• Anonym (TS)

Hur skiljer sig olika samhällsklasser åt när det kommer till hobbys/aktiviteter

Som rubriken låter hur skiljer sig olika samhällsklasser åt när det kommer till olika aktiviteter? 

Vi säger småbarns familjer. Vad skulle arbetarklassen göra, medelklassen , övre medelklassen eller överklassen? 

Som exempel arbetarklassen åker till Ullared på semestern, medelklassen till Astrid lindgrens värld och så vidare. 

Ägnar det sig åt samma sporter, besöker alla samhällsklasser opera? 

• Svar på tråden Hur skiljer sig olika samhällsklasser åt när det kommer till hobbys/aktiviteter
  • Anonym (Abc)

Alla klassers barn spelar fotboll.

• Anonym (Lilja)

De i arbetarklassen jag känner och inkl jag själv brukar åka utomlands på semestern. Andra saker som görs är tex nöjesfält och djurparker.

Barnen spelar fotboll, rider, går på scouterna, åker skidor mm.

Det är också ganska vanligt att tex gå ut och äta på restaurang eller gå på konserter för de vuxna. Opera känner jag nog ingen som gått på.

• TvillingmammaVästgöte

Jag tror det skiljer sig mer mellan svenskar och invandrare än mellan samhällsklasser idag.
    Och mellan olika invandrargrupper.

Östasiatiska invandrare satsar allt på musikundervisning, helst piano eller fiol. 

Syrianer/Assyrier är en kristen ursprungsfolkgrupp från Mellanöstern, de har fördrivits från Mellanöstern och många bor idag i Europa. I Sverige har de idag en fotbollsklubb i varje större stad för både pojkar och flickor. 

Somaliska familjer tror jag inte har fritidsaktiviteter. De har ofta många barn. 

Den stora gruppen invandrare från mellanöstern har inte fritidsaktiviteter. Flickorna hålls hemma och pojkarna får göra vad de vill, hänger i förorterna, där de blir lätta att rekrytera från gängen .

Idag finns knappt några överklassporter som inte medelklassbarn har möjlighet att göra. Arbetare har oftast hyfsade löner. De som har mindre pengar är väl barn till ensamstående mammor med oengagerade pappor.

Men sporter som är mer överklass är väl segling, balett, golf , slalom och gymnastik.
    Hockey börjar också bli exklusivt för den övre medelklassen, eftersom det är så dyrt.

• Anonym (Svensson)

Sporter som jag tror går över de flesta samhällsklasser är alla bollsporter där jag uppfattat att tex tennis breddat sig från att ha varit mer överklass. När jag var barn var det mest överklass i alla fall (70-tal).

Ridning är dyrt men utövas ändå av alla samhällsklasser. Gå in i ett random stall och hästägarna är allt från vårdbiträden till advokater och allt däremellan. För barn blir det då ridskola med svagare ekonomi och egen häst med starkare ekonomi.

Slalom är något många ägnar sig åt. Men att tävla kräver mycket resor och stark ekonomi medan någon vecka i svenska fjällen många klarar ekonomiskt.

Opera känner väldigt få som går på. Tycker själv allt sånt är skittråkigt men det är kanske mer personlighet än ekonomi. Är friluftsmänniska så vandra, tälta, segla, åka skridskor och sånt är mer min grej.

• Anonym (Svensson)
    Anonym (Svensson) skrev 2024-07-14 11:05:16 följande:

Sporter som jag tror går över de flesta samhällsklasser är alla bollsporter där jag uppfattat att tex tennis breddat sig från att ha varit mer överklass. När jag var barn var det mest överklass i alla fall (70-tal).

Ridning är dyrt men utövas ändå av alla samhällsklasser. Gå in i ett random stall och hästägarna är allt från vårdbiträden till advokater och allt däremellan. För barn blir det då ridskola med svagare ekonomi och egen häst med starkare ekonomi.

