• Anonym (klippan)

Ni vars barn ändrat ögonfärg från blåa till bruna

Min son är nu 6 månader och har blåa ögon om man tittar rakt framifrån. Studerar man hans ögon riktigt noga kan man se att de är ljusbruna/gula i mitten närmast pupillen och samma man tittar på ögonen i profil. Men helhetsintrycket är ändå definitivt blått.

Jag har bruna ögon och pappan har blå. Mina föräldrar har bruna och gröna ögon. På hans sida har båda blå. 

Vi är väldigt nyfikna på vilken färg vår son kommer få och förstår att det kommer utvisa sig längre fram. 

Finns det någon här inne som har haft barn som haft klarblåa ögon vid 6 mån som ändå ändrats till bruna länge fram? Hur stor är liksom sannolikheten? 
    Ps. Han är superfin oavsett vad men nyfiken är man ju 😊

• Svar på tråden Ni vars barn ändrat ögonfärg från blåa till bruna
  • Anonym (.)

Min man har bruna ögon, jag blå/grå.

Vår dotter hade klarblå ögon vid födseln och i ungefär ett år, sedan började de bli bruna. Det har landat i ljusbrun/melerade (lite inslag av grönt ibland). Hon är 12 år och det har inte ändrat sig sedan 1-årsåldern.

• Anonym (Jag)

Alla mina tre barn har bruna (jag har grön/grå med pyttelite bruntgult i mitten), min pappa har blå, mamma har bruna och barnens pappor har bruna. Alla mina föddes med jättemörka nästan svarta ögon (men var väl egentligen mörkt blå) och sen nån gång runt kanske 6 månader har jag för mig såg man tydligt att de var bruna. Men de såg väl egentligen aldrig speciellt blå ut utan mer mörkgrå/ svarta nästan i början.

Kan tänka mig att hans ögon kanske fortsätter vara blå? Fast med lite brunt längst in , det är ju ganska vanligt :)

• Anonym (klippan)

@anonym (.) - Så intressant att din dotters ögon kunde ändra ögonfärg efter 1 års ålder! Glad Minns du hur förändringen skedde? Var det att ögonen ändrade sig successivt eller skedde det ?över natten?? 

@anonym (jag) -  Tack för du delar med dig! Utifrån dina erfarenheter, om att dina barns ögon varit svarta, så tror jag också att de kommer stanna på någon melerad färg med blått och ljusbrunt längst in. Min son hade bara ?svarta? eller mörkt mörkt blå när han föddes men sedan ljusnade de upp till en mörkblå grumlig färg. Tycker dock inte att hans ögon liknar andra barns typiska ljusblå, därav är vi tveksamma. Kanske landar det i grönt tillslut? Vem vet? Glad

• Anonym (klippan)

Fler här inne som sitter på erfarenheter? 

• PH76

Vår dotter ändrade färg till ljusbrun runt 12 månader. Men, det kan ju vara så att ert barn får färgen den har just nu, jag själv har precis som du beskriver starkt blå ögon med en guldfärgad ring runt pupillen. 

• Cereal Killer

Min sons ögonfärg var inte helt färdig förrän vad 2 års ålder men de var mer bruna än blå vid ca 10-12 månader. Vid 6 månader hade han blå ögon med de där små stråken närmast pupillen samt en liten brun fläck i ena ögat. Sedan fick de långsamt mer och mer brunt pigment. 

• cosinus

Min mamma är brunögd. Pappa grönögd. Jag har bruna ögon men i vissa vinklar och ljus ser de mer gröna ut. De är brungröna men ändå lite övervikt mot ljusbrunt.

Min man har blåa ögon.

Två av våra barn har bruna ögon. Brunare än mig. De har bytt kring 1,5 år respektive 1 år. Deras blåfärg som små var liksom himlen med oväder på ingång.

De två barnen som är blåögda hade som små ögon som en molnfri sommardag. Det var liksom en helt annan blå än de som senare blev bruna. 

• Anonym (.)
    Anonym (klippan) skrev 2024-07-29 08:38:07 följande:

@anonym (.) - Så intressant att din dotters ögon kunde ändra ögonfärg efter 1 års ålder! Glad Minns du hur förändringen skedde? Var det att ögonen ändrade sig successivt eller skedde det ?över natten?? 

Färgen ändrades successivt under ca 1 års tid. Spännande med färger.
    Vår yngsta dotter hade bruna vid födseln och de har förblivit jämnbruna.
  • Anonym (klippan)

@ph76 - Tack för att du delar med dig! Verkar som rätt många har barn som ändrar färg runt 1 år. Trodde det skedde betydligt tidigare. Ja, det återstår att se Glad

@cereal killer - Tack för att du delar med dig! Jag tycker din beskrivning låter mycket som min egen sons ögon. Vad spännande att de var helt blå vid 6 mån. Hur upplevde du den blå färgen? Klarblå eller mer grumliga eller vad man ska säga?? 

