• Anonym (M)

Bråk med ”svärfar”

barnens farfar är helt ointresserad av mina och min sambos barn(han som jag har barn med) varje gång vi bjuder in till kalas så svarar han inte, trots att jag skrivit ett osa datum. mina barn är 7 och 3, och han har endast kommit en enda gång för flera år sen. När jag bjuder på julen får jag inget svar, behöver alltid fråga för att stämma av och får till svar att han har andra planer. Han har träffat barnen typ 3-4 gånger på 7 år, och då är det inte för att han själv kommer förbi, utan för att vi ses ute nånstans på en gemensam familjeaktivitet med dom andra. Han ringer aldrig sin son(min sambo) och grattar när han fyller år, han gratta inte oss när vi fick vårat senaste barn som är 3 år. Han grattar aldrig våra barn, och den enda gången han kom på kalas så kom han utan present. Fick förklaringen att barnen redan har leksaker och han vill inte att dom ska bli bortskämda? bjöd in till kalas i år igen, han svarade inte, fick reda på annat håll att han hellre ville träffa sina andra barn och barnbarn just den dagen? men kunde inte meddela oss det. 

• Svar på tråden Bråk med ”svärfar”
  • Anonym (Calle)
    Valackare86 skrev 2024-07-27 12:04:01 följande:

Möjligen bjuda in till fredsförhandlingar. Be om ursäkt om du gjort något ont mot honom. Fråga om det finns något ni kan förändra eller förbättra er för hans skull. Ge honom ett eget rum i ert hem, dit han kan dra sig undan. Välförsett med whiskey och cigarrer. Försök börja på ny kula för farfars och barnens skull. 

Oj vilka dysfunktionella relationer du måste ha och lära dina barn att få.
  • molly50
    Valackare86 skrev 2024-07-27 17:04:26 följande:

Ge gamle svärfar en chans. Livet är kort. Familjen är viktigast. Överraska honom med ett besök och ta med en present. Säg: nu lägger vi gammalt groll åt sidan och gör bra framöver. 

Varför ska hon göra det när han så uppenbart inte vill?
    Det är väl ändå upp till honom om han vill ha en kontakt med sin son och sina barnbarn.
  • Anonym (arga tanten)
    Valackare86 skrev 2024-07-27 12:04:01 följande:

Möjligen bjuda in till fredsförhandlingar. Be om ursäkt om du gjort något ont mot honom. Fråga om det finns något ni kan förändra eller förbättra er för hans skull. Ge honom ett eget rum i ert hem, dit han kan dra sig undan. Välförsett med whiskey och cigarrer. Försök börja på ny kula för farfars och barnens skull. 

Okej, så du är en dörrmatta. Det är TS också med mina mått mätt.

Vissa av oss andra är inte det och vi fattar budskapet: Han vill inte ha med er att göra om han inte kan vinna något på det.

Parasiter ska ut och gubbfan ska väck!
  • Theaass99
    Anonym skrev 2024-07-28 14:39:24 följande:
    Lönlöst.  Dessutom är ts blockerad. Han vill inte ha med henne att höra, och ännu mer tjat förvärrar bara saken. 
    Är hon blockad? Eller hittar du på . Ja han är ett as, han ska bort från deras liv 
  • Anonym
    Theaass99 skrev 2024-07-28 20:00:29 följande:
    Är hon blockad? Eller hittar du på . Ja han är ett as, han ska bort från deras liv 
    Ts har skrivit det så då utgår jag från att det är. 
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym
    Valackare86 skrev 2024-07-29 13:21:58 följande:
    Hörrudu ! Vi pratar om en far, svärfar och farfar. Man har en plikt att var god mot var och en i en familj. Här gäller det att vara förlåtande och konstruktiv för att få försoning. Styr upp en gemensam aktivitet med barnen och svärfadern, låt dem leka indian eller flyga drake, så ska ni se att det lockar fram barnasinne och väcker ett fruset hjärta hos en gammal man. Krama om svärfadern och säg att han alltid har en stol vid ert middagsbord. Då får han en tankeställare och framkallar Kärleken i en gammal mans hjärta. 
    "En gammal mans hjärta"`?

Vet vi ens i vilken ålder han är?
    En bekant till mig blev mormor vid 36, en annan sista gången vid 80 års ålder!

Själv är jag runt 60 och skulle på inga villkor vilja leka indian eller flyga drake! Du generaliserar så grovt så det saknar motstycke.

