har du fått kortare betalplan?
    DET betyder inte att din skuldsanering är färdig...skulderna är INTE avskrivna än och du måste sköta dig för att inte riskera din sanering

En vanlig skuldsanering är ju alltid 5 år...om du inte haft för företagare men då förstår jag inte varför anmärkningen är kvar.

Mitt råd, tänk dig för!!!

• Anonym (Nystart)

Tack för era svar! Även om det ändå blev kommentarer som jag undanbad mig om.
    Jag var som sagt mest intresserad av att få input. 
    Tänker att det inte är läge att låna något alls, även om jag
    hade kunnat eller fick. Men intressant att höra vad andra tycker/tänker.

• SmulanFnulan
    Anonym (Nystart) skrev 2024-06-03 20:27:55 följande:

Exakt vad ska du låna pengar till? Skriver du på ett öppet forum så får du räkna med både ris och ros, annars får du börja blogga och stänga av kommentarsfunktionen.
  • Anonym (B)
    Anonym (Nystart) skrev 2024-06-03 20:27:55 följande:

Du pudlar alltså...
  • Anonym (Spara)

Om det är ett litet lån vi pratar om, varför kan du inte spara ihop till pengarna istället?

När du så småningom är kreditvärdig igen, spara då ditt låneutrymme till när det verkligen är kris. Tex när spisen, tvättmaskinen och varmvattenberedaren går sönder samtidigt, och du dessutom måste köpa nya vinterdäck. 

Att ta ett lån, även om det är aldrig så lite, för att man villhöver något är att ge sig ut på ett sluttande plan.

• Lynx123

Om jag hade varit din vän hade jag rått dig att aldrig någonsin igen försöka låna över huvud taget. Allt annat hade jag tolkat som extremt självdestruktivt. Nej, spara först och sedan spendera.

Svar på tråden Låna pengar efter en skuldsanering