• Anonym (Kajsa)

Skolskjuts med 2h restid?

Barnet ska börja i åk6 och har ca 25 km till skolan och har hittills åkt taxi till pga dåliga förbindelser. Nu har vi fått beviljat skolskjuts men med kollektivtrafik vilket innebär att barnets restid börjar 06:00 och skolan börjar 8:20, dvs 140 min restid. Hittar ingenting reglerat i varken skollagen eller på kommunens hemsida men tycker det låter helt orimligt. Utöver det kommer barnet ca 45 min tidigt till skolan och har inte längre tillgång till morgonfritids. Vet någon vad som brukar gälla?

• Svar på tråden Skolskjuts med 2h restid?
  • Anonym (Kajsa)
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-06-22 00:02:41 följande:

Flytta! 

Kan man inte bara svara på frågan som ställs om man bemödar sig med att skriva? Om ett år börjar barnet på samma ort som bostaden så nej, flytt är inte aktuellt.
  • Guppy

Kommunens skolskjutsregler ska finnas att läsa. Hittar du dem inte på kommunens hemsida får du ringa kommunen och be dem hänvisa dig rätt. Våran kommun har regler för hur lång restid barnen som mest får ha.
    Fritidsplats har man rätt till hela åk 6 om behov finns. Dock har jag aldrig hört om en kommun där man har rätt till fritids om man åker skolskjuts till skolan. Antingen blir man skjutsad av förälder till fritids före skolan eller så kommer man till skolstart.
    Hoppad det löser sig! Lycka till!

• Anonym (Kajsa)
    Guppy skrev 2024-06-22 00:12:39 följande:

Kommunens skolskjutsregler ska finnas att läsa. Hittar du dem inte på kommunens hemsida får du ringa kommunen och be dem hänvisa dig rätt. Våran kommun har regler för hur lång restid barnen som mest får ha.
    Fritidsplats har man rätt till hela åk 6 om behov finns. Dock har jag aldrig hört om en kommun där man har rätt till fritids om man åker skolskjuts till skolan. Antingen blir man skjutsad av förälder till fritids före skolan eller så kommer man till skolstart.
    Hoppad det löser sig! Lycka till!

Tack för svar! Riktlinjer för maxtid ang väntetid finns men inte själva restiden från start till stopp. Barnet får ?bara? 45 min väntetid på morgonen men tar ju å andra sidan en omväg på ca 4,5 mil som gör restiden så lång. Barnet har ju i övrigt inte behov av fritids utan vi skulle i så fall behöva skaffa det utifrån enbart den tidiga ankomsten, vilket också känns orimligt.
  • Anonym (D)

Kolla om ni kan få utökat fritids.

• Anonym (Eh)

Rimligt är ett ord som har en värdering och så fungerar inte regler, man tar inte hänsyn till åktiden på så sätt. Ni har fått rätt till skolskjuts utifrån avstånd. Bussarna går en viss tid. Då får man förhålla sig till det. Hur lång restid barnet har spelar ingen roll. Den borde väl dessutom inte vara 140 min heller om hen kommer 45 min i förtid till skolan? Snarare 95 minuter då, en och en halv timme.

45 minuter går fort, uppmuntra barnet att ta med sig en bok att läsa på morgnarna tills kompisarna börjar trilla in.

• Anonym (Ui)

Är det helt omöjligt för er att skjutsa?

• Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (Eh) skrev 2024-06-22 09:09:04 följande:

Rimligt är ett ord som har en värdering och så fungerar inte regler, man tar inte hänsyn till åktiden på så sätt. Ni har fått rätt till skolskjuts utifrån avstånd. Bussarna går en viss tid. Då får man förhålla sig till det. Hur lång restid barnet har spelar ingen roll. Den borde väl dessutom inte vara 140 min heller om hen kommer 45 min i förtid till skolan? Snarare 95 minuter då, en och en halv timme.

45 minuter går fort, uppmuntra barnet att ta med sig en bok att läsa på morgnarna tills kompisarna börjar trilla in.

