• Anonym (Arg och missnöjd)

Vill aldrig passa vår dotter!

Jag och min man har en 2-årig dotter tillsammans. Vi bor med gångavstånd till hans föräldrar medan mina föräldrar bor ca 7 mil från oss. Mina föräldrar är kvar i arbetslivet medan min mans är pensionärer. Trots att de bor nära och är pensionärer har de aldrig velat vara barnvakt till våran dotter så vi får lite egentid. Det gör mig lite arg faktiskt. Hur kan man vara så ointresserad av sitt (enda) barnbarn? Är alla av dagens pensionärer så ego och självupptagna? Det är inte så att vi ber om barnvakt hela tiden, men några gånger per halvår liksom hade varit önskvärt. Är extra trött nu när jag är gravid med tvåan. Funderar på att ta upp saken till diskussion men är rädd att det kommer urarta fullständigt då. Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Vill aldrig passa vår dotter!
  • Anonym (?)

Dom kanske helt enkelt inte gillar barn. Det finns massor av människor som skaffat barn bara för att det är normen, särskilt förr. Att de då inte vill vara barnvakt är ju inte så konstigt. 

• EpicF
    Anonym (Förstår dig) skrev 2024-07-28 09:26:21 följande:

Kan tillägga, på mina barns förskola finns faktiskt några mor-och farföräldrar som brukar hämta barn under veckorna. Fantastiskt och jag blir så glad av att se det. Det finns också (jag förstår såklart att detta är ett sällsynt undantag) en gammal kvinna som kör dit och hämtar sitt barnbarnsbarn. Men hon har orken fortfarande otroligt nog. Och hon tillhör generationen före, då det var självklart att ta hand om barnbarnen så nu gör hon det med barnbarnsbarnen. 

Generationen efter, dagens mor-och farföräldrar är inte ens i närheten av att rycka in med barnbarnen som hennes generation gjorde med barnbarnen.

Och bara för att några far-morföräldrar hämtar sina barnbarn så ska alla förväntas göra det? 

Jättefint att den gamla tanten orkar med sitt barnbarnsbarn men det är ingen självklarhet. 

Har man skaffar barn är den en själv som har ansvaret över barnen och man kan aldrig kräva eller ens förvänta att ens föräldrar eller mor-farföräldrar ska ställa upp. 

Att mor-farföräldrar inte orkar har inget med generationen att göra, utan hur man är i formen som pensionär. 
  • EpicF
    Anonym (Förstår dig) skrev 2024-07-28 10:09:56 följande:

Vill tillägga igen, när mina barns pappa fick en flipp i huvudet och lämnade rubbet och sket i allt så fick jag hjälp med barnen av mina föräldrar 67 år gamla. Eftersom jag satt med en 3 åring, en 1,5 åring och en 6 veckors bebis. Jag ville dock inte belasta mina föräldrar så hårt men DE ryckte in. Jag berättade om min situation för en kvinna inom socialtjänsten. Hon höll till på öppna förskolan där jag brukade vara med barnen.

Jag sa till henne att jag kommer behöva hjälp, t.ex i form av kontaktfamilj som kan avlasta för annars kommer detta aldrig hålla ihop. Det höll hon med om till 100%. Men (nu kommer det intressanta) hon frågade "vad gör dina föräldrar i denna situationen?" Jag förklarade att de rycker in så mycket de orkar och kan, men de är 67 och jag vill inte belasta dem hur mycket som helst.

Hon sa att i FÖRSTA hand ser soc helst att barnen åker iväg till närstående istället för främmande människor, och att de vill att mor-och farföräldrar steppar upp. Förutsatt att de har hälsan kvar såklart. Orken får dem fan skaffa sig om de inte har. Det handlar om BARNENS BÄSTA. Har de orken och hälsan men hellre vill kolla fotboll eller ligga i solsängen medan barnen åker iväg till främmande människor så kommer soc skaka på huvudet och idiotförklara dem.

Hon tyckte att det kunde kombineras kontaktfamilj och mina föräldrar som hjälp. 

Tänk om jag hade haft föräldrar som ville kolla fotboll och dricka rosé i solsängen istället. Vet ni vad hon hade sagt då? Det vet jag, vad hon hade haft att säga om det.

Fortfarande inget man kan kräva. Och inte heller socialen kräver det. Dessutom är det påstående felaktigt då de man hellre ser att personen som ska ha hand om barnen faktiskt orkar och har hälsan. 

Men visst, alltid bäst med familjen men en mor-farförälder kanske inte är den bästa om de är till åldern. 
  • EpicF
    Anonym (Förstår dig) skrev 2024-07-28 12:26:27 följande:
    Nej min ilska mot honom är riktad mot honom. Den andra mot generationen som helst vill slippa lyfta för många fingrar för barnbarnen. Att bägaren rinner över för människor som aldrig får andas är inte så konstigt. Soc-kvinnan sa också att hon har förståelse för varför det dras så långt. Hon sa INTE att det är ok att slå barnen pga det (lika bra att tillägga det innan någon tolkar in saker som aldrig påståtts) men hon har förståelse för varför det går så illa när människor pressas till bristningsgränsen. Just för att de är....människor. Inte maskiner.

