• Anonym (Pepe123)

Bröllop - vill ej gå

Jag har precis blivit tillsammans med min tjej som bor i ett annat europeiskt land men snart kommer att flytta in till mig i Sverige. Direkt kom frågan om jag ville gå på ett bröllop som hon var bjuden till om en och en halv månad i hennes land. Jag har sagt att jag inte vill gå men efter detta har hon tagit upp det 3 ggr så hon vill verkligen att jag reser med henne.

Har aldrig träffat brudparet eller någon annan som ska dit så det finns inget som lockar. Tvärtom. Frågan är om jag är oresonlig i denna färska relation? 

• Svar på tråden Bröllop - vill ej gå
  • Anonym (S)
    Cathariiina skrev 2024-08-08 06:17:33 följande:
    Fast det är inget konstigt. Det normala är att man bjuder sina gäster med respektive. Det spelar ingen roll om man inte har träffat den personen förut. Och någon gång måste ju också vara den första!

Det kan bli jobbigt för tjejen att vara på bröllopet utan respektive, om alla andra är där med sina respektive, och/eller i alla fall känner andra personer där. Hon kan känna sig väldigt ensam och utanför. Bruden känner hon förstås, men hon kan ju inte lägga beslag på HENNE hela dagen och kvällen!
    Precis som att inte brudparet kommer ägna kvällen åt att lära känna en fullt främmande pojkvän...!
    En pojkvän som någon "precis" träffat, dessutom från ett annat land är ingen "respektive". Så näe, det är definitivt inte det "normala" för svenska bröllop! Så som sagt - kulturkrock som ts absolut kan spela på och inte alls vara bekväm med! Varför är flickvännens känslor viktigare att "inte känna sig ensam" bland folk som hon säkerligen känner än pojkvännens känslor att känna sig extremt obekväm med att ta sig till ett annat land, lägga pengar på resa, kläder, present, boende etc för att gå på ett bröllop där han inte känner känner en käft och antagligen aldrig mer i livet kommer träffa?? Verkar ju inte direkt vara flickvännens t.ex. syster.
  • Anonym (M)

Äh, om det är så hemskt att gå utan sin respektive som vissa i tråden menar så kan hon väl stanna hemma då. Verkar ju ändå inte vara någon betydelsefull person som gifter sig. Försvara ett uppvisningsbehov förstår jag inte heller. Verkar tramsigt

• Anonym (k)

Helt jäkla makalöst detta, detta är verkligen individ-tänk istället för vi-tänk. Jag svarar som i en annan tråd där kvinnan bett mannen följa med på en släktträff: Hon BEHÖVER dig där, TS.

Ditt tänk och andras här, argument om varför du inte ska gå väger inte lika tungt som hennes, och för er framtid ihop.

Handlar inte om att du inte känner brudparet och andra där. Det är inte för deras skull du ska vara där, det är för hennes och det blir i sin tur för er skull.

Sen nån gång måste vara den första att träffa folk på, då får det vara på ett bröllop då, jag hade inte brytt mig. Jag hade skakat hand, skrattat lite, ätit massor, dansat och sett till att ha det trevligt med min partner.

Kul också att få åka till ett annat land, hennes land, visa dig intresserad. Jag hade lätt gjort en mysig trip av det här. 

• Anonym (Esen)
    Anonym (Pepe123) skrev 2024-07-24 12:27:30 följande:

Själva premissen till att vi började dejta var att hon redan hade bestämt att hon skulle flytta till Sverige. Sen har jag varit och hälsat på vänner och familj till henne. Och hade det varit hennes nära vän eller i familjen hade jag ju såklart gått med glädje då det är relationer som kommer bestå. Men det här bröllopet är någon avlägsen roomie där hon inte kommer känna så många andra gäster. 

Jag skulle kunna komma på minst tvåtusen andra (roliga) saker att göra för att visa uppskattning med den tid och pengar som går till det här. 

Hon vill att du ska följa med för hennes skull. Hon känner inte så många och vill såklart ha med sin partner/den hon planerar att spendera sitt liv med. Är det så konstigt?

Att vara i ett förhållande handlar om att ge och ta, inte bara tänka JagJagJag. Det handlar inte om att visa uppskattning utan det handlar om att visa att du finns där för din partner när hon behöver dig!

Kostar pengar, ja men ni kommer ju ändå resa till hennes land då och då. Ta lite extra semester och se det som ett tillfälle att kunna träffas och bonda lite mer, se hennes land/kultur, även om du träffat hennes vänner och familj redan så kommer du träffa dem fler gånger i ditt liv!

Ett bröllop kostar inte så mycket att gå på, fina kläder bör redan finnas i varje människas garderob och din flickvän står förstås för presenten från er båda.

Det här handlar om att visa hur du är som partner, ärligt talat hade jag haft en partner som inte tänkte följa med för det inte var värt något för honom, utan att han fattade att det var värt något för mig, så hade jag nog tänkt om hela förhållandebiten.
    Om du inte kan ställa upp för en sådan simpel sak (och ja, pengar yada yada men har man partner i annat land som har familj i annat land så måste det bli resor som får kosta!!) vad är du för slags partner då tror du?
  • Anonym (M)
    Anonym (k) skrev 2024-08-17 07:25:20 följande:

Helt jäkla makalöst detta, detta är verkligen individ-tänk istället för vi-tänk. Jag svarar som i en annan tråd där kvinnan bett mannen följa med på en släktträff: Hon BEHÖVER dig där, TS.

