• Anonym (Paff)

Betalt för house-sitting?

Vänner bodde i vårt hus en månad när vi var utomlands. En stor fin villa med pool, sjöutsikt, nära till stan etc... ett riktigt bra läge och det blev ju som en semester för dem (de bor i annan stad och planerade åka hit) samtidigt som huset inte stod obevakat. Nu ca en vecka efter vi kommit hem fick jag ett meddelande där de undrar över betalningen för att de passade huset!? Jag svarade att vi aldrig sagt att det skulle utgå betalning... men nu heter det att de gjorde oss en tjänst!

Hade ni utgått ifrån att få betalt för det?

• Svar på tråden Betalt för house-sitting?
  • Anonym (X)
    Anonym (Ida) skrev 2024-06-04 20:26:16 följande:

Det borde ni pratat om innan tycker jag. Det finns ju fler faktorer som spelar roll.

Tex ville de tillbringa hela månaden i ert hus eller gjorde det de för er skull?

Även om ni har pool så måste den väl skötas om under tiden vilket är lite jobb med. Vattna blommor, klippa gräset osv.

Samtidigt som DE tog hand om ert hus i en månad, så fick de ju samtidigt lämna SITT hem och sina saker denna månaden. 

Det var ju inte BARA semester för dem att bo i ert hus, de fick ju ta hand om saker som behövde skötas, samtidigt som någon annan behövde gå hem till dem för att vattna blommor och kolla till deras hem. 

Om de städat kom ni dessutom hem till ett städat hus medan deras eget behövde dammas av efter 1 månad av att ingen bodde där.

Så jag tycker nog att ni kan betala lite, typ 2000 kr kanske, 500 per vecka eller om ni vill se det som att de bodde gratis/semester 2 veckor och fick 1000 kr/vecka i 2 veckor.

Varför är TS skyldig dem en gratis semester? 

De fick sin semester mot att de tog hand om huset i en månad. Inget annat hade avtalats.
  • Anonym (Ida)
    Anonym (X) skrev 2024-06-04 20:39:27 följande:
    Varför är TS skyldig dem en gratis semester? 

De fick sin semester mot att de tog hand om huset i en månad. Inget annat hade avtalats.

Hur vet vi att denna familj ville ha semester från sitt eget hus i en hel månad? Även om ts har stor villa och pool.

Jag hade tyckt det varit toppen, i kanske 1-2 veckor. Max. Men en hel månad hade jag inte velat vara borta från mitt eget hem för att ta hand om en kompis hus.

Dessutom fick de ju ta hand om hus, trädgård, blommor och pool, samtidigt som de också var tvungna att ordna någon som tog hand om deras egna blommor och eventuellt trädgård.

Jag håller med om att de borde pratat om betalning INNAN.

Men alla ser det inte som semester att vara borta en hel månad från sitt eget. Om de egentligen bara ville vara borta i 2 veckor, så var de ju i ts hus i 2 veckor till enbart för att vara schyssta mot ts.

• EpicF

Du ger besked att det jämnade ut sig med den hyra de skulle ha betalat. 

• EpicF
    Anonym (Kärring mot strömmen) skrev 2024-06-04 14:39:10 följande:

Ja, om man ska vakta och bo i ett hus en hel månad så bör man få betalt för det också. Ta reda på vad ett vaktbolag hade tagit för den tiden och dela på två, eftersom det ändå är svartjobb. Och ja, de gjorde er en tjänst, men inte av det slaget där man bara klappar varandra på axeln och säger tack.

Och eftersom de bode i ts hus så ska de betala hyra och hyran jämnas mot betalningen för att de satt husvakt. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Ida) skrev 2024-06-04 20:51:05 följande:

Hur vet vi att denna familj ville ha semester från sitt eget hus i en hel månad? Även om ts har stor villa och pool.

Jag hade tyckt det varit toppen, i kanske 1-2 veckor. Max. Men en hel månad hade jag inte velat vara borta från mitt eget hem för att ta hand om en kompis hus.

Dessutom fick de ju ta hand om hus, trädgård, blommor och pool, samtidigt som de också var tvungna att ordna någon som tog hand om deras egna blommor och eventuellt trädgård.

