• Tifo

Snart 18 år och är Gravid!

Hej alla, snälla, inget hat, tack. Jag fyller snart arton. Jag märkte nyligen att jag är gravid. Vilket jag förut trodde att jag inte kunde bli av någon konstig anledning. Jag tog fyra tester och alla var positiva. Jag är lite vilsen och jag är rätt ensam. Min kille har varit glad. Men han måste berätta för sina föräldrar. Själv har jag ingen familj. Jag bor på ett stödboende genom SOS. Och jag är väldigt rädd för hur det här ska bli. Jag har inte bestämt mig än om jag inte ska behålla barnet eller behålla det. Men jag har känsla av att jag kommer att behålla det. Men det finns mycket jag behöver lista ut och veta. Jag vet inte exakt vilken vecka jag är i eftersom jag gick på p-piller. Så jag minns inte riktigt när jag sist hade mens. Jag är väldigt förvirrad och det skulle vara väldigt kul om folk kunde säga om det finns någon hjälp på något sätt. Eller om andra är i ungefär liknande situation eller också är gravida. Det skulle vara kul att ha kontakt med folk i liknande situationer. Jag börjar trean i gymnasiet och jag skulle tänka mig att om jag behåller barnet så kommer jag föda mellan februari och april 2025. Jag vet inte om på något sätt eftersom jag fyller 18 om jag kan få hjälp från SOC på något sätt. Jag är rädd för att SOC ska ta mitt barn. Jag vet inte. Det är läskigt. Och jag har inte så många som kan finnas där för mig.

• Svar på tråden Snart 18 år och är Gravid!
  • Anonym (Man äldre)

Detta är inget hat , men du är ett barn själv som inte klarar av stå på egna ben själv 
    så ge dig själv chansen att starta ditt vuxna liv när du är mogen för det , ekonomiskt och mentalt 

• Tifo
    Anonym (Man äldre) skrev 2024-06-21 00:04:08 följande:

Detta är inget hat , men du är ett barn själv som inte klarar av stå på egna ben själv 
    så ge dig själv chansen att starta ditt vuxna liv när du är mogen för det , ekonomiskt och mentalt 

Jag förstår ditt tankesätt och en viss del av mig håller med självklart med ,har klarat mig hela livet själv och fick lägenhet redan vid 17 eftersom att jag klarar av att ta hand om mig sj och är mogen för det. Självklart är jag väldigt ung det är sant men många andra har klarat av detta redan som 15 åringar så vad det än blir så tror jag att jag kommer klara det :)
  • Anonym (Lycka till!! =))

Jag tänker att barn är en gåva som man inte ska ta förgiven, Grattis till dig! Du kommer att klara det om du går in för det!
    Om du inte psykiska problem eller en intellektuell funktionsnedsättning som gör att du inte kan ta hand om ett barn förstås... Du är ju snart 18 år.....Det finns ju en pappa med i bilden också....som jag gissar är några år äldre.... 
    Jag vet en kvinna som var 19 och mannen var 25..... hon blev gravid och han stöttade så gott han kunde, men det höll inte mellan dom tog slut redan under graviditeten. Hon tog hand om barnet själv och ibland var han hos farmor och farfar sen..... Pappan klarade inte av att ta hand om sonen själv förrän han blev äldre. Tack vare farmor och farfar som dom kunde hålla kontakten redan från småbarnsåldern.....
    Hon hittade en ny man och fick tvillingar vid 25 års ålder....
    Det har gått bra med pojken och han är i 30 års åldern nu....och tvillingsystrarna oxå vad jag har hört.....
    Jag hoppas att du kan hitta stöd, att din pojkvän är mogen och att hans föräldrar vill ställa upp och vara ett stöd också....
    Här kommer ett nummer du kan ringa för stöd!   Organisatinen människovärde 018-12 93 00

Annars kan du väl googla unga mammor eller liknande!!
    Lycka till!! 

• Tifo
    Anonym (Lycka till!! =)) skrev 2024-06-21 00:39:05 följande:

Jag tänker att barn är en gåva som man inte ska ta förgiven, Grattis till dig! Du kommer att klara det om du går in för det!
    Om du inte psykiska problem eller en intellektuell funktionsnedsättning som gör att du inte kan ta hand om ett barn förstås... Du är ju snart 18 år.....Det finns ju en pappa med i bilden också....som jag gissar är några år äldre.... 
    Jag vet en kvinna som var 19 och mannen var 25..... hon blev gravid och han stöttade så gott han kunde, men det höll inte mellan dom tog slut redan under graviditeten. Hon tog hand om barnet själv och ibland var han hos farmor och farfar sen..... Pappan klarade inte av att ta hand om sonen själv förrän han blev äldre. Tack vare farmor och farfar som dom kunde hålla kontakten redan från småbarnsåldern.....
    Hon hittade en ny man och fick tvillingar vid 25 års ålder....
    Det har gått bra med pojken och han är i 30 års åldern nu....och tvillingsystrarna oxå vad jag har hört.....
    Jag hoppas att du kan hitta stöd, att din pojkvän är mogen och att hans föräldrar vill ställa upp och vara ett stöd också....
    Här kommer ett nummer du kan ringa för stöd!   Organisatinen människovärde 018-12 93 00

Annars kan du väl googla unga mammor eller liknande!!
    Lycka till!! 