Låter ju rätt roligt snarare. Barnet kan dessutom läsa läxor den tiden så blir all ledig tid fritid Glad
  • Spucks

Låter helt orimligt att barnet ska behöva sitta på bussen i 1 1/2 timmar varenda morgon och sedan vänta i skolan i 45 minuter.
    Kan ni inte skjutsa? Finns inga andra barn i närheten som går i samma skola? Hur är vägen dit? Om det finns cykelvägar funkar kanske en elcykel?

• Anonym (M)
    Spucks skrev 2024-06-22 12:41:21 följande:

Låter helt orimligt att barnet ska behöva sitta på bussen i 1 1/2 timmar varenda morgon och sedan vänta i skolan i 45 minuter.
    Kan ni inte skjutsa? Finns inga andra barn i närheten som går i samma skola? Hur är vägen dit? Om det finns cykelvägar funkar kanske en elcykel?

Om barnet tidigare åkt taxi som skolskjuts så kan inte föräldrarna skjutsa och ingen cykelväg finns.

Dessutom 50km cykelväg tur retur är mycket för en 12-åring. 
  • Anonym (Kajsa)

Skjutsa 5 mil varje morgon känns inte optimalt, det är ju därför vi blivit beviljad skolskjuts från början.
    Lagen reglerar inte restiden utan hänvisar till kommunens riktlinjer, som inte finns angivet för just vår kommun. Däremot så anger lagen närmast möjligast och kortast resväg, vilket beslutet inte stämmer med eftersom resvägen innebär en omväg på den dubbla ursprungssträckan och medför den långa restiden där barnet alltså får åka 50 km istället för 25 km. Med det resonemanget hade barnet lika gärna fått kliva upp kl 4 för att resa 10 mil åt ett håll och sen tillbaka om det hade inneburit en väntetid på mindre än 60 min.
    Kommunens riktlinjer avseende skolskjuts anger också att det är skolans tillsynsansvar när barnet kliver av bussen, vilket inte finns 55 min före skolstart med det här upplägget. Att vi ska ansöka om morgonfritids för att matcha tiden känns inte heller rimligt eftersom det behovet inte finns i normala fall och skulle i så fall innebära en kostnad för oss att ha skolskjuts, som lagen samtidigt anger ska vara kostnadsfri. Barnet har ju blivit beviljad skoltaxi i åk 5 så jag förstår inte heller resonemanget att ändra turen i åk 6 när lektionstid och busstabeller är oförändrade.
    Jag har undersökt intilliggande grannkommuners riktlinjer för total restid där resor över 60 min ska undvikas, och den sammanlagda start-stopptiden inte bör överskrida 75 min. De flesta kommuner i landet har samma riktlinjer angivna.

Jag tänker överklaga med detta som resonemang och hoppas på ändrat beslut.

• Anonym (D)
    Anonym (Kajsa) skrev 2024-06-22 13:14:12 följande:

Skjutsa 5 mil varje morgon känns inte optimalt, det är ju därför vi blivit beviljad skolskjuts från början.
    Lagen reglerar inte restiden utan hänvisar till kommunens riktlinjer, som inte finns angivet för just vår kommun. Däremot så anger lagen närmast möjligast och kortast resväg, vilket beslutet inte stämmer med eftersom resvägen innebär en omväg på den dubbla ursprungssträckan och medför den långa restiden där barnet alltså får åka 50 km istället för 25 km. Med det resonemanget hade barnet lika gärna fått kliva upp kl 4 för att resa 10 mil åt ett håll och sen tillbaka om det hade inneburit en väntetid på mindre än 60 min.
    Kommunens riktlinjer avseende skolskjuts anger också att det är skolans tillsynsansvar när barnet kliver av bussen, vilket inte finns 55 min före skolstart med det här upplägget. Att vi ska ansöka om morgonfritids för att matcha tiden känns inte heller rimligt eftersom det behovet inte finns i normala fall och skulle i så fall innebära en kostnad för oss att ha skolskjuts, som lagen samtidigt anger ska vara kostnadsfri. Barnet har ju blivit beviljad skoltaxi i åk 5 så jag förstår inte heller resonemanget att ändra turen i åk 6 när lektionstid och busstabeller är oförändrade.
    Jag har undersökt intilliggande grannkommuners riktlinjer för total restid där resor över 60 min ska undvikas, och den sammanlagda start-stopptiden inte bör överskrida 75 min. De flesta kommuner i landet har samma riktlinjer angivna.

