Inlägg från: ElaineBenes |Visa alla inlägg
  • ElaineBenes

Finns fördelar med amning till året?

Vad gäller immunförsvar tror jag att det är marginellt. Jag har också läst att det gynnar immunförsvaret, men ju mer jag tänker på det tvivlar jag. 

Obs, mina egna tankar och har inte läst några studier men undrar hur dessa studier kan genomföras med totalt samma förutsättningar vad gäller miljö, gener och exponering. 

Med det sagt, fördelarna är väl att du har mellis med dig. Men skit i fördelar och vad andra säger, anser att var och en gör som man själv vill och vill du och ditt barn fortsätta amma ska ni göra det.

• ElaineBenes
    Anonym (Skuggan) skrev 2024-07-10 00:55:30 följande:
    Ju längre man kan amma ju bättre är det för immunförsvaret, för optimal utveckling av hjärnan och för att barnet ska få en optimal anknytning "vilket sker under dom två första åren" bör man amma i minst två år. Visst funkar det med ett, men för barnets bästa bör man amma i minst två år.

Den största fördelen med att amma längre är att hjärnan utvecklas bättre.
    Kan du utveckla hur hjärnan utvecklas bättre? Är lite luddigt argument? 
    Får ammande barn högre iq än flaskmatade? Bättre betyg i skolan eller färre npf diagnoser? 

Även immunförsvaret skulle jag vilja ha exempel på? Drabbas de i mindre utsträckning av förkylningar? Eller cancer? reumatism?
    Jag är öppen för att ändra inställning men behöver mer argument än att immunförsvaret och hur hjärnan utvecklas. Låter som om någon försöker sälja på mig olika hälsokostpreparat utan belägg. 
Svar på tråden Finns fördelar med amning till året?