Jag håller med om att de borde pratat om betalning INNAN.

Men alla ser det inte som semester att vara borta en hel månad från sitt eget. Om de egentligen bara ville vara borta i 2 veckor, så var de ju i ts hus i 2 veckor till enbart för att vara schyssta mot ts.

Vi vet det eftersom de gick med på det från början. 

Vi vet också att TS inte ville ha betalt hyra för att vännerna bodde där, eftersom hen gick med på det från början.

Hur du, jag och alla andra vill spendera våra semesterveckor har ingenting med saken att göra. Vi gör våra egna avtal på de sätt som passar oss.
  • Anonym (Kärring mot strömmen)
    EpicF skrev 2024-06-04 20:54:33 följande:
    Och eftersom de bode i ts hus så ska de betala hyra och hyran jämnas mot betalningen för att de satt husvakt. 
    Man kan inte krävas på hyra för att man gör en tjänst. Det var inte de som bad om att få bo där utan ts som bad dem om det. Därför ska de inte betala utan snarare HA betalt för att de satt husvakt.

Om man jämför med hundvakt skulle det vara som att be någon ta hand om sitt husdjur och sedan tycka att man ska betalt för att de haft nöjet att vara med hunden under den tiden....

Måste däremot ändra åsikt efter att ha läst trådstarten igen för det verkar som att de faktiskt såg det som ett slags semester, och då får man väl låta udda vara jämnt den gången.

Måste däremot ändra åsikt efter att ha läst trådstarten igen för det verkar som att de faktiskt såg det som ett slags semester, och då får man väl låta udda vara jämnt den gången.

• Silverjenny

Ev betalning borde ni ha gjort upp om innan, det är inte självklart att house-sitting är betalt. Den största organisationen Trusted House Sitters har exempelvis endast obetalda sittningar.

• Silverjenny

Ev betalning borde ni ha gjort upp om innan, det är inte självklart att house-sitting är betalt. Den största organisationen Trusted House Sitters har exempelvis endast obetalda sittningar.

• Stooler

Inget ovanligt alls i Spanien, vän eller inte så är husockupationer väldigt vanliga här nere. Spansk lagstiftning gör att det inte går att vräka folk som brutit sig in i andras hus/lägenheter. Det kan ta flera år och ägaren till bostaden är oavsett skyldig att betala el, communityavgifter & vatten.

Det finns hundratals house-sitters som tar mellan ?1000-3000/mån för att vakta hus på Solkusten, inte lika många här på Gran Canaria men det börjar bli vanligare.

• Cathariiina

Nej, såklart inte. Det FINNS sådana uppdrag där folk får betalt för att "hus-sitta", men då måste ju denna betalning avtalas om innan. Sägs det inget så måste man utgå ifrån att det inte ska överlämnas några pengar. Jag tycker för övrigt som du, att det är fair bara att de fick bo i det fina huset och använda poolen o.s.v. på en annan ort än där de bor.

Kom att tänka på ett par jag känner i vinprovarkretsar, det var lite samma-men-tvärtom. De chattade i ett vinforum med ett (svenskt) par som ägde en vingård i Frankrike, och blev bjudna att komma dit och bo i tio dagar, och samtidigt hjälpa till med vinskörden. Paret jag känner uppfattade detta som att de var just BJUDNA, att paret i Frankrike var deras vänner, och att det arbete de utförde med skörden var mer än nog betalning för mat och husrum, om man nu alls skulle tänka så. 

Men när de skulle åka hem, så presenterades de med en saftig räkning! Paret i Frankrike sålde alltså yrkesmässigt dessa "vingårdsupplevelser" och de hade tagit för givet att paret jag känner hade fattat detta, och bokat en sådan upplevelse... Själv kan jag tycka att paret jag känner var naiva, som kunde tro att paret i Frankrike var "vänner" som ville bjuda dem på en vistelse på sin gård, efter att bara ha diskuterat lite på ett forum, men aldrig träffats IRL innan.

Summa sumarum: man måste alltid prata, fråga, skriva papper... INNAN. För man kan uppfatta saker olika, ha olika förväntningar.

• Anonym (JB)

Nej, i så fall skulle den diskussionen ha tagits innan. 

Svar på tråden Betalt för house-sitting?