• Anonym (Miljösekten)

Miljöpartiet känns som en sekt.

Är det bara jag som får sektvibbar av miljöpartiet?

Min uppfattning är att den som inte hänger sig till miljöpartiets ideologer anklagas eller skuldbeläggs.

Tittar man på miljöpartiets instagramflöde så är den sluten. Den låses när partiet har fått tillräckligt många bra kommentarer och all form av kritik utesluts.

Vi har ungdomar som lider av klimatångest och som får dåligt samvete över sitt och familjens leverne, detta pga miljöpartiets hjärntvätteri. Min uppfattning är att miljöpartiets retorik baseras på att sätta skräck på folket och inte belysa folket.

Vad tycker ni?
  • Svar på tråden Miljöpartiet känns som en sekt.
  • Tecum
    KillBill skrev 2024-07-29 21:25:29 följande:
    Du blandar ihop garanti med livslängd. Den garanti som lämnas på batterierna kan jämföras med en nybilsgaranti och den är som du vet mycket kortare är bilars livslängd.  Nya bilbatterier beräknas ha en livslängd på ca 20 år.  
    Man hoppas att nya batterier ska ha en livslängd på 20 år, vi är inte där än och utvecklingen har gått oroväckande sakta. Därför går den privata elbilsförsäljningen på sparlåga, det som säljs är tjänstebilar. Och om 20 år är maxlängd är kanske snittet 10-12...
  • Anonym (Miljösekten)
    KillBill skrev 2024-07-29 21:26:39 följande:
    Det finns ju ingen koppling mellan de attribut som du kopplar till en sekt och MP.

Däremot finns det många som har vittnat om Sverigedemokraternas autoritära styre och larmat om den interna partipiskan, vilken resulterat i ett starkt tryck på partimedlemmar att följa partiledningens linje. Detta har i sin tur begränsat utrymmet för intern debatt och avvikande åsikter inom partiet. Det är detta som resulterat i att partiledningen total kunnat byta åsikt före och efter flera val utan att någon partimedlem vågat protestera. Detta skickar tydliga sektvibbar. 
    Ditt exempel att även KD, L och M har bytt uppfattning (i invandringsfrågan) har tvärtemot utlöst en häftig debatt i dessa partier och resulterat i att många tidigare väljare har lämnat partierna (när M var positiv till invandring var man ett 30% parti men idag samlar man bara drygt 18% av rösterna). Att många partisympatisörer höjde rösten när partierna bytte politik (och till och med valde att lämna partierna) vittnar om en demokratisk process vilket är motsatsen till en sektliknande process. 
    Du är öppen med att du inte är insatt i miljöfrågor. Därför vill jag rekommendera dig att faktiskt läsa på.   Du kommer finna att den miljöpolitik som Miljöpartiet driver har stöd från en stor majoritet av alla värdens miljö och klimatforskare. Vill du hitta ett parti som driver en extrem miljöpolitik ska du i stället rikta blicken mot SD (vars miljöpolitik i princip helt saknar stöd bland forskarna)

Jaha, än sen då? Jag är inte förvånad över att SD har partimedlemmar som känner sig begränsade i sina åsikter. Alla partier har avhoppare. Det verkar vara så när  organisationer bildas. Socialdemokraterna har också avhoppare, avhoppare som har gått över till SD dessutom. Vill även minnas att Centern och kristdemokraterna hade det hett ett tag. 

Hela riksdagshuset är en kammare för sektmedlemmar men miljöpartiet sticker ut. Inte ens vänsterpartier som jag betraktar som extrema beter sig som miljöpartiet! Vänsterpartiet är fromma som lamm i jämförelse, det är nästan att jag tycker synd om vänstern som behöver samarbeta med MP. Jag vill rädda vänsterpartiet =)

Vist är jag öppen och har sedan jag startade tråden börjar läsa på lite mer. Deras partiprogram är tyvärr för aggressiv för min smak, det känns inte alls bra i magen.

Är det miljöpartiet som ska växa sig stora i hela Europa då är det nog dags att se sig om. Jag skulle inte ha startat tråden, jag gick lyckligt ovetandes om situationen, ju mer jag gräver desto mer mår jag illa.

Men jag kan tänka mig att skaffa en elbil ändå, det är det lilla stöd som miljöpartiet kan få från mig=)
    Men det är av egoistiska skäl för det kommer en tid då fossila fordon kommer att straffbeskattas och det kommer bli kännbart i plånboken. Den gäller att hinta  och finta mupparna.

