• Anonym (Ts)

Finns fördelar med amning till året?

Har en 10-mån som ammas och börjar få kommentarer nu om det inte är dags att sluta . Han äter mat också så amningen är mycket också närhet och lugn känns det som.

Men finns några bra fördelar med att amma på lite även när barnet äter bra annat? Känner mig lite satt på pottan när folk frågar om jag inte borde sluta amma.  

• Svar på tråden Finns fördelar med amning till året?
  • Anonym (...)
    Cathariiina skrev 2024-07-06 14:40:44 följande:
    I vårt samhälle räcker det att amma ett år. Rekommendationen två år är för länder där många barn dör av sjukdomar relaterade till infekterat vatten, och där alla inte kan ta barnet till läkare och få antibiotika. Många barn i U-länder dör av vanlig diarré, men så är det ju inte här. 

Nu svär jag väl i kyrkan, men jag tycker att det ser väldigt illa ut när "stora" barn springer efter sin mor med en pall och sliter i henne för att få henne att sätta sig och amma dem... Jag tror inte heller att det är lyckat att barn som är så stora att långtidsminnet har börjat kicka in, ammas. Detta är nog inget man ska minnas. Å andra sidan ser det väldigt illa ut när mammor flasmatar småbebisar också. Som vanligt är lagom bäst. 
    Är det vanligt att du ser detta menar du? Jag har aldrig sett ett barn springa efter sin mamma för att ammas
  • Anonym (L)

Om du vill behålla bröstens form rekommenderar jag amma LÄNGE (själv ammade jag mina barn till 3 år ålder). Då hinner brösten anpassa sig långsamt och blir inte hängiga på samma sätt som om man slutar abrupt. 

Upp till 2 år är vad som rekommenderas av WHO. 

• ElaineBenes

Vad gäller immunförsvar tror jag att det är marginellt. Jag har också läst att det gynnar immunförsvaret, men ju mer jag tänker på det tvivlar jag. 

Obs, mina egna tankar och har inte läst några studier men undrar hur dessa studier kan genomföras med totalt samma förutsättningar vad gäller miljö, gener och exponering. 

Med det sagt, fördelarna är väl att du har mellis med dig. Men skit i fördelar och vad andra säger, anser att var och en gör som man själv vill och vill du och ditt barn fortsätta amma ska ni göra det.

• Körsbärsdalen

Nu har inte jag läst allt, men ändå.

Jag har 5 barn. 2 av dessa har ammat i 2 år (+-ett par månder). Jag har bara bra saker att säga om långtidsamningen. Bra vid resor om barnet varit kinkig med maten, asbra vid fsk.start när alla sjukdomarna kommer - i synnerhet vid magsjukor, ett bra sätt att "återanknyta" efter en lång dag ifrån varandra med mera.

Vid 1 år var jag inte redo att sluta amma dessa två barn specifikt, för de åt sämre än deras syskon gjorde i samma ålder. Vid 2 år, däremot, var läget annorlunda och det kändes bra att sluta.

Dock har jag aldrig diskuterat amningen med folk överlag, utan bara kört på så länge det känts rätt...

• Bergegardh
    I vårt samhälle räcker det att amma ett år. Rekommendationen två år är för länder där många barn dör av sjukdomar relaterade till infekterat vatten, och där alla inte kan ta barnet till läkare och få antibiotika. Många barn i U-länder dör av vanlig diarré, men så är det ju inte här. 

Nu svär jag väl i kyrkan, men jag tycker att det ser väldigt illa ut när "stora" barn springer efter sin mor med en pall och sliter i henne för att få henne att sätta sig och amma dem... Jag tror inte heller att det är lyckat att barn som är så stora att långtidsminnet har börjat kicka in, ammas. Detta är nog inget man ska minnas. Å andra sidan ser det väldigt illa ut när mammor flasmatar småbebisar också. Som vanligt är lagom bäst. 
    Fast att en organisation som WHO skulle ha en sådan rekommendation under flera års tid utan att specificera att det enbart gäller U-länder är osannolikt. Bevisa mig gärna fel. 

Nu har jag bara sätt det i filmer men det är en stor skillnad på en 24månaders och en 4åring. Med det sagt kan det finns speciella fall där barn har problem med näring och liknande utan att det syns. 
  • Anonym (Ts)

När mammor matar små bebisar tänker jag att de kanske haft samma som jag hade med mitt första barn. Barn som rasat i vikt till den grad att det varit nödvändigt, där amningen inte funkar, där bröstvårtorna har så mkt sår att de biter sig i handen för att inte skrika rätt ut när de försöker amma för att det gör så vansinnigt ont, där både mamman och barnet fått svampinfektioner av det hela. 

