• Anonym (Majsan)

Plugg nära Stockholm

Hejsan,

Jag har ett bekymmer. Min pojkvän skrev nyligen Högskoleprovet och fick mindre än 1.0 poäng (vet inte exakt hur mycket) och hans mål var att få 1.2 för att kunna ansöka och bli antagen till Uppsala Universitet för att studera Systemvetenskap. Just nu bor vi båda i Stockholm men inte som sambos.

Hans plan B är att plugga Systemvetenskap i Karlstad, vilket innebär att vi får mindre tid att umgås. Vi har en bra relation, men det vore bäst om han kunde plugga så nära Stockholm som möjligt. Han är också osäker på om han kommer att trivas i Karlstad och vill helst plugga i Uppsala.

Har någon några tips? Vi båda har pratat om att han ska plugga vidare så nära Stockholm som möjligt, så vi kan träffas lika ofta som nu. Hans mål är att studera vid Uppsala Universitet. Jag vill att han är lycklig, och jag stöttar honom att plugga i Karlstad om det behövs, men han har uttryckt osäkerhet kring sin lycka om han blir bosatt i Karlstad.

Finns det andra sätt för honom att komma in på Systemvetenskap vid Uppsala Universitet? Eller finns det andra bra skolor nära Stockholm som erbjuder samma utbildning? Vad skulle vara den bästa lösningen på vårt problem?

Tacksam för alla tips och råd.

• Svar på tråden Plugg nära Stockholm
  • Aliona

Har han kollat om utbildningen finns på fler ställen än i Uppsala och Karlstad? Eller finns det någon annan utbildning som han kan tänka sig som han kommer in på i Uppsala? 

Var det första gången han skrev högskoleprovet? Övade han mycket? Annars kan det vara ett alternativ att vänta och skriva igen nästa tillfälle. Högskoleprovet är rött speciellt så det är inte ovanligt att man får sämre resultat första gången. Om han skriver igen så får han se till att lva mycket på gamla prov, på tid. Undet tiden kan han kanske jobba eller läsa andra kurser. 

Ett annat alternativ att kolla upp är om han kan börja i Karlstad och sen söka in till Uppsala om han inte trivs där. Det är inte så troligt att det går men det kan vara värt att kolla om han kan flytta från Karlstad till Uppsala år två. Det vill till att de läser samma kurser år ett dock. 

Om inget går så tänker jag att just studenttiden är en bra möjlighet att läsa på annan ort, för att få lite erfarenhet av att bo på olika ställen. Varför tror han att han inte kommer trivas i Karlstad? Man lever ju ofta i sin lilla studentbubbla ändå. Det kanske blir hur bra som helst! 

• Anonym (Majsan)
    Aliona skrev 2024-06-24 07:22:52 följande:

Har han kollat om utbildningen finns på fler ställen än i Uppsala och Karlstad? Eller finns det någon annan utbildning som han kan tänka sig som han kommer in på i Uppsala? 

Var det första gången han skrev högskoleprovet? Övade han mycket? Annars kan det vara ett alternativ att vänta och skriva igen nästa tillfälle. Högskoleprovet är rött speciellt så det är inte ovanligt att man får sämre resultat första gången. Om han skriver igen så får han se till att lva mycket på gamla prov, på tid. Undet tiden kan han kanske jobba eller läsa andra kurser. 

Ett annat alternativ att kolla upp är om han kan börja i Karlstad och sen söka in till Uppsala om han inte trivs där. Det är inte så troligt att det går men det kan vara värt att kolla om han kan flytta från Karlstad till Uppsala år två. Det vill till att de läser samma kurser år ett dock. 

Om inget går så tänker jag att just studenttiden är en bra möjlighet att läsa på annan ort, för att få lite erfarenhet av att bo på olika ställen. Varför tror han att han inte kommer trivas i Karlstad? Man lever ju ofta i sin lilla studentbubbla ändå. Det kanske blir hur bra som helst! 

Han kollade även på en utbildning i Linköping, men för tillfället så har han sagt att hans enda val är Karlstad som han garanterat kan bli antagen till.

Detta är hans andra tillfälle för Högskoleprov och tror ej han är så fond av ideen att skjuta upp plugget ännu ett år. Han pluggade som en tok och då menar jag varje dag...

Enda anledningen till att han vill till Karlstad är just för utbildningen, inget med staden eller studentlivet lockar och det är därför jag vill hitta en lösning så han kan försöka bli antagen i Uppsala istället.

Ingen av oss har problem med distansförhållande men vi båda är fysiska människor och därför föredrar en skola som ligger närmare Stockholm, till Uppsala är det bara pendeln...
  • Aliona

Jag förstår att han bara vill til Karlstad för utbildningen, men vad jag menar är att om han ger det en chans så kanske han upptäcker att det inte är så dumt ändå. 

Det är ju inte jättelångt från Stockholm heller. Visst, längre än Uppsala, men fortfarande så att man kan ta tåget på fredag efter jobb/föreläsningar och tillbaka på söndag kväll. 

Pluggade han som en galning så lär han inte få bättre poäng, så då får han väl ta där han kommer in, eller välja annat yrke. Eller vad tänker du skulle vara alternativet? 

• Anonym (Studera.nu)

Det var ju inte alls svårt att hitta vart det finns programutbildning inom systemvetenskap.

Finns på följande orter (förutom Uppsala och Stockholm):

Skövde (tågförbindelse)
    Örebro (tågförbindelse)
    Borlänge (Högskolan i Dalarna, tågförbindelse)
    Östersund (Mittuniversitetet, distans)

Plus då i flera andra städer som Umeå, Luleå, Borås, Göteborg etc.