• KillBill
    Tecum skrev 2024-07-29 21:49:34 följande:
    Man hoppas att nya batterier ska ha en livslängd på 20 år, vi är inte där än och utvecklingen har gått oroväckande sakta. Därför går den privata elbilsförsäljningen på sparlåga, det som säljs är tjänstebilar. Och om 20 år är maxlängd är kanske snittet 10-12...
    Tesla hävdar att deras nya bilbatterier har en livslängd på mellan 300 000 och 500 000 miles, vilket motsvarar 48 000 till 80 000 mil. För de allra flesta innebär det en livslängd på mer än 30 år..
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Anonym (Miljösekten) skrev 2024-07-29 22:04:16 följande:

Jaha, än sen då? Jag är inte förvånad över att SD har partimedlemmar som känner sig begränsade i sina åsikter. Alla partier har avhoppare. Det verkar vara så när  organisationer bildas. Socialdemokraterna har också avhoppare, avhoppare som har gått över till SD dessutom. Vill även minnas att Centern och kristdemokraterna hade det hett ett tag. 

Hela riksdagshuset är en kammare för sektmedlemmar men miljöpartiet sticker ut. Inte ens vänsterpartier som jag betraktar som extrema beter sig som miljöpartiet! Vänsterpartiet är fromma som lamm i jämförelse, det är nästan att jag tycker synd om vänstern som behöver samarbeta med MP. Jag vill rädda vänsterpartiet =)

Vist är jag öppen och har sedan jag startade tråden börjar läsa på lite mer. Deras partiprogram är tyvärr för aggressiv för min smak, det känns inte alls bra i magen.

Är det miljöpartiet som ska växa sig stora i hela Europa då är det nog dags att se sig om. Jag skulle inte ha startat tråden, jag gick lyckligt ovetandes om situationen, ju mer jag gräver desto mer mår jag illa.

Men jag kan tänka mig att skaffa en elbil ändå, det är det lilla stöd som miljöpartiet kan få från mig=)
    Men det är av egoistiska skäl för det kommer en tid då fossila fordon kommer att straffbeskattas och det kommer bli kännbart i plånboken. Den gäller att hinta  och finta mupparna.

Du har i tråden vittnat om att du inte är insatt i miljöfrågor och jag rekommenderar dig verkligen att läsa på. 

När du gjort det kommer du att finna att det är SD som har den mest extrema miljöpolitiken, och att SD driver en miljöpolitik som går stick i stäv mot vad den samlade forskarvärldens uppfattning av vad som behöver göras. 

Faktum är att om vi stoppar huvudet i sanden (vilket SD anser att vi ska göra) och inte tar itu med miljöproblemen så kommer DU om ett par år må fruktansvärt dåligt över att vi inte gjorde något tidigare..
  • Rataxes
    Tecum skrev 2024-07-29 21:49:34 följande:
    Livslängd på ett batteri är inte samma.sak som att batteriet kommer att ha samma kapacitet efter 10 år eller vad nu optimisterna lovar. En.muminbil som kanske kommer 50 mil som ny kan ha en räckvidd på 30 mil efter 10.år. frågan.är om en tredje/fjärdehandsköpare accepterar något så uselt? 
    Min Caprice från 1978 har idag ca 40% längre räckvidd än vad den hade som ny, allt tack vare relativt enkla uppgraderingar. ( från ca 1,4 L/mil ner till ca 1 L/mil.)
    En tivolibil kan inte uppgraderas på motsvarande sätt annat än flera hundra tusen för ett kraftigare batteri.

För egen del blir det aldrig någon tivolibil.
    Varje dag hatar jag ryzzland mer än igår, men mindre än i morgon.
  • Rataxes
    Anonym (Miljösekten) skrev 2024-07-29 22:04:16 följande:

Jag föredrar att komma runt straffbeskattningar genom att köra främst skattebefriade bilar. Modifierade för att gå att köra på E85. Inte ens en klimatfascististisk sojapojke kan hävda att.det.är.dåligt för "klimatet".
  • Anonym (Miljösekten)
    Rataxes skrev 2024-07-29 22:26:37 följande:
    Jag föredrar att komma runt straffbeskattningar genom att köra främst skattebefriade bilar. Modifierade för att gå att köra på E85. Inte ens en klimatfascististisk sojapojke kan hävda att.det.är.dåligt för "klimatet".

Haha! Men du kan säkert ta hand om dina bilar och tycks vara kunnig. Mitt kunskapsområde är något begränsad.

Jag är personen som skulle kunna tanka E85 i en bil som föredrar diesel. Jag är  ledsen att göra dig besviken, men alla är inte som dig ;)

Min partner föredrar att jag använder cykeln i stället för bilen, han knorrar en del om att jag kör för nära trottoarkanten. Nu borde du förstå vart min nivå ligger någonstans.=)

• Rataxes
    Anonym (Miljösekten) skrev 2024-07-29 23:08:29 följande:

Haha! Men du kan säkert ta hand om dina bilar och tycks vara kunnig. Mitt kunskapsområde är något begränsad.

