• Anonym (mussla)

Förälder som inte kan hantera sin ekonomi

Hej,

Jag är en 22 årig tjej som pluggar på universitet och försörjer mig genom CSN samt extrajobb. Men ett problem är att jag bor hos min pappa som är väldigt fattig och  jag mår psykiskt dåligt av att han lägger sig i ekonomiska skuldfällor som han sedan förväntar sig att jag ska lösa åt honom genom att betala hans utgifter för hans bostadsrätt samt BRF. Han vägrar också jobba extra och lånar alltid pengar från folk när han inte har pengar pga dålig inkomst. Pga detta så sitter han och skyller på mig och säger till sin omgivning att jag är orsaken till att han köpt lägenhet trots att jag varnade honom om att inte köpa bostadsrätt då jag vet att han tjänar dåligt och han får ungefärligt några hundralappar över i fickan efter alla utgifter för bostadsrätten samt fakturor. Några tips på vad jag kan göra?

• Svar på tråden Förälder som inte kan hantera sin ekonomi
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Mia) skrev 2024-08-04 12:52:50 följande:
    Ni borde ha kommit överens om vad du ska betala i hyra och satt det på papper. Du är ändå vuxen med egen inkomst nu.

Du ska såklart inte betala amorteringar men en viss % av ränta och avgift, hälften av el/vatten om det inte ingår i avgiften, och din egen mat.

Men jag skulle absolut råda dig att flytta istället, finns ingen anledning att bo hemma när du är 22 år och pluggar och jobbar. 
    Håller med. Det kanske är därför han klagar.
  • Anonym (mussla)

Precis Mia. Men även när jag hjälpte honom så fortsatte han ändå att klaga över sina utgifter. Att flytta är nog lösningen för mig. Inte heller bra för min mentala hälsa att bo med en förälder som klagar på sin ekonomi framför sina barn. 

• Anonym (mussla)

Dela utgifter kan man göra men problemet är att han tar en massa lån trots att han inte har bra lön. Alla hans utgifter inkl amortering för hans bostadsrätt ligger på 18 000 kr. Och han tjänar 28 000 före skatt. Jag sa till honom att inte köpa lägenhet men han lyssnade inte på mig och han har sedan dess alltid klagat. 

• Anonym (Jessica)
    Anonym (mussla) skrev 2024-08-04 13:02:53 följande:

Precis Mia. Men även när jag hjälpte honom så fortsatte han ändå att klaga över sina utgifter. Att flytta är nog lösningen för mig. Inte heller bra för min mentala hälsa att bo med en förälder som klagar på sin ekonomi framför sina barn. 

Ja, men sedan vore det kanske bra ändå. Du är ju vuxen. Skönt med eget.  
  • Anonym (mussla)

Verkligen. Håller med. Skönt att skaffa eget då det ändå är jag som gör allt hemma. Jag tvättar mina kläder inkl hans kläder, jag städar hemma varje vecka, jag är ansvarig över att organisera hemma samtidigt som jag pluggar heltid samt extrajobbar. Inte bra för min mentala hälsa att bo med en förälder som vägrar samarbeta och skyller det på mig. 😄

• Anonym (Km)

Har en mamma som inte kan hantera pengar. Hon har lånat pengar av mig ända sen jag började sommarjobba som 15-åring. Och sen fortsatte det ända tills jag flyttade hemifrån. Har haft extrajobb vid sidan om plugget ända sen gymnasiet. Jag har säkert lånat ut minst 100.000 till min mamma, detta innan jag var 20. Pengar som jag kunde sparat till körkort eller insats för bostadsrätt (för nej, något sånt har jag givetvis inte fått hjälp med från mamma). Surt, ja, men inget jag ältar.
    Ändå har hon haft problem med att hålla i pengarna, gjort många ekonomiskt korkade misstag. Förstår också vad du menar med att det är psykiskt påfrestande. Jag mådde själv mentalt dåligt av att bo med en förälder som jämt gnällde och grinade över att hon inte hade pengar, hade panik över räkningar som hon inte skulle kunna betala osv. Eller brev med påminnelser och inkasso. Detta har påverkat mig starkt. 