Slalom är något många ägnar sig åt. Men att tävla kräver mycket resor och stark ekonomi medan någon vecka i svenska fjällen många klarar ekonomiskt.

Opera känner väldigt få som går på. Tycker själv allt sånt är skittråkigt men det är kanske mer personlighet än ekonomi. Är friluftsmänniska så vandra, tälta, segla, åka skridskor och sånt är mer min grej.

Kom på en sport till som breddat sig sen jag var barn och det är golf. Nu är det verkligen golfbanor överallt. Spelar inte själv men känner många som spelar och det är verkligen olika bakgrund från att ha varit överklass.
  • Anonym (Golfaren)
    Anonym (Svensson) skrev 2024-07-14 11:07:52 följande:
    Kom på en sport till som breddat sig sen jag var barn och det är golf. Nu är det verkligen golfbanor överallt. Spelar inte själv men känner många som spelar och det är verkligen olika bakgrund från att ha varit överklass.
    Stämmer bra det. För 40 år sedan var det kö i klubbarna men nu är det få klubbar som har kö. En fullbetalande vuxen i en av Sveriges 450 klubbar betalar ca 7.000kr för fritt spel i ett år. Ungdomar och barn betydligt mindre och kan oftast låna klubbor.
    Msn är dock bilberoende. Jag har spelat över 150 banor i Sverige och mött hundratals olika golfare. Det är allt möjligt folk och absolut inte överklass.
    Själv är jag medlem i en av de få dyra klubbarna men där är ingen överklass heller. Här spelar man golf. Pratar golf i klubbhuset efter rundan och åker hem och kollar golf på TV. Riktigt nördigt alltså.

Jag tror tennis har gått lite samma vä. Dock kanske lite svårare att få plats då det är färre klubbar.
    Att gymnastik skulle vara överklass kan jag inte förstå.
  • TvillingmammaVästgöte

Gymnastik anses fint. 

Simning börjar också bli mer övre medelklassport.

Egentligen kan man säga att ju högre ekonomisk klass , ju mer idrottar man idag. 

De med sämre ekonomi idrottar mindre och deras barn också. Mindre än på 70,80. 90 talen. Skärmar tar över.

Medan övre medelklassen, tränar mer än någonsin och deras barn idrottar mer och mer. 

• Mrs Moneybags

Det är få arbetarbarn som spelar instrument. Extremt få. Min son går ju på musikskola och det är en salig blandning av etniskt ursprung, men en sak har de gemensamt. Deras föräldrar har en akademisk/intellektuell bakgrund. 

Och ja, vi brukar gå på konserter och barnopera mm och det är rätt så segregerat även där. Ordning och reda, lugna trevliga barn. Det handlar i min värld betydligt mer om socioekonomi än om vilket land man har rötter i. Det är en viss grupp i varje land som ägnar sig åt kultur helt enkelt. De har en hel del gemensamt. 

Sonen spelar även fotboll och det gör man ju verkligen överallt. Från Rinkeby till Danderyd. Lika populärt i alla grupper. 

Basket är också något man gör överallt men det är inte lika poppis som fotboll. Väldigt avslappnad vibe, vilket jag gillar. Fotbollen är hetsig och domineras egentligen av idrottspappor. 

Barnen i sonens skola ägnar sig ofta åt löpning, orientering, konståkning, sömnad mm utanför skolan. Många av dem har det gott ställt.

• Anonym (ej)

Inte alls

Bortsett då från någon enstaka riktigt dyr hobby/aktivitet som kanske hästpolo

• Anonym (Tea)

Underklassen och vissa i medelklassen åker till Böda camping och liknande och nöjer sig med att dricka öl och steka i solen utan solskyddsfaktor. 

Jag åker tex till Paris med min familj och går på Louvren och åker upp i Eiffeltornet. Både jag och min man har högskoleutbildning, dock tillhör vi inte överklassen. Det är ju något man föds in i egentligen.   

Svar på tråden Hur skiljer sig olika samhällsklasser åt när det kommer till hobbys/aktiviteter