• Anonym (Mamman)

Hur firar man en student utan att ha gäster

Det är studenttiden för många.
    Om ett år är det vår dotters tur att ta studenten. 
    Jag ser och läser om att många har mottagningar hemma men hur gör man om man inte har det? Hur kan man fira då? 
    Jag förstår att man kan gå ut och äta men för att det ska bli ett minne. 

• Svar på tråden Hur firar man en student utan att ha gäster
  • EpicF
    Anonym (Mamman) skrev 2024-06-14 16:10:04 följande:
    Vi har möjlighet att fira hemma men vet inte vad för gäster man skulle kunna bjuda. Inga mor eller farföräldrar finns, inga andra nära släktingar. Det känns konstigt att bjuda in släkt vi aldrig träffat och som aldrig träffat vår dotter. 
    Bjud in vänner till dottern då som inte tar studenten samma dag? 

Grannar ni umgås med? Andra vänner ni umgås med? 

Behöver inte vara massa släktingar man bjuder in. 
  • Anonym (Mamman)
    EpicF skrev 2024-06-14 18:09:25 följande:
    Så varför inte ha det då? 
    Det innefattar även gäster inte bara vi två föräldrar. Det blir inte en klassisk mottagning med bara oss tre. 
  • Anonym (Mamman)
    EpicF skrev 2024-06-14 18:11:35 följande:
    Bjud in vänner till dottern då som inte tar studenten samma dag? 

Grannar ni umgås med? Andra vänner ni umgås med? 

Behöver inte vara massa släktingar man bjuder in. 
    Har förklarat tidigare men vi umgås inte med grannar och har inte nära vänner. Vännerna till dottern kommer ta studenten samma dag. 
  • EpicF
    Anonym (Mia) skrev 2024-06-14 17:39:45 följande:

Slå ihop firandet med någon/några klasskompisar kanske?

Några år sedan nu, men min äldste son hade en nära klasskompis vars hemliv av olika oförutsedda anledningar gick i kras under sista läsåret. Det fanns även en tjej som bodde som inneboende långt från sin familj och som var del i min sons kompisgäng. Vi körde en fest för alla tre och det blev väldigt lyckat. Det tar inte mycket mer ansträngning att ha mottagning för en som för tre.

Vi såg till att det fanns blommor och plakat till alla tre. Presenter blev det av förklarliga skäl mest till sonen, men de flesta gäster lade en tjuga till de två andra hedersgästerna i present.

Så fint gjort av er ❤️
  • EpicF
    Anonym (Mamman) skrev 2024-06-14 18:13:37 följande:
    Har förklarat tidigare men vi umgås inte med grannar och har inte nära vänner. Vännerna till dottern kommer ta studenten samma dag. 
    Kanske på tiden att börja umgås lite med grannar då... 

Dottern kanske få andra kompisar under året hon kan bjuda. Det är ändå ett år kvar och mycket kan hända på ett år. 
  • EpicF
    Anonym (Mamman) skrev 2024-06-14 18:13:37 följande:
    Eller ha en mottagning dagen efter där din dotter kam buda in kompisar med familj. 
  • Anonym (Mamman)
    EpicF skrev 2024-06-14 18:16:29 följande:

Dottern kanske få andra kompisar under året hon kan bjuda. Det är ändå ett år kvar och mycket kan hända på ett år. 
    Det har jag tyckt i många år. Har bjudit in många gånger och försöker alltid vara social. Senaste i december bjöd jag in till glöggträff här men noll kom. De är inte intresserade. Vi har äldre grannar och några unga familjer med små barn. Inga i vår egen ålder. 
  • Anonym (Mamman)
    EpicF skrev 2024-06-14 18:17:00 följande:
    Eller ha en mottagning dagen efter där din dotter kam buda in kompisar med familj. 
    Ja, det är något jag inte tänkt på som en lösning. 
  • Anonym (J)

Jag vill bara säga att jag känner igen det så väl. Jag gruvade mig i flera år för att jag inte skulle kunna skrapa ihop tillräckligt många släktingar och andra gäster för att min dotter skulle få en studentmottagning. Men jag frågade henne hur hon ville ha det, och hon ville helst ha det lite lugnt (det blir ändå nästan ett dygn med firande), och vi hade några få släktingar och ett par av mina kompisar och ett par av hennes kompisar, så det blev ändå ett precis lagom litet firande till slut. 

