• Anonym (Lili)

Missnöjda barn på kalas

Jag har fyra barn,  och i augusti förra året hade näst yngsta barnet kalas för sina kompisar.    Vi hade ordnat hoppborg, lekar, godispåse mm,  men flera barn klagade på maten, som var pannkakor, glasstårta och popcorn.  De ville tydligen ha hamburgare och pommes.   Och något barn ville ha korv med bröd.   Ett barn började gråta eftersom han ville ha pizza..
    Vi har ett McDonalds ett stenkast från vår bostad, och flera föräldrar gick dit och köpte hamburgare till sina barn.
    Det kändes så pinsamt,  vi har begränsad ekonomi eftersom en av oss föräldrar är sjukskriven pga arbetsplatsolycka.
    Vi känner inte direkt för att ha ett kalas i år,  pga misslyckandet förra gången.   Sonen har inte heller frågat om kalas, han tyckte det var jobbigt med allt gnäll förra gången.
    Jag har aldrig upplevt liknande med mina två äldre barn.   De var glada och uppspelta över att gå på kalas, och inget gnäll.

• Svar på tråden Missnöjda barn på kalas
  • Anonym (Förskollärare M)
    Anonym (Lili) skrev 2024-07-20 02:13:32 följande:

Det är rätt vanligt här att ha kalas på vardagskvällar.   Helgerna är så uppbokade som de är, med fotbollsträning, matcher, cuper, andra aktiviteter, weekendresor osv. 

Då får man nog ta i beräkningen att detta händer eller ta höjd för att göra alla barn nöjda, om det nu är möjligt. 
    Pannkakor, tacos, hamburgare i alla dess former, korv och bröd, pizza mm Eller så får man väl skriva att äter ditt barn selektivt, ta med matsäck.... Är enormt tacksam för att inte själv ha yngre barn idag. Mina barns kompisar åt vad som bjuds. Man hade bara ev laktosfritt eller annan speckost att förhålla sig till och då ville föräldrar ofta hjälpa till och ta med eget (jag avböjde och fixade själv).

Undrar också varför barnens föräldrar var med på kalaset? Från 3-4 års ålder borde de flesta kunna lämnas och sedan hämtas när kalaset är slut. Detta verkar ju dessutom vara såpass stora barn så de spelar fotboll och har andra aktiviteter. 
  • Anonym (Olivia)

Det är rätt vanligt här att ha kalas på vardagskvällar.   Helgerna är så uppbokade som de är, med fotbollsträning, matcher, cuper, andra aktiviteter, weekendresor osv. 

Så olika kalaskultur det är på olika ställen! Jag har aldrig varit med om barnkalas en vardag. 

Det låter helt ärligt skitjobbigt för alla med kalas en vardag. Har små barn hos er helgerna så pass uppbokade att vanligt umgänge/lek med kompisar inte hinns med? Det är ju väldigt sorgligt egentligen. 

Det verkar som att en del föräldrar tror att de fått en evighetsmaskin när de fått ett barn. 
    Varje dag ser man i förskolan barn som hämtas på eftermiddagen, efter 8-9 timmar ibland mer i stor grupp med andra barn. Det är tufft kan jag lova, var gärna med ett par timmar om era barns pedagoger tillåter. Se alla viljor, behov, ta del av ljudvolym och hur många gånger barn byter aktivitet för att följa dagens hållpunkter inne och ute. 

Att sedan barn hämtas efter detta för att orka träna, gå på Leos lekland, leka med kompisar, följa med på förälders aktivitet. I detta fall kalas!
    Även saker som är "roliga" kan vara övermäktiga. 

• Anonym (Milla)

Olika kalaskultur på olika ställen. Hur tidigt börjar man med kalas på vardagskvällar där du bor? Här har jag bara sett det när barnen är en nio, tio år och då har det alltid varit spelkvällar där barnen sitter med skärmar och äter chips och dricker läsk. Den typen av kalas fungerar även för trötta barn. 
    Men att en del barn blir gnälliga på kalas händer ju ibland. Det konstiga som hände på ert kalas var ju att de vuxna gick till Donken. Det var det knepiga, inte kalaset i sig.  

• Anonym (P)

Men det här känner jag igen. Var det inte samma visa förra året TS?

• Anonym (Tanten)

Dagens bortskämda ungar.

• Jemp
    Anonym (Förskollärare M) skrev 2024-07-20 09:29:40 följande:

Det verkar som att en del föräldrar tror att de fått en evighetsmaskin när de fått ett barn. 
    Varje dag ser man i förskolan barn som hämtas på eftermiddagen, efter 8-9 timmar ibland mer i stor grupp med andra barn. Det är tufft kan jag lova, var gärna med ett par timmar om era barns pedagoger tillåter. Se alla viljor, behov, ta del av ljudvolym och hur många gånger barn byter aktivitet för att följa dagens hållpunkter inne och ute. 

Att sedan barn hämtas efter detta för att orka träna, gå på Leos lekland, leka med kompisar, följa med på förälders aktivitet. I detta fall kalas!
    Även saker som är "roliga" kan vara övermäktiga. 

