• Aniiee

Stora tråden om Dragon Age, Final Fantasy och en jävla massa andra TV-spel

Alltså.... ursäkta alla engelska uttryck. Det är skitskumt att skriva om sånt här på svenska.

Här sitter jag och funderar på vad jag ska välja för min Rook i Dragon Age Veilguard, samtidigt som jag tittar/lyssnar på en bekants 17 timmar långa Final Fantasy XVI-video på youtube. Så jag tänkte, vadfan. En liten tråd om tv-spel, spara länken på skrivbordet så jag inte tappar bort den.

Så, min plan för ett TV-spel som inte kommit ut än, ser ut som följande.

Jag behöver tre Rook, vilket betyder spela spelet tre gånger. En vardera som magiker (börjar alltid alla rollspel som magiker, fufm), rogue och fighter, vilket är klasserna man kommer kunna spela som. Som vanligt i Dragon Age. Min CanonCharacter kommer vara min magiker och spiritual successor till min Dragon Age Inquisition CC, Yevnarel Lavellan. Så han kommer vara en alv. Jag försöker välja bakgrund, men det är lurigt. Magkänslan säger veil jumper för alv+magi=veil jumper, antar jag? Jag har en liten viskning i bakhuvudet att jag kanske borde välja antngen Lords of Fortune eller Antivan Crows istället men jag tror jag vill, lite clichéaktigt välja Crows till min rogue? För romansen lutar det starkast åt Lucanis, som är en Antivan Crow. BTW, Bioware! Att göra alla karaktärer pansexuella? TIHI. Snacka om att ta flera steg bakåt genom att göra alla karaktärer player-sexual och gömma det bakom pan, när ni tog ett jättekliv för representation i Dorian, Sera och Clem FÖR TIO ÅR SEN! Ok, I'm calm. 

Anyway.....

Jag..... kommer inte förbi FFXVIs tidslinje. Sorry, it's been a year, I'm still harping....

Jag vill spela spelet om Snusmumriken. När jag har tid, när jag har tid.

Och jag måste spela mer BG3. Få till en romans med en vampyr....

Om någon orkar med mitt spel-svammel, och kanske vill bidra med mer, kom gärna in och droppa en rad, anonymt om ni vill.

It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Svar på tråden Stora tråden om Dragon Age, Final Fantasy och en jävla massa andra TV-spel
  • Aniiee
    Dr Nail skrev 2024-07-19 13:36:37 följande:
    De ändrade framgångsreceptet och det kan man ju respektera, men är den fortfarande bra? Ettan var ju magnifik, så jag är lite rädd att bli besviken.
    Som sagt, jag gillar det, så.... och för 250 spän är det ju värt

Tror dock att et är sista readagen idag, om den inte redan slutat,så snabbt beslut om du vill ha det.
    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Aniiee

Jag vet inte varför, men när folk börjar sjunga i TV-spel får jag alltid den där cringe-känslan. Final Fantasy är skyldiga 3 gånger (2 ggr i X2 och 1 gång i XVI) och Dragon Age är skyldig 1 gång (Inquisition)

Dock två undantag, Black Flag och de andra gångerna i Inquisition. Jag tror att det är fokuset som gör att jag drabbas.

• Anonym (Nerd-inna)

Jag är besatt i alla Larians spel. Tror att jag spelat alla divinitys som finns, och självfallet BG3 som är en av mina absoluta favoriter. Gör Larian ett spel så förbeställer jag direkt! 

• Aniiee
    Anonym (Nerd-inna) skrev 2024-07-20 18:57:56 följande:

Jag är besatt i alla Larians spel. Tror att jag spelat alla divinitys som finns, och självfallet BG3 som är en av mina absoluta favoriter. Gör Larian ett spel så förbeställer jag direkt! 

