Vi reser inte utan att se världens kulturarv, och ligger i princip aldrig på stranden.
Vårt barn har sett t.ex. mångudinnans tempel och pyramider i Mexiko, Jamaica, Pompeji, palatset på Knossos, megalittemplet Ggantija och falkenerare på Malta, skeppsmuseet i Genua, Kuba, London x 6, romarnas bevarade akvedukter, amfiteatrar, vattenmagasin och byggda (en gång övertäckta) hamn utanför Tunis, den ursprungliga olympiska byn och stadion, varit uppe i Burj al Khalifa och seglat med ett typiskt träfartyg i Dubai, seglat med briggen Tre Kronor, lunchat på Harrods takterrass, druckit afternoon tea på The Signet Library i Edinburgh, ätit på Michelinkrogar i Budapest och Prag med mera innan fyllda 12. Min man älskar historiska och militärhistoriska museum så det har det blivit rätt mycket av också.
Som familj ägnar vi oss åt t.ex. fäktning, kampsport, squash, löpning och musik. Min man tränade fäktning för Rolf Edling som ung.
Jag har spelat en del piano, rev av tredje satsen på Månskenssonaten när jag var som bäst. Svåger fick ändå ta över flygeln efter svärfar utan krusiduller för han är ännu bättre.
Opera, musikal och teater förekommer men inte så ofta som jag skulle vilja, och barnet är inte särskilt intresserat så det intresset går nog i graven nu. Barnet har istället fastnat för japansk kultur och studerat japanska på kvällskurs bredvid skolan, vilket då jag också gjorde av nyfikenhet.
Ny hobby för oss vuxna blev att köpa en bit skog och planera för hur den ska bevaras och utvecklas framåt i tiden. Certifiering och plantering, att gynna amfibier och klövvilt och hålla kulturbetet igång känns som ett mer handfast bidrag till miljön än att bara återvinna förpackningar i stan. Våra finaste naturtillgångar kan inte bara lämnas ut åt utländska intressen.
Vår bil är en typisk bruksbil och vi flyger inte till Thailand, vet inte om det blir fler privata långresor faktiskt. Till USA och Indien kommer vi ändå på tjänsteresa eller konferens ibland och då förlänger man den så har man sett en del efter några år.
Jag kallade oss medelklass i en samhällsdiskussion med barnet, men barnet himlade då med ögonen och sa: "Mamma, vi måste nog säga övre medelklass, de flesta av mina kompisar har det verkligen inte så här!".
Okej då, barnet har rätt. Jag har bara inte vant mig.