• Tifo

Snart 18 år och är Gravid!

Hej alla, snälla, inget hat, tack. Jag fyller snart arton. Jag märkte nyligen att jag är gravid. Vilket jag förut trodde att jag inte kunde bli av någon konstig anledning. Jag tog fyra tester och alla var positiva. Jag är lite vilsen och jag är rätt ensam. Min kille har varit glad. Men han måste berätta för sina föräldrar. Själv har jag ingen familj. Jag bor på ett stödboende genom SOS. Och jag är väldigt rädd för hur det här ska bli. Jag har inte bestämt mig än om jag inte ska behålla barnet eller behålla det. Men jag har känsla av att jag kommer att behålla det. Men det finns mycket jag behöver lista ut och veta. Jag vet inte exakt vilken vecka jag är i eftersom jag gick på p-piller. Så jag minns inte riktigt när jag sist hade mens. Jag är väldigt förvirrad och det skulle vara väldigt kul om folk kunde säga om det finns någon hjälp på något sätt. Eller om andra är i ungefär liknande situation eller också är gravida. Det skulle vara kul att ha kontakt med folk i liknande situationer. Jag börjar trean i gymnasiet och jag skulle tänka mig att om jag behåller barnet så kommer jag föda mellan februari och april 2025. Jag vet inte om på något sätt eftersom jag fyller 18 om jag kan få hjälp från SOC på något sätt. Jag är rädd för att SOC ska ta mitt barn. Jag vet inte. Det är läskigt. Och jag har inte så många som kan finnas där för mig.

• Svar på tråden Snart 18 år och är Gravid!
  • Anonym (C)

Hej!
    För att få veta hur långt gången du är bör du så snart som möjligt ringa antingen till Mödrahälsovården i din kommun eller ungdomsmottagningen. De kommer också kunna ge dig råd och stöd!

Beslutet att behålla eller inte är bara ditt. Ta gärna till dig råden här men själva beslutet är ditt.

Om jag var du hade jag gjort abort och sett till att ha en utbildning, jobb och förhållande innan jag fick barn. För att kunna ge barnet en trygg och rolig uppväxt.

• Anonym (4)
    Anonym (qwerty) skrev 2024-06-21 11:28:51 följande:

Du är minderårig och bor i stödboende, du har ingen familj och inget nätverk. Du har inget jobb och ingen avslutat gymnasieutbildning. Alla de sakerna är det som talar emot dig att du ska ha barn.

Om du ändå väljer att behålla så skulle jag ge dig rådet att gifta dig med killen så snart du kan, då har du en garanti för att han tar sitt fadersansvar på allvar och du kommer förhoppningsvis få hjälp från hans familj. 

Vad har du tänkt göra med livet efter gymnasiet? Vad går du för linje, har du tänkt att du söker jobb, isf vad tror du att du kan söka mm. Tex om du söker en kortare utbildning inom omvårdnad så kan du jobba inom hemtjänst eller lss och då har du en stadig inkomst. Det är inte lätt att plugga med ett litet barn så du bör tänka igenom hur du ska strukturera och planera dina timmar. Barn är ett livslångt ansvar och inte något du kan lämpa över på samhället när du tröttnar. 90% av din tid kommer gå åt till barnet och dess behov de första 5 åren, och speciellt om du är ensam och killen drar. Då finns en risk att soc omhändertar ditt barn. Så planera för hur du vill att din framtid ska se ut och jobb hårt för att det ska bli så.

Dummaste jag hört på länge. 
    Att vara gift med barnafadern är verkligen ingen garanti för att pappan till barnet tar sitt föräldraansvar. 

Visst, det ökar väl chansen, men det är verkligen ingen garanti.  
  • Anonym (Nina)
    Anonym (Anna) skrev 2024-06-21 08:01:17 följande:

Att bli mamma är omvälvande och ett livsåtgande.
    Om du bor i stödboende och inte är självgående finns det en risk att de placerar ditt barn. Jag vet inte varför du har stödboende eller hur ditt liv ser ut för övrigt.