@cosinus - Tack för att du delar med dig! Så du har också två barn som ändrade färg efter 1 års ålder. Spännande! Jag tycker din beskrivning stämmer överens med hur min sons ögon upplevs men samtidigt tycker jag det skiftar mycket i olika ljus. Hur ändrades dina barns ögon? Var det också en process som skedde successivt? 

• PH76
    Anonym (klippan) skrev 2024-07-29 12:45:08 följande:

@ph76 - Tack för att du delar med dig! Verkar som rätt många har barn som ändrar färg runt 1 år. Trodde det skedde betydligt tidigare. Ja, det återstår att se Glad

@cereal killer - Tack för att du delar med dig! Jag tycker din beskrivning låter mycket som min egen sons ögon. Vad spännande att de var helt blå vid 6 mån. Hur upplevde du den blå färgen? Klarblå eller mer grumliga eller vad man ska säga?? 

@cosinus - Tack för att du delar med dig! Så du har också två barn som ändrade färg efter 1 års ålder. Spännande! Jag tycker din beskrivning stämmer överens med hur min sons ögon upplevs men samtidigt tycker jag det skiftar mycket i olika ljus. Hur ändrades dina barns ögon? Var det också en process som skedde successivt? 

Jag kan också nämna att vår äldsta hade helt svarta ögon tills han var 1år, för att sedan bli mörk mörk bruna, och så har det stannat.
  • cosinus
    Anonym (klippan) skrev 2024-07-29 12:45:08 följande:

jo det var en process. I början såg de blå ut men i vissa vinklar såg de brunaktiga ut. Mot slutet så var de tvärtom. Man upplevde dem som bruna men att de kunde se blå ut i vissa vinklar. Tog längre tid och senare för den äldsta som är ljusare. Inte exakt hur länge, det är 20 år sen :)

vet att min mamma sagt att jag bytte sent kring 1,5 år, syrran vid 1 och brorsan vid 6 månader. Brorsan är absolut mörkast, sen syrran och sist då jag som nästan är att betrakta som halvgrön.
  • Anonym (Ja)

Min dotter hade tills ungefär 12 månader blåa. Idag är de gråa längst ut sen gröna sen bruna. Intrycket är grå eller grön beroende på ljus. 

De andra som har bruna ändrade färg tidigare än 6 månader. Men hade alla blåa vid födseln.

• Anonym (Annie)

Min dotter föddes med blå ögon, jag blåögd, pappan brunögd. I åttaårsåldern började de skifta i grönt. Idag vid 15 kan man beskriva ögonen som blågröna och det beror lite på ljuset, men vänster öga går mer i grönt och höger mer i blått. Ingen skillnad man studsar till på, men absolut så att det syns (jag tycker olikfärgade ögon är väldigt vackert). Nu är väl skillnad mellan blått och grönt/blågrönt mindre än skillnad mellan blått och brunt, men ögonfärg kan ändras sent.

• Anonym (Jag)
    Anonym (klippan) skrev 2024-07-29 08:38:07 följande:

@anonym (jag) -  Tack för du delar med dig! Utifrån dina erfarenheter, om att dina barns ögon varit svarta, så tror jag också att de kommer stanna på någon melerad färg med blått och ljusbrunt längst in. Min son hade bara ?svarta? eller mörkt mörkt blå när han föddes men sedan ljusnade de upp till en mörkblå grumlig färg. Tycker dock inte att hans ögon liknar andra barns typiska ljusblå, därav är vi tveksamma. Kanske landar det i grönt tillslut? Vem vet? Glad

Jo precis så kanske det blir :) Jag har ju en brunögd mamma och blåögd pappa och jag fick grön/grå/melerade ögon med lite lite brunt. Mina syskon har alla melerade men min lillebror har mer grå/blå och min syster och storebror har lite mer grönbruna. 

• Anonym (klippan)

Tack samtliga för ni delar med er! 

Fler som vill dela med sig av erfarenheter? Glad

• Anonym (Färger)

Det kan vara svårt att säga med melerade ögon, de är lite kluriga! Båda våra pojkar var väldigt mörka redan från start och alla var övertygade om att de skulle ta efter sin pappa och få hans brungröna färg. Och en av dem gjorde ju det - men den andra ljusnande istället och fick blågrå ögon, med bara en tunn gyllene ring runt pupillen kvar av det bruna.

• Anonym (min erfarenhet)

Sonen föddes med blå ögon och de blev bruna efter några dagar. Det är vad jag förstår det normala, när barnet är brunögt.

• Hum Hum Humla

Min dotter föddes med blågrå ögon, efter några månader började de bli gröna och därefter grönbruna, men först när hon var 3-4 år var de riktigt bruna. 

• Anonym (X)

Jag minns dåligt hur det var, men har för mig att vi förstod ganska tidigt att båda barnen skulle få bruna ögon. jag brunögd och pappan ljusblå ögon.

• Anonym (qwerty)

Mitt barns ögon bytte färg kring 18månader. Gick från havsblå till hasselnötsbruna.

Svar på tråden Ni vars barn ändrat ögonfärg från blåa till bruna