Vad gör era ungdomar nu direkt efter studenten?
Min son hade ett sommarjobb på gång som det inte blev något med och kom tyvärr inte in på den utbildning som han hade sökt till i höst.
Nu är det som om han har kommit av sig helt, sover halva dagen och glor i mobilen.
Jag föreslog att han skulle söka några kurser som var öppna för sen anmälan i höst och söka fler jobb men han är så seg så jag får tjata på honom annars blir det inget gjort.
Jag blir lite stressad av hela situationen. Visst, det är upp till honom men tänk om tiden går och han inte gör någonting?
Han tänker ta körkort i höst (säger han) men han har inte kollat upp det alls.
Ibland tar jag över och ser till att något blir gjort men han måste ju bli mer självständig.
Jag trodde verkligen inte att det skulle bli så här. När jag var i hans ålder hade jag ett jäkla driv, jobbade och började sedan på universitetet. Jag hade toppbetyg i allt eftersom jag pluggade hårt.
Sonren hade A-C i det mesta när han gick ut men han hade kunnat få betydligt bättre betyg om han hade ansträngt sig mer. Han säger att han ska läsa upp betygen på Komvux men det har han inte heller kollat upp.
Jag vet inte vad jag ska göra. Ingenting, han får sköta det själv tänker säkert en del nu, men jag kan ju inte stå och se på när tiden bara rinner iväg.
Han får gärna bo hemma så länge han vill så det är inte att jag vill få ut honom ur hemmet utan jag blir bara orolig för hans framtid.