• Anonym (Österrike)

Bo och arbeta i Österrike

Är det någon som har flyttat till Österrike som kan berätta hur är det att bo och arbeta där?

• Svar på tråden Bo och arbeta i Österrike
  • Anonym (Österrike)
    Anonym (K) skrev 2024-06-24 17:07:32 följande:
    Absolut men lycka till att få det okvalificerade arbetet. I och med att det främst är flyktingar som får den typ av tjänst så vet man att man får svårt att klara sig på lönen. Du kan inte kräva bättre och tro att du får ett sådant arbete. Det sociala skyddsnätet är sämre än Sveriges så jag tror inte det är något för TS.
    Sverige är inte direkt paradis på jorden,de finns både för och nackdelar överallt.  Nu frågar jag folk som har bott där .
  • Anonym (Wien)
    Anonym (Österrike) skrev 2024-06-24 19:02:57 följande:
    Sverige är inte direkt paradis på jorden,de finns både för och nackdelar överallt.  Nu frågar jag folk som har bott där .
    Jag har bott i Wien. Trivdes väldigt bra men man måste kunna tyska. Tex flyktingar från Ukraina blir erbjudna lektioner i tyska. Finns mycket arbetskraft som kan tyska redan för yrkena du nämnde. 
  • Aliona

Vet du, man kan ta ned sig svensk a-kassa i tre månader för att söka jobb i annat eu-land. Du kan pka ner till Österrike och känna dig för, se om du hittar något ställe du vill bo, kolla arbetsmarknaden, kanske hinna gå på några intervjuer och så. Så vet du dina chanser. Och du får dessutom lite koll på kostnadslägwt och löneläget. Kanske får du jobb och kan stanna. Kanske får du svart på vitt att du behöver kunna mer tyska, och då får du satsa på det ett tag. Du skrev ju att du vill lära dig, så det är bara att sätta igång! 

• Anonym (Österrike)
    Anonym (Wien) skrev 2024-06-24 19:11:04 följande:
    Jag har bott i Wien. Trivdes väldigt bra men man måste kunna tyska. Tex flyktingar från Ukraina blir erbjudna lektioner i tyska. Finns mycket arbetskraft som kan tyska redan för yrkena du nämnde. 
    Har varit i Wien och gillade staden väldigt mycket, staden är multietnisk så tror man kan hitta arbete med Engelska eller andra språk.
  • Anonym (Österrike)
    Aliona skrev 2024-06-24 20:24:38 följande:

Vet du, man kan ta ned sig svensk a-kassa i tre månader för att söka jobb i annat eu-land. Du kan pka ner till Österrike och känna dig för, se om du hittar något ställe du vill bo, kolla arbetsmarknaden, kanske hinna gå på några intervjuer och så. Så vet du dina chanser. Och du får dessutom lite koll på kostnadslägwt och löneläget. Kanske får du jobb och kan stanna. Kanske får du svart på vitt att du behöver kunna mer tyska, och då får du satsa på det ett tag. Du skrev ju att du vill lära dig, så det är bara att sätta igång! 

Det var bra tips, kan ju engelska och flera andra språk. Ska forska lite på det och se var det kan leda.
  • Anonym (Wien)
    Anonym (Österrike) skrev 2024-06-24 20:42:16 följande:
    Har varit i Wien och gillade staden väldigt mycket, staden är multietnisk så tror man kan hitta arbete med Engelska eller andra språk.
    Vilka andra språk kan du? Det finns massor av folk som kan en massa språk där. Serbier ger jobb åt andra serbier, kroater ger jobb åt andra kroater etc. Men visst, kan du ett språk som många där talar, har du större chans, även om de också vill du ska kunna tyska. 

Alla invandrarbarn lär sig bra tyska snabbt och även vuxna. Annat system för integration än i Sverige. 
  • Anonym (Anonym)

Jag hade en praktikplats i Österrike en gång - detta är ca 25 år sedan nu, så saker kan ha ändrats där också. Då var det i alla fall väldigt hierarkiskt, det var otänkbart att säga "Du" till chefen t.ex., utan man använde titlar: Herr Doktor + efternamnet, Frau Magister + efternamnet. Kollegor kunde dua varandra, men inte till en början, och det var alltid den äldsta eller den med högst status (status var viktigt där) som skulle föreslå det.

