• Anonym (ADHD & Autist)

Autism och ADHD... Omöjliga med relationer!

Jag har autism och ADHD och för mig är relationer helt omöjliga. Såhär går det.

Det börjar med att jag får ögonen för en attraktiv kvinna och hon blir direkt intresserad av mig eftersom jag är så social, är väldigt rolig, energisk och så ser jag väldigt bra ut (jag har fått flera modelljobb tack vare mitt utseende). Av denna anledning brukar jag alltid fånga intresset hos de kvinnorna som ser absolut bäst ut. Det har hänt att många män blivit svartsjuka på mig på grund av detta vilket lett till bråk och konflikter. Jag och kvinnan byter nummer eller Instagram och börjar träffas och göra saker men när det blir för närgånget får jag kalla kårar och blir nervös av den fysiska närheten och vågar inte ta steget. Många av dessa tjejer fortsätter träffa mig ibland i flera månader utan att det händer något tills de tillslut ger upp. Och såhär blir det gång efter gång. Många kompisar till mig blir nästan förbannade på mig eftersom jag alltid sumpar mina chanser genom att göra såhär. Flera av de här tjejerna har efter flera år erkänt att de blivit enormt kära i mig men jag har varit så tillbakavisande mot dem att de motvilligt dragit sig undan och blivit hjärtekrossade. Det värsta är när jag blir kär. Då vet jag inte hur jag ska bete mig och istället blir jag för på och beter mig socialt klantigt vilket dödar intresset hos kvinnan.

Nu har jag fått diagnosen autism och ADHD vilket för mig förklarat varför jag har såna enorma problem med fysisk närhet. Det kom dock som en total överraskning för mig och min omgivning eftersom jag är väldigt duktig socialt, måhända att jag kan råkat säga klantiga saker emellanåt som gör stämningen stel men det tillhör undantaget. Oftast brukar folk säga att jag är den skönaste personen de känner och jag hamnar alltid i centrum i sociala sammanhang. Men detta har min psykiatriker som satte diagnosen förklarat med att autistiska människor visst kan vara skickliga socialt eftersom vi är otroligt duktiga på att lära oss saker om vi verkligen sätter in den högsta växeln och jag har troligtvis lärt mig detta eftersom det fanns ett genuint intresse hos mig hur mellanmänskliga relationer fungerar. Kortfattat kan man säga att jag förstår rfnt intellektuellt hur social interaktion fungerar och det är det jag agerar ut i sociala sammanhang. Och just denna personlighet, kombinerat med mitt utseende och den energiska personlighet jag har tack vare min ADHD, har gjort mig väldigt attraktiv hos kvinnor. Men autism är också en diagnos där man har väldigt svårt för fysisk närhet och det är det som sätter käppar i hjulet för mig när det kommer till relationer. Jag kommer alltid till en punkt där jag måste agera med fysisk närhet och då drar jag mig undan eftersom det är så obehagligt för mig att vara fysisk. Jag har på grund av detta aldrig riktigt njutit av sex eftersom det inkluderar så mycket fysisk närhet så jag har aldrig kunnat vara avslappnad. För mig har sex snarare varit ett nödvändigt ont jag måste göra. Om jag hade fått välja hade jag helst varit oskuld, för jag gillar verkligen inte sex. Trots detta har jag alltid fått höra hur jag ändå är väldigt bra i sängen. Men det är också på grund av att jag rent teoretiskt vet hur jag ska göra det bra, inte för att jag genuint gillar det. Såhär kan man sammanfatta det: Jag är väldigt teoretisk där allt i min omgivning och alla mina ageranden är teoretiska snarare än genuina.

Nu går jag i gruppsamtal med andra autistiska människor men jag funderar på att söka vidare till någon terapi som kan hjälpa min med mina närhetsproblem. Om någon vet någon bra terapi så berätta gärna det.

