• Anonym (Mmm)

NÅGON SOM HAR EN GOD MAN?

Ni som har en god man vad tycker ni?  Är det bra? Finns det några nackdelar ? Jag är en tjej på över 45 som funderar på en god man eftersom jag har skulder och har lite rörigt med ekonomin. 

• Svar på tråden NÅGON SOM HAR EN GOD MAN?
  • TvillingmammaVästgöte

God man brukar man ha om man är dement eller svårt psykiskt sjuk. 
    De har stor brist på goda män i min stad och jag tittade på beskrivningarna av de personer som just nu behöver en ny god man. De hade alla väldigt svåra problem.
    Det kostar också 12000 kr per år.

Jag vet inte hur stora problem du har .  Men gissar att du hellre borde kontakta din kommuns budget och skuldrådgivare.

• Anonym (Har haft)
    Anonym (Mmm) skrev 2024-06-11 13:06:39 följande:

Ni som har en god man vad tycker ni?  Är det bra? Finns det några nackdelar ? Jag är en tjej på över 45 som funderar på en god man eftersom jag har skulder och har lite rörigt med ekonomin. 

Jag har haft en god man under några år för att komma tillrätta med en dålig ekonomi, skulder e.t.c. Detta var snart 20 år sedan.

Jag tycker det fungerade bra och vi nådde fram till de mål vi ställt. Jag tror det handlar mycket om person, att god man och dess klient kan kommunicera och samarbeta på ett bra sätt.

Idag är det dock mycket svårare att få en god man. Min uppfattning är att det nästan krävs att man har särskilda svårigheter, typ intellektuell funktionsnedsättning, inte bara har en dålig ekonomi.
  • Goneril

Som (TvillingmammaVästgöte) skriver, vid demens eller psykisk sjukdom, vid intellektuella funktionshinder samt som företrädare för ensamkommande flyktingar. Jag är god man och just nu saknas det gode män; jag får ofta förfrågningar om att ta mig an fler uppdrag. I TS fall gäller kommunens rådgivare eller om hon har någon privat kontakt som kan hjälpa henne med en budget som sedan måste hållas förstås. Automatisk överföring från kontot direkt när lönen kommer in till ett konto vars behållning används för att betala av lånen.                                                                                                                                                                                                                    Allmänt rörig ekonomi och bristande förmåga att hålla ordning på pengarna tillhör inte en god mans vanliga uppgifter. Som god man har man en del arbetsuppgifter, inte att förglömma. Minst en gång i månaden ska man besöka huvudmannen, göra årlig rapportering och hålla ordning på kvitton och verifikationer. Arvodet står inte i någon som helst proportion till det arbete man utför, och vore det inte min släkting skulle jag inte ha åtagit mig det. Man ska ha regelbunden kontakt med boendet och sjukvården, ordna med gratis ambulanstransport, se till att huvudmännen har vettiga kläder när inte boendepersonalen fixar det.                                                                                                                                                  Högre arvode skulle göra arbetet mer lockande måste jag säga. Sen är det olika förstås, det beror helt på hur uppdragen ser ut och de kan variera högst väsentligt.

• Anonym (Jadwiga)

Ja, det finns nackdelar. En av den är att det finns gode män som förskingrar pengar. från sina huvudmän. Sök på de utsatta# vid svt nyheter. 

Jag tycker om du vet hur man betalar räkningar, och att det blir gjort, ska du inte ha en god man. 

• Anonym (Jadwiga)
    www.svt.se/nyheter/inrikes/hanna-blev-bestulen-av-sin-gode-man-fick-skadestand-av-kommunen

www.svt.se/nyheter/inrikes/the-old-couple-lost-all-their-savings

www.svt.se/nyheter/inrikes/lena-kampar-for-rattvisa-mot-de-gode-mannen-som-stjal

www.gp.se/nyheter/goteborg/sjuk-man-blev-av-med-sitt-hem.8bfad707-8b9c-4059-93e1-539b8a1d7010

www.svd.se/a/5E6KXE/god-man-domd-for-miljonbedragerier

sverigesradio.se/artikel/god-man-forskingrade-kopte-brudklanning-och-hastfoder
  • baam77
    Anonym (Mmm) skrev 2024-06-11 13:06:39 följande:

Skrev gärna ett PM till mig. Har haft det svårt ekonomiskt kommer till 99% få skuldsanering. Det är bättre man är 2 stycken som delar vardagen.  
  • Anonym (Hände mig)
    Anonym (Jadwiga) skrev 2024-06-11 15:17:01 följande:

Ja, det finns nackdelar. En av den är att det finns gode män som förskingrar pengar. från sina huvudmän. Sök på de utsatta# vid svt nyheter. 