Denna hierarki påverkade såklart även vad man vågade säga till sin chef... Och cheferna kunde skälla på dem som var underlydande, och uttrycka väldigt grov kritik mot en underlydande inför hela arbetslaget, på ett sätt som knappast förekommer i Sverige idag (eller i Sverige vid samma tid), jag har aldrig sett det här i alla fall. Det var mer en lydnadskultur där än i Sverige där Medbestämmandelagen har funnits länge. Men som sagt, saker kan ju ha ändrats där också på 25 år.

En annan sak som skilde var att man ofta träffade sina arbetskamrater och chefer även på fritiden. Det var vanligt att man gick ut tillsammans efter jobbet, eller gjorde upp om att mötas på en byfest på en viss dag och tid, även en lördagkväll t.ex.. Ibland skulle eventuella respektive vara med (om de kunde), ibland skulle de inte det. På så sätt blev även respektive involverade med människor på ens arbetsplats på ett sätt som knappast händer i Sverige. Det var speciellt!

• Anonym (Tyska)

Det beror mycket på var man bor i Österrike. Små städer har jag upplevt som problematiska pga intolerans och rassism. Stora städer känns mer okej men allmänt upplevde jag österrikarna som arrogant och väldigt konservativa. Flytande tyska är ett krav och viktigt att veta, vissa dialekter är svåra att förstå även om man pratar bra tyska. 

• Anonym (.)
    Anonym (Hm) skrev 2024-06-24 08:40:10 följande:

Det finns väll internationella företag som ej kräver tyska eller? 

Definitivt. Jag (som inte kan flytta pga familj) fick frågan om jag kunde tänka mig att flytta till Wien när vi diskuterade att jag ev skulle byta avdelning på jobbet men jag tillhör redan HQ.

Mitt företag är väldigt informellt och alla duar varandra oavsett land. Koncernspråk är engelska och även om tyska är bra att kunna är det inget krav. Jag vet flera kollegor som flyttat inom ramen för jobbet och då fått hjälp med boende etc. Inte alla av dem som kan tyska trots att de bor i Tyskland

Ingen av mina kollegor har dock sökt jobb i ett annat land än där de bor utan man har börjat i det landet och sen ev flyttat.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (.) skrev 2024-06-30 09:25:47 följande:
    Definitivt. Jag (som inte kan flytta pga familj) fick frågan om jag kunde tänka mig att flytta till Wien när vi diskuterade att jag ev skulle byta avdelning på jobbet men jag tillhör redan HQ.

Mitt företag är väldigt informellt och alla duar varandra oavsett land. Koncernspråk är engelska och även om tyska är bra att kunna är det inget krav. Jag vet flera kollegor som flyttat inom ramen för jobbet och då fått hjälp med boende etc. Inte alla av dem som kan tyska trots att de bor i Tyskland

Ingen av mina kollegor har dock sökt jobb i ett annat land än där de bor utan man har börjat i det landet och sen ev flyttat.
    Ok, jag har min tyske pojkvän i Tyskland. Vill söka jobb där men undrar hur enkelt det är som svenska eftersom engelska och svenska är de språk jag kan tala. 
  • Tukt

Frågan är väl mer varför man vill bo i ett av europas mest putinälskande land som inte ens gjort upp med sitt nazistiska förflutna.

• Anonym (Wien)
    Tukt skrev 2024-06-30 12:21:55 följande:

Frågan är väl mer varför man vill bo i ett av europas mest putinälskande land som inte ens gjort upp med sitt nazistiska förflutna.

På vilket sätt tycker du att de inte gjort upp med sitt förflutna? 
  • Anonym (Hm)

München är väll en fin stad att bo i. 

Svar på tråden Bo och arbeta i Österrike