• Anonym (Vera)

Hur mycket pengar? Sjuk skriven

Jag kommer evenntuellt bli sjuk skriven på 75% och jobba 25% vad blir min lön då ? Hur ska man veta ? Vill liksom veta innan jag säger till läkare atr vara hemma för just nu har sagt till han att jag måste fundera först. Jag behöver vara hemma pga utbränd men kommer ej klara ekonomisk och därför vill veta först Hur mycket pengar jag kommer ha. 
    Min lön  är 27.900

• Svar på tråden Hur mycket pengar? Sjuk skriven
  • Anonym (Kgng)
    Anonym (Vera) skrev 2024-07-31 19:37:30 följande:

Men snälla. Varför ens skriva massa när man inte ens vet ?

För det första. Jag bor redan "billigt" här jag bor, finns tyvärr inte billigare!  enkel googlande så kan ni själva se vad hyror ligger på och då har jag inte ens någon nyrenoverad lägenhet. Jag bor i en 2a på 58 kvm.
    Och ja många lägenheter betalar man vatten också. 
    Absolut finns billigare i områden där det bombas i porter och skjutningar. Vill jag bo där? Nej tack!
    El har jag redan "billigt" och fast. Internet betalar jag det billigaste som fanns.
    Abonnemang kan jag inte ändra, för att min telefon var 5 år gammal och slutade funka så jag fick ta en ny på Abonnemang. 
    Där jag bor så finns ingen buss och jag får ta bilen dit, parkera och sedan åka buss till jobbet. Och ja, varför gör jag så? Jo för att bensinen blir dyrare att åka hela vägen till jobbet.
    Och CSN kan jag inte pausa då jag fick förlängd CSN när jag pluggade och måste därför betala varje månad. Får inte ens sänkt summa!
    Det är så enkelt att peka finger och ge direktiv utan att ens ha koll.

Och otacksam? Att få 15000 typ. Den summan kom jag fram till efter att en skrev jag skulle få 23000 INNAN skatt.
    Har man inte råd att vara sjukskriven så vad ska man då göra? Hälsa är viktigt ja men vem ska betala min hyra, mat etc??!
    Vissa har inte en man att förlita sig på eller 500 000 sparade på konto att leva för.
    Att klara sig på 15000 i dagens läge? Lycka till. Är man sambo eller har man, ABSOLUT. Är du ensam? Ja lycka till säger jag

Fast kan man inte så kan man inte. Då finns det inget som heter att man måste få in pengar. Jag är deltidssjukskriveb sedan 1,5 år tillbaka. Jag måste 
  • Anonym (Kgng)

Jag kunde inte för jag var helt slutkörd. Där är skillnaden. Jag orkade inte ens bre en macka 

• Anonym (Signe)

Som pensionär har jag 15.200 in varje månad och klarar mig. Det du skulle göra är  att ta reda på vad du verkligen skulle få från FK och i lön. Annars är ditt alternativ att kanske gå in i väggen och leva länge på 80% men du skulle iofs inte behöva köpa busskort.

• Mickezzz
    Anonym (CT) skrev 2024-07-29 18:42:21 följande:

Grovt räknat får du då ut ca 2500 mindre än du får ut när du jobbar 100%.

CSN-avbetalningen kan du pausa tillfälligt. Säg upp abonnemang el byt till billigare. Bensin? Det räcker väl med busskort? Om du ens behöver busskort när du bara ska jobba 25%.

Jösses säger jag också! I vilket annat land hade du kunnat vara sjukskriven till 75% och få ut så pass mycket!? Alldeles FÖR bra om du frågar mig. Otacksam, det är vad du är..

Nja skiljer nog bra mycket mer än 2500kr.

