Stöd- nej bara prat!
Flera olika tillfällen har jag blivit skickad/hänvisad till någon inom vården eller kommunen (har oftast gällt barnen, har barn med diagnoser) "för att få stöd i föräldrarollen" eller liknande, har jag känt mig så lurad på tid och energi! De säger att jag ska få prata med någon som jag ska få stöd av... men har visat sig efter ett tag att det endast är jag som pratar, motparten lyssnar och förstår.. men kommer inte ens med några råd eller hjälp! "Stödet" jag blivit lovad har alltså visat sig vara att jag ska få "prata av mig", helt enkelt. Ursäkta men...hur kan de kalla det för stöd??? På vilket sätt tror de att det är ett stöd att bara sitta och prata?? Då kan jag hellre prata med en vän, jag får bättre svar där!
Behöver inte alltid gälla barn, utan kan gälla en själv likaväl. Någon som har liknande erfarenhet, att ni ska "få stöd" men det visar sig vara endast att ni ska få prata av er med någon? Tycker ni att det är ett stöd i sig, bara att någon lyssnar? För för mig innebär stöd handfasta råd och hjälp!
Gah vad svårt det var att formulera detta! Hoppas det blev begripligt ändå!