Jag är personen som skulle kunna tanka E85 i en bil som föredrar diesel. Jag är  ledsen att göra dig besviken, men alla är inte som dig ;)

Min partner föredrar att jag använder cykeln i stället för bilen, han knorrar en del om att jag kör för nära trottoarkanten. Nu borde du förstå vart min nivå ligger någonstans.=)

Nä, det är kanske bäst att du cyklar Flört

Det är synd att vi lever i en slit och slängvärld där det anses bättre att skrota fullt fungerande saker, eller saker som lätt skulle kunna lagas och premierar att man köper skit från Kina. Jag har alltid försökt hålla.liv i mina saker så länge som möjligt istället för att köpa något nytt som i de flesta fall visar sig vara sämre. 
    Att lära sig att reparera saker borde egentligen vara ett skolämne...
  • Anonym (Miljösekten)
    Rataxes skrev 2024-07-29 23:23:26 följande:
    Nä, det är kanske bäst att du cyklar Flört

Det är synd att vi lever i en slit och slängvärld där det anses bättre att skrota fullt fungerande saker, eller saker som lätt skulle kunna lagas och premierar att man köper skit från Kina. Jag har alltid försökt hålla.liv i mina saker så länge som möjligt istället för att köpa något nytt som i de flesta fall visar sig vara sämre. 
    Att lära sig att reparera saker borde egentligen vara ett skolämne...
    Haha min magkänsla säger att du har gått i maskopi med min partner!

Jag håller med dig. Desto bättre är jag på att laga och fixa allt annat. Men jag har 0 intresse för bilar. Jag tycker om att välja färg men inte ens det blir jag betrodd med =)

Men jag behöver inte förstå mig på bilar för att förstå att miljöpartiets strategi inte är hållbart. Att värna om miljön är viktigt! Tyvärr är miljöpartiets strategi kortsiktig, kostsam och miljöfarlig.

Hoppas det inte tar för lång tid innan  luftslottet rasar, ju tidigare desto bättre.
  • KillBill
    Anonym (Miljösekten) skrev 2024-07-29 23:52:01 följande:
    Om du inte vill lyssna på Miljöpartiet kanske du kan ta till dig att moderaten Carl Bildt uppmärksammar det allt varmare klimatet? Det viktigaste är hursomhelst att du sätter in dig i problemen med miljön och klimatet. Att vara oinsatt i ett så viktigt ämne som miljön och klimatet  (vilket du själv säger att du inte är) håller inte. 

• Anonym (Miljösekten)
    KillBill skrev 2024-07-30 06:42:22 följande:
    Om du inte vill lyssna på Miljöpartiet kanske du kan ta till dig att moderaten Carl Bildt uppmärksammar det allt varmare klimatet? Det viktigaste är hursomhelst att du sätter in dig i problemen med miljön och klimatet. Att vara oinsatt i ett så viktigt ämne som miljön och klimatet  (vilket du själv säger att du inte är) håller inte. 

Efter att jag startade tråden håller jag på med efterforskning för fulla muggar. Du kan snart titulera mig som miljöexpert;)

Jag ger inte så mycket för Carl Bildt ,han  
    är stroppig och dryg och tar flyget till sitt sommarställe. Var det inte han som försökte tvätta oljepengar? Han skulle ha ägnat sig åt att tvätta miljöpartiet i stället, då hade han gjort nytta. Vi kan inte lita på honom!

Du ser, jag har gjort min läxa! Snart kan du vara stolt. Kommer med min tillförlitliga slutrapport inom kort;)
    Det är bra att du är för miljöpartiet och en annan är emot och jag är riktigt skeptisk. Det kan inte bli bättre!

Vi hörs!

• Anonym (Miljösekten)

Min damer och herrar,

jag är ledsen, men det går inte att göra en objektiv bedömning utan att bli påverkad av mina hjärnspöken. Min övertygelse om att miljöpartiets skulle vara en sektrörelse tar överhand.
    Det vore fel av mig att komma med en rapport, jag är partisk i mina egna tankar.

Oavsett parti så är alla överens om att klimatförändringen sker, men partierna är oense om hur vi ska hantera miljöfrågorna, det får bli min slutsats.

Min röst förblir blank, kanske mognar den med tiden . Tills dess kan jag dra mitt strå till stacken och göra vad jag kan för att påverka miljön så lite som möjligt.
    Jag klarar mig bra med min cykel trotts allt.

Adjö.

Svar på tråden Miljöpartiet känns som en sekt.