Finns det fler autistiska här inne som känner igen sig i detta?
  • Svar på tråden Autism och ADHD... Omöjliga med relationer!
  • Anonym (Ja, det verkar nästan så.)
    Anonym (Min kille) skrev 2024-07-28 22:21:19 följande:

Varför säger su att jag är rolig??

För att du lurifaxfilurar. 

Fast jag kan ha fel. 

• Anonym (Min kille)
    Anonym (Ja, det verkar nästan så.) skrev 2024-07-28 22:31:45 följande:
    För att du lurifaxfilurar. 

Fast jag kan ha fel. 

Eeeehh ? Nej. Jag älskar honom som person ändå. Han har andra fina sidor.
  • Anonym (Autist tjej)

Tycker det verkar som att du, trådstartaren, är van att alltid behöva anpassa dig, vilket är typiskt som autist högfunktionell. Vi verkar så funktionella, så vi borde ha samma förutsättningar som alla, men vi har ju inte det. 

Du behöver inte vara fysisk. Ingen kräver det av dig. Men om du blir kär, som du verkar ha blivit ibland, så kan det kanske ge dig anledning till att vara fysisk. Men först behöver du nog lära dig vad kärlek är för sorts känslor. 

Vissa blandar ihop känslan av att vara kär med att tråna efter någon som verkar onåbar eller som inte haft samma ingångspunkt. Och det kan skifta från att vara den onåbara till att vara den som trånar och är olyckligt kär.

Ofta är det ju trasig barndom som bäddar för det. Du kanske har upplevt både svek av tex förälder som barn plus att du har din diagnos. Då blir det svårt närma sig känslor och allt annat runt det.

Det finns relationsterapi. Jag gick en i grupp. Lärde mig otroligt mycket, men tog ett tag att verkligen kunna förvalta de nya insikterna i min egen kropp och handlingar. 

vet inte var du bor, men ring runt bland dina vårdkontakter så kan du säkert få tips.

• Anonym (Rob)
    Anonym (Min kille) skrev 2024-07-28 22:15:23 följande:

Min pojkvän ( 40 år )har Autism grad 1 och OCD.
    Vi har ett sådär sexliv . Ca en gång i veckan.
    Jag hade önskat mer.
    Han har ofta period av att vilja ha mycket egentid och vi ses då inte på kanske 2 v. Han är med sin familj var dag o aldrig hemma nästan. De är hans egentid. 

Jag hade önskat att vi umgicks mer.
    Sambo vill han inte bli.

Han är lite överviktig,  "kort"( 175) eller så de jag som är lång (170 ) . Lever i missar hemma.
    Och flint. Men ÄNDÅ jag är sååå förälskad i denna kille jag vill aldrig lämna honom. Han är så speciell samtidigt o i mina ögon snygg ! .

Jag misstänker att du matchar din pojkväns utseende.  Lite överviktig du med ?
  • Anonym (Autist tjej)
    Anonym (Rob) skrev 2024-07-29 00:53:54 följande:
    Du upptar en tråd på ett onödigt och otrevligt sätt.
  • Anonym (g)

Vi har autism i vår familj, släkt (vilket inte har något med intelligensen att göra som vissa okunniga vill tro). Det har varit din intelligens och den analytiska, teoretiska förmåga som gjort dig social, du har fått läsa av, plugga in alla de här sakerna, du känner dem inte själv. Jag skulle tro det blir bara för mycket för dig i sänghalmen med en annan kvinna för där också blir det ett slags skådespel, ett slags låtsande.

För alla är det ju hemskt att göra något sexuellt eller bli utsatt för något sexuellt man inte egentligen vill så varför du reagerar som du gör är inget konstigt eller onaturligt.

Det kan också vara så att det ända sin din barndom varit vuxna som bestämt och kramat om dig, gett dig fysisk beröring utan att checka av med dig först om det är okej, överrumplat dig och det i sig har gett dig en otrygg känsla för det, du förknippar det med något dåligt, något främmande och något du måste gå med på eller göra för att behaga andra, inte dig själv, inte er tillsammans. 