75 procent sjukskriven innebär 20900kr ungefär före skatt.
    sjukpenning ligger väll på ca 78 procent av lönen Så redan där försvinner väll ca 4500kr.
    sen ersättningen ifrån fk får man inte jobbskatteavdrag det vid dessa siffror motsvarar väll bara det 1300-1500kr.

sen tappar ts även stor del av tjänstepensionen.

orkar inte räkna ut exakt vad skillnaden blir men tror ganska säkert att 2500kr mindre per månad är lågt räknat.
  • EpicF
    Anonym (Signe) skrev 2024-07-31 20:29:38 följande:

Som pensionär har jag 15.200 in varje månad och klarar mig. Det du skulle göra är  att ta reda på vad du verkligen skulle få från FK och i lön. Annars är ditt alternativ att kanske gå in i väggen och leva länge på 80% men du skulle iofs inte behöva köpa busskort.

Som pensionär med liten pension kan man också få bostadstillägg. 
  • Anonym (Signe)

EpicF. Beloppet är inkl bostadstillägg.

• EpicF
    Anonym (Signe) skrev 2024-08-01 13:54:31 följande:

EpicF. Beloppet är inkl bostadstillägg.

Ok. Hade varit bra om du hade skrivit det med en gång. 
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Vera) skrev 2024-07-31 19:37:30 följande:

Men snälla. Varför ens skriva massa när man inte ens vet ?

För det första. Jag bor redan "billigt" här jag bor, finns tyvärr inte billigare!  enkel googlande så kan ni själva se vad hyror ligger på och då har jag inte ens någon nyrenoverad lägenhet. Jag bor i en 2a på 58 kvm.
    Och ja många lägenheter betalar man vatten också. 
    Absolut finns billigare i områden där det bombas i porter och skjutningar. Vill jag bo där? Nej tack!
    El har jag redan "billigt" och fast. Internet betalar jag det billigaste som fanns.
    Abonnemang kan jag inte ändra, för att min telefon var 5 år gammal och slutade funka så jag fick ta en ny på Abonnemang. 
    Där jag bor så finns ingen buss och jag får ta bilen dit, parkera och sedan åka buss till jobbet. Och ja, varför gör jag så? Jo för att bensinen blir dyrare att åka hela vägen till jobbet.
    Och CSN kan jag inte pausa då jag fick förlängd CSN när jag pluggade och måste därför betala varje månad. Får inte ens sänkt summa!
    Det är så enkelt att peka finger och ge direktiv utan att ens ha koll.

Och otacksam? Att få 15000 typ. Den summan kom jag fram till efter att en skrev jag skulle få 23000 INNAN skatt.
    Har man inte råd att vara sjukskriven så vad ska man då göra? Hälsa är viktigt ja men vem ska betala min hyra, mat etc??!
    Vissa har inte en man att förlita sig på eller 500 000 sparade på konto att leva för.
    Att klara sig på 15000 i dagens läge? Lycka till. Är man sambo eller har man, ABSOLUT. Är du ensam? Ja lycka till säger jag

Jodå det finns billigare lägenheter.
    Jag bor i en totalnyrenoverad lägenhet på 59 kvadrat och betalar 6900 i månaden och då ingår vatten och värme.
    Bor i ett jättebra område, dock kostade det 15 år i bostadskön. 
  • EpicF
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-08-04 14:03:20 följande:
    Jodå det finns billigare lägenheter.
    Jag bor i en totalnyrenoverad lägenhet på 59 kvadrat och betalar 6900 i månaden och då ingår vatten och värme.
    Bor i ett jättebra område, dock kostade det 15 år i bostadskön. 
    Vi vet var ts bor och der behöver inte alls finnas "billiga: bostäder där ts bor. 
  • Anonym (Lön)

Din lön + sjukpenning blir ca 23 715 kronor/månad. 

• EpicF
    EpicF skrev 2024-08-04 19:03:08 följande:
    *Vi vet var ts bor och der behöver inte alls finnas "billiga: bostäder där ts bor. 
    *vi vet inte
  • Ms H
    Anonym (K) skrev 2024-07-29 06:07:27 följande:
     Det borde väl bli mer? Beroende på din skattetabell förståss men t ex med tabell 33 får du ut 19.000kr.

Din beräkning stämmer om inkomsten hade varit från enbart arbete, men på sjukpenning är skatten högre (inget jobbskatteavdrag, vilket är med i skattetabellens första kolumn).

Svar på tråden Hur mycket pengar? Sjuk skriven