KillBill skrev 2024-07-29 21:26:39 följande:
Det finns ju ingen koppling mellan de attribut som du kopplar till en sekt och MP.
Däremot finns det många som har vittnat om Sverigedemokraternas autoritära styre och larmat om den interna partipiskan, vilken resulterat i ett starkt tryck på partimedlemmar att följa partiledningens linje. Detta har i sin tur begränsat utrymmet för intern debatt och avvikande åsikter inom partiet. Det är detta som resulterat i att partiledningen total kunnat byta åsikt före och efter flera val utan att någon partimedlem vågat protestera. Detta skickar tydliga sektvibbar.
Ditt exempel att även KD, L och M har bytt uppfattning (i invandringsfrågan) har tvärtemot utlöst en häftig debatt i dessa partier och resulterat i att många tidigare väljare har lämnat partierna (när M var positiv till invandring var man ett 30% parti men idag samlar man bara drygt 18% av rösterna). Att många partisympatisörer höjde rösten när partierna bytte politik (och till och med valde att lämna partierna) vittnar om en demokratisk process vilket är motsatsen till en sektliknande process.
Du är öppen med att du inte är insatt i miljöfrågor. Därför vill jag rekommendera dig att faktiskt läsa på. Du kommer finna att den miljöpolitik som Miljöpartiet driver har stöd från en stor majoritet av alla värdens miljö och klimatforskare. Vill du hitta ett parti som driver en extrem miljöpolitik ska du i stället rikta blicken mot SD (vars miljöpolitik i princip helt saknar stöd bland forskarna)
Jaha, än sen då? Jag är inte förvånad över att SD har partimedlemmar som känner sig begränsade i sina åsikter. Alla partier har avhoppare. Det verkar vara så när organisationer bildas. Socialdemokraterna har också avhoppare, avhoppare som har gått över till SD dessutom. Vill även minnas att Centern och kristdemokraterna hade det hett ett tag.
Hela riksdagshuset är en kammare för sektmedlemmar men miljöpartiet sticker ut. Inte ens vänsterpartier som jag betraktar som extrema beter sig som miljöpartiet! Vänsterpartiet är fromma som lamm i jämförelse, det är nästan att jag tycker synd om vänstern som behöver samarbeta med MP. Jag vill rädda vänsterpartiet =)
Vist är jag öppen och har sedan jag startade tråden börjar läsa på lite mer. Deras partiprogram är tyvärr för aggressiv för min smak, det känns inte alls bra i magen.
Är det miljöpartiet som ska växa sig stora i hela Europa då är det nog dags att se sig om. Jag skulle inte ha startat tråden, jag gick lyckligt ovetandes om situationen, ju mer jag gräver desto mer mår jag illa.
Men jag kan tänka mig att skaffa en elbil ändå, det är det lilla stöd som miljöpartiet kan få från mig=)
Men det är av egoistiska skäl för det kommer en tid då fossila fordon kommer att straffbeskattas och det kommer bli kännbart i plånboken. Den gäller att hinta och finta mupparna.