Jag tror visst du har det i dig, någonstans, men att det är viktigt det sker först och främst på dina premisser, inte vad du tror eller vet förväntas av dig av någon annan. 

Jag tänker på ett barn med autism (högfungerande och en mycket intelligent barn) där jag aldrig propsat på med fysisk beröring då jag förstod väldigt tidigt att det barnet har inte det behovet på det viset. Jag har alltid visat jag är där och öppen och villig att ge fysisk beröring, en kram etc. Vad som hänt är att barnet kommer till mig när och om den vill ge och få fysisk beröring, det är som att vi byggt upp det här osynliga samförståndet mellan oss, och då märker jag att barnet verkligen vill och det blir äkta. 

Fast du är man och man kan tro att han har kontrollen i sänghalmen osv så tror ju jag att du egentligen känner dig i underläge och att du måste låtsas. 

Tänk efter varför och vilka situationer i din barndom och därefter som utlöst att det här är så starkt för dig. Utgå inte ifrån att alla autister är så och för att du är autist är du också så och inget du kan eller vill ändra på. Jag tror att kommer du underfull med det (de minnena), och sedan blir varm i kläderna att ta fysisk beröring på dina villkor kommer det här inte förbli obehagligt eller bara från din sida längre, det kommer lösa sig och bli bättre och bättre med tiden i en relation. 

• Anonym (g)

(Ursäkta skrev fel på två ställen: Ända sedan din barndom skulle det vara och inte sin, tredje stycket, och ett istället för en mycket intelligent barn, femte stycket). 

• Anonym (Min kille)
    Nej. Jag är 170 o väger 57 kg
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Min kille) skrev 2024-07-29 22:31:19 följande:
    Nej. Jag är 170 o väger 57 kg
    Ok, vad är det du älskar med honom och hur träffades ni?  Han lät ju inte som ett kap precis.  
  • Anonym (ADHD & Autist)
    Försvinn från min tråd!
    Anonym (g) skrev 2024-07-29 06:51:12 följande:

Vi har autism i vår familj, släkt (vilket inte har något med intelligensen att göra som vissa okunniga vill tro). Det har varit din intelligens och den analytiska, teoretiska förmåga som gjort dig social, du har fått läsa av, plugga in alla de här sakerna, du känner dem inte själv. Jag skulle tro det blir bara för mycket för dig i sänghalmen med en annan kvinna för där också blir det ett slags skådespel, ett slags låtsande.

För alla är det ju hemskt att göra något sexuellt eller bli utsatt för något sexuellt man inte egentligen vill så varför du reagerar som du gör är inget konstigt eller onaturligt.

Det kan också vara så att det ända sin din barndom varit vuxna som bestämt och kramat om dig, gett dig fysisk beröring utan att checka av med dig först om det är okej, överrumplat dig och det i sig har gett dig en otrygg känsla för det, du förknippar det med något dåligt, något främmande och något du måste gå med på eller göra för att behaga andra, inte dig själv, inte er tillsammans. 

Jag tror visst du har det i dig, någonstans, men att det är viktigt det sker först och främst på dina premisser, inte vad du tror eller vet förväntas av dig av någon annan. 

Jag tänker på ett barn med autism (högfungerande och en mycket intelligent barn) där jag aldrig propsat på med fysisk beröring då jag förstod väldigt tidigt att det barnet har inte det behovet på det viset. Jag har alltid visat jag är där och öppen och villig att ge fysisk beröring, en kram etc. Vad som hänt är att barnet kommer till mig när och om den vill ge och få fysisk beröring, det är som att vi byggt upp det här osynliga samförståndet mellan oss, och då märker jag att barnet verkligen vill och det blir äkta. 

Fast du är man och man kan tro att han har kontrollen i sänghalmen osv så tror ju jag att du egentligen känner dig i underläge och att du måste låtsas. 

