Intervju
Jag ska på en jobbintervju idag för ett sommarjobb. :)
Någon som har några bra tips att tänka på för att klara av intervjun bra? Det handlar om jobb inom hemtjänst. Jag har aldrig jobbat inom hemtjänst tidigare.
Någon som har några bra tips att tänka på för att klara av intervjun bra? Det handlar om jobb inom hemtjänst. Jag har aldrig jobbat inom hemtjänst tidigare.
En svår sak att ge bra svar på som kan komma är att många intervjuare brukar fråga om svagheter. Tänk ut något som är harmlöst. Kom inte med någon lång lista. Typ en eller två grejer. Du kan vara lite för noggrann eller att du ibland kan vilja mer än du klarar osv.
Inte att du dricker för mycket alkohol och har svårt att komma ihåg dina arbetspass. Den typen av svagheter är de bättre att de upptäcker själva i så fall. :P
Det är viktigt att du berättar utförligt om ditt mående, denna tråd finns under psykisk ohälsa och arbetsgIvare vill höra om du har dåligt mående, berätta utförligt, våga visa dig sårbar, det ger förtroende
En svår sak att ge bra svar på som kan komma är att många intervjuare brukar fråga om svagheter. Tänk ut något som är harmlöst. Kom inte med någon lång lista. Typ en eller två grejer. Du kan vara lite för noggrann eller att du ibland kan vilja mer än du klarar osv.
Inte att du dricker för mycket alkohol och har svårt att komma ihåg dina arbetspass. Den typen av svagheter är de bättre att de upptäcker själva i så fall. :P
Man måste brodera ut det mer än så och det ska ha med jobbet att göra. Så bör man ge exempel på hur man jobbar med denna svaghet. Ett mer uttömmande svar är:
-Jag har varit dålig på att planera min tid, jag har höga krav på mig själv och kan vara lite för självkritisk. Detta har lett till stress och att jag haft svårt att hinna med mina arbetsuppgifter nu jobbar jag aktivt med att försöka få en överblick och prioritera min tid bättre. Ett exempel är när jag jobbade på äldreboende, jag försökte vara överallt hela tiden vilket stressade både de boende och mig, när jag blir stressad numera tar jag ett djupt andetag och gör en sak i taget. På det sättet hinner jag med mer och kan ge ett bättre bemötande till de boende.
De frågade inte om svagheter.
Det verkar som att chefen fick bra intryck av mig under intervjun...
Men nu oroar jag mig för att FÅ jobbet. vad händer om jag inte klarar av det? Om jag liksom skriver på ett avtal (vilket man måste för man får inte orsaka sin egen arbetslöshet) och sedan visar det sig att jobbet är för svårt.. att jag gör fel och helt enkelt inte klarar jobbet?
Alkohol dricker jag inte. :)
Jag berättade inte om något med mitt mående....
Men nu oroar jag mig för att FÅ jobbet. vad händer om jag inte klarar av det? Om jag liksom skriver på ett avtal (vilket man måste för man får inte orsaka sin egen arbetslöshet) och sedan visar det sig att jobbet är för svårt.. att jag gör fel och helt enkelt inte klarar jobbet?
Okej. Tack alla för era peppande ord. :)