Ditt tänk och andras här, argument om varför du inte ska gå väger inte lika tungt som hennes, och för er framtid ihop.

Handlar inte om att du inte känner brudparet och andra där. Det är inte för deras skull du ska vara där, det är för hennes och det blir i sin tur för er skull.

Sen nån gång måste vara den första att träffa folk på, då får det vara på ett bröllop då, jag hade inte brytt mig. Jag hade skakat hand, skrattat lite, ätit massor, dansat och sett till att ha det trevligt med min partner.

Kul också att få åka till ett annat land, hennes land, visa dig intresserad. Jag hade lätt gjort en mysig trip av det här. 

I den tråden har dock kvinnan motiverat varför hon är i stort behov av mannens stöd. Det här är inte jämförbart utan framstår ganska meningslöst. Dessutom måste TS lägga ut långt mycket mer tid och pengar för detta. Så det är inte samma sak.
  • Anonym (Esen)
    Anonym (M) skrev 2024-08-17 11:28:19 följande:
    I den tråden har dock kvinnan motiverat varför hon är i stort behov av mannens stöd. Det här är inte jämförbart utan framstår ganska meningslöst. Dessutom måste TS lägga ut långt mycket mer tid och pengar för detta. Så det är inte samma sak.
    Att välja en partner som kommer från ett annat land kommer alltid innebära att man måste lägga ner tid och pengar för att då och då resa till det landet. Partnern kommer ju ha kvar familj och vänner där.
    Är man inte beredd på det bör man välja en partner som var familj och vänner på samma ort eller åtminstone i samma land.
    Ts kan ju inte bara förvänta sig att partnern ska lämna hela sitt gamla liv och aldrig åka tillbaka eller att han inte ska vara en del av det livet. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Esen) skrev 2024-08-17 11:32:51 följande:
    Att välja en partner som kommer från ett annat land kommer alltid innebära att man måste lägga ner tid och pengar för att då och då resa till det landet. Partnern kommer ju ha kvar familj och vänner där.
    Är man inte beredd på det bör man välja en partner som var familj och vänner på samma ort eller åtminstone i samma land.
    Ts kan ju inte bara förvänta sig att partnern ska lämna hela sitt gamla liv och aldrig åka tillbaka eller att han inte ska vara en del av det livet. 
    Fast det blir ändå orimligt att lägga massa tid energi och pengar på något som ändå inte verkar betyda så mycket. I den andra tråden fanns konkreta skäl till att det var viktigt 
  • Anonym (Esen)
    Anonym (M) skrev 2024-08-17 13:20:45 följande:
    Fast det blir ändå orimligt att lägga massa tid energi och pengar på något som ändå inte verkar betyda så mycket. I den andra tråden fanns konkreta skäl till att det var viktigt 
    Det betyder väl mycket för tjejen att ts visar att han är beredd på att åka till hennes land när det finns saker hon vill dela med honom där?
    Även om hon inte känner brudparet nära så är det ändå ett bröllop hon är bjuden på och som hon vill gå på och ha med sig sin partner till.

Han behöver inte åka enbart för bröllopet, de kan passa på och umgås med hennes familj och vänner. Bröllopet kommer inte kosta honom något extra att gå på, finkläder har de flesta och present behöver han inte köpa, det står ju tjejen för.
    Men det kommer vara värdefullt för henne att han kommer och han visar att hon, hennes familj, hennes vänner, hennes hemland och saker hon vill göra också kommer vara prioriterat, och inte bara hans/deras liv i Sverige.
  • Anonym (M)
    Anonym (Esen) skrev 2024-08-17 13:45:16 följande:
    Det betyder väl mycket för tjejen att ts visar att han är beredd på att åka till hennes land när det finns saker hon vill dela med honom där?
    Även om hon inte känner brudparet nära så är det ändå ett bröllop hon är bjuden på och som hon vill gå på och ha med sig sin partner till.

