• Anonym (vilsen)

Vill han verkligen ändras?

Hej.
    Min sambo sedan 1 år tillbaka har äntligen insett att det han gjort mot mig under vår relation inte är ok. Han har varit fysiskt våldsam, utsatt mig för kontroll samt psykisk misshandel. Han blev polisanmäld av en nära anhörig till mig i vintras, men har inte varit hjälpsökande förens nu när jag legat på honom ett tag kring det hela. Jag sa till honom att han måste söka hjälp för sina problem oavsett om vi är med varandra eller inte, men då fick jag som svar att han bara vill söka hjälp om vi är med varandra. Jag vill tro på honom, men min magkänsla säger annat. Han säger att han skäms över allt han gjort mot mig och att han inte vill göra så mer. Hade ni trott på hans ord? 

• Svar på tråden Vill han verkligen ändras?
  • fornminne

En våldsam man kan förändras om han tar det fulla ansvaret för vad han har gjort, samt söker professionell hjälp oavsett om relationen fortsätter eller inte.

Det kräver hårt arbete och självinsikt, men det kan gå. 

Inget av detta verkar dock gälla för TS sambo. Han säger det hon vill höra. Han erkänner t om att han bara vill förändras om de fortsätter tillsammans.

Alltså kommer han inte att klara det. Ju fortare TS inser det, desto bättre. Men för att kunna bryta för gott, måste hon nog söka hjälp för den osunda känslomässiga bindning till denne man som hon misstar för kärlek.

• Anonym (Herakles)

Han älskar dig inte - inte för en sekund. Så gör man aldrig mot andra människor.

Och jag tror.inte att du egentligen älskar honom.heller. Du har någon slags romantisk idé om att han egentligen är snäll och kärleksfull när han i själva verket är genomrutten.

Avlägsna dig så snabbt som möjligt och sök hjälp. Du kommer snart inse att inget av det du beskriver har med kärlek att göra.

• Anonym (Jgjf)

Ni har bara varit i ett år och redan sådana problem. Iofs ska man aldrig ha sådana problem. Men nu har inte ens varit med varann länge.

Hitta någon annan istället. Han kommer inte ändra sig och det är inte ditt ansvar att hjälpa honom ändå. 

• Anonym (Jgjf)
    Anonym (vilsen) skrev 2024-07-22 19:15:12 följande:
    Vad menar du?
    Fundera på den några gånger. Tror du behöver det
  • Anonym (Mx)

Jag tror många kvinnor som är extra svaga för bekräftelse fastnar i liknande situationer. Mannen behöver bara intala kvinnan att allt kommer lösa sig och bli sagolikt.

• Anonym (Tut tut)

Du sitter bakom ratten i en trasig bil du har lånat och undrar varför den inte lagar sig själv.

Det är inte din bil, du har ingen skyldighet att laga den, den var trasig från början och den kommer aldrig att ta dig dit du vill komma.

• Anonym (Nej)

Nej ts, han vill inte förändras på riktigt. Han ställer upp villkor och det är manipulativt och 100 % säkert att han inte förstår och inte vill. Lämna honom medan du kan!

• Fiona M

Om han insett att han gjort fel och velat förändrats hade han inte villkorat det.
    Han försöker bara manipulera dig.

• Anonym (Någon annan)

Om du låtsas som att det inte var dig själv detta gällde, utan din dotter, lillasyster eller bästa vän. Vilket råd hade du gett henne? Ge honom en ny chans att misshandla och kontrollera, eller ta sig därifrån och hitta en partner som älskar och respekterar henne? 

Väldigt få kvinnor kan vittna om att deras män faktiskt sökte hjälp och blev till fantastiska, hänsynsfulla och kloka partners. Det finns däremot en uppsjö av kvinnor som stannade mot bättre vetande, för att de var trolbundna av en manipulativ man, som kan berätta om hur många år männen ifråga stulit från dem, och hur lång tid, om någonsin, det tar att läka från traumat. Lägg dessutom till alla de anhöriga, till kvinnor som blivit dödade av sin partner, som kan berätta om att det började med ett slag. 

Lämna, nu.

• Anonym (vilsen)
    Anonym (Någon annan) skrev 2024-07-24 10:48:44 följande:

Om du låtsas som att det inte var dig själv detta gällde, utan din dotter, lillasyster eller bästa vän. Vilket råd hade du gett henne? Ge honom en ny chans att misshandla och kontrollera, eller ta sig därifrån och hitta en partner som älskar och respekterar henne? 

