• Anonym (Me again)

"Lågt" blodsocker, mår skit

Ursäkta klagolåten. Men jag mår verkligen skit just nu. Jag är aptrött så jag borde väl gå och lägga mig. Jag har huvudvärk "i näsan"och upp över pannan. Jag fryser och har iskalla händer. Jag känner mig ostadig och har ont i benen. Jag har svårt att koncentrera mig och fokusera blicken. 

Jag har ätit ett par frysta jordgubbar. Vi får se om det hjälper. Det var vad jag hade hemma förutom rörsockerbitar. 

Men rent tekniskt har jag inte lågt blodsocker. Min kropp är bara så jävla knäpp.

För övrigt var jag på disbetesmottagningen förra veckan. Långtidssockret hade gått ner från rött på mätaren till gult. Jag minns inte siffrorna,men hurra för mig i alla fall.

Ok, jag är klar. Jag ska ta en varm dusch så jag slutar frysa.

Ge gärna tips o tankar. 

• Svar på tråden "Lågt" blodsocker, mår skit
  • Anonym (dia)

Vad har du för blodsocker nu då?

Som diabetiker MÅSTE du ha saker hemma som du kan äta. Verkligen måste.

• Anonym (Me again)
    Anonym (dia) skrev 2024-06-13 22:12:50 följande:

Vad har du för blodsocker nu då?

Som diabetiker MÅSTE du ha saker hemma som du kan äta. Verkligen måste.

8.2. 

Jag vet inte riktigt vad bara. Och jag har aldrig än så länge faktiskt lågt blodsocker. Men det komme väl det också. Jag har fått tips om dextrosol men det är ju skitäckligt. Spyr av sånna. Jag har ett paket sockerbitar men det känns lite skumt att bara stoppa i munnen. Jag brukar ha mjölk och juice hemma men jag tog slut på båda tidigare idag.

Jag har en vag tanke att helt enkelt köpa en burk karameller och ha just in case. 

Jag bara stör mig på att alla hela tiden säger att man mår bättre och blir piggare när man får lägre/normalt blodsocker, men jag mår bara sämre ju lägre "normalläger" blir.  Jag är fortfarande "ordinerad" en nivå om 11-13, ner från 12-14, men jag var som piggast häromdagen när jag råkade hamna på 16 då jag räknade fel. Men jag var verkligen skitpigg och hade massa ork över för saker jag borde tagit itu med för länge sen. 
  • Anonym (Me again)

Eller, ja, 8,2 var för 1 1/2 timme sen, jag ska kolla igen om en halvtimme. 

• Anonym (S)

Du kan ju ha lågt blodsocker för stunden även om långtids ser bra ut. Jag har inte diabetes men jag skulle ligga däckad om jag hade ätit så där lite! Kroppen behöver näringen, inte konstigt att du mår skit!

• Anonym (S)

Och om du tar sockersaker som godis, sockerbitar, juice, det är ju bara tillfälligt för att orka fixa något matigare, annars mår du skit om en liten stund igen. Vet du ingenting om sånt här...? Har de inte berättat för dig?

• Anonym (dia)
    Anonym (Me again) skrev 2024-06-13 23:00:13 följande:
    8.2. 

Jag vet inte riktigt vad bara. Och jag har aldrig än så länge faktiskt lågt blodsocker. Men det komme väl det också. Jag har fått tips om dextrosol men det är ju skitäckligt. Spyr av sånna. Jag har ett paket sockerbitar men det känns lite skumt att bara stoppa i munnen. Jag brukar ha mjölk och juice hemma men jag tog slut på båda tidigare idag.

Jag har en vag tanke att helt enkelt köpa en burk karameller och ha just in case. 

Jag bara stör mig på att alla hela tiden säger att man mår bättre och blir piggare när man får lägre/normalt blodsocker, men jag mår bara sämre ju lägre "normalläger" blir.  Jag är fortfarande "ordinerad" en nivå om 11-13, ner från 12-14, men jag var som piggast häromdagen när jag råkade hamna på 16 då jag räknade fel. Men jag var verkligen skitpigg och hade massa ork över för saker jag borde tagit itu med för länge sen. 
    Fast 8,2 är aningen för högt, så du bör absolut inte äta söta saker då. Eller något över huvud taget. Att du mådde dåligt är inte kopplat till blodsockret.

Att ha 16 är skadligt för organen, så där bör du absolut inte ligga. Låter som att du behöver mer stöd från diabetessköterskan.

Hoppas du mår bättre idag.
  • Anonym (Me again)
    Anonym (S) skrev 2024-06-14 06:43:32 följande:

Du kan ju ha lågt blodsocker för stunden även om långtids ser bra ut. Jag har inte diabetes men jag skulle ligga däckad om jag hade ätit så där lite! Kroppen behöver näringen, inte konstigt att du mår skit!

Ja självklart kan jag ha det.. Det var mest en kommentar på att det allmänt går åt rätt håll. 

Va? Nu har du nog missuppfattat något. 
  • Anonym (Me again)
    Anonym (S) skrev 2024-06-14 06:44:57 följande:

Och om du tar sockersaker som godis, sockerbitar, juice, det är ju bara tillfälligt för att orka fixa något matigare, annars mår du skit om en liten stund igen. Vet du ingenting om sånt här...? Har de inte berättat för dig?

Det var det som var poängen. Att få upp blodsockret. 
  • Anonym (dia)
    Anonym (Me again) skrev 2024-06-14 10:49:49 följande:
    Det var det som var poängen. Att få upp blodsockret. 
    Vet inte om jag missförstår dig, men menar du att du försöker få upp blodsockret när du ligger på 8,2?
  • Anonym (Me again)
    Anonym (dia) skrev 2024-06-14 08:27:05 följande:
    Fast 8,2 är aningen för högt, så du bör absolut inte äta söta saker då. Eller något över huvud taget. Att du mådde dåligt är inte kopplat till blodsockret.