Tänk efter varför och vilka situationer i din barndom och därefter som utlöst att det här är så starkt för dig. Utgå inte ifrån att alla autister är så och för att du är autist är du också så och inget du kan eller vill ändra på. Jag tror att kommer du underfull med det (de minnena), och sedan blir varm i kläderna att ta fysisk beröring på dina villkor kommer det här inte förbli obehagligt eller bara från din sida längre, det kommer lösa sig och bli bättre och bättre med tiden i en relation. 

Jag blev väldigt ofta överkörd som liten. Vad jag ville och vad jag kände spelade ingen som helst roll. Båda mina föräldrar och min bror ansåg sin egen vilja och deras egna känslor stå över mina. Båda mina föräldrar gick ofta över gränsen. Min far kunde exempelvis tafsa på mig som barn och mamma var alltid manipulativ, slug och egocentrisk så jag gick alltid på äggskal som barn. Att jag uppenbart hade problem med att låta folk komma innanför min bubbla vägrade de respektera. Men detta har jag gått terapi för i många år och jag har kommit till insiktet att de inte är friska människor och att jag råkade ha oturen att föddas av totalt olämpliga föräldrar.

Kanske jag ska återuppta terapin nu när jag vet att jag har min dubbeldiagnos?
  • Anonym (ADHD & Autist)
    Anonym (Rob) skrev 2024-07-29 22:45:42 följande:
    Ok, vad är det du älskar med honom och hur träffades ni?  Han lät ju inte som ett kap precis.  
    Hört talas om att man kan en trevlig personlighet? Kanske du skulle skaffa dig en?

Seriöst, stick ftån min tråd din lilla nolla!
  • Anonym (lugnt nu)

Talar av egen erfarenhet med personer omkring mig med diagnoser som gör deras diagnos till sin personlighet och skapar hinder för sig själva som inte finns. Missförstå mig inte, jag säger inte att din diagnos inte är på allvar men jag föreslår att du ska inte använda de som anledning/ursäk/något att luta sig tillbaka till när något går fel. 

Det finns säkert något därute för dig som tycker att dina personlighetsdrag och det du är och gör är attraktivt, du har bara inte hittat personen än. Så prova att vara mer öppen om hur du fungerar och om det känns bekvämt utmana dig själv att bli "bättre" på saker du anser du vill förbättra. 

Din diagnos är inte din personlighet eller vem du är utan en ytterligare beskrivning om din hjärna

• Anonym (AuDHD XX)

Jag är kvinna med samma diagnoser som du, och kan relatera till en del av vad du skriver. 

Undrar bara, om du träffade en tjej som du kunde öppna dig för, alltså kunna säga precis hur du känner, skulle inte det kunna förändra situationen för dig? 

Jag har också haft problem med relationer i hela mitt liv. Har ändå haft flera; har två barn med olika pappor osv. Men har kommit till en punkt i livet där jag känner att hur knepig jag än må vara så kommer det aldrig bli någon bra relation om jag inte är fullständigt ärlig med vem jag är och vad jag känner. 

• Anonym (g)
    Anonym (ADHD & Autist) skrev 2024-07-30 18:34:09 följande:
    Försvinn från min tråd!
    Anonym (g) skrev 2024-07-29 06:51:12 följande:

Jag blev väldigt ofta överkörd som liten. Vad jag ville och vad jag kände spelade ingen som helst roll. Båda mina föräldrar och min bror ansåg sin egen vilja och deras egna känslor stå över mina. Båda mina föräldrar gick ofta över gränsen. Min far kunde exempelvis tafsa på mig som barn och mamma var alltid manipulativ, slug och egocentrisk så jag gick alltid på äggskal som barn. Att jag uppenbart hade problem med att låta folk komma innanför min bubbla vägrade de respektera. Men detta har jag gått terapi för i många år och jag har kommit till insiktet att de inte är friska människor och att jag råkade ha oturen att föddas av totalt olämpliga föräldrar.

Kanske jag ska återuppta terapin nu när jag vet att jag har min dubbeldiagnos?

Gud så hemskt, jag beklagar verkligen, men jag hade det på känn att du blivit överkörd som liten . Du har blivit det både fysiskt och emotionellt. 