Väldigt få kvinnor kan vittna om att deras män faktiskt sökte hjälp och blev till fantastiska, hänsynsfulla och kloka partners. Det finns däremot en uppsjö av kvinnor som stannade mot bättre vetande, för att de var trolbundna av en manipulativ man, som kan berätta om hur många år männen ifråga stulit från dem, och hur lång tid, om någonsin, det tar att läka från traumat. Lägg dessutom till alla de anhöriga, till kvinnor som blivit dödade av sin partner, som kan berätta om att det började med ett slag. 

Lämna, nu.

Uppdatering:

Han lovade att söka hjälp och sa att han upprättat en kontakt, men fick igår reda på att det var lögn. Hans motivation bakom detta är att han skäms och inte vill framstå som ett freak, hans ord inte mina. Dock har jag ställt ett ultimatum nu och ska följa med honom till mansmottagningen nästa vecka. Sen har han de senaste veckorna vid upprepade och random tillfällen sagt ''jag ska inte döda dig'' helt taget ur sammanhanget/situationen. Vi kan ha suttit och ätit middag eller kollat på tv och han har då slängt ur sig detta. Jag känner mig dum som skriver det här nu, men vet inte om det är sig själv eller mig han försöker övertyga om saken. Får en lustig känsla i kroppen bara..
  • Anonym (U)
    Anonym (vilsen) skrev 2024-08-24 19:57:33 följande:
    Uppdatering:

Han lovade att söka hjälp och sa att han upprättat en kontakt, men fick igår reda på att det var lögn. Hans motivation bakom detta är att han skäms och inte vill framstå som ett freak, hans ord inte mina. Dock har jag ställt ett ultimatum nu och ska följa med honom till mansmottagningen nästa vecka. Sen har han de senaste veckorna vid upprepade och random tillfällen sagt ''jag ska inte döda dig'' helt taget ur sammanhanget/situationen. Vi kan ha suttit och ätit middag eller kollat på tv och han har då slängt ur sig detta. Jag känner mig dum som skriver det här nu, men vet inte om det är sig själv eller mig han försöker övertyga om saken. Får en lustig känsla i kroppen bara..
     ni borde flytta isär så han kan ta itu med sin egen skit. Inte särskilt tryggt för dig
  • Tilolo

Sett till mig själv så litar jag bara på de människor som gör handling av det dom SÄGER. Jag tror inte bara på det någon säger. Personen måste kämpa lite och det gäller inte bara en, två, tre, tio gånger. Det gäller hela tiden.

Så, lita på din magkänsla! ⭐

Vem som helst kan bli fysiskt våldsam (ingen är perfekt), men de flesta människor kan efter en sån handling känna ånger och därmed ett starkt dåligt samvete. Som man i det läget försöker göra något åt genom att innerligt be om ursäkt och försöka jobba på att komma till bukt med. Handlingen kan upprepas, men den anhöriga känner en stark känsla på att personen vill komma till en förändring. 

Om din person hade känt dåligt samvete och ånger från allra första stund så hade han visat det direkt på detta sätt. Det är inget man kan hålla inne med så länge som i ett helt år. Därför blir det så tydligt nu när din person först EFTER att du tjatat på honom som han plötsligt börjat känna och visa ånger samt vilja till förändring.

DET visar därmed på en tydlig oförmåga att han inte har kontakt med sitt samvete. Han tycker helt enkelt att han inte har gjort något fel. Däremot kan han få det att se ut som om han skulle förstå att han gjort fel och att han skulle vilja söka hjälp. Men det gör han enbart för att få behålla dig och sin kontroll över dig. Det är mycket farligt i detta läge, eftersom han genom en sån behandlings-process på en sån mottagning kan få försprång och linda in sin kontroll på ett sånt sätt så att du inte, till en början, kan märka av den. Vilket i många fall gör det mycket svårare att kunna lämna. 

Ännu ett tydligt tecken är hans rädsla att framstå som ett freak.
    Det handlar tyvärr bara om en rädsla för att hans omgivning ska tappa förtroende. Han är alltså tyvärr bara mån om sig själv och inte om dig.

Och extra obehagligt är dessa jag ska inte döda dig-repliker då de indikerar på ett tydligt missnöje som nu växer inom honom. Han är helt enkelt så missnöjd nu över denna förändrade situation att han har svårt för att behärska sig. Det blir därmed hans sätt att försöka få kontroll över dig igen genom att skapa skuldkänslor hos dig över att du liksom har förstört hans möjligheter till att ha kontroll över dig. För enligt honom är ju allt som frångår hans kontroll, ditt fel. 

(Även om det såklart inte är det!) 🙏🌺

Svar på tråden Vill han verkligen ändras?