Är du född 86 så närmar du dig 40 och borde förstå bättre än du ger sken av.
  • Anonym (Nej)
    Valackare86 skrev 2024-07-29 13:21:58 följande:
    Hörrudu ! Vi pratar om en far, svärfar och farfar. Man har en plikt att var god mot var och en i en familj. Här gäller det att vara förlåtande och konstruktiv för att få försoning. Styr upp en gemensam aktivitet med barnen och svärfadern, låt dem leka indian eller flyga drake, så ska ni se att det lockar fram barnasinne och väcker ett fruset hjärta hos en gammal man. Krama om svärfadern och säg att han alltid har en stol vid ert middagsbord. Då får han en tankeställare och framkallar Kärleken i en gammal mans hjärta. 
    Nej du. Man har ingen som helst plikt att vara god mot någon bara för att den råkar tillhöra familjen. 
    Har du läst ts inlägg?
    Han vill inte umgås. Han vill inte leka indian eller flyga drake. Han kommer inte när de bjuder in honom. 
    Han har dessutom varit en usel pappa åt ts man.
  • Anonym (Nej)
    Valackare86 skrev 2024-07-29 13:09:36 följande:
    Dom är familj. Svärfar må ha felat men inombords finns garanterat en vilja om bot och bättring. Därför säger jag er ge svärfar en chans att vara farfar. Vi människor har våra skavanker och ibland finns inget annat att göra än att slå på dövörat. Bjud över honom på middag, krama om honom och drick fredssupen. Fråga honom vilka villkor han vill förbehållet för att relationen ska flyta på. Livet är kort. Helt plötsligt kan en sjukdom drabba.
    Familj eller inte spelar ingen roll. 
    Det finns sannolikt inte minsta vilja till bot och bättring inombords hos den beskrivna mannen. 

Ts har bjudit honom på middag många gånger men han vill inte komma och svarar inte på inbjudan. Verkar det som om det är en framkomlig väg?
  • Meddelande borttaget
  • molly50
    Valackare86 skrev 2024-07-29 13:09:36 följande:
    Dom är familj. Svärfar må ha felat men inombords finns garanterat en vilja om bot och bättring. Därför säger jag er ge svärfar en chans att vara farfar. Vi människor har våra skavanker och ibland finns inget annat att göra än att slå på dövörat. Bjud över honom på middag, krama om honom och drick fredssupen. Fråga honom vilka villkor han vill förbehållet för att relationen ska flyta på. Livet är kort. Helt plötsligt kan en sjukdom drabba.
    Att man är familj innebär inte att man måste ha kontakt.
    Speciellt inte om någon av parterna tydligt visar att h*n inte vill.
    Och om han nu innerst inne vill ha bot och bättring så är det väl upp till honom att ta den kontakten. Inte TS eller hennes sambo.
    Han har dessutom blockat dem så att de inte kan ta kontakt.
    Det säger väl en del om vad han vill.
    Och är han så sur och grinig så är det väl inget som barnen ska utsättas för.
  • molly50
    Valackare86 skrev 2024-07-29 14:56:02 följande:

Nej hörru ni ni! Vänta nu ett slag. Det förefaller som att svärfadern har varit en frånvarande pappa och farfar, och därmed inte usel. Försummande och kanske ignorant. Men detta går ju att ändra på. Det är ju inte för sent. Det går ju att ändra på saker och ting. Familj är trots allt familj. Ni har samma blod i era ådror. Såklart att svärfadern önskar komma i kontakt med sina barnbarn innerst inne. Allt annat vore ju otänkbart. Men det skulle kunna vara att han är en långsint man som går och gruffar över gamla oförätter. Något som behöver redas ut inför en ny era. Har ni lagt alla kortet på bordet? Eller finns där egen skuld till att svärfar håller sig undan?