Om du inte har ett kontaktnät som kan tänka sig stötta och avlasta så hade jag tagit bort barnet och fokuserat på att bygga upp mitt liv.
    Om du väljer att behålla barnet så var beredd på sömnbrist, ev seperation från bebisen, att du blir ensamstående, dålig ekonomi att ALLTID sätta någon annans behov före dina egna.
    Barnet kanske inte är friskt-hade du orkat det?

Jag var 21 när jag fick mitt första ,, jag hade jobb, sambo, kontaktnät, ekonomi osv.
    Men de första 5 åren hände saker som ändrade hela situationen.
    Barnet sov 5 h/dygn första året, pappan orkade inte så han flyttade och träffade barnen varannan helg, mina vänner hade inga barn och efter ett tag var jag ganska ensam.
    Med ett barn i bilden får man ett vuxenansvar, man behöver rutiner, ha det städat, vara ute i friska luften fast man inte har lust, man får kolla sina serier när barnet sover, alltid laga mat.

Får du behålla barnet och allt fungerar så kommer du uppleva en så stark kärlek som man inte trodde fanns.

Men risken är stor att du inte kan ge ett barn vad det behöver, fråga dig om du kan det... lycka till

Känner igen mig lite,  jag var 22 år när jag fick barn.  Sambon flyttade plötsligt tillbaka till sin förra hemstad  50 mil bort när bebisen var 6 veckor gammal.   "Det har blivit för mycket" var hans anledning. 
    Mina vänner hade inga barn, och det blev ensamt.
    Träffade några andra unga mammor,  men de hade sambo och kvällar och helger spenderade de med sina familjer.  Vid 16-tiden skulle de hem och umgås med sina respektive när de kom hem från jobb.
      Inget konstigt med det, men som 22-åring blev det för mig väldigt ensamt att vara ensam med ett barn.
  • Pepsimannen

Saker kommer lösa sig på vägen. Mognaden & moderskapet ökar när barnet kommer. 

saker kommer lösa sig på vägen. Fördelen med att få barn nu, är att du kommer få mer tid med ditt barn innan du dör.  önskar Dig lycka till oavsett de beslut du kommer ta 

• Anonym (K)
    Tifo skrev 2024-06-20 23:04:09 följande:
    Jag bor på ett stödboende genom SOS. 
    Tifo skrev 2024-06-21 00:33:07 följande:
    har klarat mig hela livet själv och fick lägenhet redan vid 17 eftersom att jag klarar av att ta hand om mig sj och är mogen för det. 

Lite förvirrat här. Stödboende får man ju just för att man inte helt och hållet klarar av att ta hand om sig själv.

Nu kan det ju hända att du fått det på grund av din ålder och inte på grund av någon funktionsnedsättning eller så, men det låter i vilket fall som helst inte som något jättebra utgångsläge för att bli förälder.

Och om dina farhågor om att soc kan komma att omhänderta barnet är realistiska vill jag verkligen råda dig att göra abort och inte utsätta dig för den sorgen.
  • Anonym (Maja)
    Pepsimannen skrev 2024-06-22 08:15:13 följande:

Saker kommer lösa sig på vägen. Mognaden & moderskapet ökar när barnet kommer. 

saker kommer lösa sig på vägen. Fördelen med att få barn nu, är att du kommer få mer tid med ditt barn innan du dör.  önskar Dig lycka till oavsett de beslut du kommer ta 

Ehh, det är verkligen inte säkert att saker kommer lösa sig. Vet du hur många föräldrar jag har träffat på som inte har varit bra föräldrar för att de inte ens kunde ta hand om sig själva? De kunde aldrig hjälpa till med läxorna, de hade aldrig råd med något extra, de hade också en tendens att fortsätta skaffa barn vilket gjorde allt värre.
  • Anonym (Framtid)

Ta hjälp av någon att prata med, förstår att det alltid finns en känsla av att man vill behålla. Det kan vara skönt att sätta ord på alla tankar och funderingar. 

Men tänk också på vad du vill kunna ge ditt barn för uppväxt. Du har alla möjligheter att utbilda dig och/ eller jobba dig till en stabil inkomst några år framåt, och då ha både ha ekonomis trygghet och ett skapligt sgi. Du är fortfarande ung och kan få barn under lång tid framåt. 

