Plugg nära Stockholm
Hejsan,
Jag har ett bekymmer. Min pojkvän skrev nyligen Högskoleprovet och fick mindre än 1.0 poäng (vet inte exakt hur mycket) och hans mål var att få 1.2 för att kunna ansöka och bli antagen till Uppsala Universitet för att studera Systemvetenskap. Just nu bor vi båda i Stockholm men inte som sambos.
Hans plan B är att plugga Systemvetenskap i Karlstad, vilket innebär att vi får mindre tid att umgås. Vi har en bra relation, men det vore bäst om han kunde plugga så nära Stockholm som möjligt. Han är också osäker på om han kommer att trivas i Karlstad och vill helst plugga i Uppsala.
Har någon några tips? Vi båda har pratat om att han ska plugga vidare så nära Stockholm som möjligt, så vi kan träffas lika ofta som nu. Hans mål är att studera vid Uppsala Universitet. Jag vill att han är lycklig, och jag stöttar honom att plugga i Karlstad om det behövs, men han har uttryckt osäkerhet kring sin lycka om han blir bosatt i Karlstad.
Finns det andra sätt för honom att komma in på Systemvetenskap vid Uppsala Universitet? Eller finns det andra bra skolor nära Stockholm som erbjuder samma utbildning? Vad skulle vara den bästa lösningen på vårt problem?
Tacksam för alla tips och råd.