• Anonym (Saknar)

Vad säger Facebook-ettiketten om det här..?

Om man har en Facebookvän, som man haft mycket kontakt med (bara över Facebook och Messenger) i flera år. Allt från att diskutera allvarliga ämnen på Messenger sent på nätterna, till att skratta åt varandras roliga memes. Och även visat en del personligt intresse för varandra, t.ex. som att han har sagt att jag ser bra ut på bilder, och att han har saknat mig när jag inte har varit där på några dagar. 

Sedan tar personen plötsligt bort sitt konto (både på Facebook och Messenger), utan någon förvarning eller förklaring. Ska jag tolka det som att han inte vill ha något med någon av sina Facebookvänner att göra mer? Inklusive mig, då. Eller är det OK att ta reda på kontaktuppgifter som han inte själv har lämnat ut - t.ex. hans jobbmail, eller hemadress (det gjorde jag för övrigt för länge sedan...), och skicka ett mail eller brev och fråga om han vill ha fortsatt kontakt på andra sätt? Eller gör jag bara bort mig?

• Svar på tråden Vad säger Facebook-ettiketten om det här..?
  • Anonym (Block)
    Anonym (Saknar) skrev 2024-07-20 15:57:19 följande:
    Nej det har han inte. Jag har kollat det med mitt trollkonto (som han inte känner till) och han finns inte kvar då heller. 
    Nä men - ytterligare några röda flaggor. 
  • Anonym (Puman)
    Anonym (Saknar) skrev 2024-07-20 16:02:55 följande:
    Du tycker inte att det är dumt att bara försvinna för gott då, så där utan ett ord eller en förklaring? Efter flera års regelbunden kontakt?

Jag vet i alla fall att han inte är avliden (då hade någon anhörig som hade inloggningsuppgifterna kunnat ta bort kontot), för han är kvar på Ratsit efter över en månad.

För övrigt anser jag, att även i sådana fall där man ger sina inloggningsuppgifter till en anhörig, så att denne ska kunna ta bort kontot om man avlider, så bör man ge instruktioner om att denne ska skriva ett inlägg om vad som har hänt, och låta det stå ett par veckor innan man tar bort kontot. Och inte bara lämna vännerna att undra vad som har hänt. Man kan faktiskt bygga känslor även med en människa som man bara känner över internet, om man har regelbunden kontakt. Och känna oro och saknad. 
    Håller med dig! Har varit med om samma sak. 
  • Anonym (y)

tycker det ligger på hans ansvar att höra av sig till dig, inte att du skulle bli överraskad av detta och inte veta vad du ska göra. Jag hade inte försökt kontakta.

• Anonym (Orsak)
    Anonym (Saknar) skrev 2024-07-20 16:02:55 följande:
    Du tycker inte att det är dumt att bara försvinna för gott då, så där utan ett ord eller en förklaring? Efter flera års regelbunden kontakt?

Jag vet i alla fall att han inte är avliden (då hade någon anhörig som hade inloggningsuppgifterna kunnat ta bort kontot), för han är kvar på Ratsit efter över en månad.

För övrigt anser jag, att även i sådana fall där man ger sina inloggningsuppgifter till en anhörig, så att denne ska kunna ta bort kontot om man avlider, så bör man ge instruktioner om att denne ska skriva ett inlägg om vad som har hänt, och låta det stå ett par veckor innan man tar bort kontot. Och inte bara lämna vännerna att undra vad som har hänt. Man kan faktiskt bygga känslor även med en människa som man bara känner över internet, om man har regelbunden kontakt. Och känna oro och saknad. 
    Jo det är det väl, men att umgås i flera år enbart på Facebook/Messenger är märkligt tycker i alla fall jag. Varför inte ses, sms, ringa? Låter som en väldigt ytlig bekant.

En släkting fick för övrigt sin Facebook hackad för bara några månader sen och tvingades stänga ner kontot. Så det kan finnas orsaker till att man stänger.
  • Anonym (glasögonormen)

Anonym (orsak): Hört talas om "resten av världen"?

Vi är många som spelar spel, ibland leder de till att man addar på fb, gillar varandra och börjar interagera lite mer.

Det betyder dock inte att jag reser till Kanada eller Japan för att träffa dem IRL, även om det ibland kan hända att någon fb-vän av en lycklig slump eller p.g.a. jobb ska resa till nånstans i närheten av ens egen lilla plätt, så att man skulle kunna träffas. 

Ofta är det lagom intressant att bara ha ett fönster till varandras liv, och med tiden blir det ändå en relation.

• Anonym (r)
    Anonym (Enkelt) skrev 2024-07-20 17:50:04 följande:
    Tar ingen tid alls egentligen. Något dygn. Jag råkar veta iom att jag varit tvungen att meddela Fb att två släktingar har dött. Räckte att skicka in dödsrunan för ena, den andra skickade jag en scan av papper från SKV eller nåt. Säkert lika enkelt oavsett om kontot avslutas eller görs till minnessida.
    Bra att det kan funka men vet att vissa haft svårt med det, skönt om det är bättre rutiner nu. Men då är det en minnessida, inte att ta sig in på kontot utan en minnessida har väl inte åtkomst till personens material?
  • Anonym (r)
    Anonym (Fast) skrev 2024-07-20 17:31:44 följande:
    Fast.... då hade han väl informerat TS om var hon kunde nå honom. Nu har han ju inte gjort det. S
    Nej, det är själva poängen om något hastigt händer som gör att kontot behöver tas ner... eller hackas. Det är inte ett läge där personen alltid kan tänka på andras välmående och förvarna.
  • Anonym (Orsak)
    Anonym (glasögonormen) skrev 2024-07-20 19:24:50 följande:

Anonym (orsak): Hört talas om "resten av världen"?