Men snälla du,om han innerst inne vil ha den kontakten,är det då inte upp till honom att själv ta upp den?
    De har försökt bjuda in honom på kalas utan att ens få svar,eller bara ett kanske som svar.
    Tycker du att det låter som att han har ett intresse för sina barnbarn?
    Han har dessutom aldrig behandlat sin son,TS sambo,särskilt väl och varit frånvarande i hans liv.
    Hur många chanser tycker du att han ska få innan det är dags att ge upp hoppet?
    Att man är familj innebär inte att man har någon slags skyldighet att ha kontakt,om någon av parterna inte vill.
    I synnerhet inte när det finns barn inblandade som kan påverkas på ett negativt sätt av kontakten.
    Har vi ens läst samma tråd eller har du bara läst trådstarten?
  • Anonym (Nej)
    Valackare86 skrev 2024-07-29 14:56:02 följande:

Nej hörru ni ni! Vänta nu ett slag. Det förefaller som att svärfadern har varit en frånvarande pappa och farfar, och därmed inte usel. Försummande och kanske ignorant. Men detta går ju att ändra på. Det är ju inte för sent. Det går ju att ändra på saker och ting. Familj är trots allt familj. Ni har samma blod i era ådror. Såklart att svärfadern önskar komma i kontakt med sina barnbarn innerst inne. Allt annat vore ju otänkbart. Men det skulle kunna vara att han är en långsint man som går och gruffar över gamla oförätter. Något som behöver redas ut inför en ny era. Har ni lagt alla kortet på bordet? Eller finns där egen skuld till att svärfar håller sig undan?

"Alla som känner svärfar har berättat om hans fruktansvärda beteende emot min sambo som även pågick under uppväxten." 

Låter inte som frånvarande.
    Han önskar alltså kontakt när han säger att han inte vill ha kontakt och blockar ts?

"Samma blod i era ådror..." Läs lite biologi så ser du att blodet i deras ådror inte är det minsta samma.

Varför i hela friden skall ts kämpa mer än hon redan gjort i många år för att försöka få till en vettig kontakt?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Nej)
    Valackare86 skrev 2024-07-29 20:20:34 följande:

Det är en tråkig situation. Det tror jag vi alla kan enas om. jag vill ändå rekommendera en förstående och försonande inriktning. Även om svärfadern håller sig borta och är putt och gruffar så måste det finnas åtminstone välvilja mot sonen och barnbarnen. Om ni inte önskar vilja bjuda över honom på kaffe för att prata ut och vända blad. Så skriv. Ja visst skriv ett brev med en utförlig förklaring över händelsen samt om ni är villiga att försonas och med vilka förbehåll. Börja med att ses över kopp kaffe en gång veckan?. Ta det därifrån. Kärleken övervinner alla svårigheter och den störst Kärleken

Du kan inte ha läst/förstått någonting av det ts skrivit.
  • Anonym (=)

Det är en tråkig situation. Det tror jag vi alla kan enas om. jag vill ändå rekommendera en förstående och försonande inriktning. Även om svärfadern håller sig borta och är putt och gruffar så måste det finnas åtminstone välvilja mot sonen och barnbarnen. Om ni inte önskar vilja bjuda över honom på kaffe för att prata ut och vända blad. Så skriv. Ja visst skriv ett brev med en utförlig förklaring över händelsen samt om ni är villiga att försonas och med vilka förbehåll. Börja med att ses över kopp kaffe en gång veckan?. Ta det därifrån. Kärleken övervinner alla svårigheter och den störst Kärleken

Ge dig
  • molly50

Men vad är det du inte förstår?
    Han VILL ju inte ha kontakt! Så varför ska man tjata på honom och tvinga sig på honom?
    Han har ju inte varit så snäll mot sin son varken under hans uppväxt eller nu.
    Och han har också varit tydlig med att han skiter i TS OCH sina barnbarn.
    Så ska de då börja skicka brev till honom och försöka tjata vidare på honom så lär de ju bara skjuta honom ännu längre ifrån sig,och dessutom utsätta barnen ännu mer för denna sura,griniga gubbe.
    Förstår du verkligen inte det? Tänker du ens på barnen?
    OM han har det minsta intresse av att ha kontakt så är det bättre att låta bollen ligga hos honom.
    Dvs låta honom själv ta kontakt om/när han själv vill.
    Det är nog det bästa för allas välmående.
  • Anonym (S)

Låt honom bara vara, vad är problemet?? Och vadan alla fula ord om honom i tråden? Vi vet absolut INGET om situationen mer än TS-"Moder Teresa"! Han har visat tydligt att han inte vill ha kontakt, och han har säkert sina själ! Man behöver inte vara en "tjurig gubbjävel" för det! Han har väl rätt att leva sina sista år på sitt sätt, utan att en egocentrisk tjatig "svärdotter" som ser sig själv och sin familj som jordens medelpunkt måste hålla på??

Svar på tråden Bråk med ”svärfar”