Jag gillar också Larian. BioWare-legacyt är starkt hos dem. Jag har faktiskt inte spelat DoS, bara 2an, av någon anledning..... Och jag missade två av Divinity-spelen på 2010-talet. Annars har jag nog spelat alla. 
  • Aniiee

Kollar igenom dagens discovery queue på Steam.
    Flintlock ser väl lite coolt ut
    Terrascape ser trevligt ut. Gillar en bra city builder.
    The Crust... meh...
    Crestfallen.... nja, kanske.
    Bo, Path of the teal lotus skulle säkert passa min brorsa
    Norland, eh....
    Gestalt: STeam and Cinder får min grafik-snobbhjärna att go "ergh...."
    EA Sports FC 25? Gimme a friggin break
    Yaoling: Mythicak journey.... dunno....
    Reus 2? Gimmie! Gillade Reus!
    Kristala. Sekiro furry edition.... ok
    Top Spin. Tennis. Nej tack. Enda tennis-spelet jag spelar är Mario Tennis.

Letade även efter Exodus från Archetype, men icke. Det är dock några år bort....

• Aniiee

Ser ut att bli Oktober för Dragon Age Veilguard, men inget spikat datum än. De har sagt tidigare "fall 2024", och det är ju sista månaden i branchens "fall season", och det är klart att det inte blir före första oktober. De kommer förmodligen se till att det kommer ut före Awoved och Assassin's Creed Shadows i November. Jag som faktiskt hoppades lite på en November-release för DAV, då det skulle bli nästan exakt 10 år sedan om det släpptes den 14e (DAI släptes 18 November 2014)

Om någon läser som är PS Plus-medlem så har de Lego Star Wars "gratis" i augusti. Låter kanske fånigt men Legospelen är faktiskt rätt bra. Så det så.

• Aniiee

Igår tänkte jag: "Jag borde posta min Discover Queue på Steam varje måndag!" Sen glömde jag prompt bort det, men tänkte hoppa in i Darkest Dungeon 2 igen idag, så.... här är dagens kö:

Fields of Mistria: Ser nästan lite FÖR mycket ut som Stardew Valley för att vara ok. Eller som ett gammalt pokemon, i stilen då.... Ok
    Sword of Convallaria: Ser ut som ett rätt klassiskt TRPG, typ FFT. Mja... Mixade betyg också....
    Vi.... skippar NSFW-spelen....
    Thank Goodness you're here!: Stilen är inte min grej, men jag kan fatta att andra gillar det.
    UBOAT: Simulator. Inte min grej.
    Tony Hawk's Pro skater 1+2: Jag kan nog svära på att jag spelat båda för en miljon år sen.
    The Thaumaturge: Ok, det här ser ut som något för mig. RPG, fantasy, skräck.
    Aero GPX: Racing. Pass för mig.
    Warhammer 40k Speed Freeks: W40K har aldrig varit min grej...
    KitHack Model Club: Mer racing., nah.
    EA Sports WRC: MER racing. Gimme a break.
    Fellowship: Hörde lite om det härom dagen och blev nyfiken. Nu läste jag "multiplayer". Nja. Jag känner lite att multiplayer-eran som inte är drop-in-drop-out är över. Ain't no one got time/patience for dungeon runs with strangers now a-days.

That's that. Me out.

• Aniiee

Hallå, BioWare! Vi skulle få mer nyheter, roadmap mm i Augusti! Halva Augusti har gått nu!

Men ok. Även i Kanada har ju folk semester....

Idé jag hade: Gör Final Fantasy-karaktärer i BG3. Would be fun.

• Aniiee

Veckans Discover-Queue på Steam!

SteamWorld Heist 2: Ok, så jag älskade SteamWorld Dig. Har inte spelat de andra... så, jag slänger in den på önskelistan.
    Knock on the Coffin Lid: Mysterium? Spelkort? Count me in.
    Dungeons & Degeneret gamblers: MER spelkort! Mine.
    Five Nights at Freddy's Into the pit: FNAF har aldrig varit min grej, men jag fattar varför folk gillar det.
    Prince of Persia The lost crown: För mig har Prince of Persia mist sin charm för ganska länge sen. Tyvärr.
    Fate Stay/Night Remastered: Yes please. Visual novel, anime, like.
    Cat Quest 3: Ser ut som ett guligt litet spel. 
    Warhammer 40k Space Marine 2: Nah, skip. Har dock inte kommit än.
    Car manufacture: Jag gillar management-spel, va, men bilar? Not for me.
    Dungeon 4: Ok, jag är ett fan av Dungeon-spelen, så.
    Elder Scrolls online Gold Road: Addon till ESO. Med dåligt betyg. 
    Perserve:Spelkort? Naturecore? Pussel. Yes! Men väntar nog tills det släpps. Just nu i early access.

