• Anonym (Mamma)

Börja skolan ett år tidigare?

Frågan kom upp nyligen. Vi har en pojk som är född första dagarna i januari. På grund av en skev åldersfördelning på förskolan, hamnade han som enda barn född -20 på storbarnsavdelningen. Där hamnade han i gruppen för barn födda -19 (de har delat upp verksamheten ganska mycket mellan årskullarna för att ge blivande skolbarn extra uppmärksamhet).

Nu kommer så klart fler barn födda -20 upp på storbarnsavdelningen och det är ju ett helt år kvar innan det i så fall blir aktuellt, men är det en helt galen tanke att låta honom börja skolan året innan? Främst handlar det om umgänget och att han i ett år nu blivit väldigt tajt med kompisarna födda året över. Han har precis lärt sig läsa och är hygglig på att räkna och enligt pedagogerna precis på samma nivå som barnen födda året innan. Han sitter still när han ska och beter sig som man förväntar sig. Han är stor till växten och ligger inte heller efter -19-kompisarna fysiskt.

Ni som har barn som börjat året innan, hur har det gått? Har det fungerat väl, eller har det varit mer problem? Vi behöver ju så klart inte fatta beslut nu, men jag undersöker ändå tanken.

• Svar på tråden Börja skolan ett år tidigare?
  • Anonym (Dove)
    Anonym (snus) skrev 2024-06-16 09:15:27 följande:

Eftersom han är född 20 så tillhör han ju årgången som går direkt från förskolan till nya 1:an. Förskoleklass tas ju bort 2026. Jag kan inte se syftet med att låta honom börja förskoleklass, som ändå utgår året efter pga. brister när den nya "1:an" förhoppningsvis blir bättre.

Ska förskoleklass tas bort?

Vad händer då?

1:an till 10:an?
  • Anonym (Dove)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-06-16 09:13:29 följande:
    Det är ju främst för den sociala biten vi i så fall tänker oss att han börjar ett år innan. Kunskapsmässigt ligger han i många fall före barn födda -19, men det känns som ett mindre "problem". Storbarnsavdelningen på förskolan är väldigt duktiga på att bemöta barnen på respektive nivå. (Bättre än skolan många gånger. Vårt första barn är särbegåvad och fick större utmaningar i skolan än på förskolan).
    Du känner ditt barn bäst. Bara upplyser om de problem som kan uppkomma. I synnerhet med pojkar. Sedan ska man inte underskatta normens kraft. "Varför går du ett år tidigare?"

Hade en jättefin pojkelev som startade ett år tidigare som blev påhoppad av tjejerna för att han var för ung. Särskilt många tjejer är mycket intoleranta beträffande personer som avviker. Så därför jag skriver att ni även måste beakta relationen med tjejerna. De är dessutom utvecklingsmässigt och socialt oftast längre fram.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Dove) skrev 2024-06-16 09:26:25 följande:
    Du känner ditt barn bäst. Bara upplyser om de problem som kan uppkomma. I synnerhet med pojkar. Sedan ska man inte underskatta normens kraft. "Varför går du ett år tidigare?"

Hade en jättefin pojkelev som startade ett år tidigare som blev påhoppad av tjejerna för att han var för ung. Särskilt många tjejer är mycket intoleranta beträffande personer som avviker. Så därför jag skriver att ni även måste beakta relationen med tjejerna. De är dessutom utvecklingsmässigt och socialt oftast längre fram.
    Vi har som sagt gott om tid på oss att fundera och det är bara en tanke än. Jag är tacksam för alla inspel!
  • Anonym (A)

Du skriver ts, främst handlar det om umgänget och det är fel anledning anser jag. Kompisar får han i skolan sen ändå.

• Anonym (aprilbarn)

Jag skulle vilja komplettera alla negativa inpass.
    Jag (vuxen kvinna) började skolan ett år tidigare och tycker bara det haft fördelar. Är liten till växten, men bra på idrott och akademiskt lagd, och hade en jättebra skolgång. Att jag började tidigare var en kombination av att jag kunde läsa och räkna, och att alla mina grannar (som var mina kompisar) var födda ett år tidigare.

Min pappa började direkt i andra klass och det gick också bra (men det var ju på 60-talet) och min man blev uppflyttad från fyran till femman eftersom han var understimulerad. Både jag och sambon är mer introverta som personligheter och har inte hängt ute på stan, utan mest umgåtts i små grupper. Jag tyckte våren i tvåan på gymnasiet var det enda negativa (när många andra fyllt 18 och man själv var 16/17), så det kanske är lite tuffare om man är en sådan person som vill röja runt mycket på stan. Jag är född i april och maken i mars.

• Spucks

Statistiskt sett är det bättra för barn att vara bland de äldsta i klassen än bland de yngsta. Dessutom mognar pojkar i allmänheten lite senare än flickor. Så utifrån det skulle jag absolut inte skola in mitt barn tidigare.
    Men det är ju ni som känner ert barn bäst. Fast eftersom er enda anledning verkar vara att han nu(!) leker mest med barnen födda 19, är det nog inte den bästa idén. Han kommer att hitta nya kompisar.

• Anonym (snus)
    Anonym (Dove) skrev 2024-06-16 09:21:41 följande:
    Ska förskoleklass tas bort?

Vad händer då?

1:an till 10:an?
    Ja, förra regeringen gjorde en utredning om hur förskoleklass fungerade och eftersom de fann att den inte fungerar särskilt bra så bestämdes att förskoleklass tas bort 2026 och ersätts av 10-årig skola.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (snus) skrev 2024-06-16 12:32:32 följande:
    Ja, förra regeringen gjorde en utredning om hur förskoleklass fungerade och eftersom de fann att den inte fungerar särskilt bra så bestämdes att förskoleklass tas bort 2026 och ersätts av 10-årig skola.
    Det har dock inte fattats ett beslut än, så jag är osäker på om det verkligen införs till 2026.

I övrigt är det inte en dag för tidigt.
  • Spucks
    Anonym (snus) skrev 2024-06-16 12:32:32 följande:
    Vad är skillnaden då, förutom att årskurserna numreras annorlunda?
  • Anonym (Kl)

Jag tycker ni ska köra på det, jag ser inte hur det skulle vara dåligt på något sätt. Är ju nice att bli klar med studierna ett år tidigare. 

• Anonym (Hoppa fklass)

Vi ansökte om att hoppa f-klass och börja direkt i åk 1 . Skolan gjorde en utredning som visade att dottern låg väldigt långt fram i svenska och matematik och rekommenderade tidigare skolstart. Nu har det gått några år och hon ligger bland de högst presterande i klassen i alla ämnen och har ett välfungerande socialt samspel. Så vi är nöjda med vårt val.

• Jemp

Jag tycker inte det är en dålig idé, med tanke på att han också är så tidig kunskapsmässigt. 

En kompis dotter (född i augusti) började tidigare av samma anledningar, har gått väldigt bra. Min son, tidig och begåvad, går i sin ordinarie årskurs (och har hela tiden haft sina kompisar där) men får inte tillräckligt med utmaningar kunskapsmässigt. Född januari. 

Ni kan ju avvakta och se hur det blir med kompisarna. Men är du säker på att inte processen behöver startas förrän i februari? Det är ju så skolplatserna sätts. Förstod kompisen som att det är en process att få det godkänt. 

Svar på tråden Börja skolan ett år tidigare?