Vi är många som spelar spel, ibland leder de till att man addar på fb, gillar varandra och börjar interagera lite mer.

Det betyder dock inte att jag reser till Kanada eller Japan för att träffa dem IRL, även om det ibland kan hända att någon fb-vän av en lycklig slump eller p.g.a. jobb ska resa till nånstans i närheten av ens egen lilla plätt, så att man skulle kunna träffas. 

Ofta är det lagom intressant att bara ha ett fönster till varandras liv, och med tiden blir det ändå en relation.

Ja det kan absolut vara en orsak till att bara ha kontakt via Facebook/Messenger. Båda mina barn har spelkompisar i andra världsdelar.

Men eftersom TS pratar om jobbmail, hemadress och Ratsit så uppfattar jag dock hennes situation som att de båda bor i Sverige. Men det kan ju finnas andra orsaker till att man önskar hålla relation kvar på det ytliga planet. Själv gillar jag att träffa vänner IRL men man är såklart olika. 

• Anonym (r)
    Anonym (Orsak) skrev 2024-07-21 08:24:35 följande:

Ja det kan absolut vara en orsak till att bara ha kontakt via Facebook/Messenger. Båda mina barn har spelkompisar i andra världsdelar.

Men eftersom TS pratar om jobbmail, hemadress och Ratsit så uppfattar jag dock hennes situation som att de båda bor i Sverige. Men det kan ju finnas andra orsaker till att man önskar hålla relation kvar på det ytliga planet. Själv gillar jag att träffa vänner IRL men man är såklart olika. 

Vet man vad någon heter är det inte så jättesvårt att hitta sånt, kan varit en snabb koll i början av pratande för säkerhet.

Bara för att man bor i Sverige behöver man inte ha setts, Sverige är långt och tid&pengar är normala faktorer. Att smsa låter korkat när man redan pratar på Messenger. Alla vill inte prata i telefon... Träffas gör man om det dyker upp en möjlighet men de flesta behöver inte göra det för att vara vänner.
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (r) skrev 2024-07-20 19:58:00 följande:
    Bra att det kan funka men vet att vissa haft svårt med det, skönt om det är bättre rutiner nu. Men då är det en minnessida, inte att ta sig in på kontot utan en minnessida har väl inte åtkomst till personens material?
    En minnessida behåller kontot precis som det är men det kommer att stå någon kommentar om att det är till minne av personen. Vänner kan kommentera osv. Sidan ser alltså precis ut som vanligt egentligen. Stänger man kontot så försvinner allt, så klart.

Vet inte om jag förstår din fråga rätt.
  • Anonym (r)
    Anonym (Enkelt) skrev 2024-07-21 10:30:02 följande:
    En minnessida behåller kontot precis som det är men det kommer att stå någon kommentar om att det är till minne av personen. Vänner kan kommentera osv. Sidan ser alltså precis ut som vanligt egentligen. Stänger man kontot så försvinner allt, så klart.

Vet inte om jag förstår din fråga rätt.
    Lite rörigt kanske :P Nämen tänkte som TS säger att någon skulle ta över själva kontot och kunna skriva ut vad som hänt etc, för detta blir mer att det står minnessida men inte att någon kan moderera på samma sätt som att en anhörig haft kontot uppe som ett vanligt. Läsa meddelanden, göra bilder publika. Dör jag kan min sida absolut få vara en minnessida men inte att någon kommer åt allt personligt :)
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (r) skrev 2024-07-21 11:22:05 följande:
    Lite rörigt kanske :P Nämen tänkte som TS säger att någon skulle ta över själva kontot och kunna skriva ut vad som hänt etc, för detta blir mer att det står minnessida men inte att någon kan moderera på samma sätt som att en anhörig haft kontot uppe som ett vanligt. Läsa meddelanden, göra bilder publika. Dör jag kan min sida absolut få vara en minnessida men inte att någon kommer åt allt personligt :)
    Ah ok! Nä det vet jag faktiskt inte men borde finnas info hos Fb om sånt, eller om man kan googla.
  • Anonym (S)

Rätt intressant, läste just en annan tråd om en som var sur för att någon var "anonym" på en dejtingsajt så att hon (???) inte kunde söka information om honom (??). Ratsit, KF, LexBase. Hon blev ivrigt påhejad och den "anonyme" fick bannor för "man har minsann rätt att veta vem man tänkt dejta"! Här är folk hysteriska för att TS funderat på att skicka ett kort meddelande och frågat vad som hände?
    Som sagt, kontot kan ha blivit kapat. Vet inte hur enkelt det är att göra ett nytt och få kontakt med folk igen? TS kanske heter Anna Andersson.... Vet inte heller hur det är om man "missköter sig", METAs regler är mer än galna emellanåt!, om man kan få kontot borttaget av den anledningen?? Alla män är inte sviniga känslolösa bedragare, vilket de flesta här verkar utgå ifrån och hoppas på!
    Tycker fortfarande TS kan skicka ett sms eller till jobbmailen. Ser man till att vara sökbar så får man ju lite skylla sig själv! Be om ursäkt om det landar fel men bara fråga vad som hände? Han kanske saknar henne men inte vet hur han ska få tag i henne? Just detta har faktiskt hänt mig.

Svar på tråden Vad säger Facebook-ettiketten om det här..?