Ok, så Dragon Age The Veilguard Release date trailer.
Jag kommer bryta ner detta i småbitar, med kommentarer, förklaringar (ursäkta alla ni som redan kan Dragon Age). teorier och frågor jag har. Obs att jag anser mig vara bra på Dragon Age, jag har spelat alla spelen, inklusive gatcha-mobilspelet och text-spelet som båda fanns men inte längre finns, jag har sett filmen och tv-serien, jag har läst de skönlitterära böckerna förutom Last Flight och Tevinter Nights, och jag har läst serietidningarna, förutom The Missing. Men jag anser mig inte vara någon expert.
Och för tusan, ursäkta alla egelskspråkiga namn på diverse... och repliker. Orkar inte översätta repliker idag.
Ok, så allra först, åldersrekommendationen. M/17+, för blod, nakenhet, sexuellt, språk, och våld. OK, jag är över 17....
Del 1: En ny Rook (spelkaraktären som man gör själv och spelar med) är i en väldigt grå och skuggig version av The Fade (Dragon Ages värld av andar osv). The Fade var i första DA vädligt brunt/beige, men hela det spelet är väldigt brunt/beige, och The Fade i Inquisition var väldigt grönt, så jag vet inte säkert om detta är ett nytt stilistiskt grepp eller om det är för att tiden står still. Det känns lite som att det är för att Solas (karaktär från Inquisition som visade sig vara en av alvernas gudar, Fen'Harel/The Dread Wolf) har stoppat tiden för att kunna prata med Rook, men svårt att säga. Solas, spelad av Gareth David-Lloyd, säger för övrigt: "You have no idea what you have done. The blighted "elven gods" walk free. All because you disrupted my ritual." Vi ser också en glimt av sagda ritual, som vi fick se mer av i Gameplay-videon som de lade upp för ca 2 månader sedan. Det är lite intressant att de satt citationstecken runt elven gods i undertexterna. Jag vet ju varför men nykomna till spelen kommer nog vara lite förvirrade. Men alvgudarna var inte riktigt gudar, bara nästan, så, för mig är det logiskt.
Del 2: En kvinnoröst säger: "You battle agains gods. They will not rest until you are on your knees. Fearful. Cowering. Helpless in the face of such power." Rösten tillhör Claudia Black som spelar Morrigan i Origins och Inquisition. Visuellt ser vi 5 eller 6-7 korta klipp under denna replik.
1) En stad som står i brand. Vi ser mest tak och torn. Jag tror att detta är Antiva City. Det är VÄLDIGT mörkt och vi har aldrig varit i Antiva City innan i spelen, men det har en lite italiensk rennässans eller 1700-tal över sig, och med tanke på att båda karaktärerna vi träffat i spelen som kommer från Antiva (Zevran från Origins och Josephine från Inquisition) båda har en något slags italiensk brytning så...
2) En snabb glimt av Rook som anländer/kommer springande/just stannar på en plats och jag tror tre andra? Absolut två andra, vilket är logiskt då vi får ha med oss två på alla uppdrag, men jag kan tänka mig att det ibland kan komma till en tredje tillfällig partner, sånt har hänt förr. En karaktär är ut bild ganska precis, man ser en arm. Den andra personen är Lucanis, som är en Antivan Crow (hemlig ordern lönnmördare mm). Om detta är samma plats som i sekvensen innan (och efter) och den platsen är Antiva City så är alltså Lucanis på hemmaplan här. Det brinner i bakgrunden, men det kan ju vara ett villospår.
3) En kort sekvens av tentakler på ett tak och runt en skulptur av ett fågelhuvud, antagligen en korp och samma stad i bakgrunden, så, ja. Rätt säker på att detta är Antiva City. Tentaklerna hör med all sannolikhet till en av de frigivna "alviska gudarna", Ghilan'nain. Ghilan'nain är guidernas och navigeringens gudinna och "moder" av hjortdjuret Halla, som är heliga för alverna.
4) En snabb titt på någon som är insnärjd i... ok, det har färgen och ljuset av rött lyrium (som är en mineral som magikerna i Dragon Age använder, om vi håller det hyfast kort), och rött lyrium omtalades i Inquisition som att det var levande, men detta ser också ut som tentakler. Så... är Ghilan'nain och rött lyrium något som hör ihop? Hmmm....kameran vänds också och vi för en titt på den här trailerns Rook (i centrum), och companions Belara (till höger), Neve (till vänster) och Lace Harding (bakom Rook). Och igen tänker jag att eftersom man bara får ha 2 kompisar med så kommer det ibland ändå vara 4 totalt.
5) Snabb titt på lite trollkonst ovanifrån, ser ut som en svart portal och när kameran skiftar kommer något ur den. Man ser också den som gjorde trollformeln och eftersom det är mer tentakler så tänker jag Ghilan'nain igen. Vi ser också åter igen 4 personer som slungas baklänges. Detta kan ju dock vara adra personer än Rook och denens polare. Hela denna sekvens är väldigt lila. Inte mig emot, jag gillar lila.
En liten mellansekvens jag inte vet om jag ska ha med i del 2 eller 3, men slänger in den tja, emellan: En drake som landra på ett torn och andas lite eld. Coolt. Det ser ut att vara en hyfsat normal drake.
Fuck, detta är sååå långt redan. Fortsätter i nästa inlägg...