• Aniiee

31 OKTOBER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag... ska sitta lite på release date trailern till Dragon Age Veilguard, men sen ska jag analysera skiten ur den. Blow by Blow.

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Aniiee

Ok, veckans Discovery Queue, och sen Dragon Age Veilguard....

Level Zero: Extraction: FPS-skräck. FPS är inte för mig. Mixade betyg. Skip
    Senua's Saga: Hellblade II: Senua's Saga, det första, var ju sitbra. Jag har varit sugen på tvåan ett bra tag. Går på wishlist. Dessutom på rea just nu
    Nova Drift: Ser ut som ett ganska klassiskt arkad-space shooter-spel, men nytt och fräsht. Det kan nog vara något. Väldigt bra betyg dessutom.
    Dungeon Exiles: Det ser ut som ett gammaldags SNES/Sega-dungeon crawler, men är en autobattler. Nja. Jag kan gilla en autobattler *host*IdleChampionsoftheForgottenRealms*host*, men föredrar att spela spel själv. Men sen är jag också en grafksnobb, så... skip...
    Cult of the Lamb: Jag har önskat mig detta sen det kom. Gulliga små lamm, en satanistiskt kult? YES! Också på rea, också skitbra betyg.
    Persona 5 Royal: Vad ska jag säga om det? Ett av de bästa JRPG-spelen någonsin. Jag har spelat originalversionen 2 gånger och Royal 2 gånger. Det tar ca 120 timmar varje gång. OCKSÅ på rea, också skitbra betyg. Men, som ni ser, ett åtagande tidsmässigt.
    Vi skippar NSFW-spelen idag också.
    Stormgate: F2P RTS med mixade betyg i early access. Skip
    Millenia: Civ-clone med mixade betyg. Skip
    Madden 25: Vad är Madden, NFL? Skip.
    Shoulders of Giants: Rougelike, väldigt färgglatt där man spelar som groda och robot. Hmm. Bra betyg. Kanske.

Well, that's it, folks.

• Aniiee

Ok, så  Dragon Age The Veilguard Release date trailer.

Jag kommer bryta ner detta i småbitar, med kommentarer, förklaringar (ursäkta alla ni som redan kan Dragon Age). teorier och frågor jag har. Obs att jag anser mig vara bra på Dragon Age, jag har spelat alla spelen, inklusive gatcha-mobilspelet och text-spelet som båda fanns men inte längre finns, jag har sett filmen och tv-serien, jag har läst de skönlitterära böckerna förutom Last Flight och Tevinter Nights, och jag har läst serietidningarna, förutom The Missing. Men jag anser mig inte vara någon expert.

Och för tusan, ursäkta alla egelskspråkiga namn på diverse... och repliker. Orkar inte översätta repliker idag.

Ok, så allra först, åldersrekommendationen. M/17+, för blod, nakenhet, sexuellt, språk, och våld. OK, jag är över 17....