Nu leker jag bara psykolog här, men kan du ha fått anknytningsproblem? I en av de sorten man kan ha fått ingår det att man inte önskar fysisk kontakt, det är alltså då inte autismen i dig som har den dominanta viljan att avstå från det, utan det ligger då i anknytningsproblematiken. Det här går att lösa upp, de knutarna. När det väl är borta vet du med säkerhet hur du ställer dig inför fysisk kontakt. 

Jag har hört om andra som senare fått diagnosen autism (och/eller ADHD) som spenderat lång tid i terapi, men den terapin har varit ämnat för neurotypiker (då de till exempel fått de vanliga diagnoserna ångest, depression). För att hjälpa dig bäst behöver behandlaren förstå och utforma terapin så den passar in med dina "nya" diagnoser. Jag tänker att det kan inte skada dig utan bara hjälpa dig vidare. 

• Anonym (ADHD & Autist)
    Anonym (g) skrev 2024-08-03 06:59:53 följande:

Gud så hemskt, jag beklagar verkligen, men jag hade det på känn att du blivit överkörd som liten . Du har blivit det både fysiskt och emotionellt. 

Nu leker jag bara psykolog här, men kan du ha fått anknytningsproblem? I en av de sorten man kan ha fått ingår det att man inte önskar fysisk kontakt, det är alltså då inte autismen i dig som har den dominanta viljan att avstå från det, utan det ligger då i anknytningsproblematiken. Det här går att lösa upp, de knutarna. När det väl är borta vet du med säkerhet hur du ställer dig inför fysisk kontakt. 

Jag har hört om andra som senare fått diagnosen autism (och/eller ADHD) som spenderat lång tid i terapi, men den terapin har varit ämnat för neurotypiker (då de till exempel fått de vanliga diagnoserna ångest, depression). För att hjälpa dig bäst behöver behandlaren förstå och utforma terapin så den passar in med dina "nya" diagnoser. Jag tänker att det kan inte skada dig utan bara hjälpa dig vidare. 

Saken är den att jag har gått terapi för mina relationsproblem och då nämndes ingenting om anknytningsmönster. Det enda som konstaterades var att mina föräldrar varit olämpliga och skadliga för mig.
    Mitt stora problem har varit flera tack vare min uppväxt. Anknytningsproblem kan mycket väl lätt till problem med fysisk närhet eftersom jag förknippar fysisk närhet med tvång eller falskhet. Min pappas tafsande gjorde att jag kände mig förnedrad och min mammas tvångsmässiga närhet var bara falsk och på hennes villkor. Men ett annat problem har varit mitt hävdelsebehov. Jag lider enormt av att jag hela tiden måste ha bekräftelse från andra. Blir jag på något sätt avvisad tar jag det oerhört hårt, även fast det inte alltid behöver vara att jag direkt blivit avvisad utan det kan vara så att jag uppfattat det som en avvisning. Och om jag inte attraherad de fysiskt vackraste kvinnorna mår jag dåligt för då känner jag mig oönskad och oattraktiv. Jag har alltså ett extremt svartvitt sätt att se på saker om ting i mina känslor. Och detta bekräftelsebehov är toxiskt. Inte bara för mig utan också för min omgivning för många kvinnor faller faktiskt för mig och när de kommer för nära avvisar jag dem för att jag inte klarar av närhet. Jag skäms över detta beteende.
    Ett annat problem jag haft är att jag har förmågan att charma människor som jag skrev i min TS och det blev samma sak hos min psykolog jag hittade som faktiskt fungerade bra. När jag gick hos den psykologen blev hon tvungen att avbryta eftersom hon fått känslor för mig. Det var egentligen väldigt dumt eftersom jag faktiskt vågade öppna mig för henne och jag har efter det inte hittat någon lika bra psykolog jag kunnat prata med. Och eftersom mycket i min familjehistoria är belagt med väldigt mycket skam måste jag ha en psykolog jag verkligen känner mig trygg hos.
Svar på tråden Autism och ADHD... Omöjliga med relationer!