• theo77

Vad har du på ditt sparkonto ?

Hur mycket tycker ni att man bör ha på sitt sparkonto om något oväntat händer ?
    Cool

• Svar på tråden Vad har du på ditt sparkonto ?
  • Aliona
    Anonym (M) skrev 2024-06-20 13:02:10 följande:

Fast detta är även min buffert. Stora saker som kostar mkt, vem har dom summorna på vanligt sparkonto? 

Fast då är det ju åter igen inte buffertsparande på sparkonto. 
  • Anonym (M)
    Aliona skrev 2024-06-20 13:29:44 följande:
    Fast då är det ju åter igen inte buffertsparande på sparkonto. 
    Nej, det är buffertsparande. Ber om ursäkt om du tog illa upp. Hoppas helgen inte blir förstörd. 
  • Anonym (Åenöl)

Jag har runt 15.000 på ett shoppingkonto ifall jag dyker på något jag verkligen vill ha. 50.000 på ett sparkonto och runt 100.000 på ett buffertkonto till huset. 

Bor i hus med maken, inga barn. 

• Aliona
    Anonym (M) skrev 2024-06-20 14:22:17 följande:
    Nej, det är buffertsparande. Ber om ursäkt om du tog illa upp. Hoppas helgen inte blir förstörd. 
    Jag tar inte illa upp, så klart, utan försöker prata om TS frågeställning eftersom jag tycker att ekonomi, sparande och investeringar är intressant och det finns mycket missförstånde om ämnet. Ett sånt missförstånd är skillnaden mellan att ha pengar lättillgängliga på ett sparkonto för oförutsedda utgifter medan sparande på längre sikt, för större inköp osv är bäst investerade i fonder och dyl. Man kan så klart ha stora delar av sina tillgångar investerade, men det är inte smart att ha allt, så att man måste sälja av i dåligt läge om man behöver pengar till att tex laga en tand. Har man inte utrymne i sin lön så bör man ha dessa pengar på tex sparkonto. TS fråga handlade just om det senare, dvs hur mycket pengar man bör ha på sparkonto. Det är inte en helt enkel fråga det inte bör vara för mycket, eftersom man missar avkastning, men inte heller för lite. 
  • Anonym (Kontot)

15.700 på esparkontot just nu.

Har varken hus, djur eller barn, så det duger.

• Anonym
    Anonym (P) skrev 2024-06-20 13:10:47 följande:
    Varför då? Det är ju långsiktigt ekvivalent med förlust under icke extrema omständigheter.
    För att jag inte bryr mig mer än så. Kommer att klara mig mer än väl och anser att pengar ändå bara är något man har liggande och sällan till större nytta. Om det blir en eller tre miljoner av dessa två spelar inte någon direkt roll eftersom jag redan har hus och allt annat som jag tänkte mig och lever som jag vill. Har en förhållandevis hög månadsinkomst som mer än väl täcker levernet.

Sedan ska man ju också ha i åtanke att det är just sparkonton som tråden handlade om. Inte för att jag har det minsta intresse av investeringar men man får en del sånt tjafs ändå, nästan "på köpet" s a s. Aktier ifrån arbetsgivaren etc. Även där finns mao en del utsmetat och närmast okontrollerat.
  • Anonym (Väldigt mycket)

Jag har väldigt mycket trots att jag inte sparat något själv. Det är min man som är duktig och definitivt inte jag :D

• Anonym (Smart)
    theo77 skrev 2024-06-19 21:44:40 följande:
    Vad har du på ditt sparkonto ?

Hur mycket tycker ni att man bör ha på sitt sparkonto om något oväntat händer ?
    // Cool

0:-
  • Anonym (Smart)
    Anonym (Smart) skrev 2024-06-21 07:06:43 följande:
    0:-
    Har 2000 på mitt privatkonto.
  • Anonym (Smart)
    Anonym (Smart) skrev 2024-06-21 07:07:25 följande:
    Har 2000 på mitt privatkonto.
    2 barn. Ska klara mig till lönen kommer.
Svar på tråden Vad har du på ditt sparkonto ?