Jag tycker om du vet hur man betalar räkningar, och att det blir gjort, ska du inte ha en god man. 

Det hände mig. På den tiden (ca 10 år sedan) skulle god man vara gratis (betalas av kommunen) om man tillhörde LSS och hade en inkomst under en viss summa. Om man hade sparade pengar skulle inte spela någon roll om det inte var herrans massa. 

Min gode man vägrade hjälpa mig ansöka om bostadstillägg., trots att jag visste att jag hade rätt till det. De 5000 kronorna hade gjort underverk annars, då jag bara hade aktivitetsersättning på grundnivå. Han lyssnade inte när jag sa att matpengarma inte räckte. Han klagade på min elräkning och frågade om jag verkligen hade så mycket kläder att jag behövde köra tvättmaskinen varje dag. Sanningen var att jag hade så lite kläder att jag behövde köra tvättmaskinen var tredje dag. Men pengar till mer kläder fick jag inte för det fanns inga pengar till. Jag hörde nästan aldrig av honom annars.

När jag till slut bestämde mig för att det var nog och jag sa att jag inte längre ville ha god man drog han ut på att avsluta det i nästan två år. Men när det väl avslutades och jag fick alla papper framgick det att det där som skulle vara gratis för mig hade han tagit 20000 om året för, plus andra påstådda avgifter och itgifter. Mitt sparkonto, som var pengar efter min pappa som gått bort strax före jag fått god man, var tomt. 

Flera sa åt mig att ta det vidare men jag orkade inte. Jag var bara glad att få kontroll över min ekonomi. 
  • Anonym (Jadwiga)
    Anonym (Hände mig) skrev 2024-06-12 14:03:24 följande:
    Det hände mig. På den tiden (ca 10 år sedan) skulle god man vara gratis (betalas av kommunen) om man tillhörde LSS och hade en inkomst under en viss summa. Om man hade sparade pengar skulle inte spela någon roll om det inte var herrans massa. 

Min gode man vägrade hjälpa mig ansöka om bostadstillägg., trots att jag visste att jag hade rätt till det. De 5000 kronorna hade gjort underverk annars, då jag bara hade aktivitetsersättning på grundnivå. Han lyssnade inte när jag sa att matpengarma inte räckte. Han klagade på min elräkning och frågade om jag verkligen hade så mycket kläder att jag behövde köra tvättmaskinen varje dag. Sanningen var att jag hade så lite kläder att jag behövde köra tvättmaskinen var tredje dag. Men pengar till mer kläder fick jag inte för det fanns inga pengar till. Jag hörde nästan aldrig av honom annars.

När jag till slut bestämde mig för att det var nog och jag sa att jag inte längre ville ha god man drog han ut på att avsluta det i nästan två år. Men när det väl avslutades och jag fick alla papper framgick det att det där som skulle vara gratis för mig hade han tagit 20000 om året för, plus andra påstådda avgifter och itgifter. Mitt sparkonto, som var pengar efter min pappa som gått bort strax före jag fått god man, var tomt. 

Flera sa åt mig att ta det vidare men jag orkade inte. Jag var bara glad att få kontroll över min ekonomi. 
    Varför sökte du inte bara bostadstillägget själv? Även om man har en god man, så kan man fortfarande ansöka om bidrag själv.
  • Anonym (Hände mig)
    Anonym (Jadwiga) skrev 2024-06-12 16:23:31 följande:
    Varför sökte du inte bara bostadstillägget själv? Även om man har en god man, så kan man fortfarande ansöka om bidrag själv.
    Dels för att jag själv inte hade tillgång till mina hyresavier eller bank. De hade ju han. Dels för att jag i övrigt hade behövt hans/någons hjälp med papperna. Dels för att jag var ung, I sorg och funktionsnedsatt som försökte navigera livet med en främling 50 år äldre som inte lyssnade på mig. Jag kunde och orkade inte hävda mig. 
  • Anonym (Jadwiga)
    Anonym (Hände mig) skrev 2024-06-12 17:16:42 följande:
    Dels för att jag själv inte hade tillgång till mina hyresavier eller bank. De hade ju han. Dels för att jag i övrigt hade behövt hans/någons hjälp med papperna. Dels för att jag var ung, I sorg och funktionsnedsatt som försökte navigera livet med en främling 50 år äldre som inte lyssnade på mig. Jag kunde och orkade inte hävda mig. 
    Även om man har god man, så har man fortfarande tillgång till sin bank. Låter mer som att du hade förvaltare, då har man inte tillgång till sin bank. 
  • Anonym (Hände mig)
    Anonym (Jadwiga) skrev 2024-06-12 17:32:36 följande:
    Även om man har god man, så har man fortfarande tillgång till sin bank. Låter mer som att du hade förvaltare, då har man inte tillgång till sin bank. 
    Nej jag hade god man, det är vad som står på de officiella papperna, men jag litade ju på att han gjorde rätt. Jag var 18, autistisk och oerfaren och litade på vuxna runt omkring mig i en situation där jag var väldigt sårbar. 
  • Anonym (Jadwiga)
    Anonym (Hände mig) skrev 2024-06-12 18:48:04 följande:
    Nej jag hade god man, det är vad som står på de officiella papperna, men jag litade ju på att han gjorde rätt. Jag var 18, autistisk och oerfaren och litade på vuxna runt omkring mig i en situation där jag var väldigt sårbar. 
    Varför hade du då inte tillgång till din bank? 
  • Anonym (Jadwiga)
    Anonym (Hände mig) skrev 2024-06-12 18:48:04 följande:
  • RaYzLeR