Okej men så varför startade du ens en tråd om saken då?
  • Anonym (Kajsa)
    Anonym (D) skrev 2024-06-22 13:21:07 följande:
    Okej men så varför startade du ens en tråd om saken då?
    Ibland har man ju tur att någon arbetar med den här typen av ärenden och känner till brukliga rutiner och riktlinjer som kan kommentera, eller någon som varit i liknande situation och kan berätta om deras upplevelse. Det är därför jag använder det här forumet i varje fall, avseende lite allt möjligt som uppstår i livet. Nu hann jag göra min research men då får jag be om ursäkt för att jag gjorde det efter att jag startat tråden om det känns provocerande.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-06-22 12:28:45 följande:
    Låter ju rätt roligt snarare. Barnet kan dessutom läsa läxor den tiden så blir all ledig tid fritid Glad
    Ja det finns mycket man kan göra på morgonen :) Drygast blir busstiden så klart! Nu passar inte alla lösningar förstås men kanske ta med sig matsäck och äta frukosten på bussen, bok redan nämnt, läxor är en jättebra idé, man kan lyssna på musik och annat. Men nej, ett barn ska så klart inte behöva ha så lång busstid. Misstänker att den beror på att bussen bara går åt ett visst håll, så hade vi när jag var barn. De åkte längst in först och hämtade barnet som bodde längst ifrån, sedan plockade de upp resten längs vägen. Vet inte hur ts barns buss sträcker sig, om det är möjligt att hoppa på senare, men känns ju jättekonstigt om ts bor så nära men barnet ska behöva åka runt halva bygden för att komma till skolan!
  • Anonym (X)
    Anonym (Kajsa) skrev 2024-06-22 13:14:12 följande:

Hur resonerade du när ni bosatte dig så långt ifrån skolan? Måste ju finnas en skola närmare. Eller är det så att du har flyttat från exet, och barnet går kvar på skolan, och nu får betala priset för att du flyttat?
  • Anonym (Kajsa)
    Anonym (X) skrev 2024-06-22 14:46:33 följande:
    Hur resonerade du när ni bosatte dig så långt ifrån skolan? Måste ju finnas en skola närmare. Eller är det så att du har flyttat från exet, och barnet går kvar på skolan, och nu får betala priset för att du flyttat?
    Ingen riktig familjelivstråd utan lite ofräsch påpekning om att man minsann får skylla sig själv antar jag?
    Jo jag flyttade från exet och barnet går kvar i skolan på annan ort. Dock har 9 år passerat nu och det har inte varit något problem tidigare så jag vet inte om priset ska betalas fortfarande? Exet har samma problem fast åt andra hållet, dvs ett syskon som går i skola på min ort, men det kanske inte räknas. Jag borde verkligen ha tänkt mig för, för 9 år sedan.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Kajsa) skrev 2024-06-22 15:27:26 följande:
    Ingen riktig familjelivstråd utan lite ofräsch påpekning om att man minsann får skylla sig själv antar jag?
    Jo jag flyttade från exet och barnet går kvar i skolan på annan ort. Dock har 9 år passerat nu och det har inte varit något problem tidigare så jag vet inte om priset ska betalas fortfarande? Exet har samma problem fast åt andra hållet, dvs ett syskon som går i skola på min ort, men det kanske inte räknas. Jag borde verkligen ha tänkt mig för, för 9 år sedan.
    Lugn du, snart kommer påpekandet om att du borde ha tänkt dig för redan innan du skaffade barn med honom ;)
Svar på tråden Skolskjuts med 2h restid?