Mitt råd till dig: Flytta hemifrån. Och när du flyttat; låna aldrig ut pengar. Att flytta hemifrån var lösningen för mig. Mamma hörde av sig ganska mycket i början när jag flyttat och ville låna pengar och jag var lugn och tydlig med att nu bodde jag själv och hade egna räkningar att betala så det fanns inget att låna ut till henne. Först blev hon arg och sur men efter typ ett år fattade hon galoppen. Jag tror det viktigaste är att aldrig ge vika när man väl bestämt sig. 

Vet inte hur hon gör idag, tror hon lånar en del av vänner och tar sms-lån. Men det är inte mitt problem att lösa. 

Det enda jag lärt mig är att aldrig hamna i samma situation. I början när jag bodde ensam var jag nästan paniskt rädd för att jag också skulle ha svårt att hantera pengar, som att mammas beteende var genetiskt och gick i arv, så jag levde på gränsen till ohälsosamt sparsamt och hade ångest om jag behövde ta småpengar från något av mina sparkonton. 

Idag har jag en mer hälsosam inställning till pengar men är väldigt noga med att ha olika buffertsparanden och att alltid spara till större inköp som jag behöver göra. Tar fortfarande emot att göra större inköp dock, sparade t.ex ihop till en elcykel men när jag väl nått målet så började jag tänka "ska jag verkligen? Är det slösigt? Tänk om jag behöver pengarna till annat? Tänk om jag bryter foten om en vecka och blir sjukskriven". Sådär håller jag på varje gång jag ska köpa något lite dyrare. 

• Anonym (mussla)

Min pappa är exakt samma. Han tar en massa lån från vänner hit och dit samtidigt som han tar blancolån trots att han inte tjänar bra. Betalar man påminnelsen och inkasso så är det såklart inte farligt men om det går till kronofogden så är det farligt så jag känner igen det också. 

Bra kämpat! Man ska aldrig känna sig skyldig över en förälder som inte kan klara sig. 

• Anonym (Mia)
    Anonym (mussla) skrev 2024-08-04 13:04:40 följande:

Dela utgifter kan man göra men problemet är att han tar en massa lån trots att han inte har bra lön. Alla hans utgifter inkl amortering för hans bostadsrätt ligger på 18 000 kr. Och han tjänar 28 000 före skatt. Jag sa till honom att inte köpa lägenhet men han lyssnade inte på mig och han har sedan dess alltid klagat. 

Hur lyckades han få lån för lägenheten trots inkomsten? Det låter osannolikt så det är ju möjligt att han ljuger för dig om antingen utgifterna eller inkomsten.
  • Anonym (mussla)

Vet inte heller men hans lägenhet är väldigt billig. Hans bank heter Bluestep bank. Har hört att det ska vara den värsta banken med skyhöga räntor. 

• Anonym (Jessica)
    Anonym (mussla) skrev 2024-08-04 13:22:00 följande:

Verkligen. Håller med. Skönt att skaffa eget då det ändå är jag som gör allt hemma. Jag tvättar mina kläder inkl hans kläder, jag städar hemma varje vecka, jag är ansvarig över att organisera hemma samtidigt som jag pluggar heltid samt extrajobbar. Inte bra för min mentala hälsa att bo med en förälder som vägrar samarbeta och skyller det på mig. 😄

Nej du skulle nog må bättre utan allt det där på dina axlar. Har du kikat på lägenhet, vet du vart du skulle vilja bo sen? 
  • Anonym (mussla)

Håller verkligen med. Inte min uppgift att ta hand om en sådan förälder. Han har själv sagt med sina egna ord att han är trött på livet och han brukar också ibland skämta om att han inte vill leva längre så det förklarar en del. Enda lösningen är att jag bor själv. 😄

Ja jag är Stockholmare så jag vill köpa lägenhet i innerstan efter min universitetsutbildning. 🥰

Svar på tråden Förälder som inte kan hantera sin ekonomi