Tack så mycket för ditt svar:) min kille är samma ålder ungefär men hans familj ser mig som familj med, Ta hand om dig<3
  • Emala

Eftersom du redan har egen lägenhet från soc så kommer du säkert få hjälp därifrån.
    Berätta för dom snarast om din situation.

• Tifo
    Emala skrev 2024-06-21 02:33:00 följande:

Eftersom du redan har egen lägenhet från soc så kommer du säkert få hjälp därifrån.
    Berätta för dom snarast om din situation.

Tack ska ta modet för det :)
  • Anonym (Maja)

Jag tycker inte att du ska behålla barnet. Du ska i 18-20 år framåt ha fullt fokus på en annan människa och därmed sätta dig själv åt sidan, när ska du hinna utvecklas och kunna följa dina drömmar? När ska du hinna bygga upp din ekonomi så att ditt barn också får åka till Astrid Lindgrens värld, Legoland, resa till Stockholm och allt annat som andra barn kommer få? 

Du måste gå på föräldramöten, utvecklingssamtal, göra läxor, tvätta och städa och gå till läkaren, veta när det är dags att kontakta tandläkaren mm mm.

Den bästa gåvan du kan ge dina framtida barn är att vara en fullvuxen kvinna med livet under kontroll. Ett barn som är valt för att det passar in i ditt liv, inte tvärtom.

• Anonym (Anna)

Att bli mamma är omvälvande och ett livsåtgande.
    Om du bor i stödboende och inte är självgående finns det en risk att de placerar ditt barn. Jag vet inte varför du har stödboende eller hur ditt liv ser ut för övrigt.

Om du inte har ett kontaktnät som kan tänka sig stötta och avlasta så hade jag tagit bort barnet och fokuserat på att bygga upp mitt liv.
    Om du väljer att behålla barnet så var beredd på sömnbrist, ev seperation från bebisen, att du blir ensamstående, dålig ekonomi att ALLTID sätta någon annans behov före dina egna.
    Barnet kanske inte är friskt-hade du orkat det?

Jag var 21 när jag fick mitt första ,, jag hade jobb, sambo, kontaktnät, ekonomi osv.
    Men de första 5 åren hände saker som ändrade hela situationen.
    Barnet sov 5 h/dygn första året, pappan orkade inte så han flyttade och träffade barnen varannan helg, mina vänner hade inga barn och efter ett tag var jag ganska ensam.
    Med ett barn i bilden får man ett vuxenansvar, man behöver rutiner, ha det städat, vara ute i friska luften fast man inte har lust, man får kolla sina serier när barnet sover, alltid laga mat.

Får du behålla barnet och allt fungerar så kommer du uppleva en så stark kärlek som man inte trodde fanns.

Men risken är stor att du inte kan ge ett barn vad det behöver, fråga dig om du kan det... lycka till

• Jemp

Ungdomsmottagningen kan hjälpa dig med både ultraljud för att se hur långt gången du är, och stöd med kurator för att komma fram till hur du ska göra. 

• Anonym (qwerty)

Du är minderårig och bor i stödboende, du har ingen familj och inget nätverk. Du har inget jobb och ingen avslutat gymnasieutbildning. Alla de sakerna är det som talar emot dig att du ska ha barn.

Om du ändå väljer att behålla så skulle jag ge dig rådet att gifta dig med killen så snart du kan, då har du en garanti för att han tar sitt fadersansvar på allvar och du kommer förhoppningsvis få hjälp från hans familj. 

Vad har du tänkt göra med livet efter gymnasiet? Vad går du för linje, har du tänkt att du söker jobb, isf vad tror du att du kan söka mm. Tex om du söker en kortare utbildning inom omvårdnad så kan du jobba inom hemtjänst eller lss och då har du en stadig inkomst. Det är inte lätt att plugga med ett litet barn så du bör tänka igenom hur du ska strukturera och planera dina timmar. Barn är ett livslångt ansvar och inte något du kan lämpa över på samhället när du tröttnar. 90% av din tid kommer gå åt till barnet och dess behov de första 5 åren, och speciellt om du är ensam och killen drar. Då finns en risk att soc omhändertar ditt barn. Så planera för hur du vill att din framtid ska se ut och jobb hårt för att det ska bli så.

Svar på tråden Snart 18 år och är Gravid!