• Anonym (Hmm)

Frågan är väl om han kommer klara utbildningen han vill in på om han inte har betyg för det och även skriver såpass dåligt på högskoleprovet trots att han pluggat inför det? Kanske borde gå något annat eller testa fristående kurser först och inte låsa sig vid just ett program?

• Anonym (Prof)

Om han har pluggat så pass mycket, gjort provet ett par gånger och ändå får så lågt resultat är frågan om han kommer klara utbildningen. Kanske finns något annat han kan plugga, som är mer på hans nivå. Jättejobbigt att gå en utbildning i flera år som man inte förstår/klarar av. 

• Anonym (dina)

Karlstad är väl inte så jättelångt? Jag åkte till Karlstad fram och tillbaka förra sommaren över en dag bara för att lämna mitt barn på ett sommarläger. Det kändes helt görbart.

Jag tänker mest att du skriver att DU vill hjälpa honom att ordna sitt liv. Nej, men låt honom ordna sitt liv själv. Du är inte hans mamma. Han är vuxen och vill studera på universitet. Då måste man kunna ta hand om sig själv och fatta beslut. Vill han verkligen läsa systemvetenskap så är det Karlstad som gäller uppenbarligen. 

• Anonym (Majsan)
    Anonym (dina) skrev 2024-06-24 11:00:50 följande:

Karlstad är väl inte så jättelångt? Jag åkte till Karlstad fram och tillbaka förra sommaren över en dag bara för att lämna mitt barn på ett sommarläger. Det kändes helt görbart.

Jag tänker mest att du skriver att DU vill hjälpa honom att ordna sitt liv. Nej, men låt honom ordna sitt liv själv. Du är inte hans mamma. Han är vuxen och vill studera på universitet. Då måste man kunna ta hand om sig själv och fatta beslut. Vill han verkligen läsa systemvetenskap så är det Karlstad som gäller uppenbarligen. 

Körde du bil eller hur tog du dig runt? Vill ju hälsa på han så ofta som möjligt då.

Vet att jag ej är hans mamma, men vill bara hitta en lösning på vårt problem.
  • Anonym (Plugg)
    Anonym (Majsan) skrev 2024-06-24 11:53:15 följande:
    Körde du bil eller hur tog du dig runt? Vill ju hälsa på han så ofta som möjligt då.

Vet att jag ej är hans mamma, men vill bara hitta en lösning på vårt problem.
    Steg ett är att inse att det inte är ett problem.  Karlstad är som vilken studentstad som helst.  Lika stor sannolikhet att han kommer trivas där som i Uppsala 

Restiden med tåg är mindre än tre timmar och han kommer kunna plugga en del på distans. 

I övrigt får han hoppas på en reservplats i Uppsala 
  • Anonym (Majsan)
    Anonym (Plugg) skrev 2024-06-24 12:00:47 följande:
    Steg ett är att inse att det inte är ett problem.  Karlstad är som vilken studentstad som helst.  Lika stor sannolikhet att han kommer trivas där som i Uppsala 

Restiden med tåg är mindre än tre timmar och han kommer kunna plugga en del på distans. 

I övrigt får han hoppas på en reservplats i Uppsala 
    Okej men nu håller jag och min partner om att det är ett problem, och att han vill helst plugga i Uppsala. Det är en skillnad långsiktigt, om du inte håller med eller bara är här för att läxa upp akn du lämna tråden, tack.
  • Aliona
    Anonym (Majsan) skrev 2024-06-24 15:13:21 följande:
    Okej men nu håller jag och min partner om att det är ett problem, och att han vill helst plugga i Uppsala. Det är en skillnad långsiktigt, om du inte håller med eller bara är här för att läxa upp akn du lämna tråden, tack.

Uppsala är en väldigt populär studentstad och mycket bra universitet. Vill han komma in där så behöver han nog bättre betyg/poäng, baserat på vad du skriver. 

Så om ni tycker att det är ett problem att ni inte kan ses spontant under veckorna så är lösningarna: 
    -Plugga upp betyget/kämpa sig till högre högskoleprovspoäng
    -Sök på studera.nu efter vilka andra systemvetenskapsprogram som finns i er närhet och ta reda på deras antagningspoäng 
    -Välja en annan utbildning med lägre antagningspoäng i Stockholm eller Uppsala 

Det finns inget annat sätt att komma in på systemvetarprogrammet i Uppsala är betyg eller högskolepoäng, så det är bara att se till att han får upp antingen det ena eller det andra för att komma in där. 

• Anonym (Majsan)
    Aliona skrev 2024-06-24 15:26:53 följande:

Uppsala är en väldigt populär studentstad och mycket bra universitet. Vill han komma in där så behöver han nog bättre betyg/poäng, baserat på vad du skriver. 

Så om ni tycker att det är ett problem att ni inte kan ses spontant under veckorna så är lösningarna: 
    -Plugga upp betyget/kämpa sig till högre högskoleprovspoäng
    -Sök på studera.nu efter vilka andra systemvetenskapsprogram som finns i er närhet och ta reda på deras antagningspoäng 
    -Välja en annan utbildning med lägre antagningspoäng i Stockholm eller Uppsala 

Det finns inget annat sätt att komma in på systemvetarprogrammet i Uppsala är betyg eller högskolepoäng, så det är bara att se till att han får upp antingen det ena eller det andra för att komma in där. 

Detta var verkligen till stor hjälp.

Vi ska diskutera detta idag och jag kommer att ta upp de lösningar du föreslog.

I slutändan vill jag bara det bästa för honom. Om han känner att Karlstad är hans enda väg framåt, har han mitt fulla stöd. Om vi är menade för varandra, kommer avståndet inte vara ett problem, utan bara ett litet hinder på vägen. Att pendla till honom över en helg är inte hela världen.

Tack för alla dina tips och råd Aliona.

Svar på tråden Plugg nära Stockholm