• Anonym (Okunnig)

Ni som renoverat äldre lägenheter, har ni kollat asbest?

Detta tänkte jag på idag då min mamma rivit upp en vägg i hallen o en bit golv. Huset är frän 1967, lägenhet.

Vet flera som köpt lägenheter som är före 1975 o renoverar innan de flyttar in. Har aldrig hört att någon sanerar eller kollar efter asbest?

Hur stor är risken att man sprider runt massa asbest hemma när man renoverar? Vem ansvarar för att se till så att inte asbest sprids runt? Kan byggjobbare se om det finns asbest?

Blev orolig nu, vågar man vara hos mamma medan väggen o golven är blottade nu?

Har också läst att man kan få asbestdamm på kläder o att man då inte får tvätta de i maskin för då sprider sig dammet. Låter livsfarligt. Tänk jobbargubbar som tvättar sina dammiga kläder i gemensamma tvättstugor, om de har asbest på sig??

Jag kan inget om detta. 

• Svar på tråden Ni som renoverat äldre lägenheter, har ni kollat asbest?
  • Anonym (H)

vet inte.

Men Bygg gubbar tvättar väl arbetskläder på arbetsplatsen. Tror ej de tvättar själva 

• Anonym (Okunnig)
    Anonym (H) skrev 2024-06-21 19:43:45 följande:

vet inte.

Men Bygg gubbar tvättar väl arbetskläder på arbetsplatsen. Tror ej de tvättar själva 

Ja alltså de som vet att de jobbar med asbest har nog skyddskläder men tänker allmänt om jobbargubbar som river i gamla lgh får på sig damm under rivning. Det måste ju finnas i gamla lägenheter mer eller mindte men de flesta börjar väl bara renovera? Det är väl inte så vanligt att man tar dit asbestmätare?
  • Anonym (H)
    Anonym (Okunnig) skrev 2024-06-21 21:23:57 följande:
    Ja alltså de som vet att de jobbar med asbest har nog skyddskläder men tänker allmänt om jobbargubbar som river i gamla lgh får på sig damm under rivning. Det måste ju finnas i gamla lägenheter mer eller mindte men de flesta börjar väl bara renovera? Det är väl inte så vanligt att man tar dit asbestmätare?
    Byggarbetare har nog utbildning i hur man upptäcker tecken på aspest skulle jag tro. 
  • Anonym (Okunnig)
    Anonym (H) skrev 2024-06-21 21:36:37 följande:
    Byggarbetare har nog utbildning i hur man upptäcker tecken på aspest skulle jag tro. 
    Tänker att många ju renoverar själva osv 
    Undrar hur noga folk e
  • Grusibrallan1

Vi har renoverat en del hemma. Bla har vi nya golv i flera rum. Vi har lagt ny parkett uppepå plastmattan eftersom det inte var något egentligen fel på golvet mer än rent estetiskt eftersom det var från 70talet. först i efterhand fick jag information om att gamla plastmattor från den tiden kan innehålla asbest och att man därför ofta inte river dem i onödan, utan heller lägger nytt golv på. Känns lite skönt såhär i efterhand att det vi trodde var en genväg är det sättet som är ok att göra på och kanske t.o.m. bättre i vissa avseenden. Tror ju absolut att det finns flera som gjort som oss, men som istället rivit upp mattan. Jag hade inte en tanke på att golvet kunde innehålla sånt. 

• Anonym (Okunnig)
    Grusibrallan1 skrev 2024-06-21 22:10:57 följande:

Vi har renoverat en del hemma. Bla har vi nya golv i flera rum. Vi har lagt ny parkett uppepå plastmattan eftersom det inte var något egentligen fel på golvet mer än rent estetiskt eftersom det var från 70talet. först i efterhand fick jag information om att gamla plastmattor från den tiden kan innehålla asbest och att man därför ofta inte river dem i onödan, utan heller lägger nytt golv på. Känns lite skönt såhär i efterhand att det vi trodde var en genväg är det sättet som är ok att göra på och kanske t.o.m. bättre i vissa avseenden. Tror ju absolut att det finns flera som gjort som oss, men som istället rivit upp mattan. Jag hade inte en tanke på att golvet kunde innehålla sånt. 

Nej precisc det är min erfarenhet också att man faktiskt gör mycket sånt här själv. Borde ju typ stå i kontrakt att sånt kan finnas under golv osv 

Tänker alla storrenoveringar man gör också ibland i renoveringsobjekt. Inte direkt att man ser byggarbetare i skyddsdräkt därz jag har iallafall aldrig sett. Därför undrar jag hur mycket man eg kollar uop sånt 
  • OlgaElvira

Asbest är farligt om man bearbetar det och det blir asbestdamm som man andas in. Att vid enstaka tillfällen bli utsatt för asbest är inte något större problem. De som fått problem är de som yrkesmässigt arbetat med att bearbeta asbest och som samtidigt var rökare. Men man ska ändå använda andningsskydd när man river asbest, man behöver dock inte få panik.

Svar på tråden Ni som renoverat äldre lägenheter, har ni kollat asbest?