Du tror inte föräldrarna själva känner sina barn och vet/märker vad som passar dem?

Går inte att citera 
    Nej, i många fall tror jag inte att föräldrarna vet barnens begränsningar. En 5-åring som går på förskola kl 7:30-17 och sedan har träning direkt på eller får med sig kompis hem för att orka leka ett par timmar. Hur många samtal med föräldrar jag har per termin, där de är oroliga för att de upplever att barnen är "jobbiga" kan jag inte räkna. 
    Likaså små barn på 1-3 år som inte får sova på förskolan och där vi försöker övertyga föräldrar om att barnen behöver sömnen för att orka. Ingen förståelse men irritation över att hämta gnälliga barn. 
    Skulle säga att det aldrig är barnens fel när de beter sig som TS beskriver. Det är fel på deras förutsättningar att klara en situation. Och vem ger dem förutsättningar? 

• Tow2Mater
    Anonym (Förskollärare M) skrev 2024-07-20 09:14:42 följande:
    Då får man nog ta i beräkningen att detta händer eller ta höjd för att göra alla barn nöjda, om det nu är möjligt. 
    Pannkakor, tacos, hamburgare i alla dess former, korv och bröd, pizza mm Eller så får man väl skriva att äter ditt barn selektivt, ta med matsäck.... Är enormt tacksam för att inte själv ha yngre barn idag. Mina barns kompisar åt vad som bjuds. Man hade bara ev laktosfritt eller annan speckost att förhålla sig till och då ville föräldrar ofta hjälpa till och ta med eget (jag avböjde och fixade själv).

Undrar också varför barnens föräldrar var med på kalaset? Från 3-4 års ålder borde de flesta kunna lämnas och sedan hämtas när kalaset är slut. Detta verkar ju dessutom vara såpass stora barn så de spelar fotboll och har andra aktiviteter. 
    Fast man kan ju inte bara lämna värdfamiljen med 10-20+ 3-4 åringar.... En del foräldrar iallafall måste ju stanna. 
  • Anonym (Snålmamma)

Hade ni kalaset på en vardag efter förskolan? Barn är ofta övertrötta och super hungriga. Det är klart att det kommer bli ett stökigt kalas. 
    Ha kalas på helgen, lagom långt 1,5 h och lagom
    tid för fri lek och lagom lekar aktiviteter är
    recept för lyckade kalas.

Man behöver inte bjuda på mat, fika och godis är
    lagom. Ofta är barnen så uppspelta att de knappt får i sig något på kalaset så saft och glass och frukt blir fint.

• Anonym (Lili)
    Anonym (Förskollärare M) skrev 2024-07-20 09:14:42 följande:

Vi kan ju inte erbjuda alla olika sorters mat,  det är det inte heller någon annan som har buffé på kalasen. 
    Det första barnet som började gråta över att det saknades hamburgare,  han hade inte heller hamburgare på sitt kalas, utan korv med bröd.
    Jag vet inte riktigt varför barnens föräldrar stannade kvar, men det har de gjort på andra kalas också.   En del har skrivit i inbjudan att föräldrar gärna får stanna kvar och fika.  Vi skrev inget om det, men hade inget emot att de stannade kvar.    
    Barnen var sex år. 
  • Anonym (Lili)

Det var inget gnäll, trötthet eller bråk för övrigt, utan det var full fart på barnen.    
    Jag har aldrig hört om någon förälder som tar med barnen på lekland efter förskola/fritids,  men jag vet att någon enstaka tar med barn till gymmet.
    Här har familjer fullt upp på helger,  det är träningar, matcher, cuper på diverse sporter,  ni som har sportiga barn vet nog vad jag menar.
    Utöver det är det umgänge med släkt och vänner, ärenden, utflykter,  åka till sommarstugan om det är bra väder osv osv.
    Vi har satt gränsen vid en fritidsaktivitet per barn i denna åldern.   Det innebär skjuts och närvara på träningar fyra dagar i veckan, och utöver det matcher varje helg.  Plus cuper. 

• Anonym (Milla)

Jag såger inte att det var fel av er att ordna kalas på en vardag efter jobbet, självklart är det inte det. Det är ju upp till föräldrarna att avgöra om just deras barn orkar med kalaset eller inte. Och jag tror att alla är ense om att det var föräldrarna som gick iväg till Donken som gjorde fel. 

Vill ni maximera chanserna att få ett lyckat kalas kanske invända ska fundera över att ha det på helgen. Jag vet att det är svårt att få in mellan träningar och matcher. Jag brukar kolla med föräldrarna till de barnen mitt barn helst vill ska komma om de kan den tid vi tänkt innan vi skickar ut inbjudan till alla. Bjuder vi många som man ofta gör här när de är runt 6 år så är jag bara glad om inte alla kan. Men det brukar ändå vara nästan alla som kommer eftersom kalas är så viktigt för barn i den åldern att många hellre missar träningen 

Svar på tråden Missnöjda barn på kalas