• Anonym (Mamman)
    Anonym (J) skrev 2024-06-14 18:31:04 följande:

Jag vill bara säga att jag känner igen det så väl. Jag gruvade mig i flera år för att jag inte skulle kunna skrapa ihop tillräckligt många släktingar och andra gäster för att min dotter skulle få en studentmottagning. Men jag frågade henne hur hon ville ha det, och hon ville helst ha det lite lugnt (det blir ändå nästan ett dygn med firande), och vi hade några få släktingar och ett par av mina kompisar och ett par av hennes kompisar, så det blev ändå ett precis lagom litet firande till slut. 

Tack snälla. Det känns som man är ensam om denna oro.
  • Anonym (Anna)
    EpicF skrev 2024-06-14 18:16:29 följande:

Men är det så himla enkelt att bara börja umgås med grannarna hur som? Jag vet inte känner igen mig mycket i Ts. Jag och min sambo har tyvärr inte heller nåt stor bekantskapskrets trots att vi båda är sociala. Gamla bästa vänner man har bor på andra sidan Sverige så där ett det mest telefonkontakt. Utöver det så visst nån aw och fika ibland med nån arbetskompis men ingen som har nån relation till våra barn. Lyckligtvis har vi farmor och farfar och farbror med familj att bjuda. Förhoppningsvis kommer de, bor på annan ort men vet ej till 100 att farbror m fam  kommer. Jag kommer köra på restaurang men det är ju hur man tycker såklart. Och så resan till NY kommer bli toppen ändå. Tror det bara blir konstigt annars och bjuda folk bara för att. Man får helt enkelt låta bli att jämföra sig med andra, finns inget som säger att hennes student kommer bli mindre lyckad för att det bara blir ni. Har hon vänner som hon sen kommer gå ut med på kvällen så blir det säkert en toppen student. Fin middag med föräldrarna och resa till new York sen fest med kompisarna. Kommer bli jättebra Ts!
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Anna) skrev 2024-06-14 18:35:52 följande:
    Men är det så himla enkelt att bara börja umgås med grannarna hur som? Jag vet inte känner igen mig mycket i Ts. Jag och min sambo har tyvärr inte heller nåt stor bekantskapskrets trots att vi båda är sociala. Gamla bästa vänner man har bor på andra sidan Sverige så där ett det mest telefonkontakt. Utöver det så visst nån aw och fika ibland med nån arbetskompis men ingen som har nån relation till våra barn. Lyckligtvis har vi farmor och farfar och farbror med familj att bjuda. Förhoppningsvis kommer de, bor på annan ort men vet ej till 100 att farbror m fam  kommer. Jag kommer köra på restaurang men det är ju hur man tycker såklart. Och så resan till NY kommer bli toppen ändå. Tror det bara blir konstigt annars och bjuda folk bara för att. Man får helt enkelt låta bli att jämföra sig med andra, finns inget som säger att hennes student kommer bli mindre lyckad för att det bara blir ni. Har hon vänner som hon sen kommer gå ut med på kvällen så blir det säkert en toppen student. Fin middag med föräldrarna och resa till new York sen fest med kompisarna. Kommer bli jättebra Ts!
    Tack.
    Jag tror ju att det blir konstigt att bjuda olika människor som inte känner dottern eller varandra. Lite som att man skrapat ihop en grupp för att kunna ha mottagning. Kanske blir det bra men kanske inte. 
  • Anonym (SL)

Erbjud att ha ert ställe som samlingspunkt för vännerna efter att alla mottagningar är klara. Ofta brukar de vilja träffas i klassen/gänget efteråt även om det blir nån utgång.
    Då blir ert ställe speciellt...

