• Anonym (Ekonomisk)

Taktikfråga ärva egendom

Om en person ärver en fastighet med hus helt själv men man har inget intresse i att bo där vad av följande vore smartast ekonomiskt...

Premissen är att huset köptes för länge sen för 200tkr och kan säljas för 4,2 mkr (vinst 4mkr)för att göra matten relativt lätt.

1. Man säljer fastigheten och betalar 22% (880 tkr) av ca 4 mkr i vinst direkt. Sen får man placera kvarv. pengar (3120000 + 200000= 3320000kr) i aktier eller fonder där dom förhoppningsvis växer.

2. Man säljer fastigheten och köper en fastighet med exvis en sommarstuga för strax över 4,3 mkr för att skjuta skatten på nästan 900 tkr på framtiden. Stugan kan sen hyras ut som permanentboende och nån gång i framtiden tar man själv över stugan alt. säljer den med vinst förhoppningsvis.

Är det nåt av dessa alternativ som är självklart fördelaktigt? Eller finns det nåt annat som är ännu bättre?

• Svar på tråden Taktikfråga ärva egendom
  • Anonym (Jag)

Alternativ 1. Med tiden lär båda fastigheterna öka i värde och vinstskatten blir alltså högre. Dessutom krångel och riskfyllt att hyra ut till privatpersoner, de inkomsterna lär man behöva skatta för också till slut, men även om det inte är så kan vi ju tänka på den där stackars killen som nyss fick hela sin lägenhet trashad av den han hyrde ut till.

• Aliona

Jag hade utan tvekan valt första alternativet. Det är massa jobb med att äga en bostad och ha den uthyrd, och du tar dessutom risk. Jag hade bara gjort det om det var en bostad jag visste att jag i framtiden ville bo men av någon anledning inte just nu, I första alternativet har du inget jobb alls mer än att hålla ett öga på investeringarna, och vill du använda delar av pengarna vid något tillfälle så kan du sälja av så mycket du vill. Köper du bestad så är pengarna låsta. 

Svar på tråden Taktikfråga ärva egendom