Och flaskmatningen räddat dem.
  • Anonym (Småländskan)

Jag ammade till över året, väldigt praktiskt att ha lite mat med sig, speciellt på sommaren 😉 andra har inget med det att göra de skulle jag inte lyssna på!

• Cereal Killer

Ingen ska behöva argumentera med omgivningen om hur länge de ammar, oavsett om det handlar om flera år eller inte alls. Det är inget som andra ska lägga sig i över huvud taget (om det inte handlar om extremfall med barn som helammas två år eller liknande, men det är ju extremt ovanligt).

Självklart finns det fördelar med att amma länge för vissa familjer. Det kan vara ett extremt smidigt sätt att få i barnet en perfekt sammansatt och väldigt lättsmält mål mat, och det är ett sätt att vara nära barnet och ger en frisättning av må-bra-hormoner som oxytocin för både mamman och barnet. I andra familjer kan det finnas nackdelar som överväger, som inverkan på sömnen eller att barnet inte kommer igång med annan kost.

Jag skulle hålla mig kort om jag fick kommentarer. ?Att amma ett år är helt normalt och det är också vad socialstyrelsen rekommenderar. Jag förstår att du vill väl, men nu vill jag inte prata om det här längre, det är ett väldigt personligt ämne för mig och det är helt enkelt min ensak. Jag har BVC att bolla med om det behövs. Tack för att du visar förståelse?. 

• Anonym (Skuggan)

Ju längre man kan amma ju bättre är det för immunförsvaret, för optimal utveckling av hjärnan och för att barnet ska få en optimal anknytning "vilket sker under dom två första åren" bör man amma i minst två år. Visst funkar det med ett, men för barnets bästa bör man amma i minst två år.

Den största fördelen med att amma längre är att hjärnan utvecklas bättre.
  • Anonym (Josefine)

Jag ammar fortfarande min dotter som är 2,5 år.   Det är alltid hon som tar initiativet och jag nekar henne inte den trygghet, lugn och närhet hon upplever.   
    Jag bryr mig inte om de som tycker att hon ska sluta amma,  det är mellan min dotter och mig, och så länge hon vill amma så får hon göra det.

• Phalaenopsis

Så länge man ger barn vanlig mat från senast sex månaders ålders ålder när det medfödda järnförrådet tar slut, så kan man amma så länge man nu har lust.

Att WHO av något slags missriktat rättviseskäl har samma riktlinjer till både u- och i-länder är olyckligt. Naturligtvis ska man amma exklusivt länge om barnet riskerar att dö av smutsigt vatten. Men här i Sverige är järnbrist pga lång exklusiv amning en betydligt större risk.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/agnes-wold-om-amningshetsen-i-sverige.9caee709-df34-40dd-a35c-2b9b50c3d00c

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/klinisk-oversikt/2014/03/barns-jarnbehov-och-hur-vi-bast-kan-skydda-barnhjarnan/

• ElaineBenes
    Anonym (Skuggan) skrev 2024-07-10 00:55:30 följande:
    Ju längre man kan amma ju bättre är det för immunförsvaret, för optimal utveckling av hjärnan och för att barnet ska få en optimal anknytning "vilket sker under dom två första åren" bör man amma i minst två år. Visst funkar det med ett, men för barnets bästa bör man amma i minst två år.

Den största fördelen med att amma längre är att hjärnan utvecklas bättre.
    Kan du utveckla hur hjärnan utvecklas bättre? Är lite luddigt argument? 
    Får ammande barn högre iq än flaskmatade? Bättre betyg i skolan eller färre npf diagnoser? 

Även immunförsvaret skulle jag vilja ha exempel på? Drabbas de i mindre utsträckning av förkylningar? Eller cancer? reumatism?
    Jag är öppen för att ändra inställning men behöver mer argument än att immunförsvaret och hur hjärnan utvecklas. Låter som om någon försöker sälja på mig olika hälsokostpreparat utan belägg. 
  • Läkarhustru
    ElaineBenes skrev 2024-07-10 21:18:02 följande:
    Kan du utveckla hur hjärnan utvecklas bättre? Är lite luddigt argument? 
    Får ammande barn högre iq än flaskmatade? Bättre betyg i skolan eller färre npf diagnoser? 

