• Anonym (Lina)

Jag har förstört hela mitt liv, vad gör jag nu?

Jag är en tjej på 19år som förlitat mig på helt fel person.
    Jag flyttade in till min kille i våras. Efter 7 månader av ren psykisk misshandel, otrohet, lögner, droger, anklagelser och ett fall av fysiskt våld har jag fått nog och vill ha möjligheten att lämna förhållandet och flytta ut.

Jag har nästan helt gett upp på livet, jag hatar mig själv för att jag konstant förlåtit honom för alla grova saker han gjort mot mig. Nu är jag helt nedbruten som människa och jobbar dagligen med självskadebeteende, grov sorg, olika sorters missbruk samt panikångest, allt pga all den mentala stressen han utsätter mig för.

Jag har inget jobb, ingen utbildning, ingen livslust, mindre än 7 tusen kvar på kontot, absolut ingen familj och jag klarar inte av att jobba heltid pga måendet.
    Vad gör jag? Vem kan jag vända mig till för att ta mig ur denna situation? Kan soc hjälpa?

• Svar på tråden Jag har förstört hela mitt liv, vad gör jag nu?
  • Anonym (bcw)
    Freddie K skrev 2024-08-01 15:09:56 följande:
    Ja, men vem säger att det inte kan bli något av mig då? Vet du vad vi sysslar med på min dagliga verksamhet?
    Ja, men bli någonting då! Sitt inte och fjanta runt med en DV, om du nu är så anställningsbar. 
  • Anonym (Feli)
    Anonym (BCW)! Har du hört uttrycket "man ska inte kasta sten i glashus"? Och: är du bekant med begreppet projicering? Bara lite nyfiken... 

Freddie K! Vill bara påpeka att det för länge, länge sen "blivit nåt" av dig. Så länge du har hängt här på FL har du spritt kärlek, optimism och en tro på att världen (och ffa människorna i den) kanske inte är så åt helvete som man i mörka stunder tror. Det är värt enormt mycket mer, och bidrar tusen ggr mer, än det som ngn som har ett "riktigt" jobb, men som bara är ett allmänt rövhål, har att komma med. Ville bara säga det. ❤️
  • Anonym (bcw)
    Anonym (Feli) skrev 2024-08-01 18:03:45 följande:
    Anonym (BCW)! Har du hört uttrycket "man ska inte kasta sten i glashus"? Och: är du bekant med begreppet projicering? Bara lite nyfiken... 

Freddie K! Vill bara påpeka att det för länge, länge sen "blivit nåt" av dig. Så länge du har hängt här på FL har du spritt kärlek, optimism och en tro på att världen (och ffa människorna i den) kanske inte är så åt helvete som man i mörka stunder tror. Det är värt enormt mycket mer, och bidrar tusen ggr mer, än det som ngn som har ett "riktigt" jobb, men som bara är ett allmänt rövhål, har att komma med. Ville bara säga det. ❤️
     Jag är inte på en DV, men det kanske du är...?
  • Anonym (Feli)

😊 Nope. Jag är disputerad och jobbar vid universitetet - varför nu det skulle ha någon betydelse. Det jag syftade på i mitt meddelande till dig var inte din sysselsättning (den är ju tämligen ountressant) utan enbart det här med att ha "blivit" något.

• Anonym (Feli)

*ointressant skulle det förstås stå...
    🙈😆

• Anonym (S)

Till Anonym (bcw):
    Jag skulle hellre vara på DV och inte ?bli? något än att arbeta på ett ?riktigt? jobb med en person som dig. 

• Anonym (S)

Till ts:
    Starkt gjort av dig att vara på väg att lämna denna killen. Jag tror på dig även om det kanske är tufft nu. Jag tycker du ska göra som fler sagt här, försök komma in på en utbildning och prata med vården. Du kan gå till en kurator där som kan stötta dig och hjälpa dig till ett bättre mående.
    Önskar dig all lycka till! 

• Anonym (Usch)

Den mannen du bor med ett är äckligt svin i människokläder! Så, nu har jag fått det sagt...

Du ska inte känna dig korkad för att du föll för honom och hållit dig kvar. En stor del av psykisk misshandel är att folk inte förmår sig att lämna eftersom man blir manipulerad och psykiskt nedbruten att man inte förmår sig att göra det. Du är verkligen ingen dålig människa för att du inte lämnat för sånt händer även den bästa. En vän till mig var i ett sånt här förhållande i flera år, trots att hon har en hög utbildning, bra jobb, perfekt fysik och ett starkt psyke. Snarare är du en fullständigt normalt fungerande människa eftersom du faktiskt reagerar som de flesta gör.

Jag vet inte hur du ska få hjälp, det finns fler som är bättre än jag som kan hjälpa dig med det. Men du måste förstå att det du varit utsatt är en psykisk misshandel och att det här inte på något sätt är ditt fel. Att han angripit dig fysiskt beror på att han är ett fegt litet äckligt kräk, och jag tycker att du ska anmäla honom.

• Född1984
    Anonym (Jessica) skrev 2024-07-31 18:17:17 följande:
    Kan dock bli jobbigt för henne att hitta ett boende under sommaren. Vore nog skönt för henne att ha ett riktigt hem, inte något så länge. Skulle hon dessutom må dåligt pga missbruket och ångesten kanske hon känner panik att hon måste fixa studierna för anses har hon ingen bostad. Inte så bra 

Såklart. Försökte bara vara konstruktiv. 

follhögskolestudier är sällan så betungande.  Är min erfarenhet.  man får cash och ett nytt sammanhang. 

• Anonym (Mimmi)

Jag vill bara säga att du inte alls förstört ditt liv!
    Du är bara 19!
    Även om du hade varit 29 eller 39 i samma sits så har du livet framför dig. Som det är nu kan du göra mycet för att förändra din situation. Om ett år står du säkert på stadigare grund.

• Anonym (Vänd uppåt!)

Egentligen borde jag säga: Grattis TS!

Det är en stor gåva att få uppleva riktig missär för då uppskattar man livet så mycket mer därefter är man tagit sig upp.

De värsta åren i mitt liv är det jag absolut inte vill ha ogjort.

Svar på tråden Jag har förstört hela mitt liv, vad gör jag nu?