Anonym (Prata ut!) skrev 2024-08-01 14:02:24 följande:
Då måste jag förtydliga det hela:
Jag har en del professionella kontakter pga att jag även har NPF-problematik. Alla som haft kontakt med psykiatrin länge pga NPF-problematik vet att de som jobbar där (över hela Sverige) har generellt en väldigt tråkig attityd. Många av oss upplever att de tror att de flesta där verkar tro att vi varken kan eller vet nånting pga våra diagnoser.
Detta är alltså inte någonting hos mig, utan hos alla som går till olika ställen pga NPF-problematik, att på olika verksamheter, HAB, etc etc, blir man behandlad som en utvecklingsstörd.
Jag orkade inte ens läsa hela ditt inlägg om att jag behöver hjälp att reda ut mina känslor eller vad det var, jag vet vart problemet ligger så jag kände att jag skulle svara direkt istället.
De ser helt enkelt ner på oss med diagnoser, istället för att stärka oss, och det är de inte ens medvetna om eftersom alla upplever det som har kontakt med olika instanser pga NPF. Det jävliga är att det är BARA de som är utbildade och jobbar endast med folk med våra diagnoser!! Det här är något som alla känner till som är i samma situation, och ja, alla känner sig kränkta över att de inte ens fattar att de kränker oss hela tiden med sin tråkiga attityd!
Jag menar att de som bara jobbar med NPF-personer verkar snöa in på diagnosena och det gör att jag nu känner att jag ska avsluta kontakten med dem helt för all framtid. Det är helt värdelöst att ha kvar psykiatrin, när vi som går till NPF-psykiatrin som är endast för oss med NPF (vi blir placerade där så fort vi får diagnos!) inte får någon hjälp alls med våra livssituationer och stöd utifrån diagnoser, bemöts som om det är en diagnos som kliver in genom dörren och inte en människa!
Jag var tvungen att se bara första raderna du skrev att det är HÄR mitt största problem ligger. Jag tänker avsluta dem helt eftersom, som du skriver, det blir en återkommande grej som jag ältar, och till och med skriver en tråd om på FL!
Tack för att du belyser vart problemet faktiskt ligger! Jag förstår nu varför ingen förstod tidigare! Jag är less på deras trista attityd helt enkelt och jag hade bestämt mig för att avsluta dem långt innan jag skrev TS. När jag är fri från dem så behöver jag inte göra något av det du skrev, eftersom jag slipper höra saker om diagnosen hela tiden som är kränkande. Då är problemet löst!
Folk säger att vi med Asperger är lättkränkta... Vem skulle inte bli kränkt av att folk ständigt säger saker som om man var både invalid och förståndshandikappad?! Det är så de får en att känna sig, kränkt helt enkelt. För vi vet att vi inte är mindre intelligenta än andra och att vi klarar väldigt mycket mer än de tror.
Att ens ifrågasätta om någon orkar plugga när man berättar att man ska börja studera, och de påpekar att man har mindre energi än de flesta... Alltså man får ingen hjälp av dem, det går inte att få det när de frågar sånt och inte inser att man klarat av att plugga 9 år i grundskolan och 3 år på gymnasiet! Jag tycker att det är kränkande och det är därför jag avslutar psykiatrin för "alla" där säger såna saker till patienter HELA TIDEN!
Du löste gåtan iallafall, tack! 😃
Du blandar ihop olika saker som inte riktigt har med varandra att göra. Utan bäst hanteras var för sig.
Jag har nämligen själv NPF diagnos. Autism grad 1, så dvs. Det som tidigare benämndes som Aspbergers.
Min analys och råd till dig står fast. Vad berör problem du lyfte i din trådstart.
Detta är ett problem du själv äger, och, att det definitivt inte är en omöjlighet att lära sig hantera det där på ett annat sätt. Ett sätt som leder till att du mår bättre, och får mer energi över, slipper bli upptagen med funderingar som bara aktivt håller dig kvar i ett negativt känsloläge.
Men skall det där gå? Då behöver du försöka lyssna och förstå andra perspektiv än ditt eget, samt rannsaka dina egna reaktioner. Grunna på varför du reagerar på det sättet som du gör, kan man komma mer till botten med varför man reagerar så som man gör? Vilka mekanismer som ligger bakom. Blir det enklare att hitta rätt strategi och verktyg, för att forma ett mer harmoniskt (för en själv) sätt att hantera sig själv på i framtiden, i den typen av situation. Lära sig att släppa det helt enkelt.
Jag talar seriöst inte ur arslet här. Utan har egen erfarenhet utav att jobba på mig själv, och finna personlig utveckling för ett mer friktionsfritt liv. För mig.
Att aktivt VÄLJA att agera annorlunda, för att man vet att det är mer hälsosamt för en, än att svepas med som en trasa utan styrning i tumultartat vatten. Är utmanande. Jobbigt, svårt. Men det går, och det blir lättare och lättare allteftersom.
Själv går jag varken på vuxenhabiliteringen eller hos psykiatrin. Finns inget dom aktivt behöver vara involverade i i mitt fall. Jag har ett personligt ombud via kommunen som hjälper mig med myndighetsärenden och liknande däremot.