Han behöver inte åka enbart för bröllopet, de kan passa på och umgås med hennes familj och vänner. Bröllopet kommer inte kosta honom något extra att gå på, finkläder har de flesta och present behöver han inte köpa, det står ju tjejen för.
    Men det kommer vara värdefullt för henne att han kommer och han visar att hon, hennes familj, hennes vänner, hennes hemland och saker hon vill göra också kommer vara prioriterat, och inte bara hans/deras liv i Sverige.
    Jag vet inte vad det betyder för henne, det vet ingen av oss i tråden. Därför kan man inte jämföra med den andra tråden som är helt andra förutsättningar dessutom
  • Anonym (Esen)
    Anonym (M) skrev 2024-08-17 14:04:26 följande:
    Jag vet inte vad det betyder för henne, det vet ingen av oss i tråden. Därför kan man inte jämföra med den andra tråden som är helt andra förutsättningar dessutom
    Jag har inte jämfört med någon annan tråd.
  • Anonym (M)
    Anonym (Esen) skrev 2024-08-17 14:15:30 följande:
    Jag har inte jämfört med någon annan tråd.
    Det har jag inte påstått att du gjort. Men det är vad diskussionen du svarade på, handlade om.
  • Anonym (Esen)
    Anonym (M) skrev 2024-08-17 11:28:19 följande:
    Dessutom måste TS lägga ut långt mycket mer tid och pengar för detta. 
    Anonym (M) skrev 2024-08-17 14:37:10 följande:
    Det har jag inte påstått att du gjort. Men det är vad diskussionen du svarade på, handlade om.
    Nej det var enbart denna mening ovan  jag svarade på.
  • Anonym (M)
    Anonym (Esen) skrev 2024-08-17 14:40:12 följande:
    Nej det var enbart denna mening ovan  jag svarade på.
    Och den meningen handlar om att TS måste lägga ut lång mycket mer tid och pengar än mannen i den andra tråden. Så jo det jag diskuterade var en jämförelse med den andra tråden.
  • Anonym (Esen)
    Anonym (M) skrev 2024-08-17 14:58:38 följande:
    Och den meningen handlar om att TS måste lägga ut lång mycket mer tid och pengar än mannen i den andra tråden. Så jo det jag diskuterade var en jämförelse med den andra tråden.
    Nej om du läser mitt inlägg igen så handlade det bara om att har man en partner från ett annat land så måste man lägga tid och pengar. Det är inte någon jämgörelse med någon annan tråd som jag inte ens läst.
  • Anonym (M)
    Anonym (Esen) skrev 2024-08-17 15:04:17 följande:
    Nej om du läser mitt inlägg igen så handlade det bara om att har man en partner från ett annat land så måste man lägga tid och pengar. Det är inte någon jämgörelse med någon annan tråd som jag inte ens läst.
    Du svarade fortfarande på en diskussion som handlade om en jämförelse med en annan tråd. Det var vad min mening, som du nyss pekade på, handlade om.
  • Anonym (Esen)
    Anonym (M) skrev 2024-08-17 15:16:10 följande:
    Du svarade fortfarande på en diskussion som handlade om en jämförelse med en annan tråd. Det var vad min mening, som du nyss pekade på, handlade om.
    Fortfarande så förstår du inte att jag plockade meningen ur sitt sammanhang och skrev min åsikt att om man har en partner från ett annat land är det självklart att det kommer gå åt tid och pengar för att kunna resa till det landet då och då för partnerns skull.

Jag har över huvudtaget inte berört den andra tråden, jag vet inte ens vad det är för tråd du pratar om, jag har inte sett den och inte läst den.

Mitt svar är enbart att TID och PENGAR kommer att gå åt när man har partner/partners familj/partners vänner i ett annat land! Det får man ju räkna med.

J
  • Anonym (M)
    Anonym (Esen) skrev 2024-08-17 15:43:59 följande:
    Fortfarande så förstår du inte att jag plockade meningen ur sitt sammanhang och skrev min åsikt att om man har en partner från ett annat land är det självklart att det kommer gå åt tid och pengar för att kunna resa till det landet då och då för partnerns skull.

Jag har över huvudtaget inte berört den andra tråden, jag vet inte ens vad det är för tråd du pratar om, jag har inte sett den och inte läst den.

Mitt svar är enbart att TID och PENGAR kommer att gå åt när man har partner/partners familj/partners vänner i ett annat land! Det får man ju räkna med.

J
    Och det har inget med mig eller min poäng att göra, det jag diskuterade var just den jämförelsen, och det var vad du svarade på. Ska du citera mig så kan du hålla dig till saken, och det var att jämförelsen med den andra tråden inte håller. Så bli inte förvånad om jag nämner den andra tråden när det var just det som saken handlade om.
  • Anonym (Esen)
    Anonym (M) skrev 2024-08-17 15:54:24 följande:
    Och det har inget med mig eller min poäng att göra, det jag diskuterade var just den jämförelsen, och det var vad du svarade på. Ska du citera mig så kan du hålla dig till saken, och det var att jämförelsen med den andra tråden inte håller. Så bli inte förvånad om jag nämner den andra tråden när det var just det som saken handlade om.
    Men du skrev att ts måste lägga ner tid och pengar. Detta är väl din åsikt oavsett?

Och det var det jag svarade på.
    Jag lägger ner den här diskussionen nu, jag har sagt mitt.
  • Anonym (M)
    Anonym (Esen) skrev 2024-08-17 15:56:36 följande:
    Men du skrev att ts måste lägga ner tid och pengar. Detta är väl din åsikt oavsett?

Och det var det jag svarade på.
    Jag lägger ner den här diskussionen nu, jag har sagt mitt.
    Att TS måste lägga ner tid och pengar på att komma till det där bröllopet är ingen åsikt utan fakta. Han måste lägga ner mycket mer än mannen i den andra tråden. Därför är min åsikt att det inte är jämförbart.
Svar på tråden Bröllop - vill ej gå