Del 1: En ny Rook (spelkaraktären som man gör själv och spelar med) är i en väldigt grå och skuggig version av The Fade (Dragon Ages värld av andar osv). The Fade var i första DA vädligt brunt/beige, men hela det spelet är väldigt brunt/beige, och The Fade i Inquisition var väldigt grönt, så jag vet inte säkert om detta är ett nytt stilistiskt grepp eller om det är för att tiden står still. Det känns lite som att det är för att Solas (karaktär från Inquisition som visade sig vara en av alvernas gudar, Fen'Harel/The Dread Wolf) har stoppat tiden för att kunna prata med Rook, men svårt att säga. Solas, spelad av Gareth David-Lloyd, säger för övrigt: "You have no idea what you have done. The blighted "elven gods" walk free. All because you disrupted my ritual."  Vi ser också en glimt av sagda ritual, som vi fick se mer av i Gameplay-videon som de lade upp för ca 2 månader sedan. Det är lite intressant att de satt citationstecken runt elven gods i undertexterna. Jag vet ju varför men nykomna till spelen kommer nog vara lite förvirrade. Men alvgudarna var inte riktigt gudar, bara nästan, så, för mig är det logiskt.

Del 2: En kvinnoröst säger: "You battle agains gods. They will not rest until you are on your knees. Fearful. Cowering. Helpless in the face of such power." Rösten tillhör Claudia Black som spelar Morrigan i Origins och Inquisition. Visuellt ser vi 5 eller 6-7 korta klipp under denna replik.
    1) En stad som står i brand. Vi ser mest tak och torn. Jag tror att detta är Antiva City. Det är VÄLDIGT mörkt och vi har aldrig varit i Antiva City innan i spelen, men det har en lite italiensk rennässans eller 1700-tal över sig, och med tanke på att båda karaktärerna vi träffat i spelen som kommer från Antiva (Zevran från Origins och Josephine från Inquisition) båda har en något slags italiensk brytning så...
    2) En snabb glimt av Rook som anländer/kommer springande/just stannar på en plats och jag tror tre andra? Absolut två andra, vilket är logiskt då vi får ha med oss två på alla uppdrag, men jag kan tänka mig att det ibland kan komma till en tredje tillfällig partner, sånt har hänt förr. En karaktär är ut bild ganska precis, man ser en arm. Den andra personen är Lucanis, som är en Antivan Crow (hemlig ordern lönnmördare mm). Om detta är samma plats som i sekvensen innan (och efter) och den platsen är Antiva City så är alltså Lucanis på hemmaplan här. Det brinner i bakgrunden, men det kan ju vara ett villospår.
    3) En kort sekvens av tentakler på ett tak och runt en skulptur av ett fågelhuvud, antagligen en korp och samma stad i bakgrunden, så, ja. Rätt säker på att detta är Antiva City. Tentaklerna hör med all sannolikhet till en av de frigivna "alviska gudarna", Ghilan'nain. Ghilan'nain är guidernas och navigeringens gudinna och "moder" av hjortdjuret Halla, som är heliga för alverna. 
    4) En snabb titt på någon som är insnärjd i... ok, det har färgen och ljuset av rött lyrium (som är en mineral som magikerna i Dragon Age använder, om vi håller det hyfast kort), och rött lyrium omtalades i Inquisition som att det var levande, men detta ser också ut som tentakler. Så... är Ghilan'nain och rött lyrium något som hör ihop? Hmmm....kameran vänds också och vi för en titt på den här trailerns Rook (i centrum), och companions Belara (till höger), Neve (till vänster) och Lace Harding (bakom Rook). Och igen tänker jag att eftersom man bara får ha 2 kompisar med så kommer det ibland ändå vara 4 totalt.
    5) Snabb titt på lite trollkonst ovanifrån, ser ut som en svart portal och när kameran skiftar kommer något ur den. Man ser också den som gjorde trollformeln och eftersom det är mer tentakler så tänker jag Ghilan'nain igen. Vi ser också åter igen 4 personer som slungas baklänges. Detta kan ju dock vara adra personer än Rook och denens polare. Hela denna sekvens är väldigt lila. Inte mig emot, jag gillar lila.

En liten mellansekvens jag inte vet om jag ska ha med i del 2 eller 3, men slänger in den tja, emellan: En drake som landra på ett torn och andas lite eld. Coolt. Det ser ut att vara en hyfsat normal drake.

Fuck, detta är sååå långt redan.  Fortsätter i nästa inlägg...