Och ja, hon har dömt ut pappan fullständigt. Han står inte så högt i kurs hos soc. Inte heller mor-och farföräldrar som hellre kollar fotboll och ligger i solsängen med rosé istället för att förhindra att det går så långt att föräldrarna till barnen till slut brister. De står också ganska lågt i kurs hos soc. Barnens bästa i fokus. Lyft arslet från solsängen. Skippa fotbollsmatchen. Släpp egot mor-och farföräldrar! Det handlar om barn. Erat välbefinnande går INTE före barnens. Barnen går ALLTID först.
    Det där föräldrarna som har ansvar över sina barn. Föräldrarnas välbefinnande går inte före barnens. Hos föräldrarna ska barnen alltid gå först. 

Men inte till far-morföräldrar då det inte är deras barn och de inte har något som helst ansvar. Så nej, för dem får deras välbefinnande före barnbarn ens. Och nej, barnbarn går inte alltid först för far-morföräldrarna. 
  • EpicF
    Anonym (Farmor) skrev 2024-07-28 17:22:20 följande:
    Vet du vad?
    Jag är 60+ och skulle inte kunna ge småbarnen det de behöver.
    För det första jobbar jag ännu heltid och kommer att göra i minst fem år till, och när jag kommer hem är jag trött. Faktiskt. Med ålderns rätt. 

Varför tror du att kvinnor inte kan få barn längre efter max 50, även om det är superovanligt även då?
    Jo, för att man orkar inte med allt det innebär.

Sedan tror jag ingte heller att soc skulle godkänna en farmor på 61 att ta över förskolebarnen på heltid. Umgänge, absolut. Vårdnad, nix jag orkar inte. Och det kan jag säga dig, att ett ego är jag inte för att jag avstår något som skulle missgynna mina barnbarn. För att jag helt enkelt inte orkar.
    Kvinnor kan få efter 50 år, så länge de är fertila. 
  • EpicF
    Anonym (Arg och missnöjd) skrev 2024-07-28 20:05:32 följande:
    Stort tack till dig, du förstår precis mina känslor och tankar.

Till er andra: De är NYBLIVNA OCH PIGGA pensionärer, inte nån trött 80-åring med rullator. De har hur mycket ork och tid som helst, de åker på resor, lever ett aktivt friluftsliv, träffar vänner osv. Då kan de för fasiken hjälpa oss nån gång ibland med dottern.
    Det är nu som piggs pensionärer de har TID att åka på resor, ha ett aktivt friluftsliv och träffa vänner. Och det är det de VILL göra som pensionär. Och vet du, de har all rätt i världen att göra precis vad de vill! 

Dina barn, ditt ansvar. 
  • Anonym (Mia)

Några gånger per år..kom igen ,med sitt barnbarn.Jag tycker inte att det är mycket begär,särskilt vid god hälsa osv.

• Anonym (Mia)

Samma stund man bestämmer sig för att bli mamma.Ja,då bestämmer man ochså samtidigt en stor möjlighet för barnbarn.

• Anonym

Curlinggenerationen blir föräldrar

• Anonym (Sara)
    Anonym (Mia) skrev 2024-07-29 20:40:42 följande:

Samma stund man bestämmer sig för att bli mamma.Ja,då bestämmer man ochså samtidigt en stor möjlighet för barnbarn.

Jag tror och hoppas att jag kommer orka vara barnvakt till mina framtida barnbarn .. men man kan umgås och ha en nära relation med barnbarn även utan att vara barnvakt.

Min farmor och farfar var nog nästan aldrig barnvakter till oss, dels för att de bodde 1,5 timme med bil bort och så var min mamma lite överbeskyddande och ville inte lämna bort oss så mycket (tycker själv det var lite överdrivet). Men jag har haft jättebra relation med dom ändå. Vi hälsade på ofta och de hälsade på oss. Jag har tur som fortfarande har kvar min farmor och hon har umgåtts mycket med min barn också men är verkligen alldeles för gammal för att vara barnvakt nu. 

Min pappa är nästan aldrig barnvakt till mina yngre barn utom när han hittar på saker typ bio med mellanbarnet som är 8 men vi hittar på saker med honom och firar födelsedagar, åker på utflykter osv och mina barn älskar honom.

• EpicF

Och det innebär fortfarande inte att man ska behöva vara barnvakt eller ha ansvar över sina barnbarn. 
  • Anonym (Mia)
    EpicF skrev 2024-07-29 21:44:06 följande:
    Och det innebär fortfarande inte att man ska behöva vara barnvakt eller ha ansvar över sina barnbarn. 
    Såklart,men lättare sagt än gjort.Många vill ju hjälpa sina vuxna barn ,ge en mening för livet.
  • EpicF
    Anonym (Mia) skrev 2024-07-30 20:45:06 följande:
    Såklart,men lättare sagt än gjort.Många vill ju hjälpa sina vuxna barn ,ge en mening för livet.
    Att hjälpa sina vuxna barn innebär nödvändigtvis inte att sitta barnvakt. 

Hade min äldsta son fått barn idag så hade jag inte orkat sitta barnvakt då jag har både egna och bonussmåbarn. 
  • Anonym (H)

Sen är det väl så att du kan inte tvinga din sambo att ta upp detta - så det blir konflikt mellan dom. Du får väl kräva mer av dina föräldrar - dom kanske kan flytta närmare er

• Anonym (Haha va)

Men TS, ert barn och ert ansvar!!! 

varför skaffa fler om du inte orkar ta hand om det du har? 

köp barnvakt. 

• Anonym (F)

Eller pappa! 
  • Anonym (Farmor)

Man bestämmer sig för att sköta om sina barn (förhoppningsvis) men man bestämmer sig inte för att sköta om deras framtida barn.
Svar på tråden Vill aldrig passa vår dotter!