Att ha 16 är skadligt för organen, så där bör du absolut inte ligga. Låter som att du behöver mer stöd från diabetessköterskan.

Hoppas du mår bättre idag.
    Jag vet. Därav lågt i citationstecken. Det är inte lågt egentligen men det är lågt för mig just nu. Läkare och sssk är som sagt nöjda med 11-13 just nu. Och jo, att jag mår/mådde dåligt är absolut och direkt kopplat till blodsockernivåerna. Dels har de sagt att jag kan känna av det i det här läget då min kropp är van vid högre, och jag ska äta något som får upp blodsockret om jag mår dåligt och det ligger lägre, dels märker jag det direkt. Jag börjar må dålig, Japp, nu är blodsockret under 11. Så ja, jag klagar, men jag har också koll. 

Jag räknade som sagt fel. Jag skulle ha x3 istället för x2. Hjärnsläpp. 

Idag mår jag bättre. Fast jag låtsas bara vara vaken. Egentligen sover jag. Solig
  • Anonym (Nej)

Du har ju högt blodsocker, inte lågt. Att de accepterar 11-13 kan endast vara ytterst tillfälligt, du måste absolut komma ner lägre än så.

Du behöver inte äta något sött för att höja blodsockret när det ligger på 8. Det måste du har missuppfattat helt. 

• Anonym (Me again)
    Anonym (Nej) skrev 2024-06-14 12:32:15 följande:

Du har ju högt blodsocker, inte lågt. Att de accepterar 11-13 kan endast vara ytterst tillfälligt, du måste absolut komma ner lägre än så.

Du behöver inte äta något sött för att höja blodsockret när det ligger på 8. Det måste du har missuppfattat helt. 

Det är tillfälligt på det sättet att vi jobbar oss neråt och de vill inte att det ska gå för snabbt då det inte heller är bra för kroppen. Just nu är målet 11-13 till i början av september, då vi ska utvärdera igen. De har så klart också sagt att om det ligger lägre så är det ok, om jag inte mår dåligt av det. Om jag mår dåligt och sockret ligger under 11 ska jag dricka lite juice, äta en sockerbit, dextrosol, lite söt frukt, eller något liknande som höjer blodsockret. Nej, det har jag inte missuppfattat, tvärt om har de varit väldigt noga med att jag förstår detta, då jag själv undrat eftersom det tekniskt sett inte är lågt. Men som de upprepar för mig och jag för er, det är lågt för mig, just nu, eftersom min kropp är van vid ännu mycket högre.

Det är nog lite skillnad på hanteringen på en person som  legat mellan 7,5 och 10 I några månader mot en som förmodas ha legat på 20+ i några år. Misstänker jag.
  • Anonym (dia)

Jag tror också att du har missförstått, TS. Absolut att kroppen vänjer sig vid högre nivåer, men den måste ner på normala nivåer. Finns ingen vårdpersonal som rekommenderar att höja ett redan högt bs-vårde. Som jag skrev tidigare så tror jag verkligen att du behöver mer stöd/utbildning i detta.

Om du legat över 20 i flera år, så skulle du förmodligen varit död. Det skadar såväl kärlen som organen.

• Anonym (Diabetiker)

Bland annat ögonen kan ta skada om man sjunker för snabbt i långtidsvärde om man legat högt länge, enligt min diabetessköterska. 
    Så läs gärna på.

• Anonym (Me again)
    Anonym (dia) skrev 2024-06-14 14:54:13 följande:

Jag tror också att du har missförstått, TS. Absolut att kroppen vänjer sig vid högre nivåer, men den måste ner på normala nivåer. Finns ingen vårdpersonal som rekommenderar att höja ett redan högt bs-vårde. Som jag skrev tidigare så tror jag verkligen att du behöver mer stöd/utbildning i detta.

Om du legat över 20 i flera år, så skulle du förmodligen varit död. Det skadar såväl kärlen som organen.

Du får tro det. Det är ok. 
  • Anonym (dia)
    Anonym (Diabetiker) skrev 2024-06-14 15:54:13 följande:

Bland annat ögonen kan ta skada om man sjunker för snabbt i långtidsvärde om man legat högt länge, enligt min diabetessköterska. 
    Så läs gärna på.

Då kan jag informera dig om att ögonen även tar skada av höga värden, precis som organ och blodkärl.
  • Anonym (Me again)
    Anonym (Diabetiker) skrev 2024-06-14 15:54:13 följande:

Så läs gärna på.

Precis såna saker har vi pratat om också. Så därför vill de att jag nu ska ligga på 11-13, och även att jag ska höja dit om jag mår dåligt när jag kommer under. 
  • Anonym (dia)
    Anonym (Me again) skrev 2024-06-14 15:58:00 följande:
    Du får tro det. Det är ok. 
    Ja, du gör ju som vill. Verkar ju gå jättebra.... Så fortsätt du att behandla höga värden med socker.
  • Anonym (Me again)
    Anonym (dia) skrev 2024-06-14 16:02:42 följande:
    Ja, du gör ju som vill. Verkar ju gå jättebra.... Så fortsätt du att behandla höga värden med socker.
    Jag behandlar min diabetes enligt ordination, tack så mycket. 
  • Anonym (Diabetiker)

Vet inte hur man citerar, men TS, lyssna på vårdpersonalen, de är utbildade. Till skillnad från de andra här som ska göra sig märkvärdiga.
    Du som upplyste mig behöver inte upplysa mig om någonting, jag har koll.

Svar på tråden "Lågt" blodsocker, mår skit