Jag hade själv inte klarat av eller velat ha barn i din ålder, då hade jag aldrig kunnat gått min utbildning och träffat min sambo som jag nu efter 30 väntar barn med. Fördelen med att vänta är att man är tryggare i sig själv och i sitt val av man, vi har hunnit göra mycket bara vi två under de sju år vi varit tillsammans och är verkligen redo att ha en liten i våra liv. Om jag jämför med hur ett barn som jag fått i artonårs åldern fått för uppväxt mot det barnet vi väntar nu, så kan vi ge det så mycket mer. Vi kommer kunna handla alla nödvändigheter inför barnets ankomst utan att gå på knäna och oavsett barnets kommande intressen ha ekonomi att låta barnet hålla på med den aktivitetn, ex hästar, hockey osv.

Ett barn jag fått vid arton hade jag mest troligt varit ensamstående med idag, haft ett jobb med lägre inkomst som gett lägre sgi och därmed haft väldigt lite utrymme ekonomiskt. Jag hade varit väldigt orolig för att inte kunna ge barnet det den behöver samt att det kanske inte skulle vara så tryggt att växa upp med dålig ekonomi och ensam förälder.

Jag menar inte att du gör något fel vilket beslut som du än tar, men det är värt att fundera på hur du vill att ditt barns uppväxt ska se ut- när det än kommer till världen. 

• Anonym (JB)

Gör abort, för både din och (icke-)barnets skull. 

• Anonym (qwerty)
    Anonym (4) skrev 2024-06-21 16:01:35 följande:
    Dummaste jag hört på länge. 
    Att vara gift med barnafadern är verkligen ingen garanti för att pappan till barnet tar sitt föräldraansvar. 

Visst, det ökar väl chansen, men det är verkligen ingen garanti.  
    En garanti just nu, om hon vill behålla och "han är glad" så kan hon ju ha större möjlighet att få stöd från hans familj och han inte sticker i sista minuten. Hon har helt ärligt bättre chanser om hon är gift med honom i det här läget för det är svårare att bara dra när man är gifta.
  • Anonym (Ung)

Tycker du är på tok för ung, men du gör naturligtvis precis som du vill. Du väljer bort väldigt mycket om du behåller. Mellan 20 och 30 är en bra ålder för att leva sorglöst och bekymmersfritt, att studera, resa, umgås med vänner, leva spontant och flexibelt. Barn kan få komma sen tycker i alla fall jag.

• Anonym (Klarar du dig?)
    Jag förstår ditt tankesätt och en viss del av mig håller med självklart med ,har klarat mig hela livet själv och fick lägenhet redan vid 17 eftersom att jag klarar av att ta hand om mig sj och är mogen för det. Självklart är jag väldigt ung det är sant men många andra har klarat av detta redan som 15 åringar så vad det än blir så tror jag att jag kommer klara det :)
    Har du klarat dig själv? Hur då? Vad tror det det innebär att klara sig själv? Bo på stödboende och leva på bidrag är raka motsatsen till att klara sig själv. Om ingen tagit hand om dig nu så hade du varit hemlös. Ett barn förtjänar en förälder som åtminstone kan ta hand om sig själv. Det är så mycket svårare och dyrare med ett barn än att ta hand om enbart sig själv. 
  • Emala
    Jag förstår ditt tankesätt och en viss del av mig håller med självklart med ,har klarat mig hela livet själv och fick lägenhet redan vid 17 eftersom att jag klarar av att ta hand om mig sj och är mogen för det. Självklart är jag väldigt ung det är sant men många andra har klarat av detta redan som 15 åringar så vad det än blir så tror jag att jag kommer klara det :)
    Det finns verkligen inte många 15-åringar som klarar av att försörja sig själva plus egna barn.    
    Du skriver att du "klarat dig hela livet själv" och fick lägenhet när du var 17 år.
    Hur har du klarat av att försörja dig själv hela ditt liv, och varifrån "fick" du lägenheten?
    Om soc står för din försörjning och/eller bostad så klarar du dig INTE själv.
    Ursäkta om jag låter hård,  men att få bostad och ekonomiskt bistånd från socialen innebär inte att man "klarar sig själv".
Svar på tråden Snart 18 år och är Gravid!