• Aniiee
    Del 3: Nästa röst vi hör är Brian Bloom som spelar fan fave Varric: "Rook, you've got this. I've seen your work. You're clever, adaptable. And you don't know when to quit." Bara två, lite längre, visuella sekvenser här.
    1) Den första sekvensen är samma som i gameplay-videon när Rook, Varric, Lace Harding och Neve kommer fram till platsen där Solas gör sin ritual. Den är lite underligt klippt. Först springer gänget upp till muren de ska ta sig upp på, Rook, tar sig upp, klipp till Varric som förbereder sitt armborst vid namn Bianca, sedan klipp tillbaka till Rook, som hjälper Varric upp (för denna Rook är en människa och Varric är en dvärg, btw), och Varric har då Bianca på ryggen. Jag är inte absolut 100% säker på att denna lilla sekvens är från ritualplatsen i sin helhet men jag tror det. De har i så fall flyttat klippet av Varric med Bianca i händerna från ungefär.... 30 sekunder senare, när han faktisktk är på väg att ta sig fram till Solas, efter de klättrat upp på muren. Vilket... är underligt.....  Men ju mer jag stirrar på den biten, desto osäkrare blir jag, det kan vara ett klipp någonannanstans ifrån. Märklig placering hursom.
    2) BIG DRAGON! Rook (som för övrigt presenteras som en man i den här trailern och i gameplay-videon, men olika män) och igen, tjejrna i sällskapet, Harding, Belara och Neve, konfronteras av sagda drake. Det verkar också som de precis kommit ur samma grotta (?) som de hittade den insnärjda personen i.

Del 4: Vi ser det flygande Magisteriet i Minrathus. Minrathus är huvudstaden (?) i Tevinter. I Tevinter regerar magikerna, det enda landet där de gör det eftersom resten av Dragon Ages värld har en... komplicerad relation till magi. Men ärligt, varför har de inte tagit över hela världen än? Ok, de har gjort det en gång. Det slutade inte alltför bra. To be fair.

Del 5: Sedan hör vi Jessica Clark, som spelar Neve: "You want allies to go after the gods. I've got some places to look". Följt av någon av Rooks manliga va (vet inte vilken): "Where do we start?" Sedan en tredje röst som jag inte är säker på vem det är: "I'll be damned, a griffin." (som enligt allmän vetskap i världen är utdöda) 

Hey... Discovery Queue

Starcom Unknown Space: Ser ut som EVE online men utan multiplayerdelen. OK, det kan vara något.
    Harry Potter Quidditch Champion: Skip.
    Core Keeper: Solo/co-op dungeon crawler som också ser lite ut som Stardew Valley. Ser väl gulligt ut, men finns på Xbox game pass
    Lord of the Rings Return to Moria: Blandade känslor för mig. Älskar LotR. Älskar John Rhys-Davis, som spelade Gimli när det begav sig och visst ska vara med här. Men crafting och dungeon crawling, och det ser ut som att det kom ut för 20 år sen. Kanske. Men på rea...
    Megaloot: Inventory management. Pixel art. Nja.
    Visions of Mana: Yes.
    Gundam Breaker 4:  Fightingspel där man gör sin egen gundam. Inte för mig
    Smite 2: Arena fighter. Inte för mig det heller.
    Sins of a solar empire: strategispel i rymden. Kan ju vara kul ibland.
    Castlevania Dominus collection: Klassiska Castlevania. Nostalgi

• Skölden89

Jag äger som spel på Switch Final Fantasy VII remastered som jag nyligen har handlat. 

Jag blev lockad av spelet, jag har aldrig spelat FInal Fantasy VII ärligt talat.

Final Fantasy jag spelat heter:

Final Fantasy IV
    Final Fantasy Tactics till Game Boy Advance
    Final Fantasy X
    Final Fantasy X-2

Dragon Age har jag spelat med dessutom och spelet heter Dragon Age Inquisition.

Fire Emblem förtjänar en plats här som finns på Game Boy Advance (Nintendo Switch Online)

Svar på tråden Stora tråden om Dragon Age, Final Fantasy och en jävla massa andra TV-spel