NÅGON SOM HAR EN GOD MAN?
Ni som har en god man vad tycker ni? Är det bra? Finns det några nackdelar ? Jag är en tjej på över 45 som funderar på en god man eftersom jag har skulder och har lite rörigt med ekonomin.
Ni som har en god man vad tycker ni? Är det bra? Finns det några nackdelar ? Jag är en tjej på över 45 som funderar på en god man eftersom jag har skulder och har lite rörigt med ekonomin.
God man brukar man ha om man är dement eller svårt psykiskt sjuk.
De har stor brist på goda män i min stad och jag tittade på beskrivningarna av de personer som just nu behöver en ny god man. De hade alla väldigt svåra problem.
Det kostar också 12000 kr per år.
Jag vet inte hur stora problem du har . Men gissar att du hellre borde kontakta din kommuns budget och skuldrådgivare.
Som (TvillingmammaVästgöte) skriver, vid demens eller psykisk sjukdom, vid intellektuella funktionshinder samt som företrädare för ensamkommande flyktingar. Jag är god man och just nu saknas det gode män; jag får ofta förfrågningar om att ta mig an fler uppdrag. I TS fall gäller kommunens rådgivare eller om hon har någon privat kontakt som kan hjälpa henne med en budget som sedan måste hållas förstås. Automatisk överföring från kontot direkt när lönen kommer in till ett konto vars behållning används för att betala av lånen. Allmänt rörig ekonomi och bristande förmåga att hålla ordning på pengarna tillhör inte en god mans vanliga uppgifter. Som god man har man en del arbetsuppgifter, inte att förglömma. Minst en gång i månaden ska man besöka huvudmannen, göra årlig rapportering och hålla ordning på kvitton och verifikationer. Arvodet står inte i någon som helst proportion till det arbete man utför, och vore det inte min släkting skulle jag inte ha åtagit mig det. Man ska ha regelbunden kontakt med boendet och sjukvården, ordna med gratis ambulanstransport, se till att huvudmännen har vettiga kläder när inte boendepersonalen fixar det. Högre arvode skulle göra arbetet mer lockande måste jag säga. Sen är det olika förstås, det beror helt på hur uppdragen ser ut och de kan variera högst väsentligt.
Ja, det finns nackdelar. En av den är att det finns gode män som förskingrar pengar. från sina huvudmän. Sök på de utsatta# vid svt nyheter.
Jag tycker om du vet hur man betalar räkningar, och att det blir gjort, ska du inte ha en god man.
Ja, det finns nackdelar. En av den är att det finns gode män som förskingrar pengar. från sina huvudmän. Sök på de utsatta# vid svt nyheter.
Jag tycker om du vet hur man betalar räkningar, och att det blir gjort, ska du inte ha en god man.
Jag har god man men jag har tillgång till min bank. Jag bestämmer själv över min ekonomi, men min god man hjälper mig att betala räkningar och myndighetskontakter. Jag har Asperger och tillhör LLS, så jag får min god man betald av kommunen. Annars hade det gått på 14755 kr såg jag i papprena.
Jag har god man men jag har tillgång till min bank. Jag bestämmer själv över min ekonomi, men min god man hjälper mig att betala räkningar och myndighetskontakter. Jag har Asperger och tillhör LLS, så jag får min god man betald av kommunen. Annars hade det gått på 14755 kr såg jag i papprena.