Vad har du på ditt sparkonto ?
Hur mycket tycker ni att man bör ha på sitt sparkonto om något oväntat händer ?
Hur mycket tycker ni att man bör ha på sitt sparkonto om något oväntat händer ?
Det beror helt på livssituationen. Själv har jag 600 000 kr på mina sparkonton, jag bygger upp bufferten inför att jag ska sluta jobba.
40 år, inga barn, sambo, bor i hyresrätt för ett bra pris. Har 75.000 men ska öka till 100.000 för att komma upp i 3 månadslöner brutto.
Spar totalt ca 40% av lönen till olika saker, allt från sambons 50-års present till framtiden i olika fonder. Har upptäckt det tillfredsställande i att vara så ekonomisk som möjligt utan att för den delen få sämre levnadsstandard. Känns tryggt och som att livet framåt kommer kunna fyllas med roliga saker utan att man blir fattig.
40 år, inga barn, sambo, bor i hyresrätt för ett bra pris. Har 75.000 men ska öka till 100.000 för att komma upp i 3 månadslöner brutto.
Spar totalt ca 40% av lönen till olika saker, allt från sambons 50-års present till framtiden i olika fonder. Har upptäckt det tillfredsställande i att vara så ekonomisk som möjligt utan att för den delen få sämre levnadsstandard. Känns tryggt och som att livet framåt kommer kunna fyllas med roliga saker utan att man blir fattig.
Just nu har vi alldeles för mycket där, men det beror på att vi säkrade upp kontantinsatsen inför lägenhetsköp. I vårt fall vill jag ha omkring 10-15% av sparkapitalet lättillgängligt, max 150 000 kr. Resten sparas långsiktigt.
Efter lägenhetsköpet är tanken att ha 100 000 kr kvar på kortsiktigt sparande och resten i aktier/fonder. Lånar hellre än att inte ha något sparande.
Jag är inte orolig för arbetslöshet. Har uppsägningstid på ett år så jag kommer ha gott om tid på mig att hitta nytt jobb om jag skulle bli uppsagd. Jag har dessutom inkomstförsäkring. Sambon har "bara" 6 månaders uppsägningstid, men har också inkomstförsäkring. Vi har också kollektivavtal försäkring så vi får båda 90% av hela lönen vid sjukskrivning och har kollektivavtalad sjukpension om det skulle bli så illa. Dock med högre skatt i de fallen, men det har vi räknat med. Så ur ett inkomstperspektiv behöver vi inte någon buffert. Vi skulle klara oss med god marginal.
Skulle vi inte ha denna trygghet genom kollektivavtal och försäkringar skulle jag vilja ha minst en årslön netto i buffert.
Tillräckligt.