Jag har god man men jag har tillgång till min bank. Jag bestämmer själv över min ekonomi, men min god man hjälper mig att betala räkningar och myndighetskontakter. Jag har Asperger och tillhör LLS, så jag får min god man betald av kommunen. Annars hade det gått på 14755 kr såg jag i papprena.

• Anonym (d)
    RaYzLeR skrev 2024-06-12 19:20:10 följande:

Jag har god man men jag har tillgång till min bank. Jag bestämmer själv över min ekonomi, men min god man hjälper mig att betala räkningar och myndighetskontakter. Jag har Asperger och tillhör LLS, så jag får min god man betald av kommunen. Annars hade det gått på 14755 kr såg jag i papprena.

Hej igen Rayzler! Long time no see. Lustigt att du skriver härinne just nu Solig

För att återgå till ämnet så sköter jag min egen ekonomi. Vill inte lägga över min ekonomi i händerna på nån annan, det skulle inte kännas tryggt.

Har en vän med god man där denne tagit över både ekonomin och makten över vännens utgifter. Det ser jag lite som ett maktmissbruk då en god mans främsta uppgift är att hjälpa till och inte bestämma över personens rätt till pengar.
  • Anonym (.)
    Anonym (d) skrev 2024-06-13 03:15:16 följande:
    Hej igen Rayzler! Long time no see. Lustigt att du skriver härinne just nu Solig

För att återgå till ämnet så sköter jag min egen ekonomi. Vill inte lägga över min ekonomi i händerna på nån annan, det skulle inte kännas tryggt.

Har en vän med god man där denne tagit över både ekonomin och makten över vännens utgifter. Det ser jag lite som ett maktmissbruk då en god mans främsta uppgift är att hjälpa till och inte bestämma över personens rätt till pengar.
    Jag skulle rekommendera din vän att lämna ett klagomål till överförmyndaren. Det brukar finnas e-tjänster på kommunens hemsida, där man kan lämna ett klagomål gällande ställföreträdare. 

Vad säger den gode mannen när din vän yttrar sig? För det har väl vännen gjort? Han/hon ska inte bara finna sig i det. 
  • Anonym (Jadwiga)
    Anonym (Jadwiga) skrev 2024-06-12 19:05:10 följande:
    Svara på min fråga. 

En genuin undran. Varför hade du inte tillgång till din bank? Låter jättekonstigt. 
  • Anonym (d)
    Anonym (.) skrev 2024-06-19 15:52:05 följande:
    Jag skulle rekommendera din vän att lämna ett klagomål till överförmyndaren. Det brukar finnas e-tjänster på kommunens hemsida, där man kan lämna ett klagomål gällande ställföreträdare. 

Vad säger den gode mannen när din vän yttrar sig? För det har väl vännen gjort? Han/hon ska inte bara finna sig i det. 
    Med risk för att låta osympatisk här så är min vän av en ganska snäll och "mjäkig" natur, en sån person som inte riktigt vågar säga ifrån, och dessutom så är den gode mannen en nära släkting till min vän. Något som ytterligare försvårar hela situationen. 

Min vän är i tidig medelålder och får fortfarande "veckopeng", som hen kallar det.

Kan inte låta bli att rulla lite med ögonen när jag hör sådant. Tror att min vän överlag är lite väl ängslig av sig och dras med en del inlärd hjälplöshet. Omgivningen som format hen till det tillståndet tror jag. 
Svar på tråden NÅGON SOM HAR EN GOD MAN?