Även immunförsvaret skulle jag vilja ha exempel på? Drabbas de i mindre utsträckning av förkylningar? Eller cancer? reumatism?
    Jag är öppen för att ändra inställning men behöver mer argument än att immunförsvaret och hur hjärnan utvecklas. Låter som om någon försöker sälja på mig olika hälsokostpreparat utan belägg. 
    www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(15)01024-7/abstract
  • Anonym (Josefine)

Tur att du inte behövt se mig då! 
    Min dotter på 2,5 år vill amma fortfarande, jag tror inte att det kommer bli något traumatiskt minne för henne i framtiden.
    Hennes äldre syskon har blivit flaskmatade med både bröstmjölk och ersättning redan som nyfödda.
    De har inte gått upp tillräckligt i vikt på bara bröstmjölk,  så de har fått ersättning också.
    Ett av mina barn blev sjuk i RS-virus som nyfödd, och hade inte kraft att amma, flaska gick bra.
    Mina barn har fått det bästa enligt våra förutsättningar,  och att någon tycker det "ser väldigt illa ut",  det är inget jag bryr mig om överhuvudtaget. 
  • Anonym (vz)
    Cereal Killer skrev 2024-07-07 09:43:56 följande:

Ingen ska behöva argumentera med omgivningen om hur länge de ammar, oavsett om det handlar om flera år eller inte alls. Det är inget som andra ska lägga sig i över huvud taget (om det inte handlar om extremfall med barn som helammas två år eller liknande, men det är ju extremt ovanligt).

Självklart finns det fördelar med att amma länge för vissa familjer. Det kan vara ett extremt smidigt sätt att få i barnet en perfekt sammansatt och väldigt lättsmält mål mat, och det är ett sätt att vara nära barnet och ger en frisättning av må-bra-hormoner som oxytocin för både mamman och barnet. I andra familjer kan det finnas nackdelar som överväger, som inverkan på sömnen eller att barnet inte kommer igång med annan kost.

Jag skulle hålla mig kort om jag fick kommentarer. ?Att amma ett år är helt normalt och det är också vad socialstyrelsen rekommenderar. Jag förstår att du vill väl, men nu vill jag inte prata om det här längre, det är ett väldigt personligt ämne för mig och det är helt enkelt min ensak. Jag har BVC att bolla med om det behövs. Tack för att du visar förståelse?. 

Är det verkligen extremt ovanligt? Ovanligt ja, men extremt ovanligt? 
  • Anonym (vz)

Ah, ''ser illa ut'''. För det är ju det det handlar om? 

Att amma har bara positiva fördelar. 
  • Anonym (Josefine)
    Anonym (vz) skrev 2024-07-12 00:02:44 följande:
    Är det verkligen extremt ovanligt? Ovanligt ja, men extremt ovanligt? 
    Att helamma i två år är nog väldigt ovanligt, och mot rekommendationerna.
    Barn ska ju börja äta fast föda långt tidigare än efter de fyllt två år.
    Min dotter är 2,5 år och jag ammar henne fortfarande, men absolut inte helammar.   Hon äter mat som vilket barn som helst i den åldern,  amningen är ett komplement bara.
    Hon hade nog inte klarat sig på bara bröstmjölk och ingen annan mat. 
  • Xenia
    Anonym (Ts) skrev 2024-07-03 23:40:38 följande:
    Finns fördelar med amning till året?

Har en 10-mån som ammas och börjar få kommentarer nu om det inte är dags att sluta . Han äter mat också så amningen är mycket också närhet och lugn känns det som.

Men finns några bra fördelar med att amma på lite även när barnet äter bra annat? Känner mig lite satt på pottan när folk frågar om jag inte borde sluta amma.  

Men vad är det för oartiga och framfusiga människor som lägger sig i det? Är de några experter, annars kan du svara "vad är det för nackdelar med det, jag har bara hört att det är fördelaktigt att amma minst ett år?".

Jag hade ambitionen att amma i ett år men började med tillägg tidigt (barnet hade kolik). Men så började hon få tänder och bet mig, och då försvann mina ambitioner. Det verkade inte heller som hon saknade amningen, hon var helt nöjd med sin välling. Och själv kände jag äntligen fri att gå ut på stan utan att riskera översvämning av mjölk.

Personligen hade jag inte kunnat tänka mig att amma längre än ett år. Amma ett barn som pratar och går, det känns bara fel. Då är barnet inte längre ett dibarn.
Svar på tråden Finns fördelar med amning till året?