• enmamma

Vi hade 30 glada studenter på champagne frukost!
    Ett trevligt minne även för oss föräldrar, flertalet av studenterna sa att morgonen var det bästa med hela dagen.
    På mottagningen var det betydligt färre och studenten var trött.

Trådstartarens idé om resa låter fantastiskt.

• Anonym (....)

När båda mina barn tog studenten, gick vi ut och åt på sta'n hela familjen. Första gången var mormor med också, andra gången orkade hon inte gå ut på stan mer (vi hade ingen bil).

Det var feststämning på stan och studenten fick smaka sin första champagne (som vi kände till i alla fall). Det blev lyckat, jag har i alla fall aldrig hört att kidsen var besvikna. Det var likadant för oss att vi inte hade tillräckligt många människor att bjuda, så att det skulle ha "räckt till" en mottagning, det skulle ha känts fel mot de få som (kanske) tackat ja till att komma.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (SL) skrev 2024-06-14 19:17:18 följande:

Erbjud att ha ert ställe som samlingspunkt för vännerna efter att alla mottagningar är klara. Ofta brukar de vilja träffas i klassen/gänget efteråt även om det blir nån utgång.
    Då blir ert ställe speciellt...

Jättebra idé! 
  • Anonym (Mamman)
    enmamma skrev 2024-06-14 19:33:15 följande:

Vi hade 30 glada studenter på champagne frukost!
    Ett trevligt minne även för oss föräldrar, flertalet av studenterna sa att morgonen var det bästa med hela dagen.
    På mottagningen var det betydligt färre och studenten var trött.

Trådstartarens idé om resa låter fantastiskt.

Absolut något jag skulle vilja ordna. Vi bor så att det skulle fungera men detta har inte slagit mig, tack för idén! 
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (....) skrev 2024-06-14 21:15:21 följande:

När båda mina barn tog studenten, gick vi ut och åt på sta'n hela familjen. Första gången var mormor med också, andra gången orkade hon inte gå ut på stan mer (vi hade ingen bil).

Det var feststämning på stan och studenten fick smaka sin första champagne (som vi kände till i alla fall). Det blev lyckat, jag har i alla fall aldrig hört att kidsen var besvikna. Det var likadant för oss att vi inte hade tillräckligt många människor att bjuda, så att det skulle ha "räckt till" en mottagning, det skulle ha känts fel mot de få som (kanske) tackat ja till att komma.

Det är lite så jag känner att om man plockar ihop några stycken som inte känner varandra och inte heller dottern så känns det fel mot dem. Som att man får ihop en grupp statister bara för att. 
  • Anonym (Mycket)
    Anonym (Mamman) skrev 2024-06-14 16:23:11 följande:
    Jag och min man har planerat att bjuda henne till New York för att ge henne ett minne. Kanske kan man boka resan dagen efter studenten så det blir en del av firandet. 
    På sonens skola var det mycket firande kvar även efter studentdagen. Han har varit på andra kompisars studenter en hel vecka. Sen var det skolavslutning, klassfest oxh en del annat. Nu äntligen, 8 dagar senare, är alla fester över. Så tänk på det om ni bokar en resa. 
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Mycket) skrev 2024-06-15 08:38:47 följande:
    På sonens skola var det mycket firande kvar även efter studentdagen. Han har varit på andra kompisars studenter en hel vecka. Sen var det skolavslutning, klassfest oxh en del annat. Nu äntligen, 8 dagar senare, är alla fester över. Så tänk på det om ni bokar en resa. 
    Jättebra tanke. Har tänkt att det ska bli en överraskning. Packa det här och var redo till den tiden typ... 
Svar på tråden Hur firar man en student utan att ha gäster