Nej, såklart inte. Det FINNS sådana uppdrag där folk får betalt för att "hus-sitta", men då måste ju denna betalning avtalas om innan. Sägs det inget så måste man utgå ifrån att det inte ska överlämnas några pengar. Jag tycker för övrigt som du, att det är fair bara att de fick bo i det fina huset och använda poolen o.s.v. på en annan ort än där de bor.
Kom att tänka på ett par jag känner i vinprovarkretsar, det var lite samma-men-tvärtom. De chattade i ett vinforum med ett (svenskt) par som ägde en vingård i Frankrike, och blev bjudna att komma dit och bo i tio dagar, och samtidigt hjälpa till med vinskörden. Paret jag känner uppfattade detta som att de var just BJUDNA, att paret i Frankrike var deras vänner, och att det arbete de utförde med skörden var mer än nog betalning för mat och husrum, om man nu alls skulle tänka så.
Men när de skulle åka hem, så presenterades de med en saftig räkning! Paret i Frankrike sålde alltså yrkesmässigt dessa "vingårdsupplevelser" och de hade tagit för givet att paret jag känner hade fattat detta, och bokat en sådan upplevelse... Själv kan jag tycka att paret jag känner var naiva, som kunde tro att paret i Frankrike var "vänner" som ville bjuda dem på en vistelse på sin gård, efter att bara ha diskuterat lite på ett forum, men aldrig träffats IRL innan.
Summa sumarum: man måste alltid prata, fråga, skriva papper... INNAN. För man kan uppfatta saker olika, ha olika förväntningar.